Acasa Eco Energie pentru mașini electrice. Cât costă? De unde?

Energie pentru mașini electrice. Cât costă? De unde?

de Adrian Mitrea

Prețurile la energie pentru mașini electrice se învârt între 0,64 Lei/1 kWh și 1,97 Lei/1 kWh, în funcție de puterea de stației și furnizorul de electricitate. La o mașină electrică cu baterie de capacitate medie pentru standardele anului 2021 – să zicem 50 kWh – un plin poate costa, așadar, fie 32 Lei, fie 98,5 Lei.

Cu un plin de 50 kWh o mașină electrică oarecare (100-200 CP) poate parcurge aproximativ 300 km. Vorbim despre o autonomie medie anuală bazată pe un consum mediu anual de sub 17 kWh/100 km.

Alimentată ieftin (adică acasă sau la cele mai accesibile stații electrice: 0,64 Lei/1 kWh), o astfel de mașină are un cost de deplasare de circa 10 Lei/100 km.

Iată un grafic cu prețurile pentru 1 kWh practicate de cei mai cunoscuți furnizori. Atenție, e vorba despre încărcare lentă și încărcare semi-rapidă, în regim AC (Alternative Current – Curent Alternativ). Cele mai comune stații asigură o putere de 22 kW.

Alimentată la stațiile rapide cele mai scumpe (1,95 și 1,97 Lei/1 kWh), o astfel de mașină are un cost de deplasare de sub 35 Lei/100 km. Iată un grafic cu prețurile pentru 1 kWh practicate de cei mai cunoscuți furnizori. În acest caz este vorba despre încărcare semi-rapidă și încărcare rapidă, în regim DC (Direct Current – Curent Continuu). Cele mai comune stații asigură puteri de încărcare în jurul valorii de 50 kW.

Energie pentru mașini electrice. Unde, în 2021?

Pe scurt, poți încărca o mașină electrică la magazin, la benzinărie, la birou și/sau acasă.

Majoritatea centrelor comerciale mari (mall, hypermarket) au deja stații de alimentare EV. Este vorba despre KauflandLIDLMega ImagePENNY și Carrefour. Și benzinăriile au început să vândă energie electrică. Dintre rețelele mari se remarcă MOL și Rompetrol. Mai puțin sau deloc la OMV, Petrom și LukOil.

Unele rețele mai mici sau benzinari independenți (ETU, MCM Petrol) vând energie electrică de dinaintea marilor benzinari.

De asemenea, clădirile de birouri au început să monteze stații de încărcare în parcările lor, pentru angajați și vizitatori. Se poate vedea ușor pe PlugShare.com cea mai apropiată stație de încărcare din zona ta.


Citește și…


26 comentarii

Florin Marcu 25 martie 2021 - 19:40

Si asta e tot? Nu realizati ca aceste preturi nu contin nici un fel de taxe de circulatie, cum contin preturile la benzina si motorina? Un Golf de 150 CP cu un rezervor de 55 l, are 1000 km autonomie. Reala, nu povesti. Costul combustibilului , tot real dar fara taxe, este de aprox 140 lei la pretul de azi, adica sub jumate fata de electric, fara sa mai vorbim de achizitie. O sa spuneti ca electricul e curat. Serios? Oricum 80% se obtine din hidrocarburi. Si sa vedem ce va fi atunci cand 80% din parc va fi electric. Care vor fi costurile reale, productia de energie electrica, distributia… Este genul de viitor fortat, artificializat, care sta gata sa crape pe undeva.

Reply
Adrian Mitrea 25 martie 2021 - 20:09

Doamne, câte “informații” într-un singur comentariu!
Un Golf cu rezervor de 55 litri POATE să aibă autonomie 1.000 km reală. Dar n-are. Poate. Însă realitățile din trafic aproape înjumătățesc această autonomie.
Apoi, despre sursele de energie, chiar dacă electricitatea ar fi produsă 100% din cărbuni, impactul de mediu tot ar fi mai mic decât să umble fiecare cu “cărbunii lui” în rezervor, sute de mii de micro centrale cancerigene, numite motoare termice.

