Reprezentantii Uniunii Europene (UE) au ajuns la o intelegere de principiu in legatura cu tintele stricte pe care masinile noi ce se vor vinde in 2020 vor trebui sa le indeplineasca, scrie Reuters. Se stiu putine detalii clare, insa marea problema tine de solicitarile germanilor, care vor ca producatorii lor premium sa poate construi in continuare in volume mari masini puternice care nu pot avea emisii reduse.
Intelegerea la care s-a ajuns este doar una preliminara, toate statele UE trebuind sa-si dea acordul final. In prezent, media emisiilor de CO2 ale masinilor noi vandute in UE este de circa 132 g/km, iar obiectivul pentru 2020 este sa scada spre 95 g/km.
Lucrul nu e deloc usor fiindca, daca masinile electrice au emisii zero, problema este ca vanzarile acestora sunt extrem de mici, de numai cateva mii de unitati. Multe dintre masinile de volum au emisii peste medie, de mai mult de 140 g/km in variantele cu motorizari mari pe benzina, in timp ce masinile sport puternice emit peste 200-250 g CO2/km, iar supercar-urile trec de 300 g CO2/km.
Marea problema in parafarea unei intelegeri pentru 2020 tine de opozitia Germaniei care vrea ca celebrii sai producatori premium – BMW, Audi si Mercedes – sa poata in continuare sa produca in volume mari masini puternice ale caror emisii nu au cum sa fie atat de mici.
Presedintia irlandeza a UE s-a declarat multumita de intelegerea care, spun irlandezii, vine cu castiguri pentru toti: consumatori, producatori si pentru cercetare.
Germania a stat mult in calea unei intelegeri finale si a tot vrut sa amane momentul in care producatorii sai auto trebuie sa indeplineasca normele mult mai stricte de poluare. Statele membre UE au respins o propunere germana in care se dadea un rol mare „supercreditelor”, permise pe care un constructor auto le castiga daca produce si vehicule cu emisii foarte mici, cum ar fi cele electrice. Aceste vehicule, chiar daca reprezinta volume mici, ar mai compensa media totala a emisiilor, permitand companiilor sa produca in volume importante masini cu motoare puternice.
Pana la urma, in intelegerea adoptata acum, Germania obtine un important castig legat de asa-numitul „multiplicator”, ceea ce inseamna ca fiecare vehicul electric vandut in 2020 face cat doua la numaratoarea finala si la calculul emisiilor totale ale gamei unui constructor auto.
Un grup ce militeaza pentru protectia mediului se declara dezamagit de noua intelegere fiindca acest multiplicator face ca tintele propriu-zise propuse sa nu fie atat de stricte din moment ce unele masini conteaza dublu. Astfel, calculele arata ca din cauza acestor multiplicatori obiectivul efectiv pentu 2020 este de 97,5 g CO2/km, nu de 95 g CO2/km.
Alte critici au venit din partea celor care spun ca in loc sa se doreasca o scadere generala a emisiilor de CO2 sunt luate decizii care privilegiaza doar cativa constructori auto. Insa, partea germana s-a plans ca din start sunt avantajati producatori precum PSA si Fiat care produc multe masini din clasele mici, cu motoare economice si emisii reduse.