Acasa Tehnologie Mașinile autonome pe înțelesul tuturor. De la Level 0 la Level 5

Mașinile autonome pe înțelesul tuturor. De la Level 0 la Level 5

de Adrian Mitrea

Range Rover Evoque (sursa – 0-100.ro)

Ideea de mașină autonomă este deja, ca termen, cunoscută tuturor, iar acest articol vine pentru a face un pic mai multă lumină în ceea ce privește parcursul. De unde am plecat, unde am ajuns și unde vom ajunge. Așadar, iată mașina autonomă explicată, de la Level 0 până la Level 5.

Niveluri Condus Autonom (sursa – 2025ad.com)

Pentru început, două vorbe despre istorie: în ianuarie 2014, SAE (Society of Automotive Engineers) a clasificat viitorul automobilului și a definit șase niveluri de automatizare, de la Level 0 la Level 5, tocmai pentru ca publicul și chiar industria auto să vorbească un limbaj comun. Cu alte cuvinte, să înțelegem de unde am plecat, unde suntem și unde vom ajunge cu mașina autonomă.

În lume sunt cunoscute patru terminologii care, din fericire, corespund una cu cealaltă în mare parte și sunt ușor de interpretat și înteles.


Level 0

Șoferul se ocupă de tot ce înseamnă condusul autovehicului. Niciun sistem nu intervine și, cel mult, șoferul este asistat prin atenționare cu privire la anumite aspecte/pericole ale acțiunii de a conduce.

Șoferul trebuie să fie mereu implicat 100% în acțiunea de a conduce.


Level 1

Sistemul de condus autonom poate prelua controlul asupra direcției SAU accelerației (adică inclusiv decelerare/frână), în scenarii de condus limitate. De toate celelalte funcții ale mașinii se ocupă șoferul. În plus, șoferul trebuie să fie gata oricând să preia imediat controlul complet al mașinii.

Pentru a reduce nivelul de abstract, putem numi aici două tehnologii care fac o mașină să fie Level 1 în ceea ce privește condusul autonom.

  • A. Lane Departure Prevention (LDP), care menține banda de circulație în cazul în care șoferul este neatent sau adoarme la volan.
  • B. Tempomatul adaptiv (cunoscut și ca ACC – Adaptive Cruise Control sau Cruise Control Adaptiv), care poate face ca o mașină echipată cu așa ceva să urmărească autovehiculul din față întocmai (de la viteze de autostradă și până la oprire), fără ca șoferul să intervină asupra pedalei de accelerație sau a frânei.

Level 2

Sistemul de condus autonom poate prelua controlul simultan pentru direcție ȘI accelerație (inclusiv decelerare/frână) în anumite scenarii de condus. Spre exemplu rulare pe autostradă, în trafic relativ lejer, pe o suprafață carosabilă marcată corespunzător.

Șoferul trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă) și trebuie să fie gata să preia controlul imediat dacă sistemul îi cere asta.


Level 3

Sistemul de condus autonom poate prelua contrulul pentru direcție și accelerație (inclusiv decelerare/frână) în anumite scenarii de condus. Spre deosebire de Level 2, sistemul este capabil să-și identifice limitele din timp și să notifice șoferul ca să preia comanda autovehiculului.

Șoferul nu mai trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă), dar trebuie să fie pregătit să preia controlul mașinii dacă sistemul îi cere asta. Față de Level 2, cererea pentru șofer nu va fi imediată, ci îi acordă un răgaz de 5-10 secunde. Sistemul va rosti mesaje precum „vă rog să preluați comanda mașinii în 5, 4, 3, 2, 1…”. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă, mașina este capabilă să tragă pe dreapta și să oprească pe avarii (sistemul consideră că șoferul a adormit sau are o problemă medicală).


Level 4

Șoferul poate delega complet sarcina de condus către mașină, în anumite scenarii de condus, aceasta fiind capabilă să folosească singură sistemul de direcție, accelerația și frâna, luminile de semnalizare la schimbarea direcției sau a benzii, ștergătoare, faruri, etc…

În această fază șoferul deja nu mai este necesar, nici pentru a monitoriza mașina, nici pentru back-up, atâta timp cât rămâne în scenariul de condus căreia mașina autonomă să-i poată face față.