Reply
Florin Marcu 25 martie 2021 - 20:52

Nu cred ca exista vreun proprietar de masina diesel care sa confirme ca merge cu masina lui maxim 500 km, in orice conditii. Cine are nevoie de negare – ca sa nu-i spun altfel – ca sa-si sustina punctul de vedere, este oricum in zona irelevanta, din punctul meu de vedere. O autonomie de 700-800 km obtii pur si simplu, fara stradanie si in cele mai dificile conditii. Personal am avut numeroase masini turbodiesel, cu puteri intre aprox 150-250 CP, care erau capabile de autonomii de peste 1000 km, (1450 km este recordul meu personal cu un Peugeot 407). Totusi, nu asta era tema. Ci faptul ca ceea ce consitituie azi partea cea mai importanta a costurilor pe combustibil – taxele si accizele – nu sunt aplicate energiei electrice la masinile electrice. Este evident ca lucrurile nu vor mai fi la fel cand o parte importanta a parcului auto va fi electric – statul nu poate renunta la sursa asta de venit, printre altele pentru ca cereti subventii – nu e oare minunat? Eu nu am nici o problema cu masina electrica, atunci cand se vinde cinstit. Dar cand are nevoie de propaganda, subventii si minciuna…

Reply
Adrian Mitrea 25 martie 2021 - 21:13

Dacă tema erau accizele, ok, să revenim. Ia o factură de electricitate de acasă. Vei vedea că și aceasta este taxată, adesea chiar peste 50% sunt tot felul de taxe și accize.

Reply
G0tB33r 25 martie 2021 - 22:38

Golf 7 1.6 TDI 115CP DSG7 – A parcurs in ultimele 6 luni aprox 1300km cu un consum de 6,4l/100km, e a doua masina. Majoritatea deplasarilor au fost extraurban, iar cele din oras au fost la ore cu trafic redus. Deci autonomia mixta este de aprox 860km in conditii oarecum ideale, de pandemie si lucru de acasa. Se poate atinge si autonomia de 1000km daca mergi linistit extraurban.La deplasarile prin oras la ore de varf, mai ales cand e frig, consumul trece de 10l/100km (am vazut si 16). Deci da, autonomia poate sa fie in anumite conditii si sub 500km.

Referitor la sursa energiei electrice, poti sa vezi in timp real pe site-ul transelectrica de unde provine. La momentul la care scriu comentariul aprox 35% vine din carbuni si hidrocarburi. In plus de asta, sunt furnizori care ofera doar energie din surse regenerabile.

Reply
Nitz 25 martie 2021 - 20:37

Pretul benzinei sau motorinei la pompa contine pretul combustibilului inclusiv marja de profit a benzinariei, accize, TVA.

Pretul curentului contine si el o groaza de lucruri – pretul de generare, transmisie, distributie, contributie de cogenerare, certificate verzi, accize, si TVA – practic tot ce vezi pe factura de curent plus marja de profit a propietarului pompei.

Deci ce vrei sa compari exact? si curentul, si benzina sunt taxate in diverse feluri.

Reply
Catalin 26 martie 2021 - 13:51

28.44% Hidro – 2237 MW
19.12% Hidrocarburi – 1504 MW
17.28% Nuclear – 1359 MW
12.00% Cărbune – 944 MW
11.91% Eolian – 937 MW
10.15% Foto – 798 MW
1.09% Biomasa – 86 MW
Producția României de energie electrică în data de 26.03.2021 la ora 13:45…..niciodată în ultimii 10 ani Romania nu a avut producție de energie electrică din hidrocarburi maimare decât din surse clean……..daca observi hidrocarburile sunt undeva la 30% și asta pt că nu prea bate vantul

Reply
Andrei 25 martie 2021 - 20:51

Trebuie incurajat la modul serios ca masinile electrice sa detina incarcatoare on board de minim 22 kw.
De ce?
Pentru a beneficia de reteaua de incarcatoare type 2.
Motiviul ?
Este mult mai ieftin si usor dezvoltarea unei retele de incarcare unde „incarcatorul” AC costa aprox 5-600 Euro vs unul DC care costa min. 10k Euro. Plus ca fiind mai ieftin se pot pune mai multe intr-o parcare, creste adresabilitatea -> creste increderea utilizatorilor ca au un loc unde sa incarce iar comerciantii vor fi interesatti sa te tina mai mult in magazin (poate mai cumperi ceva…)
In acest moment reteaua de incarcare cu type 2 este aproape inutilizabila, deoarece majoritatea masinilor au incarcatoare interne de 7kw si sunt utile doar locurilor unde stai peste noapte.( acasa sau hotel)

Sistemul type 2 permite incarcare cu maxim 43kw. La 17 kwh/kw, consum mediu, intr-o ora, o masina electrica se incarca cu aprox 250 km, ceea ce genereaza o mare piata pentru masini electrice.
Care piata ?
Clientii care stau la bloc si nu au unde sa o incarce. In schimb daca se duc la supermarket / mall / film si stau o ora, practic si-au incarcat masina. Daca te duci de 2 ori pe sapt. la magazin practic ai tot timpul masina incarcata.

