SEAT Leon CUPRA este o masina care se vede pe strazile de la noi mai mult decat alte modele compacte sport, iar acum avem in fata o noua generatie, mai buna ca niciodata. Asta pentru ca acest automobil e cel mai puternic, de serie, produs vreodata de SEAT. Am condus noul Leon CUPRA pe langa Barcelona si pe circuitul Castelloli, iar dupa aproape 200 de kilometri petrecuti la volan te dai jos manjit de satisfactie si adrenalina, dar si un pic trist pentru ca Seat n-a reusit sa faca interiorul acestui model ceva mai sclipitor, mai memorabil.
Totusi, exteriorul lui SEAT Leon CUPRA tradeaza mult bun gust si o atentie deosebita la detalii, cu muchii imbinate perfect si linii care continua fara cusur. Toate elementele care iti sugereaza ca acest Leon e mai puternic decat celelalte se remarca usor, evident, precum un machiaj reusit aplicat unei femei care ar fi frumoasa si fara.
De parca designul foarte reusit n-ar fi suficient ca sa te convinga sa-ti cumperi o astfel de masina, noul Leon CUPRA vine si foarte bine echipat, iar multe dintre tehnologii nu sunt de gasit si la rivalii sai directi. Echiparea standard include faruri integrale cu LED, directie variabila, diferential cu alunecare limitata, suspensie controlata electronic, volan imbracat in piele, sistem multimedia cu ecran tactil de 5,8 inch, scaune sport si climatizare automata.
Pe lista cu optionale mai raman dotari precum trapa (panoramica), cutia de viteze DSG si scaunele fata tip scoica. De asemenea, poti alege puterea motorului de 2 litri TSI: 265 CP cu jante de 18 inch sau 280 CP cu jante de 19 inch.
Aceste cifre capata ecou in capul oricarui pasionat de masini si starnesc curiozitate instant, plus o intrebare: Cum gestioneaza rotile din fata atat de multa putere? Da, SEAT Leon CUPRA este oferit doar cu tractiune fata, indiferent de versiunea de putere.
Si unde ai putea experimenta ce poate cel mai bine masina decat pe circuit! Castelloli nu e nici pe departe un circuit la fel frumos sau de cunoscut cum e Jerez, insa e foarte bun pentru evenimente cum sunt cele de test drive. Fara teama de Politie si cu mai putina atentie directionata pietonilor si celorlalti participanti la trafic reusesti sa stabilesti o legatura mai intima cu noul Leon CUPRA. Sa incep cu sfarsitul. E o masinarie perfecta pentru condus.
Directia variabila te ajuta foarte bine sa pui botul masinii acolo unde iti doresti, iar diferentialul cu alunecare limitata, format dintr-un ambreiaj multidisc, ajuta enorm sistemul de directie, stabilitatea si modul in care puterea este pusa la sol. In noul Leon CUPRA nu resimti absolut deloc cuplu la virare (torque steering), iar singurul repros ar putea fi ca spatele masinii se simte un pic prea usor la viteze ridicate si la schimbari bruste de directie. Am sesizat asta doar pe circuit, ceea ce ma face sa cred ca pe drumuri publice acest mic neajuns nu va ajunge sa fie perceput.
Suspensiile cu reglaj electronic (DCC – Dynamic Chasis Control) te ajuta sa faci reglaje fine ale comportamentului masinii in functie de preferintele tale si de tipul de drum pe care rulezi, fara a fi foarte mari diferente intre modurile Comfort si CUPRA. In cazul suspensiei FlexRide de la Opel diferentele percepute de sofer sunt mai mari intre Tour si Sport, de exemplu.
Apasand butonul CUPRA Drive Profile de pe plansa de bord poti modifica modul de lucru al suspensiilor, agresivitatea diferentialului, raspunsul motorului, reactiile cutiei de viteze si chiar sunetul esapamentului. In total exista patru moduri intre care poti alege: Comfort (Normal), Sport, CUPRA si Individual. Ultimul iti permite sa-ti configurezi setarile dupa propriul plac. De retinut e si ca la pornirea motorului modul standard selectat automat de masina este CUPRA.
Sistemul de control al stabilitatii – ESP – poate lucra in modurile Normal, Sport sau complet decuplat. Nu am incercat ESP decuplat de tot pe circuit, ci modul Sport, care e mai mult decat suficient pentru a te simti bine. Asta cu atat mai mult cu cat Leon CUPRA are o distributie a maselor buna si masina se comporta foarte previzibil si echilibrat.
In plutonul de cinci masini care eram pe pista la un moment-dat am vazut in retrovizoare unul dintre colegii din presa cum a muscat un pic din nisipul de pe margine, dupa ce spatele masinii a rupt aderenta, intr-un viraj de stanga. Este genul de situatie care produce accidente sau chiar ucide pe drumuri publice, astfel ca rularea cu o asemenea masina fara ESP cuplat e o cale sigura si rapida catre o dauna sau chiar mai mult decat atat.
Si cutia de viteze functioneaza foarte bine. Este vorba despre binecunoscutul DSG, cu sase trepte. E, poate, cea mai buna cutie de viteze automata, cu dublu ambreiaj, pe care o poti avea, la aceasta ora, intr-o masina de volum. SEAT Leon CUPRA 280 cu DSG, atinge 100 km/h in 5,7 secunde, iar cu transmisie manuala in 5,8 secunde. In cazul CUPRA 265 se mai adauga 0,1 secunde la timpii de accelerare, deci 5,8 secunde cu DSG, respectiv 5,9 secunde cu transmisie manuala.
Am condus pentru scurt timp si varianta cu transmisie manuala, cu sase trepte, pe un Leon CUPRA 265. E surprinzator de placuta aceasta cutie de viteze, are curse foarte scurte schimbatorul, insa ii lipseste finetea si rapiditatea pe care le-am experimentat in Ford Focus ST sau Renault Megane R.S.. E drept ca versiunea manuala iti da senzatia ca masina e ceva mai rapida si ca detii mai mult control, insa senzatia e totusi doar senzatie si nu prea are legatura cu realitatea.
Deci in cazul lui Leon CUPRA as merge pe varianta cu DSG, pentru ca iti permite sa exploatezi mult mai bine resursele motorului, sa obtii un consum mai bun si, mai presus de toate, sa te bucuri de notele de esapament foarte frumoase pe care le poate scoate motorul doar in combinatie cu DSG si ale sale schimbari instantanee de trepte. Referitor la coloana sonora naturala a esapamentului… ea se modifica in functie de modul de condus selectat, insa chiar si in setarea CUPRA ramane totusi silentios si nu te face sa simti ca ai in mana fraiele unei bestii nesatule, asa cum se intampla in cazul lui Focus ST. Din punct de vedere al sunetului, Leon CUPRA seamana mai mult cu Renault Megane R.S., fiind mai linistit si mai potrivit ca masina de zi cu zi decat Focus ST.
SEAT Leon CUPRA va fi disponibil in Romania doar in varianta de caroserie cu cinci usi si doar in versiunea de putere de 280 CP, cu jante standard de 19 inch. La un pret de pornire de 28.000 de Euro cu TVA, Leon CUPRA e o masina bine echipata si foarte potenta, iar daca esti fanul compactelor sport cu transmisie automata e cam cea mai buna alegere la sub 30.000 de Euro cu tot cu TVA. Rivalii directi nu ofera cutii de viteze automate sau cu dublu ambreiaj.