Zhejiang Geely Holding Group, actualul proprietar al constructorilor auto europeni Volvo și Lotus, a cumpărat Terrafugia – compania americană care și-a construit un renume prin încercarea neobosită de a lansa mașini zburătoare. Cei de la Geely spun că vor comercializa primele mașini zburătoare Terrafugia în 2019, iar in 2023 va exista o evoluție a tehnologiei care va permite acestor vehicule și să decoleze și aterizeze în plan vertical.
Planurile par ușor optimiste pentru că 2019 este foarte aproape, iar să introduci în producția de serie ceva atât de revoluționar precum mașina zburătoare nu poate decât să fie un plan foarte ambițios. Sau nerealist. Anunțul oficial poate fi citit AICI.
Geely și Terrafugia nu o iau însă de la zero. Încă din 2009 a fost realizat primul zbor cu un prototip Terrafugia. Avem AICI chiar și un interviu pentru voi, realizat la București, în 2013, cu Ken Morse, consilier pentru Terrafugia.
În primă fază, în 2019, mașina zburătoare Terrafugia va fi mai mult ca un avion, având nevoie de spațiu pentru a accelera și decola. La fel și pentru aterizare. Apoi, din 2023, va fi lansată o variantă capabilă să decoleze și să aterizeze în plan vertical.
Ideea mașinilor zburătoare „bântuie” de ceva vreme mintea multor oameni influenți, care conduc companii puternice. În 2016 Uber prezenta ideea Uber Elevate, adică un serviciu de mobilitate bazat fix pe această idee a mașinii zburătoare. La fel ca și subiectul mașinilor autonome, ideea mașinilor zburătoare se bucură de mare atenție din partea publicului și a presei.
Terrafugia a fost fondată în 2006 de foști absolvenți MIT, iar primele teste de zbor au fost făcute în 2009.
Modelul care a fost prezentat până acum și publicului, Terrafugia Transition, are, cu aripile retractate (deci în versiunea pentru rulare pe șosea) 6 metri lungime, 2 metri înălțime și 2,3 metri lățime. Lungimea și înălțimea rămân la fel când aripile sunt extinse, însa anvergura lor este de 8 metri. Pe șosea viteza maximă este de 105 km/h, iar în zbor viteza maximă poate fi 182 km/h, autonomia promisă fiind de 787 km.
Pentru decolare Terrafugia Transition are nevoie de 518 metri. Aeronava consumă în medie cam 6,7 litri/100 km pe șosea, iar în zbor 19 litri de benzină pentru aceeași distanță.
Cei de la Terrafugia au deja pe site o evoluție, numită Terrafugia TF-X. Acesta ar fi modelul așteptat în 2023, cel care poate decola și ateriza în plan vertical. În jurul autovehicului trebuie să fie liber un diametru de circa 30 metri. Autonomia va fi undeva în jurul a 800 km, viteza de croazieră 320 km/h, iar prețul undeva la nivelul mașinilor de lux. Adică peste 300.000 euro.