Masinile capabile sa se conduca singure pot creste piata auto totala, pot scadea mult numarul de accidente si, din punct de vedere tehnic sunt mult mai aproape de realitate decat am crede, a spus la Salonul Auto de la Frankfurt, Carlos Ghosn, seful Nissan. Compania japoneza s-a angajat ca va scoate pana in 2020 o masina autonoma si o buna parte din tehnologiile necesare exista, insa trebuie temeinic testate. Care sunt avantajele acestor masini si ce schimbari inedite pot aduce ele puteti citi in articol.
„Cand vorbim de masinile autonome vorbim de o tehnologie de alianta in care atat Nissan, cat si Renault detin module tehnologice si practic la aceste masini avem de-a face cu o multime de tehnologii dintre care o buna parte exista deja”, si-a inceput Carlos Ghosn, CEO al Renault-Nissan, pledoaria in favoarea masinilor ce nu au nevoie de sofer.
El explica faptul ca aceste tehnologii intra mai intai la marci scumpe, cum se intampla acum la Infiniti, dar cu anii ajung pe modele mult mai ieftine. „Noi spunem practic ca pana in 2020 toate problemele si provocarile din calea masinilor autonome vor fi rezolvate”, crede seful Nissan care da si exemple.
Acum, o mare problema este nevoia ca masina sa-si faca singura o harta in timp real in trafic, sa recunoasca rapid culoarea semaforului si sa-si dea seama daca ceva apare brusc in fata. Cu anii insa, timpii de reactie ai sistemelor automate ar trebui sa-i egaleze si depaseasca pe cei umani.
„Practic avem aceste tehnologii, dar mai trebuie sa le testam pentru a fi total convinsi ca ne putem baza pe ele si ca sunt si acceptabile la pret”, a spus Ghosn care spune ca principalii competitori lucreaza la aceste tehnologii.
El explica faptul ca masini autonome nu inseamna masini in care nu se afla nimeni, deci nu vom vedea automobile parcurgand de nebune strazile: „Masina autonome inseamna ca proprietarul poate sa intre in vehicul, sa introduca adresa in computer si va fi dus acolo, ceea ce inseamna imens fiindca multi petrec macar doua ore pe zi in masina, ceea ce reprezinta timp pierdut ce ar putea fi folosit mult mai bine cu masinile autonome. Ar fi o mare crestere a eficientei”, explica Ghosn.
Un aspect important tine de faptul ca piata auto poate fi extinsa prin aceste masini si la nivele de varsta pentru care automobilele obisnuite nu sunt accesibile, iar aici e vorba de cei de 80, 90, poate chiar de 100 de ani, insa si de cei foarte tineri. Masini autonome vor putea detine atat batranii cu probleme de vedere, cat si tinerii care acum conform legii nu isi pot luat permis. In consecinta, industria auto poate castiga de pe urma faptului ca mai multi ar detine masini si ar creste si vanzarile.
Ghosn a mai adus vorba si despre scaderea numarului de accidente daca strazile ar fi pline de masini ce se pot conduce singure: „Se stie ca sistemele automate fac mai putine erori decat oamenii”, iar seful Nissan da ca exemplu situatiile in care cel de la volan adoarme, dar lucrurile pot fi reparate de sistemele care detecteaza asta si preiau imediat controlul masinii.
Masinile autonome sunt departe de a ajunge in showroom-uri, insa diverse tehnologii ne duc incet spre ele. Optiuni precum adaptive cruise control (ACC), franarea automata de urgenta si asistenta la parcare fac deja ca masinile sa aiba initiativa in unele cazuri, iar companii precum Volvo, Mercedes-Benz, Continental si Google testeaza masini care se pot conduce singure.
Tehnologia pentru astfel de masini exista si este mereu imbunatatita, insa este mare nevoie de reducerea costurilor de dezvoltare pentru ca aceste masini sa devina viabile pentru productia de serie.
Insa, dincolo de problemele tehnologice, trebuie depasite si cele legate de regulamente: omologarea nu va fi usoara, iar asiguratorii trebuie sa cada de acord asupra diverselor politici si trebuie decis spre exemplu cine este vinovat cand o masina care se conduce singura este implicata intr-un accident.
Corespondenta de la Frankfurt.