Acasa Ford Zoltan Brassai, Ford Europa: Ar fi o asteptare foarte frumoasa ca Ford sa construiasca autostrazi in Romania si sa renoveze caile ferate, dar asta nu se poate

Zoltan Brassai, Ford Europa: Ar fi o asteptare foarte frumoasa ca Ford sa construiasca autostrazi in Romania si sa renoveze caile ferate, dar asta nu se poate

de Vlad Barza

Zoltan Brassai (sursa - Ford)

Predarea de stafeta la conducerea Ford Romania a fost „spumoasa”, noul director, dar mai ales fostul director, creionand un „tablou” care explica situatia fabricii Ford din Craiova, dezavantajata grav de infrastructura precara. Daca la Craiova s-ar produce la capacitate maxima, ar iesi un camion cu masini o data la cinci minute, iar traficul din zona ar fi blocat. Ford este nemultumita si de faptul ca ecobonusul din programul Rabla 2015 este mult mai mic decat s-a promis initial, dar mai ales de faptul ca la licitatiile publice Ford „nu are nicio sansa”.

Vineri, 3 aprilie, Zoltan Brassai, cel care a condus Compania Nationala de Vanzari (CNV) a Ford Romania a fost promovat intr-o functie importanta la Ford Europa, iar in locul lui a venit Valerio Brenciaglia, un italian in varsta de 45 de ani care in trecut a mai lucrat la Ford in Romania. Ambii au raspuns intrebarilor jurnalistilor despre situatia actuala a Ford pe piata locala, o situatie deloc simpla.

Zoltan Brassai face un pas urias la Ford Europa, in postul de Brand Director Large Cars, Product Marketing – pe scurt, directorul gamei de masini mari a Ford: Mondeo, S-MAX, Galaxy, Mustang, GT si linia cu aspiratii premium Vignale.

In Romania Ford are 8% pe piata masinilor noi si vanzarile au crescut in volum cu 43% anul trecut, insa lucrurile nu sunt „roze”. Uzina de la Craiova produce mult sub asteptari si nu va adauga un nou model mai repede de 2017, iar infrastructura nu s-a imbunatatit in ultimii ani. In plus, Ford este dezamagita de alte doua aspecte locale: dezavantajarea companiei la licitatiile publice si modificarea ecobonusurilor din Programul Rabla, care nu mai recompenseaza masinile Euro 6.

„Ar fi frumos ca Ford sa construiasca autostrazi in Romania, dar nu se poate”

Uzina de la Craiova a renuntat la peste 500 de angajati si produce sub 70.000 masini/an, desi are capacitatea de a face 300.000. Nici pentru B-MAX nu s-a anuntat vreun facelift, desi au trecut trei ani de la lansare. Investitiile au depasit un miliard de euro, insa o parte dintre prevederile din contract nu au fost indeplinite.

„Uitati pentru un moment de contract si judecati folosind logica omului simplu. Daca am produce la capacitate maxima, la Craiova ar intra 240 de camioane pline cu piese si ar iesi cu masini tot atatea. Nu se poate nici pe sosele, nici pe poduri, nici pe caile ferate. Daca incarcam un tren cu masini, primul pod se darama. Daca am vrea sa producem la capacitatea maxima a fabricii, nu putem face asta fiindca nu exista infrastructura nici pentru furnizori, nici ca sa luam masinile care se duc la export in proportie de 98%. Vrem, dar nu putem, fiindca nu depinde de noi. Ar fi o asteptare foarte frumoasa ca Ford sa construiasca niste autostrazi si sa renoveze caile ferate, dar asta nu se poate”, spune Zoltan Brassai.

El subliniaza ca Ford nu vrea sa plece din Romania si adauga ca aceste zvonuri au pornit din alta parte, intepand diplomatic Grupul Renault: „Altii pun mereu pe masa amenintarea plecarii, noi vrem sa ramanem aici, nu avem nici productie in Africa, insa infrastructura este marea problema”.

Pentru fiecare masina care pleaca din Craiova transportul pe calea ferata este cu 50 euro mai scump decat cel naval, iar pe drumuri e mai mult cu 80-100 euro/unitate. Viteza medie a camionului in tara este 30 km/h, insa marea problema nu tine de cost si consum, ci de faptul ca furnizorii trebuie sa vina cu piesele la uzina cu o zi inainte fiindca nu pot sa riste intarzieri. De aici deriva costuri mari pentru furnizori.

„Furnizorii produc si pentru alte marci si, daca ar exista infrastructura, ar putea sa exporte mai mult si ar fi un castig dublu fiindca noi am exporta mai multe masini, iar furnizorii mai multe componente catre alti clienti”, a spus Zoltan Brassai. Ford are 45 de furnizori in Romania, dintre care opt pe platforma de la Craiova. Gradul de integrare locala este de 45%.

