Acasa Industrie ANALIZA: Ce planuri au cele mai puternice tari pentru a aduce pe sosele masinile electrice – Situatia de acum, etape de dezvoltare si obiective pentru 2020

ANALIZA: Ce planuri au cele mai puternice tari pentru a aduce pe sosele masinile electrice – Situatia de acum, etape de dezvoltare si obiective pentru 2020

de Vlad Barza

(sursa 0-100.ro)

Vor fi soselele pline de masini electrice peste zece ani? Cateva dintre tarile bogate spun ca da si au planuri clare despre etapele in care se va ajunge la cateva milioane de „electrice” in circulatie. Alte tari admit ca banii de la buget pot fi pentru moment mai bine folositi si spun ca masinile electrice nu sunt o prioritate. Intra in articol pentru a vedea cum e privita dezvoltarea automobilului electric in noua tari mari, asa cum reprezentantii industriei auto din acele tari le-au prezentat la Adunarea Generala a OICA (Organizatia Internationala a Constructorilor de Automobile) gazduita la Bucuresti saptamana trecuta de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

La eveniment au participat 42 de delegati din 31 de tari si s-a tinut o Masa Rotunda la care reprezentantii a zece asociatii de profil au descris cum vad viitorul vehiculelor electrice in tarile lor. Mai jos puteti vedea descrierea situatiilor din mai multe tari.

Franta

Franta a anuntat planul sau de implementare a vehiculului electric in 2009 si este una dintre tarile cele mai avansate in domeniu dat fiind ca Renault, Peugeot, Citroen si mai multe companii mici produc masini electrice, fiind in testare si vehicule comerciale (Renault Trucks). De ani buni se pot cumpara masini electrice de la companii mai mici, iar planul guvernamental prevede ca orice cladire de locuinte ridicata dupa 2012 trebuie sa aiba neparat puncte de incarcare, iar din 2015 acelasi lucru va fi obligatoriu si pentru cladirile de birouri. Statul da 5.000 de euro subventii celor care cumpara masini electrice si planul prevede ca in 2020 vor exista pe strazi doua milioane de astfel de masini care vor trebui deservite de 400.000 de puncte publice de incarcare si patru milioane de puncte instalate langa locuinte. In Franta s-au vandut putin sub 1.000 de masini electrice in primul semestru.

Germania

Nemtii nu s-au grabit sa promita ca vor umple soselele de masini electrice, ci si-au propus trei faze pana in 2020, cea din urma fiind gandita sa aduca cel mai mare numar de electrice pe strazi. Platforma nationala pentru electromobilitate a fost prezentata in 2010 si prima sa faza prevazuta a se incheia in 2014 prevede pregatirea pietei si investitiile masive in tehnologie. In a doua faza ce se va derula pana in 2017 se va pune accent pe dezvoltarea infrastrucuturii, iar spre 2020 se va incepe productia de masini electrice in numar foarte mare, iar ajutoarele guvernamentale ar trebui sa scada. Previziunile arata ca in 2014 ar trebui sa fie 100.000 de masini electrice pe sosele, iar in 2017, circa jumatate de milion. Daca totul merge bine in 2020 vor fi un milion de masini. In Germania s-au vandut peste o mie de masini electrice in prima parte a anului, numar modest care pune totusi tara pe primul loc in Europa.

Italia

Italia are mari probleme financiare in buget iar reprezentantii ANFIA admit ca dezvoltarea masinilor electrice nu este o prioritate. S-au vandut putin peste 100 de masini electrice in primul semestru si, desi s-a propus un proiect de lege prin care cumparatorii de masini electrice sa primeasca subventii de 5.000 euro, el nu a fost adoptat si e putin probabil sa treaca in Parlament. Proiectul prevedea si ca guvernele locale trebuie sa suporte jumatate de investitiile pentru infrastructura de incarcare, dar Italia ramane o piata dominata de diesel si una in care masinile pe GPL sunt foarte la moda. Interesant este ca Fiat va produce o versiune electrica a micului 500, insa ea e destinata mai intai pietei americane (urmand sa fie produsa acolo).

Coreea de Sud

Tara asiatica estimeaza ca pana la final de an vor fi doar 800 de masini electrice pe drumurile sale, dar in 2015 sunt estimate 85.000 de unitati, iar in 2020, peste un milion. Producatorii locali Hyundai si Kia vor fabrica astfel de masini, iar numarul de statii va creste imens. Astfel, la final de an vor fi in total de 240 de statii, toate publice, in timp ce in 2015 ar trebui sa fie 20.000 de statii, dintre care peste 70% private. In 2020 planul prevede un numar de 1,35 milioane de puncte de incarcare din care doar 10.000 publice. Subventiile pentru cumparatori vor fi intre 5,7 si 19 milioane woni (3.600 si 12.000 euro). Interesant este ca planul pentru productia de electrice promite inceperea cu modele de mici dimensiuni si continuarea cu masini de dimensiuni mai mari in 2013 si 2014.

China

Cea mai mare piata auto mondiala, cu 18 milioane vehicule vandute anul trecut, spune ca dezvoltarea vehiculelor electrice este o urgenta si din 2003 au inceput teste limitate in cateva orase mari. Vehiculele electrice au fost folosite demonstrativ la JO Beijing 2008 si la Shanghai Expo anul trecut, iar obiectivul este ca in trei ani sa circule 60.000 de masini electrice pe soselele chineze. Tinta pe termen lung este ca productia de masini pur electrice si hibride incarcabile la priza sa ajunga la un milion de unitati in 2020, dar ramane de vazut daca acest lucru va fi posibil, stiut fiind ca de multe ori chinezii anunta obiective fanteziste.

