Anul trecut a fost unul negru pentru piata masinilor noi, care a ajuns la un minim nemaivazut din anii ’90 incoace. S-au vandut doar 68.000 de autoturisme, iar in articol puteti citi pe larg despre cum au evoluat vanzarile, in functie de mai multe criterii, precum culori, tip de combustibil si clase. Un mic capitol se refera la o comparatie intre masinile noi si second-hand in functie de judet, iar la final sunt prognoze pentru 2014.
Clase de modele
Din masinile noi cumparate in 2013, 46% au fost de clasa B si 22% clasa C, in timp ce SUV-urile au avut o pondere mult peste media europeana (19%). Clasa mini a avut o cota de numai 2,7%, in timp ce clasele E si F au avut 1,3% din total. Ca volume, in 2013 doar clasele B si F au crescut, in timp ce clasa E a avut scadere de 27%.
Cele mai vandute modele
Berlina Logan a fost de departe cel mai cautat model din piata anul trecut, cu peste 10.000 de unitati. Sandero si Duster au depasit 4.000 de unitati. Cele mai vandute masini de import au fost Skoda Octavia si Volkswagen Golf, care au depasit fiecare 2.500 unitati. Alte cinci modele au depasit 1.000 de unitati vandute: Renault Clio, Ford Focus, Dacia Dokker, Skoda Rapid si Dacia Logan MCV.
Cele mai cautate culori
Datele APIA arata ca 32% dintre masinile noi vandute anul trecut au fost albe, 24% au fost culoarea gri, iar 16% albastru. Putin peste o zecime dintre masini au fost negre, 7% au fost rosii, iar 6% maro. Culorile foarte rare – galben, verde, portocaliu si violet – au avut fiecare sub un procent din piata.
Impactul Programului Rabla
APIA sustine cu tarie ca 2014 ar trebui sa fie ultimul an in care Programul Rabla se mai tine si adauga ca trebuie sa inceapa cat mai repede, de preferat in Februarie. Intre 2010 si 2013 au fost casate prin Rabla 373.000 masini cu o varsta medie de 22 de ani. Ponderea masinilor noi luate prin Rabla din totalul masinilor noi achizitionate in tara a scazut de la an la an. In 2010 ponderea Rabla era de 59% din numarul total de masini noi, in 2011 era de 41%, anul urmator de 20%, in timp ce anul trecut 19% dintre masinile noi au fost cumparate prin Rabla.
Diesel vs. Benzina
Circa 54% dintre masinile noi vandute au fost pe motorina, ponderile fiind de 95% la BMW, 88% la Mercedes-Benz si 85% la Audi. La Dacia ponderea diesel-ului e de 46%, iar la Volkswagen si Skoda de peste 60%. Sunt marci la care majoritatea clientilor aleg masini pe benzina: la Suzuki ponderea a fost de 97%, la Opel de 65%, la Hyundai de 60% si la Nissan de 57%.
Masini SH vs. masini noi
Anul trecut s-au inmatriculat de peste trei ori mai multe masini noi decat second-hand-uri, iar varsta medie a masinilor SH aduse din import a fost de 10,7 ani. Raportul dintre masinile SH si cele noi a variat enorm de la judet la judet, fiind cel mai mic in Bucuresti, unde s-a inregistrat deci o diferenta foarte mica intre masinile SH inmatriculate si cele noi. Ilfov, Constanta, Calarasi si Arges au rapoarte mai mici de 6:1 intre SH si masini noi, in timp ce la polul opus, in Salaj, raportul a fost de 41:1, in Mehedinti de 36:1, iar in Botosani de peste 25:1.
Previziuni pentru 2014
Reprezentantii APIA nu au asteptari mari de la piata masinilor noi, ci doar asteptari modeste, estimand ca piata va ramane undeva la nivelul anului trecut, mai ales ca nu se intrevede vreun motiv pentru care lucrurile sa se imbunatateasca in piata. Cei de la APIA spun ca evolutia pietei va depinde mult de data inceperii Programului Rabla, de modul in care se vor fiscaliza importurile de vehicule rulate si de relaxarea conditiilior de obtinere a creditelor pentru autovehicule.
Dincolo de datele prezentate de APIA trebuie precizat ca piata interna second-hand ramane blocata din cauza timbrului de mediu introdus in martie 2013, timbru care a descurajat zeci de mii de oameni ce ar fi dorit sa-si vanda masinile.
9 comentarii
Criza auto nu se va termina in Romania pentru multi ani de acum incolo, indiferent de analizele dealer-ilor, a APIA sau cine stie ce alta organizatie.
