Acasa Eco #ElectricRomânia, ziua 3: Ziua cea mai lungă, consumul cel mai mic

#ElectricRomânia, ziua 3: Ziua cea mai lungă, consumul cel mai mic

de Adrian Mitrea

Renault ZOE Z.E. la #ElectricRomania (sursa – Ciprian Mihai)


A treia zi din #ElectricRomânia m-a găsit tot la volanul lui Renault ZOE Z.E. fiindcă în ziua a doua am parcurs prea puțini kilometri. Așa că fiecare dintre noi și-a păstrat mașina. De data aceasta, în ziua a treia, avem de parcurs circa 330 de kilometri, pe ruta Iași – Piatra Neamț – Târgu Mureș. În ziua care părea cea mai „de speriat”, viața cu micul ZOE Z.E. a fost frumoasă, iar la final de etapă am terminat cu un consum mediu de 13,1 kWh/100 km, ceea ce corespunde unei autonomii reale de 312 km (dacă aș fi continuat să rulez în continuare în același stil). Este cel mai mic consum pe care l-am avut vreodată cu un Renault ZOE Z.E.


Mașina

  • Renault ZOE Z.E. (41 kWh net, 44,1 kWh brut)
  • 11,4 secunde pentru 0-100 km/h
  • 109 CP, 225 Nm
  • cca. 250 km autonomie reală în regim mixt, condus normal
  • cca. 2 ore și 15 minute timp de încărcare la wall box de 22 kW (230 V, 32 A), din care mașina poate lua 22 kW
  • cca. 13 ore și 15 minute la priză de 230 V, 16 A, 3,7 kW

Moldova s-a schimbat enorm la partea de infrastructură, iar mașinile electrice sunt tot mai multe și ele. În Iași nu e ceva ieșit din comun să vezi Tesla Model S pe stradă sau în showroom-uri multi marcă.

Dar înainte să observi mașinile electrice pe străzile din Iași, mai degrabă constați cât de mult s-a schimbat acest oraș în doar câțiva ani: are un aer tot mai cosmopolit, arată ca o adevărată capitală regională a Moldovei, iar pe stradă miroase a tei și a femei. Mă rog, a parfum, în general, dar licența poetică era prea la îndemână încât să n-o folosesc.

Renault ZOE Z.E. la #ElectricRomania (sursa – Ciprian Mihai)

Renault ZOE Z.E. la #ElectricRomania (sursa – Ciprian Mihai)

Renault ZOE Z.E. la #ElectricRomania (sursa – Ciprian Mihai)

#ElectricRomania la Palatul Culturii din Iasi (sursa – Ciprian Mihai)

Companii precum Continental și Amazon investesc masiv în oamenii de aici, iar creșterea nivelului de trai se vede cu ochiul liber de la un an la altul. Sigur că depinde pe cine întrebi. Unii se consideră „exploatați” sau „sclavi”, alții l-au prins pe Dumnezeu de un picior” lucrând pentru aceste companii, pe salarii decente din ce înțeleg „din piață”. Chiar mai auzi și oameni vorbind pe stradă despre job-uri și sume, cam 1.000 Euro net pare să fie salariul mediu pentru un tânăr inteligent și cu studii superioare.

Inclusiv mașinile pe care le conducem noi în acest tur au tehnologie la care au lucrat ingineri din Iași.

#ElectricRomania la Piatra Neamt (sursa – Ciprian Mihai)

După Iași ne-am oprit în Piatra Neamț. Am încărcat toate cele cinci mașini în pauza de prânz, de la un nivel al bateriei vecin cu 50% până la 100% sau pe undeva pe acolo. Ca să facem asta am lungit un pic prânzul până spre două ore și jumătate. Dar hei! Am încărcat cinci mașini electrice într-o pauză de prânz. În Piatra Neamț. Combinația ABB (marca stației), plus e-on (furnizorul de energie), plus MOL (benzinăria) este excelentă pentru un popas de încărcare fiindcă ai ce face acolo, iar două mașini pot fi încărcate simultan, la putere maximă (adică maximul pe care-l suportă mașinile, în limita a 50 kW fiecare). Una poate fi încărcată pe conector CCS sau CHAdeMO (50 kW DC – din care mașina trage cât poate), iar cealaltă pe Type 2 (43 kW AC – din care mașina trage cât poate).

#ElectricRomania la Piatra Neamt (sursa – Ciprian Mihai)

Aceste stații, precum cea la care am încărcat în Piatra Neamț, sunt parte din proiectul Next-E, în care sunt implicate companii precum BMW, Nissan, e-on, MOLGROUP, HEP, PETROL și ZSE. În România sunt deja 11 astfel de stații, majoritatea în Moldova. Mai sunt confirmate încă vreo 30, la nivel național, strict în cadul Next-E.