Nota: Costul unui incarcator in masina OBC ( Onboard Battery Charger) de 22kw nu este asa de mare. Zoe are si nu costa mult mai ales cand il pui din fabrica.( chiar exista modele de Zoe cu OBC de 43kw)

Reply
Nicolae 26 martie 2021 - 06:25

Nu este diferenta intre 7 kW si 22 kW AC. Diferenta este intre AC basic, pt acasa – 500-800 E si AC smart – pentru o retea care are autentificare, contorizare, soft, occp, etc, care este 1000 E + pentru un wallbox și 3000 E + pentru un tower cu 2 borne . Iar pe DC statiile sar ușor de 20.000 E. Iar dacă mai vorbim și de un sistem dinamic de împărțire a puterii, alte costuri.
Argumentul tău e contrazis chiar de exemplu. Zoe, a trecut și el la incarcarea pe DC.
Nu zic ca nu ar fi bine sa fie OBC uri de 22 kW. AC este însă pentru acasa, birou, etc. Dar da pare plauzibil pentru cei care stau la blocpe de alta parte romanul după xe I se incarca a lui, restul poate sa crape 🙂 sa vedem soluție pentru bun simt.
În tarile europene exista ghiduri tehnice despre subiect și blocurile au instalate statii de incarcare pentru locatarii, vorbesc de alea vechi. Ca alea noi și la noi sunt obligate sa prevadă un % ( cele ce și iau AC ul din primăvară anul asta)

Reply
Andrei 27 martie 2021 - 18:37

Cred ca e o neintelegere. DC-ul este pentru fast charging de la minim 50 kw in sus ( acum deja e prea mic DC de 50 kw).
AC-ul este pentru acasa, la birou si , mai ales si, pentru alte locuri unde stai aprox 1-2. Aici eu consider ca e diferenta majora.
Pentru acasa si birou este OK AC-ul de 7kw pe care il are orice masina. In schimb pentru locuri gen, mall, restaurant, parcari publice etc, AC-ul este 7 kw este prea mic iar DC-ul este prea scump pentru a fi implementat peste tot in cantitati considerabile (adica sa gasesti de fiecare data cand te duci).
In schimb pentru o masina electrica sa schimbi OBC AC de 7kw si sa pui unul de 22 kw ( macar ca si optiune) nu este mar diferenta; in general discutam de 5-600 Euro in plus la masina. O astfel de schimbare da posibilitatea ca in parcari furnizorul sa poata instala multe incarcatoare AC relativ ieftine, iar proprietarii sa poata incarca relativ repede (1-2 ore), ceea ce ar deschide foarte mult piata de masini electrice, deoarece si cei care stau la bloc pot beneficia de o incarcare acceptabila pentru distante de oras.
Acum, cine nu are posibilitatea de a incarca acasa, are doua variante: sta sa prinda un loc la DC, ceea ce este destul de greu pt ca fiecare locatie are un singur post (de curand au aparut statii cu doua posturi simultan) sau sta sa incarce la 7kw ceea ce inseamna 3-4 ore si care evident nu este fezabil.
Stai sa vezi cand o sa apara cei cu dacia, sa vezi atunci bataie pe incarcatoarele DC, chiar daca dacia „trage” doar 30 kw maxim, dar oamenii o sa stea cu orele ca sa incarce la 100% …;-) si blocheaza statia.
Dacia este chiar un exmplu negativ in acest sens. Puteau sa puna OBC de 22 kw ( macar optional) si practic aveai acces la o retea pe care nu o foloseste mai nimeni, cea de type 2, plus ca pe la curti sau parcari subterane mai gasesti cate un trifazat unde sa incarci chiar daca nu au charger.

Reply
Adrian Mitrea 27 martie 2021 - 20:20

DC poate livra orice putere, de la 1 kW la 350 kW. Deci nu există limită inferioară de putere.

