Acasa Ford Negocieri dure la Ford Craiova. Angajaților li se cere să sacrifice prezentul pentru un viitor mai bun, care include și un al doilea model

Negocieri dure la Ford Craiova. Angajaților li se cere să sacrifice prezentul pentru un viitor mai bun, care include și un al doilea model

de Adrian Mitrea

Ford EcoSport (sursa – Ford)

Negocierile dintre Sindicatul Ford Automobile Craiova și compania Ford au ajuns să fie extrem de dure, angajații fiind puși să aleagă între prezent și un viitor mai bun, care include și un al doilea model, cu nume de cod BX 726, reiese dintr-un document intern al Ford, „scurs” în presă și semnat de John Oldham, președinte Ford România și director al fabricii de la Craiova. Contextul acestor negocieri este total nefavorabil angajaților, dată fiind modificarea Codului Fiscal de către Guvern, care pune orice angajator într-o poziție de forță față de angajații săi.

„În ultimele săptămâni am colaborat cu Sindicatul dvs. pentru negocierea noului CCM. Prioritatea noastră a fost aceea de a ajunge la un Acord pe doi ani care să îmbunătățească poziția competitivă a fabricii de la Craiova, care este un factor esențial pentru atragerea de noi produse și asigurarea locurilor de muncă”, spune John Oldham, într-un buletin pentru angajați, datat 13 decembrie 2017. Documentul este intern și a fost transmis presei, inclusiv 0-100.ro, de o sursă anonimă.

Uzina Ford din Craiova numără în prezent 4.200 de angajați, față de 3.805 câti avea în 2008, când a fost preluată de Ford. În toți acești aproape 10 ani numărul de angajați a fluctuat destul de mult, ajungându-se la un moment-dat și la sub 2.800 de persoane (în 2015). În lumina lansării lui Ford EcoSport, compania a început să angajeze din nou.

Ford condiționează garantarea transferului contribuțiilor de la angajator la angajat doar dacă aceștia vor fi de acord să semneze un CCM pe doi ani (nu pe un an, cum ar vrea Sindicatul) până la sfârșitul lunii decembrie 2017.

„Transferul contribuțiilor de la Angajator la Angajat nu este o obligație pentru companie, deoarece aceasta nu este prevăzută în Ordonanța emisă de Guvern”, se arată în documentul oficial.

Practic, Ford folosește schimbarea de legislație pentru a negocia mai dur cu angajații, încercând să-i determine să accepte un nou CCM valabil doi ani, în loc de unul.

Obținerea unui CCM valabil doi ani a mai existat în intențiile Ford, dar și ale Dacia, în trecut, companiile argumentând de fiecare dată că printr-un CCM pe doi ani relația dintre companie și angajați ar fi mai stabilă și nesupusă negocierii la fiecare final de an. Iar acest plus de stabilitate s-ar putea regăsi și în noi investiții în fabricile auto din România.

De fiecare dată companiile au cerut, practic, „sacrificarea” prezentului pentru viitor.

Evident, de partea cealaltă, sindicatele și angajații își doresc un CCM valabil doar un an pentru că își pot negocia mai des beneficiile.

Așadar, fiecare parte își apără propriul interes, iar de data aceasta, din cauza modificărilor aduse Codului Fiscal, angajatorii se află în poziție de forță, iar salariații pot fi marii perdanți.

„Decizia Companiei este de a transfera contribuțiile de la Angajator la Angajat în salariul de bază, numai dacă Compania și Sindicatul vor avea un Acord pe doi ani în vigoare la sfârșitul lunii decembrie 2017”, se arată în buletinul Ford pentru angajați.

Același document prevede faptul că rămân neschimbate bonusurile de Paște, de vacanță, de Crăciun și de 8 și 9 martie, pentru CCM 2018-2019 și vor fi în concordanță cu CCM actual (2017). Și sporul de bandă, de 349 lei, va rămâne neschimbat.