O regiune în care nici măcar nu puteai să visezi că poți ajunge cu o mașină electrică acum doi ani este acum conectată la restul țării din perspectiva infrastructurii pentru mașini electrice. Înainte să ajungă pe aici proiectul Next-E, companii precum Kaufland/Renovatio și Rompetrol au făcut primele investiții în infrastructură pentru EV.

Ce vreau să reții este doar atât: Moldova stă fantastic de bine la infrastructură pentru automobile electrice, iar asta poți să vezi și tu cu ochii tăi pe PlugShare.com.

Fericiți că ședința foto de la Palas Iași/Palatul Culturii a ieșit foarte bine, mulțumiți că am încărcat toate mașinile cât timp ne-am alimentat și noi, am pornit spre Târgu Mureș, prin Cheile Bicazului.

A plouat cu găleata, a tunat și-a fulgerat ceva de speriat. Chiar am început, în glumă, să calculăm câte mașini electrice putem încărca cu energia dintr-un fulger. Am mers chiar mai departe: cum să captăm noi (omenirea) energia fulgerelor și s-o transformăm în electricitate pe care s-o folosim?

Renault ZOE Z.E. la #ElectricRomania (sursa – Ciprian Mihai)

Dar noi suntem jurnaliști, nu fizicieni, așa că n-am găsit un răspuns la aceste întrebări. Dar am pregătit mai jos niște cifre pentru tine. Constat că am ajuns cu toții în Târgu Mureș cu valori de consum foarte bune.


Jurnal de bord

  • Rută: Iași-Piatra Neamț-Târgu Mureș, 323 km
  • Consum mediu: 13,1 kWh/100 km
  • Viteză medie: 45,6 km/h
  • Stil de condus: Normal
  • Climatizare: A/C pornit tot drumul, setat pe 23 grade Celsius
  • Plecare: Hotel Arnia (după încărcare la Dedeman)
  • Încărcare la destinație: 1 h și 55 min. la Kaufland Târgu Mureș (la 22 kW, de la 45% la 100%, +22,5 kWh în baterie)
  • Temperatură ambientală: 14-32 grade Celsius

Traseu #ElectricRomania ziua 3 (sursa – Google Maps)


Am acceptat invitația AutoMarket.ro de a participa, ca jurnalist auto, în caravana #ElectricRomânia. Suntem cinci jurnaliști auto și cinci mașini electrice disponibile oficial la vânzare în România. Avem cu noi oameni specializați în foto și video astfel încât tu să primești informație de bună calitate: cu substanță și într-o formă de prezentare agreabilă.

Până la finalul acestui roadshow fiecare om va conduce fiecare mașină. Astfel, putem scrie despre fiecare în parte impresii la cald. Un rezumat video al zilei poate fi văzut AICI.


Mașinile


Oamenii

  • Adrian Mitrea (0-100.ro / HotNews.ro)
  • Bogdan Mirică (AutoMarket.ro / Digi24)
  • Cornel Șocariciu (AutoMarket.ro)
  • Dragoș Băltățeanu (AutoMarket.ro / Revista Auto Test)
  • Radu Gurămultă (Revista EcoWheels)

  • Mircea Meșter (AutoMarket.ro / asistență și coordonare)
  • Ciprian Mihai (foto)
  • Marius Dobrescu (video)

Renault ZOE Z.E. la #ElectricRomania (sursa – Ciprian Mihai)

#ElectricRomania in drum spre Targu Mures (sursa – Ciprian Mihai)


12 comentarii

NA-palm 17 iunie 2019 - 14:19

Cu energia unui fulger un fier de calcat poate functiona timp de o ora .Era prin manualul de fizica de clasa 8 ,10 sau 11 ,nu mai stiu exact

Reply
Adrian Mitrea 17 iunie 2019 - 15:23

Presupunând că toate fulgerele sunt la fel.
Și presupunând că nu faci mișto, că după numele NA-palm și ton pari cam pus pe mișto-uri. Mulțumesc!

Reply
Iulian 17 iunie 2019 - 22:44

Din alt articol :

„Dacă n-ai ceva pe benzină cu măcar 200 CP, orice Zoe Z.E. cu circa 100 CP se mișcă mai bine, în oraș. Asta e realitatea”

Si din cel de mai sus :

Renault ZOE Z.E. (41 kWh net, 44,1 kWh brut)
11,4 secunde pentru 0-100 km/h

Sigur asta e realitatea ?