DC sau AC se referă la tipul de curent electric care vine în mașină (direct, în primul caz; alternativ în al doilea caz). Nu se referă la putere.

Reply
Andrei 27 martie 2021 - 22:56

Problema nu este cat poate sa livreaze statia cu DC ci cat de eficient este utilizarea ei. Daca ai o statie de 50-100 kw si o folosesti doar la 5 kw pt ca bateria de aproape plina ( 90%>) practic ai putea sa te muti la o statie AC de 7 kw si sa lasi pe altul sa incarce la 80-100kw si astel folosesti statia la capacitatea pentru care a fost achizitionata/gandita. Am avut multe experiente prin care cineva ocupa o statie DC ca sa incarce pana la 100%. Este dreptul lui sa faca acest lucru, dar nu este eficient dpdv timp ( al lui si al altora care astepta) si utilizare a statiei.
Din acest motiv, eu consider ca, cresterea puterii OBS-urilor ar creste mult flexibilitatea de incarcare si s-ar putea folosi mai eficient reteaua existenta si cu CCS si cu type2.
Un exemplu concret: la Lidl din Baneasa sunt vreo 5-6 incarcatoare type 2 si un singur CCS de 50 kw. La Type 2 nu prea e nimeni, exceptie face Zoe iar la CCS e coada. Altfel ar fi situatia daca fiecare masina ar fi avut OBS de 22kw, in jumate de ora cat stai in Lidl iti incarci masina relativ ok. In schimb cu OBS-ul de 7kw in jumate de ora incarci cu 3kwh, ceea ce nu este suficient pentru cineva care nu are unde sa incarce acasa. Iar daca chiar trebuie sa incarci bateria si CCS-ul este ocupat stai 4-5 ore ca sa se incarce …

Adrian Mitrea 30 martie 2021 - 11:24

Problema de la acel LIDL este încărcarea gratuită. D-aia e coadă.
În rest, gândirea producătorilor auto este că o încarci acasă, unde în cel mai bun caz ai 22 kW pe toată proprietatea, deci 11 kW pot fi alocați mașinii, iar restul rămân pentru mașină de spălat, cuptor electric, etc… 11 kW putere de încărcare este suficient pentru a încărca peste noapte și cele mai mari baterii. De aici limitarea. Europa de Est și un oraș sufocat de blocuri cum e București nu reprezintă o referință pentru niciun producător auto ca să facă mașini croite pentru noi, românii (sau bucureștenii).
Așa că tot mai des vei vedea mașini cu OBC 11 kW AC și peste 100 kW DC (poate chiar 350 kW DC). Dar puterea de încărcare pe AC va rămâne limitată. Însuși Renault ar putea renunța la asta în viitor.

mogul 26 martie 2021 - 00:47

pentru distanțe lungi tot scump și ineficient rămâne. nu este bine că este împinsă lumea sprea a avea două mașini separate, una pt. oraș și una pt. distanțe lungi. unde se vor parca toate aceste mașini?

Reply
Adrian Mitrea 26 martie 2021 - 12:04

E foarte simplu:
Parcurgi preponderent distanțe de peste 300 km într-o zi și ești genul care face 60.000 km pe an, atunci iei ceva pe combustie.
Parcurgi preponderent distanța scurte, 20-60 km/zi, atunci iei ceva electric.
Nu-ți trebuie două mașini.

Reply
Gabitzu 26 martie 2021 - 18:00

La mine e simplu. Ma duc la benzinarie si in 30 secunde am alimentat motorina pentru 1000 km. Asteptati voi 4 ore sa vi se incarce jucaria. Va tot aud cu noxe. Voi nu aveti functie de recirculare pe climatronic??

Reply
Adrian Mitrea 27 martie 2021 - 20:22

Sper că tu ai buton de recirculare la plămâni.
Iar când soția ta iese cu copilul afară, iar pe lângă trotuar trece un băiețaș în șpan, cu DPF off, să-i sugerezi să-și activeze recircularea și la ea și la copil.

Reply
george 29 martie 2021 - 16:24

Funny si trist commentul in acelasi timp. Iar commentul lui Gabitzu ma sperie. Oare cati oameni „gandesc” ca el. Logica pura.

