Eforturile pro mașini electrice continuă mai mult ca niciodată în România, în pofida pandemiei. Prima stație electrică de 150 kW, pentru autoturisme, este pusă în folosință la Târgu Mureș, Joi, 9 Iulie 2020, în rețeaua Renovatio e-charge. Trei dealeri – BMW Automobile Bavaria Băneasa; BMW Automobile Bavaria Otopeni și BMW Auto Cobălcescu – vor instala în scurt timp stații electrice de 200 kW, capabile să încarce 3 mașini electrice simultan, prin eforturile dealerilor respectivi, dar și ale Stratum Enclosures (furnizor de echipamente), TSG România (partener instalare) și AG Movement (proiect/investiție). Acestea sunt doar câteva dintre informațiile cheie anunțate de oficialii acestor companii, într-o conferință energynomics.ro (Mașini electrice – distanța până la maturitate), ținută la sediul Automobile Bavaria Băneasa și transmisă online.
Știrea zilei este că prima stație de încărcare de 150 kW, dedicată autoturismelor, este pusă în folosință în Târgu Mureș chiar în ziua conferinței, Joi, 9 Iulie 2020.
Stații de 150 kW sau mai puternice mai există în România, însă pentru a deservi vehicule grele, cum sunt autobuzele electrice. Pentru autoturisme, însă, aceasta este o premieră, iar utilizatori de modele precum Porsche Taycan sau Tesla (diferite modele) pot încărca acum și în România la puteri mai mari de 50 kW.
Inaugurarea stației de 150 kW (amplasată în Shopping City Târgu Mureș) a fost anunțată de Alex Teodorescu, managing partner Renovatio, adică „omul-infrastructură” de al cărui nume se leagă toate stațiile de încărcare din parcările magazinelor Kaufland și care, în acest moment, operează cea mai mare rețea de stații de 50 kW din România.
După premiera de la Târgu Mureș vor mai urma stații de 150-175 kW în orașe precum Timișoara, Sibiu, București (până la final de 2020), apoi în orașe precum Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Bacău (în 2021). În București va funcționa „în curând” și un hub de încărcare de 1 MW, cu două stații de 350 kW și mai multe stații de 50 kW, a anunțat Alex Teodorescu.
O noutate este reprezentată de faptul că firme puternice și inovative, precum Stratum Enclosures și TSG România dau mâna pentru un nou val de dezvoltare a infrastructurii de încărcare pentru mașini electrice din România. Stratum Enclosures este producător român de echipamente (stații) de înaltă performanță care exportă 99% din produsele fabricate în București, însă acum începe să se uite mai atent și pe piața din România pentru că începe să apară cerere și pentru echipamente vârf de gamă, cerute până acum doar în Europa de Vest și alte părți ale lumii, după cum a explicat Bogdan Cojocaru, director de dezvoltare al companiei. Ca proiect pilot, stații electrice de 200 kW produse de Stratum Enclosures vor fi montate în curând la dealerii BMW Automobile Bavaria Băneasa, BMW Automobile Bavaria Otopeni și BMW Auto Cobălcescu și vor fi capabile să încarce până la patru mașini simultan. Ulterior, stații de 300 kW vor putea încărca până la 6 mașini simultan. Partenerul de instalare este compania internațională TSG, cunoscută mai degrabă pentru activitățile sale din industria petrolieră (construcții de benzinării și mentenanță). În acest proiect pilot este importantă și contribuția AG Movement, o firmă inovativă de transport persoane.
Statie Fast Charge Stratum Enclosures 200 kW (foto – Stratum Enclosures) Statie Fast Charge Stratum Enclosures 200 kW (foto – Stratum Enclosures)
Se poate observa și o diferență de viziune între companii precum Renovatio e-charge și Stratum Enclosures, în sensul că prima mizează pe electricitatea din rețea (de unde și problema puterii disponibile în diverse amplasamente), iar a doua mizează pe producția de electricitate în amplasament, prin panouri fotovoltaice montate pe clădiri și pe acoperișul parcării (ideea numită car port) pentru a produce local, la locul de consum, mare parte din energia necesară sau chiar toată.
