Ford Craiova trăiește cea mai bună perioadă, în ciuda dificultăților legate de semiconductori și de războiul din Ucraina. Investițiile pentru noi modele sunt în fază de implementare și există perspective pentru noi angajări. La tranziția către electrificare se va munci din greu în următoarele 24 luni. Transferul de proprietate către Ford Otosan este așteptat să fie finalizat în al treilea trimestru din acest an. Am vorbit despre toate acestea cu Josephine Payne, președintele Ford România și director general al fabricii, într-o vizită de câteva ore la uzină. Iată noutățile și perspectivele pentru Craiova.
Investițiile de 300 de milioane dolari anunțate de Ford anul trecut pentru uzina din Craiova sunt în fază de implementare. Ele sunt necesare pentru intrarea în producție a noilor modele pe care Ford le va produce în Craiova: Ford Puma electric, Ford Transit Courier și Ford Tourneo Courier (ambele produse în variante electrice și pe combustie).
Toate acestea se vor materializa sub noii proprietari ai uzinei Ford Craiova, și anume Ford Otosan.
Anunțul tranferului de proprietate a fost făcut în 14 Martie 2022. De la preluarea uzinei din Craiova și până în prezent Ford spune că a realizat investiții cumulate de două miliarde de dolari.
Cifre (mai) mari
Pentru a-și atinge maximul de producție – undeva la 250.000 unități/an – este limpede că uzina va avea nevoie de mai mulți angajați, iar perspectiva noilor posturi disponibile la Ford în Craiova este cu atât mai interesantă cu cât uzina va avea, pentru prima dată în istoria sa, o diversitate atât de mare de mașini pe linia de asamblare, spune Josephine Payne.
E vorba despre Puma, Transit Courier și Tourneo Courier. Așadar vor fi trei modele fabricate simultan, fiecare având motorizări pe combustie, dar și 100% electrice.
„Vă imaginați că, în doar doi ani, în această uzină vom produce atât autoturisme, cât și vehicule comerciale ușoare? Mașini cu motoare cu ardere internă și vehicule electrice? Vom fi una dintre cele mai flexibile fabrici auto din Europa și una dintre uzinele cu un portofoliu de produse foarte divers. Asta arată că există un viitor foarte puternic pentru Craiova. Ca uzină nu am fost niciodată atât de puternici ca acum”, a spus Josephine Payne.
Puma, 80%
Ford Puma ocupă în proporție de 80% producția Ford din Craiova din acest momoment, restul de 20% fiind reprezentat de Ecosport.
Ecosport se îndreaptă spre finalul de carieră și va ieși din fabricație până la finalul anului 2022.
La nivel de 2021 au fost fabricate puțin peste 163.000 automobile în Craiova. Iar asta se poate vedea după orice vizită la Ford Craiova: peste tot sunt caroserii de Puma. La fiecare 53 de secunde iese o caroserie completă din secția „body”, iar la fiecare 72,4 secunde un automobil gata să fie livrat dealerilor părăsește linia de montaj final.
Din acel punct încolo lucrurile se pregătesc să devină revoluționare la Ford Craiova. Din 2024 va fi fabricată varianta 100% electrică a modelului Puma, pe aceeași linie de asamblare cu varianta pe combustie.
Pentru Puma electric, dar și pentru Transit Courier și Tourneo Courier – pe combustie și electrice – pregătirile au început deja.
„Ce v-a rămas în minte după ce ați revăzut uzina?”, ne-a întrebat Josephine Payne, pe noi, cei trei jurnaliști care am fost acolo.
Întrebarea a venit la fix pentru a face puțin loc unei vederi de ansamblu, într-un context în care noi, jurnaliștii, eram mai degrabă focusați pe întrebări legate de tranziția către Ford Otosan.
Vizită la Ford Craiova, în tranziție
Întrebarea venită dinspre Josephine Payne către jurnaliști relevă, de fapt, cât de multe s-au schimbat în ultimii 2-3 ani.
În nenumăratele vizite pe care le-am făcut la Ford Craiova n-am văzut niciodată uzina atât de „muncită”. Aceasta ar fi o primă observație a cuiva care vine din exterior. Se vede că producția este acum semnificativ mai mare față de anii trecuți. Nu par să existe timpi morți ori spații neocupate.
Totodată, oamenii pe care i-am întâlnit prin uzină au părut mult mai relaxați. Dar și mai concentrați pe ce au de făcut.
Fiindcă acum, mai mult ca niciodată, perspectivele pentru ziua de mâine sunt mai bune. Fabrica are planuri și investiții asigurate pentru următoarele modele.
De asemenea, un număr relevant de stații de încărcare pentru mașini electrice și-au făcut apariția peste tot prin curtea fabricii. Am numărat vreo 30 de puncte de încărcare și cu siguranță n-am văzut tot.
Așadar, uzina Ford din Craiova nu doar că se află în tranziție spre un nou proprietar, dar și spre noua eră a automobilului: electric și conectat.
1 comentariu
Din pacate calitatea turceasca lasă de dorit în industria auto iar vânzările vor scade considerabil.
Sunt fan Ford autentic și cred ca are un mai mare succes dacă si-ar pune amprenta americana în Europa asa cum a fost în anii ’70-’80.