Reply
Costin Red 27 martie 2021 - 10:13

Tot pe o mașină simplă mă bazez. Dar, mai întâi să găsesc un servici și după să-mi cumpăr o mașină. Sper, că nu vom fi obligați peste câțiva ani să renunțăm la mașinile actuale. Sper, că nu vor dispărea așa repede mașinile pe benzină sau motorină. 3G la telefonia mobilă va dispărea într-o zi.

Reply
Andrei 27 martie 2021 - 23:36

Foarte multa lume se leaga de autonomia mai mica a masilor electrice fata de cele clasice. Sunt multi care spun: „Pana nu merg eu 1000 km cu un plin de baterie nu imi iau electrica”. Cred ca intrebarea mai corecta ar fi: dar vezica cati km te tine ? O cafea cati km te tine ? In tara la noi nu ai unde sa mergi 1000 km dintr-un foc, iar ca sa iesi din tara fara sa faci nici o oprire mi se pare chiar foarte periculos.
Sunt multi dintre noi care fac astfel de drumuri doar cand merg in concediu, iar in rest 200-300 km in weekend la munte sau la mare. In timpul saptamanii sub 100 kw pe zi. Deci ai , in general, nevoie sa te opresti si sa incarci masina electrica doar cand mergi in concediu, iar atunci nu cred ca te grabesti ca doar esti in concediu 🙂
Masina electrica are si ALTE avantaje fata de una clasica:
-confortul crescut in habitaclu: fara zgomot -> mai odihnitor
-acceleratie constanta livrata imediat si depasiri mult mai sigure -> creste placerea de a conduce
-preconditionare: vara ai parcat-o la soare ? No problemo! Cu 15 min inainte pornesti preconditionarea si cand ajungi e racoare. Mai mult: esti la film nu si vrei sa deranjezi cu mobilul? No problemo! O setezi sa porneasca automat la o anumita ora, cand se termina filmul.Similar fel faci si iarna.
-pt doamne: nu mai trebuie sa te rogi de cate un nene de la benzinarie sa-ti puna benzina in masina si apoi sa-ti lase si pompa in masina ca sa rada de tine. Nu mai trebuie sa te simti scanata de sus pana jos de parca ai avea cod de bare pe tine.
-nu-ti mai faci probleme ca trebuie stai sa verifici uleiul sau bujiile sau alte chestii pe la motor. Sau nu mai trebuie sa tot urmaresti service-urile ca ti-a facturat 7 litri de ulei cand in a ta intra doar 5. La electrica filtru de habitaclu si apa de parpriz poti sa inveti sa ti le verifici/schimbi si singur. Nu e complicat.
– si altele dar ma opresc ca mesajul devine prea lung.
Noi, ca societate, am mai trecut prin astfel de situatii. Un exemplu este trecerea la smartphone-uri. Inainte avem toti nokia sau similar si te tinea bateria aprox o saptamana. Odata cu Iphone bateria te tine o zi, chiar si acum dupa mai bine de 10 ani de avans tehnologic si totusi toti ne cumparam smartphone-uri pentru ca FAC SI ALTE lucruri decat sa mai tina bateria o saptamana. Cam asa e si cu electrice. Au ALTE avantaje!

Reply
Radu 29 martie 2021 - 10:53

1. Nu sunt genul de „baiat de mall” – eu ma duc la mall o data pe luna, sau mai rar
2. In cartierele mizerabile de blocuri comuniste oamenii isi parcheaza masinile unele peste altele. Cum si le vor incarca acesti oameni ?
3. Nu am norocul sa stau la curte si sa-mi incarc masina acasa.
4. Sugestia ca ar trebui sa ai doua masini, una de oras si una de drum lung mi se pare aberanta.
5. Nu imi place ideea sa imi iau masina ca masina sa devina stapanul meu si sa dicteze „Draga proprietarule, vrei sa nu vrei, dar vei sta aici, in aceasta parcare a unei benzinarii din mijlocul campului timp de o ora, daca vrei sa ajungi undeva”.
6. La serviciu, desi vorbim despte un complex de cladiri noi de birouri din zona de nord a Bucurestiului, nu exista statii publice de incarcare – exista doua, dar sunt private, apartin unei companii din cladire. Si chiar daca ar exista – cate statii ar trebui ca sa satisfaca cererea unui complex cu mai multe cladiri de cate 8 etaje ?

