BYD intră în România, oficial, din primăvara anului 2025. BYD atacă Dacia Spring cu un model nou, iar obiectivul mărcii din China este să ajungă numărul 1 la vânzări în România, în decurs de maximum cinci ani. Andrei Duică este șeful pe țară (Deputy Country Manager BYD Romania).
Un grup de 19 de jurnaliști și influenceri au fost invitați la Londra, în perioada 17-19 Martie 2025, pentru a testa BYD Sealion 7. Acest model, cel mai mare și mai scump al BYD pentru piața europeană, a fost prezentat oficial jurnaliștilor din mai multe țări de pe bătrânul continent, având ca HUB pentru eveniment localitatea Milton Keynes, de lângă Londra, UK.
Șeful pe România, Andrei Duică, a venit cu ideea ca grupul de jurnaliști și influenceri din România să se alăture celorlalți colegi ai lor din Europa, dat fiind faptul că BYD tocmai pregătește intrarea pe piața din România. BYD Europa a aprobat ideea și, iată, primele informații și idei desprinse din întâlnirea cu conducerea BYD.
BYD intră în România. Atacă direct Dacia
BYD știe că segmentul mașinilor electrice mai accesibile este la mare căutare în multe țări, inclusiv în România. Astfel, BYD va aduce la noi în țară, în doar câteva luni, modelul BYD Dolphin Surf.
Acest BYD Dolphin Surf este, de fapt, modelul BYD Seagull din China, rebranduit ca Dolphin Surf pentru piața europeană.
BYD Dolphin Surf (foto – BYD) BYD Dolphin (foto – BYD)
Acest lucru poate duce la confuzie pentru început fiindcă Dolphin și Dolphin Surf au nume, evident, foarte apropiat. Doar că dimensiunile, specificațiile și prețul sunt diferite.
Prin Dolphin Surf – cel mai mic model BYD – marca din China țintește clienții de Dacia Spring și de Hyundai Inster sau Leapmotor T03.
BYD Seagull (Dolphin Surf în Europa) are următoarele specificații esențiale:
- Dimensiuni L x l x h (mm): 3.780 x 1.715 x 1.580
- Ampatament: 2.500 mm
- Gardă la sol: 120 mm
- Portbagaj: 230 litri (min.) / 930 litri (max.)
- Masă la gol: 1.160 kg
- Putere: 75 CP
- Cuplu motor maxim: 135 Nm
- Capacitate baterie: 30 kWh sau 39 kWh – ambele tip LFP
- Autonomie maximă: 405 km (omologare China – CTLC)
BYD intră în România (din nou). Acum e șef Andrei Duică
BYD intră în România avându-l ca șef pe Andrei Duică, care are mare experiență în industria auto. Până la final de 2024 el s-a ocupat de operațiunile auto din grupul Trust Motors, companie deținută de Gheorghe Dolofan. Această companie importă în România mărcile Peugeot, Citroen, DS, Opel.
Andrei Duică – Deputy Country Manager BYD Romania (foto – Adrian Mitrea)
Andrei Duică a lucrat anterior și la EIT Forum Auto, importatorul Volvo în România, precum și la Porsche România, tot pe vânzări.
Oficial, la BYD, funcția sa se numește Deputy Country Manager și raportează unui superior responsabil de mai multe țări.
BYD a mai intrat în România, în 2018, prin compania New Kopel Car Import, parte a SIXT Group România. Am scris despre acest subiect AICI. Dar BYD prin New Kopel Car Import n-a făcut mare lucru, semn că din 2018 și până în prezent n-am prea văzut autovehicule BYD înmatriculate în România.
BYD țintește sus
În România, BYD vrea să ajungă numărul 1 la vânzări de automobile, în maximum cinci ani. Pentru a atinge acest obiectiv, BYD pregătește și mașini mai accesibile, cum este BYD Dolphin Surf, dar și BYD Atto 2, care se va bate pe piață direct cu Ford Puma Gen-E (electric).
Totodată, în categoria unor mașini precum Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 sau Ford Explorer, BYD Sealion 7 este alternativa chinezilor.
Până la final de 2025 vor fi circa 20 de dealeri la nivel național, iar în următorii ani rețeaua BYD la nivel național poate atinge circa 60 de dealeri.
Dorința de a ajunge pe primul loc vânzări, în maximum cinci ani, pare puțin fezabilă, dată fiind poziția de neclintit pe piață pe care o au mărci precum Dacia, Toyota, Skoda, Volkswagen, Ford, Tesla, etc…
BYD full electric și BYD DM-i
De circa 20 de ani, BYD crede în mașini electrice și a urmat această cale fără să se oprească, motiv pentru care, în acest moment, are unele dintre cele mai avansate sisteme de baterii pentru mașini electrice de pe piață.
Pentru că nu toți clienții vor mașini electrice, BYD a creat și un sistem de motorizare hibrid, pe care îl numește DM-i, similar cu ce oferă Nissan, spre exemplu.
Acest tip de hibrid face ca mașina să se conducă preponderent electric și să se simtă ca o mașină electrică. Motorul pe combustie este folosit pe post de generator de electricitate.
Potrivit oficialilor BYD, compania are 80% din cota de piață pe autobuze electrice în Londra, spre exemplu. Astfel, BYD subliniază că vrea să joace un rol important pe piața auto, indiferent de tipul autovehiculului.
BYD – producție în Ungaria
Compania chineză BYD (Build Your Dreams) va începe producția europeană de automobile, în Ungaria, din ultimul trimestru (T4) al anului 2025. BYD produce deja autobuze electrice în Ungaria.
Prin tehnologiile pe care le pune pe piață, BYD își propune să răcească planeta Pământ cu 1 grad Celsius, conform site-ului companiei.
Pe site-ul european al BYD sunt listate patru linii mari de business: Auto. Bus. Truck & Van. Forklift.
Compania BYD a fost înființată în 1995.
Am filmat integral masa rotundă pe care am avut-o cu Stella Li, vicepreședinte BYD, pentru ca voi, cititorii, să aveți informațiile direct de la sursă. Clipul poate fi urmărit direct pe YouTube sau mai jos.
Test Drive BYD Sealion 7 (2025). Calitate bună, reglaje perfectibile
Incursiune în entuziasmul BYD. De unde vine