„Toate celelalte sporuri plătite de companie vor rămâne neschimbate, excepție face sporul pentru lucrul sistematic (consecutiv)”, se arată în oferta finală a Ford pentru angajați.

Există și măsuri de „austeritate”, dar e neclar câți angajați vor afecta acestea.

Iată ce scrie în buletinul intern Ford referitor la acest lucru:


Compania a confirmat că această ofertă financiară este făcută cu condiția să acceptați elementele de îmbunătățire a CCM-ului propuse mai jos, ceea ce ne va ajuta să demonstrăm că am crescut flexibilitatea și competitivitatea după cum urmează:

  • Reducerea procentului pentru noii angajați de care compania va avea nevoie în viitor – în cazul în care noul produs (BX 726) va fi fabricat de uzina din Craiova – cu 5% mai mic decât minimul grilei de salarizare (nu mai mic decât salariul minim pe economie și actualizat ori de câte ori se revizuiește grila de salarizare) pentru o perioadă de 24 de luni.
  • Eliminarea din CIM/CCM a oricărei referiri la sporul de vechime pentru a evita interpretările greșite ale salariaților, deoarece sporul de vechime a fost inclus în salariul de bază în anul 2010 prevăzut în Actul Adițional A1/64/03.03.2010 la art. 19.
  • Sporul pentru o muncă sistematică (consecutivă) să fie redus de la 10% la 5%.
  • Îmbunătățirea flexibilității operaționale (lucrul în program săptămânal flexibil inegal ocazional pentru maxim 5 zile/an, atunci când necesitățile operaționale impun acest lucru).

Toate aceste schimbări sunt necesare pentru a demonstra că fabrica de la Craiova înregistrează progrese și răspunde cerințelor de afaceri.

Fabrica de la Craiova nu trebuie să piardă șansa de a arăta că continuă să depună eforturi pentru a-și îmbunătăți poziția de a atrage muncă, în special în contextul discuțiilor despre alocarea potențialului nou model (BX 726) la Craiova.

În cazul în care Sindicatul va refuza oferta finală, Ford spune că va reveni cu una „drastic mai mică”, iar „transferul impozitelor de la Angajator la Angajat nu va fi pus în aplicare.


În această perioadă (decembrie 2017-ianuarie 2018) Ford urmează să ia decizia de a fabrica la Craiova, sau nu, un al doilea model (BX 726), pe lângă EcoSport. Din buletinul intern reiese că refuzul acestei oferte finale poate pune în pericol atragerea de noi investiții, adică inclusiv acest nou model.

„Trebuie să reflectăm la ce este foarte important în acest moment crucial pentru fabrica de la Craiova, de a avea o creștere mai mare a salariilor sau de a asigura viitorul acestei fabrici! Sperăm că veți înțelege importanța acestei negocieri pentru acest an într-un climat instabil din punct de vedere politic și economic”, se arată în buletinul Ford, semnat de John Oldham.

Din codificarea de litere și cifre putem înțelege că este vorba despre un nou SUV de segment B, alături de EcoSport, care să umple golul dintre EcoSport și Kuga – adică la granița segmentelor B și C, cum este Dacia Duster. Litera B desemnează segmentul (și oricum uzina din Craiova este o uzină care lucrează doar pe platforma B a Ford – n.r.), iar litera X se referă la faptul că mașina este un SUV.

Până la momentul publicării acestei știri Ford ne-a transmis următorul răspuns oficial:

„Ford România confirmă faptul că ne aflăm în prezent în faza de negociere a noului Contract Colectiv de Munca. Politica Ford este aceea de a nu discuta public în legătură cu acest subiect. În ceea ce privește trecerea contribuțiilor de la angator la angajați, lucrăm îndeaproape cu sindicatele din uzină pentru a identifica soluțiile adecvate pentru angajații noștri. Nu avem altceva de declarat în acest moment”.

