Două motoare, două cutii de viteze, două locuri și două cuvinte: casual supercar. Acesta este BMW i8 Roadster, adică versiunea de caroserie decapotabilă a primului i8 (BMW i8 Coupe). A, era să uit! Și două motive pentru care BMW i8 Roadster e o mașină și mai spectaculoasă decât poate să arate design-ul său. În primul rând, este cel mai avansat automomobil hibrid de pe piață. În al doilea rând, e fantastic de ușor de condus.
BMW i8 Roadster, așa cum îi sugerează și numele, este o decapotabilă cu două locuri. E roadsterul futurist al anilor 2020, mașina care a venit pe piață în 2018 și care va rămâne zeci de ani o referință în lumea auto.
Acesta nu este primul meu contact cu i8 pentru că am mai condus și BMW i8 Coupe în 2015. Dar apariția caroseriei Roadster este un bun prilej pentru o nouă întâlnire cu tehnologia fascinantă.
Față de Coupe, la o atingere de buton BMW i8 Roadster se capotează și decapotează rapid, lăsându-ți posibilitatea să alegi dacă primești mângâierea discretă a vântului prin părul tău sau nu.
O diferență fundamentală între acest Roadster și Coupe-ul lansat cu patru ani înainte ține de faptul că lipsesc locurile pentru pasagerii din spate, în locul lor fiind integrat spațiul pentru acoperiș și o bancă pentru bagaje. Încap pe ea două trollere de dimensiunea celor pe care le poți lua cu tine în avion, plus un rucsac. Iar în portbagajul minuscul, de 88 de litri (amplasat în spate), mai încape un astfel de troller sau vreo 2-3 ruccsacuri medii. Pe scurt, suficient loc pentru bagaje pentru o vacanță în doi prin Europa, întinsă pe vreo 10-15 zile.
Dacă mă întrebi pe mine, i8 Roadster e chiar mai potrivit pentru călătorii și vacanțe în doi decât este i8 Coupe deoarece la Coupe locurile din spate sunt oricum inutilizabile și ai sfârși tot prin a pune bagaje acolo. Așa că de ce să ții gențile pe scaunele din Coupe când poți să le pui direct pe bancheta specială pentru bagaje din Roadster.
Singurele două motive pentru care ți-ai cumpăra Coupe-ul ar fi că acesta e mai accesibil cu 15.529 Euro (cu TVA) și că îți permite să găzduiești în habitaclu până la doi copii, de maximum 10-12 ani, care ar găsi cele două locuri minuscule din spate suficiente pentru o plimbare cu părinții. Sunt niște locuri similare celor de la Porsche 911 Coupe.
În rest, i8-ul zici că a fost creat de la bun-început să fie Roadster, deși Coupe-ul a fost lansat cu patru ani înainte.
Dincolo de design-ul spectaculos, care poate să-ți placă sau nu, i8 Roadster impresionează prin tehnologie și prin ușurința în utilizare. Te adaptezi la mașină instant și capeți încredere imediat.
Am întâlnit mașini mult mai puțin puternice care îți pot da emoții mai mari. În schimb, puterea maximă combinată a sistemului hibrid de pe această mașină (275 kW/374 CP) e livrată liniar și previzibil. Simți că ai o mașină de aproape 400 CP doar când te uiți pe indicatorul de viteză. Este remarcabilă lejeritatea și siguranța cu care BMW i8 Roadster accelerează și dezvoltă viteză.
În lumea oamenilor care-și permit așa ceva, cu siguranță n-ar fi singura mașină a familiei sau a cuplului. Dar ideea e că… ar putea, cu adevărat, să fie.
Că ești bărbat, femeie, experimentat sau mai puțin experimentat cu mașini puternice, i8 Roadster este iertător și previzibil, pe cât de agresiv și feroce le-ar putea părea celor pe lângă care trece.
E precum un animal de pradă domesticit, care linge palmele îngrijitorului său, dar în rest doboară cu sânge rece tot ce e în jurul său.
