Acasa Curiozitati O saptamana fara masina. Redescoperirea adevaratului mediu urban

O saptamana fara masina. Redescoperirea adevaratului mediu urban

de Adrian Mitrea

Sa lasi masina personala pe dreapta si sa calatoresti cu orice altceva pare o idee proasta. Din moment ce platesti pentru un obiect – masina – macar sa-l folosesti, nu? Pana la un punct acest rationament este corect. Pentru acest experiment, insa, am acceptat provocarea Uber de a folosi altceva pentru transportul personal: RATB, METROREX, o trotineta electrica Pegas si, evident, Uber. Sub hashtag-ul #MaiBineiaUber sau transportul in comun vei putea citi pe net cum s-au descurcat si altii fara masina. Cert este ca experienta mea a fost marcata de jegosul tramvai 32, de faptul c-am ramas fara baterie la trotineta si de diversitatea experientei cu Uber.

Desi nu sunt legat ombilical de masina, recunosc: o folosesc cat de des pot. In primul rand pentru ca-mi place s-o conduc si, in al doilea rand, pentru ca formatul atipic de viata si de lucru imi permit sa evit cu succes deplasarile de orice fel la orele imposibile din Bucuresti.

Am saptamani in care nu ma ating de masina 2-3 zile la rand. Poate doar ma duc s-o spal.

Asa ca experimentul #MaiBineiaUber, care presupune renuntarea la masina personala 3 sau 5 zile, mi s-a parut rezonabil. Am ales 5 zile, de luni pana vineri, intre 30 octombrie – 3 noiembrie. In acest interval am scapat complet de grija parcarii.

Las cheia de la masina si permisul intr-un plic si *gata. Steluta „*” se refera la faptul ca am scos din plic cheia de la masina ca sa-mi iau ochelarii de soare din torpedou si la faptul ca marti si miercuri am luat permisul de conducere cu mine, pentru ca am fost plecat in Portugalia pentru a conduce Volkswagen T-Roc.

Acestea fiind lamurite, iata povestea.

Ziua 1, luni. Pegas Scandal – dragoste la prima atingere. Desi nu e perfecta…

Trotinetele electrice sau cele simple sunt pe val in Bucuresti. Aproape orice tanar are una, iar copiii sunt fascinati.

Cred ca abia acum se pun cu adevarat bazele generatiilor pe doua roti din Romania, oameni care vor folosi mai mult bicicleta, scuterul si trotineta cand vor fi adulti.

Recunosc. Dintre toate aceste metode de transport pe doua roti… trotineta ma enerveaza cel mai tare. Rotile sunt foarte mici (mai ales la Pegas Scandal), franele aproape inexistente, confortul redus. Bonus, arati (si te simti) ca un caine schiop daca dai „la picior” mai mult de 1 km.

Realistic vorbind, atata timp cat folosesti trotineta stai in picioare. Ori sa stai in picioare doua ore pe zi doar din transport… nu mi se pare putin. Depinde ce altceva mai faci.

Dar, trecand peste asta, trotineta electrica Pegas Scandal – singura pe care o au in gama – prezinta caracteristici interesante: are doar 6,5 kg, se incarca relativ repede (pana in 4 ore), e robusta si are aderenta foarte buna in zona in care tii picioarele. Cel mai mare avantaj al unei trotinete este sa fie usoara, iar Pegas Scandal chiar este. Cei de la Pegas spun ca ar fi cea mai usoara de pe piata.

Pentru aceasta prima zi Pegas Scandal este de ajuns. Aproape. Aveam sa parcurg pe jos ultimele doua statii de tramvai pentru ca bateria s-a terminat dupa 14 km, desi cei de la Pegas spun ca merge 20-25 km. Ma rog, e ca la masinile electrice. Autonomie de pana la 300 km inseamna de fapt vreo 200 km. Probabil ca va mai amintiti de reportajul cu BMW i3.

