Acasa Piata Auto APIA spune ca programul Rabla ar trebui sa inceapa mai rapid si sa aiba prime de casare mai mari pentru masinile electrice, hibride si Euro 6

APIA spune ca programul Rabla ar trebui sa inceapa mai rapid si sa aiba prime de casare mai mari pentru masinile electrice, hibride si Euro 6

de Vlad Barza

Mitsubishi i-MiEV la inaugurarea primei statii de reincarcare pentru masini electrice (sursa - 0-100.ro)

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) din Romania se declara in continuare impotriva Programului Rabla, dar spune ca, in conditiile in care el se va tine in 2015, ar trebui sa inceapa cat mai repde si sa vina cu bonusuri importante ale primei de casare pentru masinile electrice, hibride si Euro 6. Desi programul are opozanti in piata, anul trecut Rabla a fost un succes datorita modului in care a fost organizat, iar voucherele s-au terminat inainte de data preconizata. Si in acest an programul se va tine, bugetul scontat fiind de 200 milioane lei, cu 30% mai mare decat in 2014.


„Bilantul vanzarilor anului 2014 este unul imbucurator: crestere de 21,5 % (100.336 unitati) fata de 2013, peste media europeana dar, in continuare, foarte departe de rezultatele din 2007 (peste 360.000 de unitati). Un factor important de impact pentru piata in 2014 l-a constituit Programul de innoire a parcului auto national – «Rabla», mai ales ca, spre deosebire de anul anterior, acesta a fost derulat in conditii optime. In masura in care el se va derula totusi si in 2015 (desi ne-am pronuntat in favoarea opririi sale dupa zece ani de functionare), este nevoie insa ca Programul sa demareze mai rapid, dar mai ales sa recunoasca prin bonusuri importante ale primei de casare tehnologiile avansate disponibile pe noile autovehicule, care permit reduceri semnificatie ale poluarii sau ale emisiei de dioxid de carbon (ex: vehiculele electrice, hibride plug-in, Euro6)”, a declarat Ernest-Virgil Popovici, presedinte APIA, intr-un comunicat de presa.

Cei de la APIA spun ca cei care vor sa-si cumpere masini electrice sau incarcabile la priza ar trebui sa aiba la achzitie un bonus de 4.000-5.000 euro, iar pe parcursul utilizarii ar trebui sa existe o serie de avantaje, precum parcarea gratuita pe domeniul public, scutire la plata timbrului de mediu si la taxa de drum, dar si scutirea platii impozitului timp de trei ani.

Cei de la Asociatie spun ca e nevoie si in Romania de o strategie de dezvoltare a infrastructurii pentru combustibili alternativi (statii de incarcare/alimentare pentru vehicule electrice sau cu gaz natural), dar si de stimulare a achizitiei si detinerii de autovehicule „verzi”.

„Sustinem aceasta deoarece am constatat ca desi recent, in Romania au aparut in acest domeniu unele initiative locale ce merita retinute (ex: Arad, Brasov, Cluj, Suceava), in Europa insa, au fost achizitionate in 2014 zeci de mii de autovehicule electrice, hibride plug-in sau cu caz natural comprimat, aceasta datorandu-se dezvoltarii infrastructurii (care in unele tari are acoperire nationala), dar si unor stimulente semnificative de ordin financiar pentru achizitia lor (acordate de catre autoritati locale si/sau nationale)”, mai spune presedintele APIA.

Norvegia, Franta si Olanda sunt campioanele Europei la vanzarile de electrice si hibride plug-in, cu peste 15.000 unitai vandute in 2014, in timp ce in Romania cifrele sunt mai mult decat modeste (noua masini electrice si 26 hibride).

Cei de la APIA dau ca exemplu de strategie cea propusa in Paris, unde planul e ca pana in 2020 sa fie scoase din circulatie toate masinile din intervalul Non-Euro – Euro 4. Se propun in schimb stimulente ce pot ajunge pana la 9.000 euro pentru cei care isi iau masini 100% electrice, insa ramane de vazut daca planul radical va fi aprobat de municipalitate.

Electricele si hibridele, in Romania si Europa (sursa - APIA)

Lasa un comentariu