Comisia Europeana (CE) a anuntat un pachet de masuri pentru crearea de statii de combustibili alternativi in intreaga Europa si propune ca fiecare stat sa fie obligat ca pana in 2020 sa creeze un numar minim de statii de incarcare pentru masini electrice. Pentru Romania propunerea este sa se ajunga la 10.000, ceea ce nu suna prea grozav din moment ce acum exista o singura statie…
De ce e nevoie ca statele sa fie fortate
Combustibilii curati intampina trei obstacole principale: costul ridicat al vehiculelor, un nivel scazut de acceptare din partea consumatorilor, precum si lipsa statiilor de reincarcare si realimentare, spune oficialii CE.
Este un cerc vicios. Nu se construiesc statii de realimentare deoarece nu exista suficiente vehicule. Vehiculele nu se vand la preturi competitive, deoarece nu exista cerere suficienta. Consumatorii nu cumpara vehiculele, deoarece au preturi ridicate si nu exista statii.
Prin urmare, Comisia propune stabilirea unui pachet de obiective obligatorii pentru statele membre in ceea ce priveste infrastructura destinata combustibililor curati, cum ar fi energia electrica, hidrogenul si gazul natural, precum si standarde comune la nivelul UE pentru echipamentele necesare.
Obiectivele pentru fiecare stat membru privind numarul de statii de inacarcare sunt prezentate intr-un tabel si tintele sunt cel putin ambitioase, in conditiile in care vanzarile de masini electrice sunt modeste pana acum.
Pentru Romania tinta ce ar putea fi impusa pentru final de deceniu este de 10.000 de puncte de incarcare, in conditiile in care acelasi tabel arata ca acum avem o SINGURA statie. Cel mai bine stau cinci tari care au trecut de 1.000 de puncte: Germania, Franta, Italia, Portugalia si Spania. Pentru 2020, la trei tari sunt cele mai ambitioase tinte: Italia, Marea Britanie si Germania, cu peste 100.000 de statii.
Tarile din regiune nu stau cu mult mai bine: Bulgaria are o statie, Grecia are trei si Ungaria are sapte puncte de incarcare.
Principalele masuri propuse
Energie electrica: situatia punctelor de incarcare cu energie electrica variaza considerabil in UE. Lideri in acest domeniu sunt Germania, Franta, Olanda, Spania si Regatul Unit. Propunerea legislativa a Comisiei prevede sa se impuna, in fiecare stat membru, un numar minim de puncte de reincarcare echipate cu o priza comuna. Obiectivul este de a avea un numar suficient de puncte de incarcare, astfel incat producatorii de automobile sa se poata lansa intr-o productie de masa, la preturi rezonabile.
O priza comuna la nivelul UE este un element esential pentru adoptarea pe scara larga a acestui combustibil. Pentru a pune capat incertitudinilor de pe piata, Comisia a anuntat astazi ca priza de ¬tip 2¬ va servi drept standard comun in intreaga Europa.
Hidrogen: Germania, Italia si Danemarca detin deja un numar semnificativ de statii de realimentare cu hidrogen, desi unele dintre acestea nu sunt accesibile publicului. Sunt inca necesare standarde comune pentru anumite componente, cum ar fi furtunurile pentru combustibil. Conform prezentei propuneri, statiile de alimentare existente vor fi conectate pentru a forma o retea cu standarde comune, asigurand mobilitatea vehiculelor pe baza de hidrogen. Aceasta se aplica celor 14 state membre care dispun in prezent de o retea de hidrogen.
Biocombustibili: reprezinta deja aproape 5% din piata. Acestia sunt utilizati in amestec cu combustibili traditionali si nu necesita nicio infrastructura specifica.O provocare majora o va reprezenta asigurarea sustenabilitatii acestora.