Cu un sprint de la 0 la 100 km/h în 4,6 secunde și cu o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h, acest casual supercar se poate așeza fără dubiu alături de mașini mult mai performante și mult mai scumpe.
E drept, supercar-urile anilor 2018 coboară sub pragul de 4 secunde până la 100 km/h și multe dintre ele sigur au performanțe mai bune pe circuit, datorită anvelopelor mai late. Întrebarea e… cât de des ai nevoie de aceste detalii (care fac, într-adevăr, diferența în ceea ce privește performanța)?
Eu cred că BMW i8 Roadster face exact ce au uitat toate celelalte mașini sport să facă: să fie casual, prietenos, sigur, rapid, dar non violent și nu în ultimul rând… să consume puțin.
Cât de puțin? Păi fix 7,2 l/100 km și 2,6 kWh/100 km de la Sinaia până la București. Atât am avut. Asta în contextul în care am plecat cu bateria goală de acolo și pe drum m-am distrat, responsabil, destul. Dacă aș fi avut ocazia să o încarc ar fi fost mai mic consumul de benzină și mai mare consumul de energie electrică.
Oricum, aceste valori sunt excelente, zic eu, pentru o asemenea mașină.
BMW i8 Roadster reușește să fie atât de eficient și performant pentru că pentru că toată mașina este gândită în acest spirit, inclusiv cele două motoare.
Unul este pe benzină, turbo, cu 3 cilindri (Da, trei cilindri!), de 1,5 litri (Da, 1,5 litri!), care dezvoltă 170 kW/231 CP, fiind conectat la roțile din spate printr-o cutie de viteze automată cu șase trepte.
Al doilea este electric (max. 105 kW/143 CP), conectat la roțile din față printr-o cutie de viteze cu două trepte.
Așadar, i8 Roadster are două motoare și două cutii de viteze, iar totul lucrează împreună perfect și armonios, așa cum vezi în filmele erotice cu indicativ 18+. Mecanică porno, aș zice!
Și ca în orice film deocheat bun, există totuși și ceva fals pe undeva… Sunetele pe care le scoate i8 Roadster sunt false, în sensul că sunt generate de un „computer al plăcerii acustice” care trimite sunete și în difuzoarele din mașină, dar și în difuzoarele din afara mașinii. Când trece un i8 pe lângă tine și-l auzi că toarce nervos… să știi că „se preface”.
Lăsând gluma la o parte, e un sistem acustic care lucrează perfect, în tandem cu ceea ce faci tu la volan și cu acțiunile mașinii. E atât de bun încât niciunul dintre prietenii pe care i-am plimbat cu i8 Roadster nu m-a crezut când le-am explicat despre ce e vorba, de fapt.
Față de momentul apariției Coupe-ului pe piață, Roadster-ul beneficiază de tehnologie îmbunătățită pe partea de propulsie electrică, iar Coupe-ul a fost adus și el la zi în 2018, odată cu apariția fratelui său în gamă. Așa că i8 are acum o baterie Litiu-Ion de 11,6 kWh (față de 7,1 kWh) și se încarcă complet în 3 ore la o priză domestică (opțiunea de fast charge oricum lipsește), iar de la 0 la 80% se încarcă în 2 ore.
În mod pur electric, real, i8 Roadster poate parcurge 50-70 km.
Cu această bijuterie de sistem de propulsie hibrid și cu o structură a caroseriei din CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon), componente din aluminiu și finisaje impecabile (la nivel de BMW Seria 7), BMW i8 Roadster e aproape sinomim cu perfecțiunea. Iar asta costă, desigur, 158.032 Euro cu TVA (132.800 Euro fără TVA).
Și sunt atâtea mașini triste la banii ăstia încât eu aș paria pe i8. Va fi mașină chiar și atunci când toate celelalte vor deveni niște SH-uri obosite…
Link-uri și articole utile
- Specificatii BMW i8 Roadster (EN)
- Facelift pentru BMW i8 și o nouă versiune de caroserie, BMW i8 Roadster
- BMW: Pentru noi, electro-mobilitatea este noul „normal”