Citește și:

11 comentarii

Adi 15 decembrie 2017 - 17:11

Mi se pare corect. Singurii vinovați sunt politicienii PSD-ALDE-UDMR care au schimbat legea. Aceștia au fost aleși de popor și poporul trebuie sa suporte consecintele, pentru ca data viitoare sa iasă la vot (sper doar cei care au liceul terminat) și sa voteze cu cel care nu i.a dat ulei și faina.

Reply
Necula Marin 15 decembrie 2017 - 18:36

Cunosc melodia asta. Si comunistii o foloseau sub numele „generatie de sacrificiu” Era un sacrificiu fortat, iar urmarea se vede la generatiile de azi. A mericanii n-au auzit de „live the moment”? Sau e valabil doar pentru ei?

Reply
dodoi 15 decembrie 2017 - 19:11

Cand e vorba de a se fabrica un nou model, fabricile „concureaza” pentru a produce acel model. Daca Ford nu mai are alta fabrica care sa poata produce cu costuri mai mici decat fabrica de la Craiova, atunci nu au de ce sa se teama. Pana la urma totul e un business si management-ul sau muncitorii folosesc orice argumente care le pot fi de folos.

Prin alte parti negocierile sunt la fel de dure. In Canada muncitorii din auto au trebuit sa renuntele la pensiile private de la Ford si GM pentru noii angajati, sa accepte ei sa fie platiti mai slab platiti si sa ajunga pe pozitii de senior dupa 10 ani. Sindicatul cuprinde toti muncitorii de la producatorii americani (Chrysler-Fiat, Ford si GM). Se incepe cu cel mai slab sau care cred ei ca va accepta cel mai usor conditiile. Cand sindicatul crede ca s-a ajuns la o solutie acceptabila sau la un impas si se impune o greva aceasta se supune votului si se accepta sau nu. Dupa ce s-au incheiat negocierile cu un producator auto se prezinta cu aceleasi cerinte si la urmatorul producator.

In concluzie asta e democratia!

Reply
Angajat ford 15 decembrie 2017 - 21:05

Ca sa nu ne credeti nebuni : in ultimii 2 ani am beneficiat de cresteri salariale de 1 respectiv 1,5% si am acceptat sa renuntam la anumite beneficii intelegand ca este o situatie grea . Dar acum ne iau de prosti …

Reply
dodoi 16 decembrie 2017 - 06:55

Poate conducerea sindicatului nu e prea experimentata. As sugera, fara nici o ironie, un schimb de experienta cu cel canadian. Nu cred ca ar trebuit acceptata o crestere mai mica decat inflatia si salariile ar trebui sa fie cam la nivelul celor de la Dacia. In plus atunci cand au loc noi angajari, pozitiile sa le fie oferite fostilor angajati care au fost disponibilizati in trecut si abia dupa ce au fost reangajati toti cei disponibilizati in trecut sa se faca noi angajari.

Reply
ioa 16 decembrie 2017 - 13:25

Ati votat psd….va meritati soarta! ar trebui sa va scada salariile cu toate contributiile transferate la angajat, ca multumire ca ati dat-o tarii pe poligloata olgutza