Compania ABB, care furnizează stații de încărcare electrice în principiu pentru rețeaua de încărcare MOL – E.ON pe teritoriul României, dar și pentru mulți alți beneficiari, subliniază amprenta la sol mică a stațiilor electrice și viteza mare de instalare și îmbunătățire ulterioară a stației (upgrade). Practic, o stație de încărcare pentru mașini electrice poate fi montată și pusă în funcțiune în 2-3 ore, ocupând doar 0,5 metri pătrați, a declarat Cătălin Ichimoaei, director executiv în cadrul ABB România. Desigur, asta prespune ca fundația pentru stație, cablajele, necesarul de putere și avizele să existe în acel amplasament. Apoi, în funcție de evoluția puterii electrice într-un amplasament și de cererea de electricitate, un upgrade este posibil prin modificarea hardware a stației deja instalate, prin niște module, operațiune care durează mai puțin de 30 de minute. Și ABB – care are o istorie de 128 de ani pe piață – trece la instalarea de stații mai performante în România. Practic stațiile rapide de 50 kW încep să devină ceva obișnuit, iar vârful gamei ABB pentru autoturisme devin stațiile de 180 kW care pot încărca două sau trei mașini simultan.
Într-o estimare Phoenix Contact, prin vocea directorului de dezvoltare Cătălin Lepinzean, numărul de puncte de încărcare la nivel mondial va urca de la 7,3 milioane în 2020 la 23,5 milioane în 2024. Phoenix Contact este unul dintre cei mai importanți furnizori din lume de piese componente pentru stații de încărcare electrice. Potrivit estimărilor îndrăznețe ale lui Cătălin Lepinzean, în cel mult zece ani vom asista la inversare a cerererii pentru automobile, în sensul că cele electrice vor fi mai căutate decât cele pe combustie, în prezent fiind invers.
Se poate observa clar tendința de a migra către o nouă putere standard pentru încărcare rapidă: 150 KW, în creștere de la 50 kW. Desigur, nu toate echipamentele de 50 kW pot fi îmbunătățite, ceea ce înseamnă că de 150 kW vor fi noile stații electrice instalate în diverse amplasamente, iar în zonele în care există cerere mare pentru așa ceva stații de 50 kW vor fi înlocuite de unele capabile să livreze 150 kW.
De asemenea, se mai poate observa tendința de a putea încărca mai multe mașini electrice simultan, în sistem rapid, curent continuu (fast charge, DC), până acum nefiind posibil acest lucru, la stațiile de 50 kW (acum, în cel mai bun caz este posibilă încărcarea rapidă a unei mașini la curent continuu – DC – și încărcarea semi-rapidă a unei mașini la curent alternativ – AC -).
Nu în ultimul rând se poate vedea clar că noi jucători puternici și inovativi încep să fie activi pe piața serviciilor EV din România: Stratum Enclosures și TSG România. Totodată, companii precum Renovatio e-charge, ABB și Phoenix Contact trec de faza de pionierat în România și abordează investiții tot mai importante – investiții puternic susținute prin fonduri UE.
La toate acestea se adaugă programul guvernamental Rabla Plus, care continuă și în 2020 cu ecobonus de 45.000 Lei (aproape 10.000 Euro) acordat persoanelor fizice și juridice care doresc să achiziționeze automobile 100% electrice. În 2020 sunt subvenționate și motociclete electrice. Fără acest program de subvenționare substanțială a achiziției cu siguranță piața ar fi fost mai puțin dezvoltată decât acum. Ce-i poate fi imputat programului acesta este că se mișcă greoi pe partea de creare de infrastructură, inițiativele fiind în majoritatea cazurilor venite din mediul privat și rar din partea autorităților centrale sau locale.
