DS3 e primul automobil din linia speciala DS cu pretentii premium, lansata de Citroen. Fiindca arata bine, fuge tare si nu seamana a Citroen, cei mai indrazneti te intreaba la semafor ce masina e, in timp ce restul o studiaza curios, in tacere.
Concept
Conceptul cu acelasi nume, DS3, a fost prezentat in primavara anului 2009, cand Citroen a anuntat ca va lansa linia DS, adica Distinctive Spirit. Aceasta gama include masini distincte fata de modelele traditionale Citroen si se diferentiaza de acestea printr-un design radical si modern.
click aici pentru galeria foto
Tocmai de aceea DS3 e promovat prin sloganul anti-retro, care e si o intepatura la adresa clasicului Mini. Scopul Citroen este acela de a atrage clienti mai tineri si care pana acum nu luau in calcul aceasta marca daca vroiau o masina sportiva si tinereasca.
Design
Multe elemente estetice de pe DS3 sunt preluate de la noul C3. E vorba de faruri, elemente ale bordului, volan si tot felul de butoane. Dar pentru ca si noul C3 e foarte nou si rar pe strazi, cei mai putin conectati la fenomenul auto nu-si dau seama ca masina pe care o au in fata este un Citroen, cu atat mai mult cu cat aceasta marca nu e asociata cu masini sportive.
Tehnologie, confort si dotari
Tot de la noul C3 este preluata si partea mecanica, dar este radical modificata pentru a oferi maximum de sportivitate.
Desi e o mica bestie, DS3 se lasa pe mana soferului si transmite un senstiment foarte placut de control deplin. Dincolo de asta, scaunele din fata sunt foarte comode si pozitia de condus e potrivita – nici inalta, nici prea joasa.
Fiindca DS3 e o masina moderna, partea multimedia e la inaltime. Tema afisajului central, cu navigatie, poate fi schimbata, iar instalatia audio suna clar. Totusi, aceasta nu se ridica la pretentiile pe care le impune pretul si imaginea premium pe care Citroen vrea sa i-o dea acestei masini.
Ambianta e intretinuta si de ceasurile cu iluminare alba, odihnitoare, si de ledurile de culoare rosie ce vegheaza noaptea spatiul pentru picioare.
Dincolo de 3.500 de rotatii pe minut, motorul turbo pe benzina de 1,6 litri, ce dezvolta 150 de Cai Putere, explodeaza si schimba radical masina. Habitaclul e imbracat de sunetul nervos al esapamentului, iar mediul inconjurator pare sa-si incetineasca ritmul.
Pe sosea
Acesta e punctul in care simti ca devii una cu masina. Desi nu e cel mai rapid automobil pe care l-am condus si nici cel mai puternic, DS3 reuseste totusi sa urce nivelul adrenalinei prin senzatia de kart pe care ti-o da.
Directia precisa si directa, alaturi de schimbatorul de viteze cu actionare scurta, te indeamna sa te joci cu masina si sa adopti un stil de sofat mai agresiv. In sfarsit, timoneria unei cutii de viteze Citroen permite schimbarea rapida a treptelor, fara sa fie nevoie sa manevrezi amplu schimbatorul. Chiar daca acest minus a fost corectat, la fiecare schimbare de viteza se aude un sunet metalic discret, de parca levierul ar atinge de o tabla.
Fiindca vine de la noul C3, suspensia lui DS3, mult intarita, este usor topaitoare pe drumuri cu (mici) denivelari si iti lasa impresia ca nu e atat de rafina precum o credeai pe un drum mai bun.
Chiar daca e o masina nervoasa, DS3 poate scoate un consum extraurban de sub 6 litri / 100 km daca adopti un stil de condus calm, iar daca vrei sa profiti adesea de toti cei 150 de Cai media extraurbana urca spre 8,5 litri / 100 km. In treapa a sasea consumul instant este de putin peste 5 litri / 100 km la 100 km/h si de aproape 7 litri / 100 km la 130 km/h.
Concurenti
Citroen DS3 vine intr-o nisa slab exploatata de celelalte marci, adica pe segmentul masinilor de oras (clasa B) cu pretentii premium. Rivalii directi ai lui DS3 sunt Mini, Alfa Romeo MiTo si Audi A1. Desigur, lista cu masini rivale poate fi extinsa cu modele cu trei usi din intregul segment B: Ford Fiesta, Renault Clio, Opel Corsa, Fiat Punto Evo, BMW Seria 1, Peugeot 206, Seat Ibiza si Suzuki Swift.
Concluzii
In concluzie, Citren a reusit sa creeze o excelenta masina pentru tineri, cu neajunsuri neglijabile. Ar fi vorba aici de mici zornaieli ale plasticelor din interior si de cuplari cam brute ale ambreiajului. Concret, motorul si cutia nu functioneaza perfect impreuna, ca o singura componenta.
La un pret de putin peste 23.000 de euro, inclusiv TVA de 24%, DS3 se bate direct cu Mini Cooper S. Citroenul e un pic mai mare, mai spatios si mai practic, dar Mini e mai rapid, mai echilibrat si are o calitate generala superioara.
E dificil sa alegi, dar pana la urma totul se rezuma la stilul tau, retro sau… anti-retro.