Reply
Adrian Mitrea 18 iunie 2019 - 00:07

Da.
Pentru că la ZOE Z.E. ai răspuns instant al motorului.
La ceva pe combustie ai întârzierea motorului și întârzierea transmisiei.
Până își dă seama motorul pe combustie ce vrei de la el, un ZOE Z.E., chiar dacă are putere la jumătate, e deja cu două lungimi de mașină în fața ta.
Că nimeni nu merge cu o benzină la 3.000 rpm, constant, prin oraș, în treapta a doua, ca să fie „mereu gata de acțiune”.

Reply
Iulian 18 iunie 2019 - 08:25

Timpii 0-100 pentru motoarele pe combustie includ si schimbarea treptelor. Daca luam un Suzuki Vitara 1.4 care face 9.5 sec pentru a ajunge la 100 kmh (in realitate chiar mai putin) si are cuplul maxim de la 1500 rpm, care va fi realitatea ?

Reply
Adrian Mitrea 18 iunie 2019 - 14:02

Realitatea e că în foarte rare cazuri pleci „glonț” de la semafor.
De obicei ai nevoie de reprize, așa cum ți-a explicat Naivu într-un alt comentariu.
Dacă rulezi cu 40 km/h în treapta a treia sau a patra (pentru că așa lucrează transmisiile automate moderne, subturat) și ai nevoie „să te bagi” (nu stau aici aici să fac filosofii pe trafic rutier), vei vedea că aștepți după transmisie să schimbe o treaptă sau două în jos, smucește, etc…
Probabil n-ai condus niciodată o electrică – până nu conduci nu înțelegi (nici eu nu înțelegeam înainte să conduc).
Vezi PONY, eGO sau Bavaria Mobility dacă vrei să închiriezi ceva electric câteva ore, să experimentezi singur ce spun eu aici.

Reply
Iulian 18 iunie 2019 - 15:24

Daca ai cuplu maxim de la 1500 ture la un motor turbo nu ai nevoie sa schimbi treapta, si mai exista si oameni care conduc manuale (si chiar le face placere). Exista si motoare aspirate (ex Mazda) cu cuplul maxim livrat de la 2800 rpm. Deci nu stiu de ce intarziere a motorului sau a transmisiei vorbim.

Nu am condus electrica, dar nici nu cred ca daca tu ai condus poti spune care este „realitatea”, mai ales cand cifrele te contrazic. Poti cel mult descrie experienta ta. Una e Tesla, alta e Renault Zoe sau e-Golf, ambele avand nevoie de peste 11 secunde pentru a atinge 100 kmh. Prin generalizari conditionate de propria experienta nu ajungi la realitate.

Adrian Mitrea 18 iunie 2019 - 17:37

Condu, te rog, o mașină electrică, de orice fel, și ai să înțelegi. După cum pui problema mă faci să cred că nici măcar n-ai permis de conducere (nu vreau să par arogant, dar orice mașină automată retrogradează trepte când simte că te-ai înfipt un pic în accelerație – așa funcționează ele. Iar la o manuală fie retrogradezi manual, fie apeși pe accelerație și nu se întâmplă nimic dacă ești în a treia la 40 km/h). Nu mai răspund la mesaje pe acest subiect. Mulțumesc pentru discuție! Dacă acum nu înțelegi ce-ți spun, la un moment-dat vei experimenta și vei înțelege.

Naivu 18 iunie 2019 - 08:56

Pt a pleca primul de la semafor e important cate secunde faci pt 0-30 km/h, nu 0-100 km/h; iar pt a prinde eventualele oportunitati din trafic e important in cat timp ajungi de la 20-30 la 60-70 km/h nu la 100 km/h!

Reply
Ion Dinescu 27 iunie 2019 - 20:38

Salut,
Scriu aici pentru ca postarea de mesaje pentru ziau 4 (e-golf) nu functioneaza.
Ai vreo explicatie de ce consumul la E-Golf este constant mai mic decat la celelalte masini electrice (ex. 11.7kw/100km in ziua 4)?

Reply
Naivu 28 iunie 2019 - 09:16

Si eu am constatat ca sectiunea de mesaje de la ziua 4 (atat citit cat si postat) nu functioneaza pe Windows (laptop) sau pe Apple (tableta), dar functioneaza pe Android ( smartphone). IT-ul ne va rezerva intotdeauna surprize 🙂

Reply
ovidiu 28 iunie 2019 - 20:27

13,1 kWh/100 km, viteză medie 45.6km/h, ac 23 grade. consum mic??? sper să nu te superi dar asta sună a reclamă 🙂 nu prea merita sa ii faci reclama la o masina care nu are mufa CCS sau CHAdeMO, o mașină cu amprentă franțuzească, mă tot mir de al lor fastcharge AC

Reply

Lasa un comentariu