18 comentarii
Super articolul. Mai auzim si vesti bune. Abia astept sa-ti vina ID3 -ul si sa faci cat mai multe teste cu el si nu numai. Eu am o Skoda Citigo e iV si sunt super incantat. Datorita tie si altora asemeni am facut schimbarea si imi place mult jucaria.
Mulțumesc pentru aprecieri și mesaj! Skoda Citigo e iV este o mașină care mi-a plăcut mult, deși am condus-o foarte puțin. Să te bucuri de ea din plin! ID.3 vine pe la început de Septembrie. Voi posta.
Uite mai deunazi am fost la Bavaria. In stoc era si un i3 2019 rulat vreo opt mii de km, redus cu vreo 40% de la 38k fara tva la vreo 23.8k, in asteptare de proprietar. Nu ca as vrea sa bag batul pe sub usa, dar cand 2.0 diesel-ul e atat de performant si de ecologic in acelasi timp, greu sa te poti lupta cu el.
Chiar ieri m-am uitat la acel i3, este un super deal.
Vei înțelege asta după ce vei vedea ce probleme au mașinile diesel moderne. Adică decât un BMW Seria 1 120d… mai bine acel i3.
Desigur, fiecare mașină sau motorizare are clientela sa și nu e nimic greșit să alegi diesel. E doar ceva învechit.
Salut Adrian,
Te urmaresc de ceva vreme si recent mi-am luat un plug-in hibrid.
Intrebare e la ce pret pe kwh vor fi aceste statii rapide, si daca dealerii respectivelor marci vor lasa sa incarce la statiile lor si alte masini de la alti producatorii?
Chestia e ca daca la incarcarea rapida se va pune un pret de 2 RON per kWh si o electrica consuma in medie un 15kwh la 100km, am echivala cu un 30 RON la 100km. Fara de o benzina e rentabil, fata de un diesel e discutabil iar fata de un GPL e mai scump.
O zi buna.
Salut, Ionuț!
La plug-in hybrid oricum nu contează prețurile de încărcare la fast charge, că oricum tot cu max. 3,7 kW se încarcă.
Prețurile n-au fost anunțate, dar mai mult ca sigur vor fi mai mici decât la Renovatio e-charge sau E.ON.
Noul Mitsubishi Outlander se pare ca vine si cu un port ChaDeMo care ar permite incarcare fast charge pana la 80% din capacitatea bateriei in 25min. Este extrem de important pt doritorii de PHEV sa inteleaga ca aceasta este limita fizica! Nici o baterie Li-ion, de la bateria telefonului mobil la bateriile de 100kWh de pe versiunile long range de BEVuri, nu se incarca mai repede de atat (se poate verifica pe ev-database.org). Raportandu-ne la bateria de 13kWh a PHEV, obtinem cam 25kW, doar 50% din ce ofera o statie de 50kW (cea mai mica statie fast charge) si sub 10% din ce ar oferi o statie de 350kW (cea mai mare)!
Pt a beneficia la maxim de cei 50-60km autonomie in modul electric, un PHEV va trebui incarcat aproape zilnic; cine nu are o priza personala, fie acasa fie la serviciu, s-ar putea sa ajunga sa prefere sa bage benzina decat sa astepte la statiile publice!
Foarte interesant articolul…sa speram ca se vor concretiza aceste proiecte stiut fiind stilul romanului de a taragana.
Cred ca o solutie foarte buna si relativ simpla este deschiderea primariilor, sa permita asociatilor de locatari sa monteze statii Type2 in parcarile din jurul blocurilor. E deajuns unul din bloc sa incarce ca vor lua si altii in considerare optiunea masinii electrice. Pentru cei de la bloc lipsa unei variante de incarcare la indemana este o mare piedica.
Vor apărea stații și pe la blocuri, vei vedea. Inclusiv HUB-uri de încărcare.