Level 5

Mașina poate prelua complet comanda, în orice scenariu de condus. Șoferul poate să lipsească complet din vehicul, mașina este complet autonomă. Chiar și volanul și pedalele pot lipsi în această fază.


SAE Automation Levels (sursa – NHTSA)


Despre condusul autonom poți citi lucruri interesante pe 2025ad.com, mobileye.comcleantechnica.com, autoweek.com, medium.com, caranddriver.com.


4 comentarii

sil 18 decembrie 2017 - 13:08

Ma asteptam sa dati exemplu si de masini incadrate in cele 5 nivele.
Lasa ca dau eu exemple pentru voi:
Level 0: majoritatea masinilor de pe strada
Level 1: passat cu toate sistemele de siguranta activa (ACC, Lane Assist, Colision Break, etc.)
Level 2: BMW seria 7 si Mercedes S Klasse
Level 3: Audi A8
Level 4: Tesla autopilot (inca in teste, este level 4 desi unii il considera level 3)
Level 5: Masinile google

Reply
Adrian Mitrea 18 decembrie 2017 - 13:21

Și apoi ar fi apărut discuția că de ce am dat exemplu „cazanul TDI” Passat și nu Opel Insignia, de ce nu zicem nimic de Lexus sau de Inifiniti.

Tesla Autopilot se poate schimba ca încadrare cu un update over the air în seara asta și apoi tot articolul e compromis, apar ăia care te întreabă de ce nu te-ai documentat înainte să scrii și care-ți recomandă să te lași de jurnalism, mai bine pui murături.

Mașinile Google sunt experimentale încă și nu le poți cumpăra, diverse companii de hardware și software au propriile „mașini Google”, chiar dacă asta înseamnă că au un Logan pe care l-au echipat cu tehnologie de Level 5 (doar că lucrurile astea sunt mai puțin cunoscute publicului).

Ideea acestui articol e să fie valabil azi, dar și peste 1-2 ani, când Mercedes-Benz Clasa S s-ar putea să fie deja la Level 4.

Salutări!

Reply
sil 18 decembrie 2017 - 15:50

Eu nu iti spun cum sa faci jurnalism ci doar ce as fi dorit eu sa apara in articol.
Si stiu ce rautacioase si gratuite pot fi unele comentariile, insa nu trebuie sa ne fie frica de drobul de sare..
Pai si aceste reguli (adica specificatiile celor 5 niveluri) se pot modifica in 1-2 ani si atunci articolul asta nu mai e valabil, nu?
Ideea era sa fie niste exemple valabile azi, in decembrie 2017. Maine se pot intampla multe..
Despre orice vei scrie vei avea comentarii pozitive dar si negative si nu cred ca solutia ar fi sa nu scrii despre acel lucru.
In fine, e articolul tau si poti sa si stergi comentariile mele.. doar ca daca le stergi vei ramane cu un articol beton si safe dar care nu are niciun comentariu.

Reply
Adrian Mitrea 18 decembrie 2017 - 16:10

Am înțeles punctul tău de vedere și de aceea ți-am și spus de ce nu sunt exemple de mașini, ci doar de tehnologii.

Structura de la Level 0 la Level 5 nu are de ce să se modifice, eventual vor fi adăugate noi nivele, gen Level 6. Doar mașinile își pot schimba generația sau pot avea un facelift care să schimbe veridicitatea articolului.

Nu am de ce să-ți șterg comentariile, ai scris la obiect și argumentat, exemplele tale sunt corecte. Inclusiv asta e o valoare adăugată pentru alți cititori.

Că vor citi acest articol în 2020, e treaba lor. Articolul va fi corect și în 2020, iar comentariile noastre de acum se vor vedea cât sunt de vechi.

Salutări!

Reply

Lasa un comentariu