Concluzia, pe scurt: Mai e mult pana departe. Deocamdata masinile electrice, in Romania, sunt numai un moft.

Reply
Andrei 31 martie 2021 - 00:36

Exact pentru punctul 2 eu sugeram ca incarcarea AC pe masina sa creasca la minim 22kw pentru ca cei care stau la bloc sa o poata incarca in alte locuri decat acasa, unde , evident, nu au cum. Aceasta situatie nu este doar in Buc sau orasele din Est, ci peste tot in EU (toate orasele mari au blocuri unde nu ai cum sa pui chargere). Reteaua de type2 este muult subutilizata iar cea de CCS este supraaglomerata.
Masina electrica nu este recomandata tuturor, asa cum nici dieselul nu este recomandat tututor. Si este bine ca este asa. Suntem toti, din fericire, diferiti 🙂
Migrarea catre masina electrica, sau nepoluanta, este un proces cu o durata considerabila. Eu cred ca intre timp se vor mai rezolva si problemele de incarcare si/sau de autonomie etc. a.i. incat sa rezolvam si aceasta problema a poluarii.

Hai sa presupunem inca ipotetic) ca jumatate din masinile din Buc sunt electrice. Parca altfel ai deschide fereastra la bloc, nu ? 🙂

Reply
Radu 31 martie 2021 - 16:58

@Andrei Da, desigur, dar

1. Nu sunt chiar de acord cu afirmatia „peste tot in EU”. Uita-te cum arata vazut de sus un oras ca Praga, sau Lisabona, etc, si cum arata Bucurestiul. Uita-te la cum arata Viena – sunt ceva blocuri, dar nu sunt puse unul peste altul, si nu au 10 etaje – scriu asta in timp ce ma uit pe geam si vad un monstru de bloc odios, construit prin 86, cu vesnicele 10 etaje, dar cu nu mai putin de 6 scari ! O matahala oribila, in care salasluiesc sute de oameni in colivii identice.

Bucurestiul (ca toate cele din Romania, facute pe stil sovietic) este extrem de inghesuit. Daca vii cu avionul ziua pe vreme frumoasa si te uiti in jos vei vedea ca orasul este extrem de mic (ca geografie), se intinde pe numai cateva procente din cat de mari sunt alte orase, fie ele chiar si europene (sa nici nu mai vorbim de cele americane).

Masina electrica va deveni interesanta in RO atunci cand va functiona pe baza de baterii schimbabile (ca cele AAA, sa zicem) – te duci frumos la benzinarie si nu cumperi bateria, ci inchiriezi bateria si cumperi numai sarcina stocata. Bateriile vor fi standardizate ca geometrie si sistem de prindere, si vor putea fi schimbate prin simpla inserare, ca bateriile AAA intr-o lanterna. Deasemenea, cutia unde se pun bateriile va avea un sistem unic de inchidere/deschidere astfel incat la benzinarie sa poata exista un fel oarecare de robot (bateriile tot grele vor fi) care sa deschida usa de la compartimentul de baterii, sa schimbe bateriile, si gata. Timp total – maxim 5 minute.

Sa existe baterii cu o singura marime si geometrie – masinile mari sa foloseasca mai multe, asta sa fie singura diferenta.

Ei, de-abia atunci masinile astea vor deveni intr-adevar super-practice.

Si sper sa traiesc pana atunci – sa nu se intample asta peste inca 50 de ani, adica !