Primăria Sector 4 din București e model de bună practică în acest sens, multe dintre parcările rezidențiale din cartiere au și 1-3 stații de încărcare EV.
Dat fiind că anul trecut pe vremea asta nu aveam așa ceva… e un semn că lucrurile totuși se mișcă în direcția corectă.
Articol orientat, sa nu zic plătit. Ce beneficiu comunității au aceste 3 stații în locațiile astea private? Poate poti sa ne spui tu legătură între Stratum si Delta, ca sunt aceleași echipamente. Dar na ce sa si scrii atat despre acest subiect. Uite o idee: analizează licitațiile la primării pe AFM sa vezi orientările, cu echipamente neeligibile si mult cantec
E ca și cum ai întreba: “Ce beneficiu pentru comunitate are Kaufland, acest magazin nemțesc, investiție privată?”
Acele stații pot deservi pe oricine, contra-cost, chiar dacă sunt stații “private”. Investițiile așa funcționează. Nu totul e făcut de stat sau deținut de stat.
De fapt toată infrastructura de încărcare pentru mașini electrice din România este realizată de privați, nu de stat.
Să înțeleg că stațiile >50kWh de la BMW nu vor fi rezervate pt clienții BMW (cum am înțeles că este în prezent la VW)?
Asta întrebam si eu, dar se ocolește raspunsul…
Nu se compara, eu am întrebat dacă stațiile astea de la dealerii bmw le putem utiliza si noi, caracterul social…
Ref la afirmația ta, da este parțial adevarat. Poate nu stii dar la Suceava sunt 28 de stații in AC puse de primăria de acum 3 ani. Sau la Reșița 2 QC
Este posibil ca BMW sa nu fi luat inca o decizie, dar noile statii vor fi un plus chiar si in cel mai restrictiv caz: fiecare incarcare la BMW va fi o incarcare mai putin la Kaufland si alte statii publice!
Trebuie sa intelegem ca este vorba de o investitie privata intr-un domeniu f dinamic iar politica de acces se poate schimba peste noapte, sau poate diferi de la o statie la alta, sau de la un interval orar la altul. E.g. pot sa restrictioneze accesul functie de cat de folosita e statia, sau pot sa inchida statia peste noapte sau, dimpotriva, sa permita accesul doar dupa 17:00, sau sa rezerve statia de langa sediul principal pt masinile angajatilor BMW, sau sa nu mai lase acces public la statia unde se aduna o gasca de taximetristi care, cat timp li se incarca masinile, scuipa seminte pe jos la BMW in curte, pun manele la maxim, mai fac si un gratar si se leaga sa faca misto de orice client sau angajat BMW care se nimereste sa treaca pe langa ei 🙂 .
In plus, ma astept sa inceapa o competitie reala pe piata BEV Romania, in care infrastructurile de incarcare proprii pot fi folosite in lupta pt o cota mai mare de piata (fie prin acces preferential, fie prin tarif preferential).
Pt ca statul roman sa aiba ceva de spus in privinta accesului public la aceste investitii private, trebuie sa vina cu ceva: fie cu o parte din investitie, fie cu terenul, fie cu facilitati fiscale/birocratice.
Statiile electrice de 200 kW Stratum Enclosures care vor fi montate în curând la dealerii BMW, doar pot alimenta simultan 4 masini cu 50kW, sau, daca este o singura masina la statie (si ii permite chargerul), o pot alimenta cu (sa zicem) 175kW?
Da.
Stațiile au ceea ce se cheamă “load balancing”, ceea ce înseamnă că dacă un i3 este pe final de încărcare (să zicem că a ajuns la 98% și încarcă cu 13 kW), stația poate da mai multă putere unei mașini care are bateria mai goală și încarcă mai repede (să zicem un Audi e-tron care încarcă de la 20% baterie).
DC/160kW CHAdeMO, serios? Cand CHAdeMO este in cadere libera in europa, asta da cofigurare cu „cap” sau este ceva Leaf care poate 160kw?