Ca traseu, pentru cine cunoaste zonele, in aceasta prima zi abordez ruta: Rahova (acasa) – Piata Natiunile Unite (Directia Taxe si Impozite) – Rahova (acasa) – Mariott (firma de curierat) – Autogara Filaret (noul sediu al Primariei Sector 5) – Rahova (acasa). In total vreo 15,5 km, din care 14 km parcursi exclusiv cu trotineta electrica, restul pe trotineta la picior sau pur si simplu pe langa ea. Dupa cum spuneam, dupa 14 km a ramas fara baterie.

Chiar si asa, prima impresie e foarte buna. Nu ma asteptam ca aceasta trotineta sa-mi serveasca interesele e transport complete pentru o zi atat de bine. N-am dat bani pe benzina si pe parcare, nu m-am enervat in trafic. Imi place!

Pe de alta parte, sunt constient de riscuri: orice problema as avea, cu siguranta ar fi una mare. Rotile atat de mici, si franele atat de proaste, viteza maxima de 20 km/h poate fi chiar letala in cazul unui impact cu o masina, cu un pieton sau cu vreo bordura. Folosind trotineta iti dai seama cat de vulnerabil esti ca om. Si in ce echilibru fragil sta ceea ce numim viata.

Trotineta nu e pentru oricine, asta e clar. In cazul meu conteaza experienta cu bicicleta adunata din copilarie si pana in prezent, plus faptul ca in timp am devenit un sofer orientat puternic spre anticiparea situatiilor de orice fel (de la ce se intampla pe strada pana la ce se intampla pe trotuar si chiar in cladirile invecinate). Imi place sa observ cu atentie mediul in care ma misc, fie ca merg pe jos, fie ca sofez sau folosesc bicicleta ori trotineta.

Daca esti constient de riscuri si faci orice pentru a le minimiza, deplasarea cu trotineta electrica prin Bucuresti este chiar placuta, desi e final de octombrie si bate vantul mai tare decat de obicei.

Ziua 2, marti. Cu Uber Passat spre Volkswagen T-Roc din Lisabona.

Formatul evenimentelor de test drive internationale la care particip este de doua zile. Plecare dimineata, intoarcere a doua zi, seara.

De-a lungul timpului am incercat toate variantele posibile pentru a face deplasarea de acasa si pana la aeroport (si retur, evident) mai eficienta. Din punctul de vedere al costurilor, nimic nu bate RATB: costa 4,8 lei (un bilet de tramvai RATB, costa 1,3 lei, iar un bilet pe linia RATB expres 783 de la Unirii pana la aeroport costa 3,5 lei). Problema e ca atunci cand pleci foarte de dimineata nu ai tramvai care sa te duca pana la autobuz. Si chiar daca totul merge snur, tot fac peste o ora de acasa si pana la aeroport. Fata de 35 de minute cu masina.

Asa ca in ultimul timp – nu doar in saptamana aceasta fara masina – aleg Uber pe ruta Rahova (acasa) – Henri Coanda. De data aceasta il intalnesc pe Sergiu si al sau Volkswagen Passat B6. Cursa? Fix 38,66 lei. Timp? Circa 40 de minute, deci la jumatate fata de solutia cu RATB. Dar la un cost mai mare, ce-i drept.

Intamplarea face sa fi mers la aeroport cu acest Passat intr-o deplasare in Portugalia (zona Lisabona-Cascais) pentru a testa tot un model Volkswagen, T-Roc, despre care am scris AICI. In drum spre aeroport iau si un coleg. Sa ma apropii cat de mult pot de ideea de car sharing, zic!

Observ placut surprins ca exista mereu 2-3 masini Uber prin preajma casei, chiar si la ore precum 06:00, iar preturile sunt cele standard, nu sub influenta binecunoscutului „surge”, care poate chiar dubla pretul unei curse.