Intrebat cum vad oficialii Ford Europa faptul ca Romania nu e in stare sa construiasca autostrazi decat cu scandal si cu amanari, Brassai a raspuns ca la conducerea filialei europene oamenii nu pot concepe cum de lucrurile merg atat de greu in Romania: „Ei nu inteleg asta. La Ford Europa nimeni nu intelege nimic. Ei nu stiu toate lucrurile astea. Cand s-a facut uzina din Portugalia (uzina de la Palmela, Volkswagen Ford Auto Europa, care produce modelele Sharan, Alhambra si Galaxy – n.r.), s-au construit intr-un singur an 300 km de autostrada”.

Pentru ca infrastructura e atat de rea Ford prefera sa transporte cu trenul masinile de la Craiova catre Portul Constanta. de unde sunt preluate de vapoare, iar pe sosele sunt transportate componentele.

„Interzisi” la licitatii publice

Brassai s-a declarat dezamagit de faptul ca Ford nu are nicio sansa in licitatiile publice cu flote de masini fiindca acestea ar fi gandite doar pentru alte marci, iar Ford nu ajunge nici macar in faza de a-si prezenta oferta.

„Nu vrem sprijin financiar, insa am vrea sa avem sanse egale la licitatiile pentru sectorul public, unde prezenta noastra este aproape de zero. Chiar ma gandeam ca daca 10.000 dintre masinile Politiei ar fi B-MAX, uzina de la Craiova ar avea mai mult de lucru. (…) Ford nici macar nu ajunge sa participe la unele licitatii la care mai lipseste doar ca sigla marcii castigatoare sa fie scrisa pe caietul de sarcini. Nu putem intra in licitatii din cauza caietelor de sarcini, nu ajungem nici macar sa ne prezentam ofertele. Nu am putut intra cu vehiculele noastre la Drumuri si Poduri, fiindca au fost scrise la milimetru conditiile pentru o anumita marca”.

Nu este prima oara cand Brassai se arata dezamagit de situatia aceasta.

Rabla 2015 – Ecobonsuri dezamagitoare

Ford se arata nemultumita de modificarile aduse programului Rabla 2015 in urma dezbaterii publice. Initial, cea mai economica Fiesta ar fi putut beneficia de un ecobonus de 3.000 de lei, insa in versiunea Rabla 2015 care este implementata acum, clientul care va cumpara o astfel de masina va beneficia de 750 lei ecobonus.

Initial, Ministerul Mediului planuia acordarea unui bonus de 1.500 lei pentru masinile cvu emisii de sub 100 g CO2/km si a unui bonus similar pentru masinile Euro 6, insa in noua varianta nu se mai acorda nimic pentru Euro 6, ci ecobonusul este de 750 lei la masinile cu emisii de sub 100g/km, cuantumul este 1.500 lei la hibride si de 2.500 lei la electrice.

„Sunt dezamagit ca la partea eco Programul Rabla se rezuma doar la emisii. Pentru masinile electrice bonusul este de 600 euro, insa am intrebat cate statii de incarcare sunt in Bucuresti, Timisoara sau Brasov, dar colegii mei au inceput sa rada. Avem acest Program Rabla care nu este atat de eco, nu stiu de ce au decis asa, insa asta s-a intamplat”, spune noul director al Ford Romania, Valerio Brenciaglia.

„Pilonul principal era Euro 6, fiindca atunci cand se schimba norma de poluare se reduc emisiile chiar si cu 50%. Daca vrei cu adevarat sa fii prietenos cu mediul, nu poti trece cu vederea Euro 6”, potrivit italianului.

Zoltan Brassai a fost mult mai dur si spune ca nu se vede un plan concret, o viziune coerenta care sa arate ca autoritatile vor sa faca ceva pentru mediu.

„Prima oara au promis ecobonusuri de 350 euro pentru masinile care emit sub 100 grame CO2/km si alti 350 euro pentru masinile Euro 6, iar asta ar fi insemnat 700 euro pentru o masina cu motor produs la Craiova, in timp ce acum s-a redus la 175 euro. Practic, a ramas un sfert fata de propunerea intiala si jumatate fata de anul trecut, cand ecobonusul a fost 350 euro. In loc sa progresam, iata ca regresam. In loc sa recompensam masinile curate si sa protejam mediul, practic punem mai putine subventii. Anul trecut am scos de pe sosele 20.000 de rable, insa am introdus 120.000 de masini Non Euro si cu diverse norme Euro mai vechi de 15 ani. Nu se vede niciun semn ca ar exista un plan clar, o viziune, ceva care sa arate ca autoritatile vor sa faca ceva pentru mediu”, a declarat Brassai, in ultima s-a intalnire cu presa din Romania din pozitia de sef al Ford Romania.

Lasa un comentariu