De marca premium britanică Jaguar a auzit toată lumea, însă nu și de Rimac – producătorul de mașini sport electrice din Croația. Mai interesantă este însă colaborarea dintre cele două mărci. Pe cât de importantă, pe atât de ignorată. Nunta Regală a anului 2018, dintre Prințul Harry și Meghan Markle, a scos însă (din nou) la iveală bijuteria numită Jaguar E-Type Zero – o mașină electrică unicat, creată de Jaguar în parteneriat cu Rimac Automobili.
În definitiv Jaguar E-Type Zero este un prototip funcțional realizat pe baza caroseriei originalului E-Type despre care Enzo Ferrari spunea că este cea mai frumoasă mașină din lume a vremurilor sale.
Caroseria a fost dezechipată de motorul pe benzină XK și de eșapament, iar în loc a fost montată tehnologie de propulsie electrică modernă. În comunicatul de presă oficial despre Jaguar E-Type Zero nu se pomenește un cuvânt despre colaborarea dintre Jaguar și Rimac Automobili.
Jaguar a renăscut din propria cenușă după ce a ieșit de sub patronaj Ford și a trecut sub umbrela indienilor de la Tata Motors, fiind chiar prima dintre mărcile premium consacrate care reușește să aducă pe piață un SUV/crossover electric. Este vorba despre I-PACE, mașină pe care v-am prezentat-o AICI.
Așadar, trecerea la electromobilitate dă o șansă reașezării ordinii mondiale în industria auto. Este un „reset” care șterge o parte dintre avantajele competitive ale mărcilor puternice și un reset care face ca noi nume să apară. Tesla Motors este cel mai grăitor exemplu, însă când vine vorba despre un fel de Bugatti al mașinilor electrice, atunci acest nume este Rimac Automobili.
Iată ce spune Mike Goodbun, PR în cadrul Jaguar, într-o discuție cu jurnalistul auto Johny Smith: „Echipa noastră Classic Works a construit această mașină și a conceput-o împreună cu Rimac Automobili din Croația din punctul de vedere al unor competențe pe partea electrică. Așa că le-am dat un brief și am lucrat cu ei să construim un sistem de propulsie care să corespundă cerințelor noastre, inclusiv din punctul de vedere al reversibilității. Așa am obținut performanța de care aveam nevoie și combinat foarte bine cele două lumi: experiența noastră cu mașini clasice și experiența lor în electrificare.”.
Simplu spus, acest Jaguar E-Type Zero este o conversie din mașină pe benzină în una electrică realizată de două nume puternice: Jaguar și Rimac. Și este o conversie reversibilă pentru că mașina poate fi readusă oricând la starea inițială.
Mașina are potențialul să fie realizată și în serie ca o revenire a clasicului E-Type, în formă modernă, electrică, dat fiind interesul bogaților lumii de a cumpăra așa ceva. În cel mai rău caz astfel de conversii vor fi oferite ca „serviciu de uzină” (prin divizia Jaguar Land Rover Special Operations) pentru clienții de mașini clasice Jaguar. În cazul de față, Jaguar E-Type Zero atinge 100 km/h în 5,5 secunde, cu aproape o secundă mai devreme față de modelul original din care derivă. Masa mașinii este cu 46 kg mai mică. Autonomia este de 270 km (capacitate 40 kWh, litiu-ion). Sistemul de propulsie electric și bateriile au fost montate în locul fostului motor cu șase cilindri în linie XK. Produs între anii 1949 și 1992, acest motor a echipat toate modelele Jaguar emblematice ale vremii, drept urmare această conversie poate fi aplicată și la modele precum XK120 și XJ6. Teoric la orice mașină Jaguar cu motor XK.
Această colaborare inedită dintre un colos britanic consacrat al industriei auto – Jaguar – și o companie mică, inovativă și necunoscută din Croația – Rimac Automobili – ne indică cum va arăta viitorul pentru companiile aflate într-o tabără sau în cealaltă. Producătorii auto mari au nevoie de experiența, creativitatea și flexibilitatea companiilor auto mai mici când vine vorba de propulsie electrică, iar producătorii auto nou apăruți au de găsit formula corectă de a rămâne pe piață în continuare: doar producători auto independenți; doar furnizori pentru mașinile electrice ale marilor mărci. Sau ambele.