Relatiile dintre grupul auto italian Fiat, pe de-o parte, si autoritatile italiene si sindicalisti, de cealalta parte, sunt tot mai tensionate in urma unor declaratii ale sefului companiei auto, Sergio Marchionne, care a spus ca firma pe care o conduce s-ar descurca mult mai bine daca nu ar fabrica masini in Italia, relateaza presa internationala.
„Ne-ar fi mult mai bine daca am elimina din rapoarte rezultatele din Italia. (…) Niciun ban din profitul de doua miliarde euro al Fiat nu a venit din Italia”, spus recent Marchionne la postul de televiziune RAI din Italia.
De cealalta parte, autoritatile si sindicalistii sustin ca Fiat a ajuns un grup gigant si datorita contribuabililor italieni si fortei de munca din Italia, precum si multumita programului Rabla implementat de guvern pentru a stimula piata auto.
Cifrele indica faptul ca Fiat are in Italia circa 22.000 de angajati in toate fabricile, iar acestea produc cam tot atat cat uzina Fiat din Polonia, care are insa doar 6.000 de angajati.
In sustinerea afirmatiilor sale privind competitivitatea uzinelor Fiat din tara mama, Marchionne a spus ca, intr-un top realizat de World Economic Forum, Italia ocupa locul 118 din 139 in ceea ce priveste productivitatea muncii.
In pofida tensiunilor, Marchionne vrea sa creasca productia in uzinele italiene si intentioneaza sa mute o parte din productia din Polonia in Italia. In Serbia, Fiat detine o alta fabrica foarte competitiva.
Tot acest razboi intre conducerea Fiat, sindicalisti si autoritati reflecta drama marilor companii auto europene care au activitati reduse sau deloc in pietele auto ale momentului: China si SUA. Astfel, unele marci care se bazeaza strict pe Europa se confrunta cu capacitati de productie excesive si se vad nevoite sa ajusteze productia la cererea scazuta prin concedieri si inchideri de fabrici.