Japonia

Nu este de mirare ca Japonia a fost printre primele tari in care masinile electrice au fost puse in vanzare, iar modele precum Mitsubishi i-MIEV si Nissan Leaf au ajuns in showroom-uri cu mult inaintea Europei. Autoritatile sunt optimiste si estimeaza ca in 2020 masinile 100% electrice si hibridele incarcabile vor avea 15-20% din piata si exista chiar si previziuni pentru 2030 cand se asteapta ca aceste doua categorii sa ajunga la 20-30% din piata totala. Pentru 2020 se prevede instalarea unui numar de doua milioane de puncte conventionale de incarcare dar si a 5.000 de statii rapide. La fel ca germanii, si japonezii vad un parcurs in etape: prima va fi pregatitoare si va tine pana in 2015, oment de la care va incepe productia in volume importante. Un moment cheie va fi la anul cand atat Toyota cat si Honda vor incepe productia de masini 100% electrice.

Rusia

Delegatia Federatiei Ruse nu a prezentat tinte explicite pentru viitorul indepartat, insa cea mai intinsa tara de pe glob e pe cale sa adopte un program pentru promovarea automobilelor ecologice. In Rusia,  compania Yo-Auto a miliardarului Prohorov ar trebui sa inceapa in a doua parte din 2012 productia unei masini hibride si tot la anul, in orasul Novosibirsk va incepe productia de baterii Li-Ion. Se pune problema acordarii unor subventii cumparatorilor de masini electrice si se vor instala o serie de statii de incarcare in jurul Moscovei. Rusii vor sa faca demonstratii cu diverse masini electrice si inclusiv Lada va participa.

SUA

In SUA unde subventiile ating 7.500 dolari pentru cumparatorii de masini electrice s-a vandut un numar mare comparativ cu alte piete importante. In noua luni Nissan Leaf si-a gasit peste 7.000 de clienti iar Chevrolet Volt peste 4.000, presa intretinand in stiri o competitie de volume intre aceste doua modele. Totusi, aceste doua masini au impreuna sub 0,2% din piata totala iar Volt pare foarte departe de a-si atinge obiectivul de vanzari pentru intreg anul: 10.000 de unitati.

Marea Britanie

Regatul Unit acorda subventii de pana la 5.000 de lire cumparatorilor de masini electrice si autoritatile se asteptau la inceput de 2011 ca anul sa fie unul fast pentru masinile electrice. Totusi, prezenta unui numar mic de modele si statiid e icnarcare, dar si preturile foarte mari ale amsinilor au facut ca pana acum sa se fi vandut doar 800 de unitati. Mini produce masini electrice in Anglia si presa a mediatizat intens diverse driveteste, insa mai multe modele se vor lansa in 2012. Guvernul are un buget de subventii pentru 8.000 de masini, insa abia o zecime din fondurile disponibile au fost utilizate.

Romania

La noi, automobilul electric nu este o prioritate pentru autoritati si s-a facut foarte putin la partea de infrastructura si poate din aceasta cauza si autoritatile s-au prezentat la un nivel necorespunzator la acest eveniment international unde cateva din cele mai importante tari si-au aratat planurile privind evolutia masinii electrice Totusi, la noi subventiile pentru cumpararea de masini electrice sunt de maxim 3.700 euro iar acest tip de masini a intrat si in Programul Rabla. Anul acesta s-au livrat doar cinci masini electrice in tara (patru Mitsubishi i-MIEV si un Citroen C-Zero), iar autoritatile nu au publicat o agenda care sa contina obiective clare pe termen lung legate de numarul de masini si de statii de incarcare la care s-ar putea ajunge. In prezent sunt discutii intre autoritati si furnizorii de energie dar si intre municipalitatile mari si companiile care vand astfel de masini. Se vorbeste de parteneriate cu mall-urile pentrui instalarea de statii de incarcare, insa nu e clar in ce mod vor fi stimulate centrele comerciale pentru a instala prize. Cert este ca numarul de masini electrice va creste foarte lent la noi si doar cateva companii isi vor face mici flote in primii ani. In aceasta vara s-a deschis si prima statie publica de incarcare din Capitala, la sediul Transelectrica.

La Adunarea Generala a OICA au participat delegati din 31 de tari iar la Masa Rotunda au sustinut prezentari asociatiile producatorilor si importatorilor auto din mai multe tari: Franta (CCFA), Germania (VDA), Italia (ANFIA), India (SIAM), Coreea de Sud (KAMA), China (CAAM), Japonia (JAMA) si Rusia (OAR). La eveniment au fost prezenti si reprezentanti ai companiilor franceze Renault si Michelin. Trebuie precizat ca reprezentantii APIA nu au avut o prezentare pe tema vehiculului electric fiindca autoritatile nu au comunicat un plan de actiune detaliat cum a fost cazul in celelalte tari. La eveniment nu a existat o prezentare din Marea Britanie insa am decis sa includem o descriere a situatiei de acolo dar fiind ca este vorba de o piata importanta.

Despre cum si-ar dori consumatorii sa fie masinile electrice puteti citi aici.

Cate masini electrice s-au vandut anul acesta in 15 piete europene puteti vedea aici.

Un material video despre cinci masini electrice testate de 0-100.ro puteti gasi aici.

Lasa un comentariu