In timp, in afara de ruta directa cu Uber, am incercat sa merg cu masina pana in Nord, sa o las pe acolo (Piata Presei ori Baneasa) si sa-mi continui drumul pana la aeroport cu Uber. Dar economia de bani nu e uriasa (probabil 15 lei pe sens, deci 30 lei in total) incat sa justifice lasarea masinii peste noapte intr-o zona necunoscuta. Chiar si un banal furt de oglinzi sau cea mai mica zgarietura te usureaza de sume mult mai mari, asa ca pentru 30 lei riscul nu merita asumat. Sigur ca sunt si exceptii (sa zicem ca nu gasesc Uber sau la intoarcerea spre casa vreau sa fac si alte opriri).

Ziua 3, miercuri. Cu Uber 508 din Otopeni pana in Rahova.

La ora tarzie in noapte vine randul drumului de la aeroport spre casa. De data aceasta cu un tip numit Stefan si al sau Peugeot 508 cu care face Uber.

Cred ca se face anul de cand Uber are incheiat un acord cu Aeroportul International Henri Coanda pentru un loc fix de preluare pasageri, in parcare. Intalnirea cu soferul care te duce acasa e cat se poate de facila.

Dupa 40 de minute, cu 40,41 lei cheltuiti, sunt deja in casa. Colegul pe care l-am lasat in drum probabil viseaza deja.

Dupa doua zile in care am schimbat trei avioane, cu un total de 10 ore petrecute in aer si vreo 6-7 ore pe sosea, in Volkswagen T-Roc, intoarcerea acasa rapida, sigura si accesibila e de nepretuit!

Apropo de “sigur”… purtati centura de siguranta si in spate! Eu o fac de fiecare data.

Ziua 4, joi. Tramvaiul 32 e pe cat de jegos iti inchipui ca este.

Probabil ca media de mers cu RATB, in cazul meu, este doua calatorii/luna. Apelez la tramvai, pentru ca dintre toate mijloacele de transport RATB este singurul care il pot lua din fata blocului spre locurile in care am nevoie. Si platesc calatoria de fiecare data. Ceea ce e normal, vei spune. Ce am observat in timp este ca aproximativ 2-3 calatori din 10 isi valideaza calatoria. Imi e greu sa cred ca cei care trec pe langa taxator precum speranta unei vieti mai bune pe langa romani au abonament si totusi nu-l valideaza. Nu. Eu cred ca sunt blatisti peste jumatate dintre calatori RATB.

Stiu conditiile din tramvaie inca de acum 15 ani, de cand am inceput liceul. Totusi, la fiecare calatorie ma loveste tristetea. In toti acesti ani tramvaiele n-au devenit mai moderne sau mai curate, ba parca dimpotriva. Iar majoritatea calatorilor au ramas la fel de mizerabili ca acum 15 ani. Singura diferenta e ca acum aproape toata lumea are un smartphone. Dar bani pentru pasta de dinti si detergent de rufe nu s-au gasit. Acesta este si motivul pentru care evit cu orice pret tramvaiul 32, desi as putea sa-l folosesc zilnic. La orele cheie este foarte aglomerat si pute.

Ca mijloc de transport e genial, conceptual vorbind. Dar conceptul e atat de prost aplicat!…

Avand acest peisaj in minte imi dau seama ca orele de varf din Bucuresti sunt compromise indiferent de ce mijloc de transport folosesti. Pur si simplu suntem prea multi care ne deplasam in acelasi timp.

Dezvoltarea inegala a orasului astfel se plateste, iar solutii pe termen scurt si mediu chiar nu exista.

Poate doar trotineta sa fie o solutie, dar chiar nu e pentru toata lumea. Uber sau orice altceva pe cale rutier, inclusiv autobuzele, sunt blocate si ele pe sosea. Ar mai fi lucrul de acasa, pentru cine are optiunea aceasta (ca mine), si statul cu chirie mai aproape de locul de munca. Dar cine si-ar inchiria apartamentul din Berceni doar ca sa stea cu chirie intr-o garsoniera din Baneasa? Nimeni. Si atunci ne aglomeram.

