Acasa Ford Tensiunile continuă la Ford Craiova. Greva este iminentă

Tensiunile continuă la Ford Craiova. Greva este iminentă

de Adrian Mitrea

Ford EcoSport (sursa – Ford)

Producția uzinei Ford din Craiova a fost reluată în regim normal la început de 2018, însă tensiunile continuă, iar greva este iminentă, după cum reiese dintr-o hotărâre a Sindicatului Ford Automobile Craiova. Procedurile legale necesare pentru declanșarea grevei vor face ca această formă de protest să fie realizabilă efectiv cândva în luna martie.

Într-un buletin transmis angajaților Ford din Craiova, conducerea Sindicatului îi informează pe oameni că în adunarea generală din 4 ianuarie 2018 s-au hotărât următoarele:

  • Deschiderea conflictului de muncă la nivelul Societății Ford România.
  • Stabilirea datei de 10.01.2018 ca dată de desfășurare a referendumului pentru revocarea (scoaterea din funcție) a Mariei Manea din funcția de președinte al Sindicatului Ford Automobile Craiova.
  • Încurajarea membrilor de sindicat să semneze actele adiționale la Contractul Individual de Muncă (CIM) propuse de patronat.

Referitor la grevă, Sindicatul precizează că procedura este complexă și până la o grevă efectivă poate dura circa două luni. Cu alte cuvinte, greva ar fi posibilă, efectiv, undeva în martie.

Sindicatul a transmis patronatului o adresă cu nemulțumirile salariaților, iar dacă răspunsul Ford va fi considerat nemulțumitor, atunci se consideră declanșat conflictul de muncă. Urmează anunțarea Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) de către Sindicat, apoi o mediere organizată de ITM, iar dacă și medierea va fi considerată nesatisfăcătoare atunci urmează strângerea de semnături pentru greva de avertisment, urmată de o nouă rundă de strangere de semnături pentru greva propriu-zisă.

În această fază, dată fiind hotărârea Sindicatului din 4 ianuarie 2018, greva este iminentă.

Contractul Colectiv de Muncă (CCM) de la Ford Craiova a expirat în data de 31 decembrie 2017, însă el produce efecte până în 28 februarie 2018. După această dată, din punct de vedere legal, salariații rămân acoperiți doar de CIM.

Dar până la grevă însuși Sindicatul și angajații au conflict deschis, iar conducerea Ford nu poate să facă mare lucru. Practic angajații sunt supărați pe faptul că Sindicatul nu le-a reprezentat corespunzător interesele în negocierile cu Ford. Mai mult, președintele de Sindicat ales de angajați, Maria Manea, a fost suspendată din funcție de consiliul sindical (format preponderent din „gașca veche” a liderilor de sindicat). La această răfuială pentru putere compania Ford nu poate decât să fie spectatoare și să piardă la capitolul imagine fix în momentul în care este lansată în Europa singura mașină fabricată în Craiova: Ford EcoSport. Mai mult decât atât, Ford trebuie să ia în T1 2018 o decizie privind al doilea model pe care să-l fabrice la Craiova, decizie care, în acest context, va fi întârziată sau, în cel mai rău caz, va conduce la pierderea acestui model de către uzina din România.

Angajații vor decide în 10 ianuarie 2018 dacă vor s-o revoce din funcția de președinte de sindicat pe Manea Maria, aleasă de angajați în urmă cu nici trei luni să-i reprezinte. Ea a fost suspendată de consiliul sindical, împotriva voinței angajaților, iar acum se organizează un referendum pentru a se decide soarta ei ca lider. În mod normal, dacă angajații o vor susține în continuare și vor vota NU (adică împotriva revocării din funcție), ea ar trebui să poată să-i reprezinte din nou pe angajații care au ales-o. Dacă „gașca veche” a liderilor de sindicat au convins deja mai mulți angajați să voteze DA (pentru revocare), atunci va trebui ales un nou președinte de sindicat.

Cert este că lipsa de unanimitate și tensiunile actuale au împărțit angajații în două tabere: cei mai bătrâni îl vor înapoi pe fostul lider de sindicat, Ovidiu Cioroianu, iar cei mai tineri o susțin pe Maria Manea.

La tensiuni s-a ajuns pentru că mulți dintre angajații mai bătrâni s-au pensionat anticipat, iar forța de muncă a uzinei a fost întinerită. Nimic rău până aici, dimpotrivă. Doar că noii angajați au salarii mult mai mici comparativ cu cei care au plecat, iar „lupii tineri” sunt acum la egalitate numerică cu „lupii bătrâni”. Evident, cei mai tineri își doresc și ei salarii mai mari decât minimul pe economie (și de aceea protestează), în timp ce veteranii sunt mulțumiți cu 2.500-3.000 lei pe lună și vor să-și vadă liniștiți de drumul către pensionare.

Indiferent de evoluție, Sindicatul îi încurajează pe toți salariații să semneze actele adiționale la CIM pe care Ford le propune deoarece reprezintă un plus față de drepturile din acest moment, iar semnarea lor nu afectează negocierile pentru CCM sau recunoașterea (și acceptarea) ofertei Ford privind noul CCM (2018-2019).

Că situația devine tot mai complicată și mai tensionată reiese și din faptul că hotărârile din cadrul adunării generale din 4 ianuarie 2018 au fost luate după consultarea unui avocat și a reprezentanților Federației IndustriALL-BNS.

Ford România nu a transmis un punct de vedere oficial pe acest subiect, până la ora publicării acestui articol, și era de așteptat să procedeze astfel din moment ce în decembrie 2017 compania a precizat că nu face comentarii cu privire la discuțiile interne dintre sindicate și membrii acestora.

Din punctul de vedere al Ford negocierile cu Sindicatul s-au încheiat cu succes în 20 decembrie 2017, fiind treaba Sindicatului să-și regleze diferendele cu salariații care consideră că Sindicatul a negociat prost. Situația aceasta a condus către proteste spontane în 21 și 22 decembrie 2017

În decembrie 2017 negocierile pentru noul CCM au fost dure, Ford condiționând păstrarea veniturilor actuale de un Contract Colectiv de Muncă (CCM) pe doi ani, față de unul pe un an, cum ar fi dorit angajații și Sindicatul.

Lasa un comentariu