Reply
Nman 13 aprilie 2021 - 17:37

domnule Mitrea, foaret util articolul. E un punct d epornire spre o analiza proprie reala – electric/clasic.
Parerea mea este ca ar ajuta sa faceti o analiza TCO (total cost of ownership) pe 5-7 ani, sau ma rog, pe o anumita limita de km (durata de viata estimata a bateriei). Dar alegeti masini comparabile dpdv al clasei, perfomante si comfort. Sigur, se poate merge si pe mod de utilizare (urban, mixt…). Si valoare de revanzare la final.
Acolo se va vedea daca diferenta dintre un electric si un motor termic (atat in cazul bonusului dar si fara, asta pt. a anticipa momentul in care vor fi atat de multe comenzi de electrice incat statul nu va mai avea bani de bonusuri) – daca aceasta diferenta se echilibreaza din costul combustibilului si al reparatii.
In plus, puteti adauga si diferenta de pret la asigurare (casco e mai scump la o masina mai scumpa).
Apoi, stiti bine ca accizele pe combustibili (cam 45-54% din pretul la pompa, estimez din amintiri, nu am acuma la indemana sursa), s-ar duce in mod normal (o parte macar) si intr-o tara normala preponderent pe infrastructura, care este aceeasi ca mergi pe fosil, pe electric sau pe H2, sau pe bicicleta. Intrebare – in cat timp credeti ca va aparea un nou impozit/taxa pe masina electrica pt. a compensa lipsa acestor accize? ca sa fiu mai explicit, daca Romania colecteaza anual accize de X ron iar parcul auto devine 30% electric, de unde va colecta diferenta de -30%X (ca nici asa nu le ajunge pt. drumuri):
– marire accize clasice? – e corect oare
– accize si pe curentul folosit la alimentarea masinilor electrice (nu cred ca e asa de complicat de aplicat, pana si acasa) la echivalent litru/tona combustibil clasic
– taxa supliementara pe curent pt. toata populatia (pana la urma acciza pe combustibil este suportata si de neposesorii de masini, indirect)
– un nou impozit?

Ca sa lamurim cu accizele – acestea sunt in plus fata de certificatele CO2 si taxe de poluare platite de producatorii cobustibilului. La energie electrica pe baza de fosil exista acele Certificate cumparate de producator dar sunt anulate(o buna parte) din costul final datorita banilor obtinuti pe ele de catre producatorii de energie regenerabila – e un circuit cu suma spre 0, Deci nu prea putem compara taxarea energiei electrice cu cea a combustibililor.
Cam asta ar fi. Cei 17kwh mi se par usor optimisti. Ce masina (clasa – gama pret), la ce viteza medie/durata totala de condus? daca este mult regim de 90-110/h – este economie sensibila si la masinile clasice, asa chiar ajungi spre 1000km la 55 l pe motorina cu o masina compacta. La subcompacte (similar zoe etc) pe motorina ajungi si mai bine la km/litru (rezervorul e mai mic).

Reply
Adrian Mitrea 25 aprilie 2021 - 20:12

Încerc să răspund pe scurt, că în fond problema semnalată e simplă.
Și energia electrică este purtătoare de taxe, chiar și în prezent, la fel ca și benzina.
Probabil vom ajunge la momentul în care o parte din taxele pe energia electrică să fie direcționate spre scopurile spre care sunt îndreptați acum banii din combustibil fosil. Sau va exista o vignetă de drum (cum avem și acum), dar regândită, și un impozit anual regândit. Ne punem probleme prea mari din acest punct de vedere. Legislația, consumul, oamenii, statul… toți se vor adapta.

Reply
Nman 26 aprilie 2021 - 21:16

Buna ziua, probabil am ingehsuit prea multe variabile intr-un simplu spatiu de discutii.
Ramane totusi valabila sugetsia pentru TCO – e cel mai ok instrument pt. analiza unei oportuniati. Apoi mai intervins i alte considerente emotionale. Probabil in loc de un benzinar in oras e foarte ok un electric de ex.
Vis-a-vis de accizare da, aveti dreptate,doar ca diferenta dintre accizarea combustibilor si cea a energiei electrice are un ordin d emarime de SUTE, aproape MII de ori.
sursa pt. 2021 : https://www.mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/tabel1_regimaccize2021.pdf
acciza benzina fpb – 2.372,91 RON/tona sau 1.827,13 RON/ 1000 litri
acciza motorina – 1.981,75 RON/tona sau 1.674,55 RON / 1000 litri
acciza energie electrica utilizata in scop comercial – 2,61 RON/ Mwh
acciza energie electrica utilizata in scop comercial – 5,23 RON/ Mwh

100 km cu benzina (sa luam sandero recent testat) = 6,7 l x 1,82713 = 12,24 RON baga statul in buzunar doar prin acciza
100 km cu dacia spring (desi nu e echivalenta Sandero) = 17 kw x 0.00523 = 0.088 RON = 8.8 bani baga statul in buzunar
Statul baga de 140 de ori mai putini bani in buzunar = buget = infrastructura etc. pe aceeasi deplasare.

Intrebare – cu cat va trebui sa creasca impozitul?

Eu cred ca e totusui o tema serioasa, pt. ca ne-ar fi tuturo util sa intuim ce ne poate astepta dpdv economic in viitor!

Reply

Lasa un comentariu