Peste 20 de parlamentari au trimis spre avizare o propunere de modificare a Codului Rutier ce prevede pedepse mult mai mari cu inchisoarea pentru soferii prinsi bauti si suspendarea permisului pe perioade de pana la 10 ani pentru cei cu alcoolemie de peste 0,8 la mie. „Cei care cred ca exageram ar trebui sa stea o nopate la urgente sa vada ce este acolo”, a spus pentru HotNews.ro, Tudor Ciuhodaru, unul dintre initiatorii proiectului. „Ca si in medicina, e mai usor sa previi, decat sa tratezi. Sunt pentru toleranta zero cand e vorba de alcool sau droguri la volan”, mai spune el.
„Vrem sa-i descurajam pe cei care consuma alcool si apoi se urca la volan, iar inasprirea pedepselor este cea mai buna solutie”, a spus Tudor Ciuhodaru. In expunerea de motive a propunerii care a fost trimisa in comisii in vederea avizarii se precizeaza ca numarul soferilor bauti a tot crescut, iar acest lucru e ingrijorator. „Masura nu necesita vreun efort bugetar si exemplele din alte tari europene sunt incurajatoare”, spune Ciuhodaru.
Printre motivele prezentate in sprijinul inaspririi pedepselor se numara cele legate de faptul ca „in fiecare ora un roman este schilodit sau omorat in accidente rutiere„, iar tara noastra are in Uniune printre cele mai mari rate de decese in accidente rutiere in raport cu populatia totala.
Intre 3% si 7% dintre accidente au drept cauza consumul de alcool, iar unul din trei accidente mortale este direct legat de consumul de alcool, se mai precizeaza in expunerea de motive ce insoteste propunerea de modificare si completare a OUG 195/2002.
Actul normativ propune pedepse mult mai mari, intre 5 si 10 ani de inchisoare, daca soferul a condus cu alcoolemie de peste 0,8 g/l alcool pur in sange sau sub efectele stupefiantelor. Pedepsele sunt mai mari – intre 10 si 15 ani – daca cei cu aceste concentratii transporta persoane sau duc substante periculoase.
O alta schimbare importanta propusa tine de perioade mai mari de suspendare a permisului pentru cei care consuma alcool sau droguri la volan. E vorba de o suspendare intre 5 si 10 ani pentru cei prinsi cu alcoolemie de peste 0,8 g/l in sange si suspendare intre 6 si 12 luni daca soferul a fost depistat cu sub 0,8 g/l.
Se mai propune si majorarea duratei de suspendare a carnetului cand fapta se repeta intr-un interval de 5 ani de la restituirea permisului si evident este vorba tot de cei prinsi bauti. Permisul poate fi suspendat 10 ani daca titularul e prins din nou in trafic cu o concentratie de peste 0,8 g/l si se propune suspendarea cu un an daca valoarea este sub 0,8.
Interesant este paragraful care mentioneaza ca „Totodata acest act normativ prevede explicit ca pedepsele pentru conducerea pe drumurile publice sub influenta alcoolului sau a stupefiantelor nu pot fi reduse” Legat de acest paragraf, trebuie spus ca in Codul de Procedura Penala (art 320 indice 1) se prevede ca in ORICE situatie, daca inculpatul recunoaste in totalitate acuzatiile ce i se aduc, judecatorul este obligat sa reduca limitele pedepsei cu o treime.
La final se mentioneaza ca aceste masuri sunt usor de pus in practica, nu presupun cheltuieli bugetare, iar in tari precum Portugalia, Franta, Regatul Unit sau Olanda se dau amenzi de 4.500 euro pentru cei prinsi cu alcoolemie de peste 0,8 g/l, iar numarul de accidente rutiere fatale a scazut si cu 50% ca urmare a sanctiunilor dure (chiar si trei ani de inchisoare). Recidiva este pedepsita cu pana la patru ani de inchisoare sau amenda de pana la 9.000 de euro.
Proiectul a fost initiat de 23 de parlamentari si inregistrat la Senat in iunie, in iulie a primit aviz de la Consiliul Legislativ, iar la inceput de septembrie a fost prezentat in Biroul Permanent, Senatul fiind prima camera sesizata. In prezent, documentul a fost trimis pentru avizare in trei comisii, termenul fiind 19 noiembrie. In general aceste termene sunt insa cu mult depasite.