In 2007-2008 in Romania se cumparau foarte multe masini noi. Am o cunostinta ce lucreaza pentru un dealer auto in Constanta. In 2008 acel dealer avea zece consultanti de vanzari. Acum mai sunt doar doi. Au mai ramas doi intrucat mai putini decat atat nu se poate.
In 2007-2008 creditele se acordau din toate pozitiile, media anuala a cursului leu/euro a fost in 2007 de 3,3373, in 2008 de 3,6827, iar in 2009 a crescut la 4,2373. Dolarul a avut un traseu asemanator. Romanii ce au luat un credit auto sau unul de nevoi personale s-au trezit cu rate majorate cu 15-20% in decurs de doar un an si doar pe baza cresterii cursului valutar. Dar stati, ca nu s-a terminat. In acelasi timp au crescut si dobanzile, care evident erau variabile, atat pentru lei, euro, dolari sau orice alta moneda.
Au urmat apoi taierile salariale, cresterile preturilor bunurilor de larg consum, a combustibililor, a utilitatilor si invariabil cresterea restantierilor la banci.
Multi dintre cei ce aveau un credit pentru masina aveau si pentru casa. Scenariul este identic in cazul celor ce au credit pentru casa. Cu doua astfel de rate lunare, auto si casa, cine o sa isi mai schimbe masina mai devreme de 10 ani?
Dupa ce plata creditului se va termina omul va respira usurat ca a scapat de o rata, dupa care va merge cu acea masina mult si bine.
In prezent bancile au inasprit conditiile de acordare a creditelor, putini fiind cei ce isi permit o masina noua din surse proprii.
De aceea asistam la cresterea importurilor de masini rulate, dar si a reinmatricularilor.
Si ca sa fiu rautacios, in locul vostru nu mi-as face griji, Guvernul Ponta este unul competent, situatia se va imbunatati! 🙂
o analiza corecta si la obiect. din moment ce salariile au ramas cam la acelasi nivel ca in urma cu 5-6 ani, din moment ce cursul leu-euro a crescut foarte mult, e logic ca romanii nu mai pot cumpara din acelasi salariu o masina care s-a scumpit foarte mult, daca faci conversia din euro in lei… pe de alta parte, vanzarile de masini ni sunt strans legate de vanzarile de masini vechi: adica, imi cumpar masina noua daca reusesc sa o vand pe aia veche. atat timp cat guvernul incompetent imi pune taxa de mediu uriasa pe masina veche incat nu mai vrea nimeni sa o cumpere, sunt obligat sa merg cu ea si evident ca nu o sa imi cumpar alta noua, ca nu am de ce.
Datele sunt relativ corecte. O statistica corecta ar veni de la DRCIPV. De ce? Simplu! Pentru ca o parte din importatori exporta masinile noi care apar in statistica APIA ca vanzari nationale. Sa dam exemple? Mazda, Hyunday, Suzuki, etc, etc
Peugeot e in aceeasi lista dar ascunde mai bine…
Asta se intampla atunci cand te intinzi mai mult decat te tine plapuma. Pe ce vrezi ca au mizat si au facut bancile bani in Romania ? Pe lipsa de cultura economica si pe ambitia romanilor de a avea masina mai tare decat casa. Merg din 2000 in toata Europa si marea majoritate a masinilor sunt de clasa A, de oras, intrucat acolo o utilizezi mai mult, e firesc, insa romanul daca nu'si ia 'bemveu' sau 'mertzan' nu e roman frate….
Wow, Ford a exportat mai multe masini decat a produs…:)
le-a mai ramas pe stoc din 2012 🙂
Există doar două cauze pentru criza auto:
1. "..Dincolo de datele prezentate de APIA trebuie precizat că piața internă second-hand rămâne blocată din cauza timbrului de mediu introdus în martie 2013, timbru care a descurajat zeci de mii de oameni ce ar fi dorit să-și vândă mașinile..", toată chestia asta se răsfrânge și asupra vânzărilor de mașini noi.
2. Se produc mai multe mașini decât e nevoie
e logic sa fie atat de multe masini albe vandute: e printre singurele culori pentru care nu se plateste suplimentar, alaturi de o nuanta de albastru si de una de rosu… orice alta culoare e taxata de dealeri cu preturi intre 300 si 600 de euro… pana la urma, eu cand conduc masina stau inauntru, nu ma intereseaza ce culoare are pe dinafara… am avut si masina alba si gri si albastra, nu imi aleg masina in functie de culoare, ci de siguranta, de consum, de performate etc.