Reply
Chris 16 decembrie 2017 - 22:20

Stii, angajatii din Köln au salarii mult mai mari si totul costa mai mult, de la curent pana la asigurari iar Ford a decis sa faca noul Fiesta in Köln si nu in Romania. Intrebarea e de ce? Salariile sau beneficiile angajatilor nu sunt neaparat o problema atunci cand ei sunt eficienti. Si ca ei sa fie eficienti trebuie sa fie buni profesionisti (ar fi si romanii), sa munceasca eficient in programul de munca (nu stiu cum e la Ford in Romania) si sa beneficieze de o infrastructura buna (in Romania nu e cazul).
Ai elementele astea, poti fi scump, nici o problema. in Germania se produc extrem de multe lucruri la salarii mari si nu comenteaza nimeni.
Atunci cand aceste elemente iti lipsesc, poate sa vina un guvern idiot si sa mareasca salariile artificial, poti sa ai gura mare la negocieri, poti sa spui ca vrei „sa traiesti momentul” cum comenta cineva pe-aici, rezultatul e ca ti-o iau altii inainte si tu stai si traiesti momentul pe bani marunti.
Evident, nu trebuie sa va lasati fraieriti, pt ca ei vor folosi tot ce pot ca sa va foloseasca, dar trebuie sa si pui ceva pe masa, si sunt sigur ca aveti ce. Adica negocierile nu sunt cine are gura mai mare si are replici mai smecheroase ci se pun argumente si calcule pe masa cu care ii convingi sau le arati tu, ca sindicat, cum pot aduce si al 2-lea model pastrand oamenii multumiti. Ei isi fac aceste calcule, ei stiu exact pana unde isi permit sa va preseze, din pacate nu prea cred ca si voi stiti pana unde ii puteti presa pe ei ci e mai mult la feeling, avantaj la ei.

Reply
Cec Onteaza 16 decembrie 2017 - 13:32

Uau, măi! Protecție socială a la PCR-PSD, cu consecințe destul de previzibile,totuși! Cu creșterile de prețuri, cu presiunile patronilor, muncitorii vor avea, vorba cântecelor: Foaie verde de dudău/O să fie și mai bine! Foaie verde de urzici/Pensii și salarii mari!!

Reply
Ramona Dutu 17 decembrie 2017 - 10:52

Credeam ca datoria unui jurnalist este intai sa verifice veridicitatea informatiilor. CCMul prezent este pe doi ani. La fel a fost si cel dinaintea lui. La cererea Sindicatelor de fiecare data.Cat destepre conditionare… Ford a oferit cresterea salariului brut cu valoarea contributiilor (deci nu ca prima cum fac altii) si in plus peste asta o suma de 250 lei angajatilor prea aproape de salariul minim. De asemenea inclus in brut. ptr vechii angajati pe langa contributii o crestere de 5%. Si da, daca nu se mentine competivitatea alta fabrica sufla noul model ptr ca singurul avantaj al Romaniei este costul muncii mic. In rest costurile cu transportul , investitiile necesare trimit Romania la coada. Adevarul de fapt este ca s-a schimbat conducerea sindicala si vechiul sindicat cauta sa intarate angajatii sa se razbune si sa demita noua conducere sindicala. Sunt cam multe la mijloc, domnul jurnalist, mai investigati inainte sa scrieti

Reply
Adrian Mitrea 17 decembrie 2017 - 12:51

„Doamna cititoare”, ca să mă adresez așa cum o faceți dumneavoastră, e-mailul meu este public în cazul în care aveți să-mi povestiți mai multe despre această negociere tensionată. Iar mesajele trimise pe formularul de contact ajung tot la mine pe e-mail, așa că vă încurajez să o faceți https://0-100.ro/contact/
Ca întotdeauna, eu și publicația pe care o reprezint suntem deschiși să prezentăm toate datele problemei. Atfel, acest articol n-ar mai fi existat de la bun început.

Reply
Vali&Vali 20 decembrie 2017 - 20:59

Acest contract a fost semnat abuziv, fara consultarea membrilor de sindicat si in conditiile in care presedintele de sindicat a fost suspendat anterior de catre consiliul liderilor sindicali din functie tocmai pentru ca ofertele facute de patronat erau considerate jignitoare la adresa angajatilor, in raport cu munca depusa. Mergeti ca si alta data la portile fabricii si intrebati angajatii cat castiga si daca sunt de acord cu liderii de sindicat. Aduceti toate televiziunile pentru ca nemultumirea muncitorilor e mult mai mare decat fericirea patronatului!

Reply

Lasa un comentariu