Acasa Tehnologie Mașinile autonome pe înțelesul tuturor. De la Level 0 la Level 5

Mașinile autonome pe înțelesul tuturor. De la Level 0 la Level 5

de Adrian Mitrea

Range Rover Evoque (sursa – 0-100.ro)

Ideea de mașină autonomă este deja, ca termen, cunoscută tuturor, iar acest articol vine pentru a face un pic mai multă lumină în ceea ce privește parcursul. De unde am plecat, unde am ajuns și unde vom ajunge. Așadar, iată mașina autonomă explicată, de la Level 0 până la Level 5.

Niveluri Condus Autonom (sursa – 2025ad.com)

Pentru început, două vorbe despre istorie: în ianuarie 2014, SAE (Society of Automotive Engineers) a clasificat viitorul automobilului și a definit șase niveluri de automatizare, de la Level 0 la Level 5, tocmai pentru ca publicul și chiar industria auto să vorbească un limbaj comun. Cu alte cuvinte, să înțelegem de unde am plecat, unde suntem și unde vom ajunge cu mașina autonomă.

În lume sunt cunoscute patru terminologii care, din fericire, corespund una cu cealaltă în mare parte și sunt ușor de interpretat și înteles.


Level 0

Șoferul se ocupă de tot ce înseamnă condusul autovehicului. Niciun sistem nu intervine și, cel mult, șoferul este asistat prin atenționare cu privire la anumite aspecte/pericole ale acțiunii de a conduce.

Șoferul trebuie să fie mereu implicat 100% în acțiunea de a conduce.


Level 1

Sistemul de condus autonom poate prelua controlul asupra direcției SAU accelerației (adică inclusiv decelerare/frână), în scenarii de condus limitate. De toate celelalte funcții ale mașinii se ocupă șoferul. În plus, șoferul trebuie să fie gata oricând să preia imediat controlul complet al mașinii.

Pentru a reduce nivelul de abstract, putem numi aici două tehnologii care fac o mașină să fie Level 1 în ceea ce privește condusul autonom.

  • A. Lane Departure Prevention (LDP), care menține banda de circulație în cazul în care șoferul este neatent sau adoarme la volan.
  • B. Tempomatul adaptiv (cunoscut și ca ACC – Adaptive Cruise Control sau Cruise Control Adaptiv), care poate face ca o mașină echipată cu așa ceva să urmărească autovehiculul din față întocmai (de la viteze de autostradă și până la oprire), fără ca șoferul să intervină asupra pedalei de accelerație sau a frânei.

Level 2

Sistemul de condus autonom poate prelua controlul simultan pentru direcție ȘI accelerație (inclusiv decelerare/frână) în anumite scenarii de condus. Spre exemplu rulare pe autostradă, în trafic relativ lejer, pe o suprafață carosabilă marcată corespunzător.

Șoferul trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă) și trebuie să fie gata să preia controlul imediat dacă sistemul îi cere asta.


Level 3

Sistemul de condus autonom poate prelua contrulul pentru direcție și accelerație (inclusiv decelerare/frână) în anumite scenarii de condus. Spre deosebire de Level 2, sistemul este capabil să-și identifice limitele din timp și să notifice șoferul ca să preia comanda autovehiculului.

Șoferul nu mai trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă), dar trebuie să fie pregătit să preia controlul mașinii dacă sistemul îi cere asta. Față de Level 2, cererea pentru șofer nu va fi imediată, ci îi acordă un răgaz de 5-10 secunde. Sistemul va rosti mesaje precum „vă rog să preluați comanda mașinii în 5, 4, 3, 2, 1…”. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă, mașina este capabilă să tragă pe dreapta și să oprească pe avarii (sistemul consideră că șoferul a adormit sau are o problemă medicală).


Level 4

Șoferul poate delega complet sarcina de condus către mașină, în anumite scenarii de condus, aceasta fiind capabilă să folosească singură sistemul de direcție, accelerația și frâna, luminile de semnalizare la schimbarea direcției sau a benzii, ștergătoare, faruri, etc…

În această fază șoferul deja nu mai este necesar, nici pentru a monitoriza mașina, nici pentru back-up, atâta timp cât rămâne în scenariul de condus căreia mașina autonomă să-i poată face față.


Level 5

Mașina poate prelua complet comanda, în orice scenariu de condus. Șoferul poate să lipsească complet din vehicul, mașina este complet autonomă. Chiar și volanul și pedalele pot lipsi în această fază.


SAE Automation Levels (sursa – NHTSA)


Despre condusul autonom poți citi lucruri interesante pe 2025ad.com, mobileye.comcleantechnica.com, autoweek.com, medium.com, caranddriver.com.


4
Lasa un comentariu

avatar
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Adrian Mitreasil Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
sil
Cititor
sil

Ma asteptam sa dati exemplu si de masini incadrate in cele 5 nivele.
Lasa ca dau eu exemple pentru voi:
Level 0: majoritatea masinilor de pe strada
Level 1: passat cu toate sistemele de siguranta activa (ACC, Lane Assist, Colision Break, etc.)
Level 2: BMW seria 7 si Mercedes S Klasse
Level 3: Audi A8
Level 4: Tesla autopilot (inca in teste, este level 4 desi unii il considera level 3)
Level 5: Masinile google