Revenind la saptamana mea fara masina, in aceasta a patra zi fac un drum Rahova – Unirii – Rahova, 5 statii la dus, 5 statii la intors. Iar ora e rezonabila, undeva la pranz. Cost total 2,6 lei, timp total 30 de minute. Pentru astfel de situatii in care RATB te ia din fata blocului si te lasa fix unde ai nevoie transportul in comun este ideal, chiar si asa jegos cum e.

Mi se pare mult mai “jegos” sa parchezi anapoda doar de dragul de a te deplasa cu masina.

Dincolo de mizeria din 32… mai sunt si parti amuzante. Doi batranei au venit cu scaunele de acasa si stau in tramvai. N-am mai vazut asa ceva nici in Munchen, Geneva, Paris, Barcelona ori San Francisco. Nici macar in Bucuresti n-am mai vazut, e o premiera.

La coborarea din tramvai imi fac curaj si-i intreb daca nu le este incomod sa care scaunele dupa ei. Inca nu stiu daca doar le transportau cu tramvaiul intamplator sau fac asta de fiecare data. Tot ce mi-au spus, destul de seriosi, a fost: “Pai ce sa facem? Macar asa stim sigur ca gasim loc!”. Eu sper sa ma fi luat la misto…

Ziua 5, vineri. Final de experiment, abuz de transport.

Din nou un drum Rahova – Unirii – Rahova cu tramvaiul 32. La fel de jegos cum vi l-am mai descris, dar fara batraneii care-si cara scaunele dupa ei. Rapid, eficient, ieftin si murdar. Mi-am facut treaba cu 2,6 lei.

Dar ziua mea abia incepe. Tata si-a spart ecranul de la telefonul, iar batranul iPhone a ajuns la mine ca sa-l duc la reparat la un prieten in Drumul Taberei. Singura solutie viabila pentru acest drum este trotineta Pegas Scandal.

Distanta e mica, vreo 3 km pe sens. In 15 minute ajung. Ar fi durat aproape o ora pe jos sau vreo 45 de minute cu diferite rute RATB care m-ar fi lasat oricum departe. Acesta este inca un lucru pe care l-am observat. Rutele RATB sunt total nepotrivite pentru jumatate dintre necesitatile mele de transport. Nu stiu daca doar eu simt asta. Am totusi o banuiala ca suntem mai multi.

Vine momentul drumului spre casa, inca 3 km. Bateria trotinei ajunge la jumate. O pun la incarcat.

Cu telefonul aproape rezolvat (trebuie sa merg si sa-l iau, pe seara) vine momentul sa merg la deschiderea Salonului Auto Bucuresti si Accesorii. E vineri, 3 noiembrie.

Aleg Uber. Deplasarea cu masina intre Rahova si Romexpo dureaza 30 de minute, fata de aproape o ora cat ar dura cu alte mijloace de transport in comun. Ar trebui sa schimb RATB si METROREX de cel putin doua ori. Si sa merg pe jos cel putin 1 km. Mai am lucruri de facut azi, nu vreau sa-mi consum toata energia pe schimbat tramvaie cu autobuze, apoi metrou, apoi iar autobuz si apoi mers pe jos.

Si asta ar fi doar pe un sens. Apoi ar trebui sa ajung si acasa, cumva, nu?

Cu transportul in comun as ajunge la Romexpo si m-as culca, in loc sa fiu atent la conferinta de presa. Acum cred ca inteleg de ce unii colegi de-ai mei dorm la conferintele de presa… As extrapola treaba cu somnul si la parlamentari, dar ei cred ca dorm in Parlament din alte motive, nu ca au mers cu RATB toata ziua.

Trotineta Pegas Scandal n-ar fi o solutie pentru ruta Rahova – Romexpo pentru ca as avea 7 km de parcurs, iar la intoarcere nu vreau sa raman iar fara baterie. Oricum am folosit-o deja azi si are nevoie de 1-2 ore sa se incarce.

Deci, in lipsa masinii personale, fara RATB sau METROREX cu ruta cat se poate de directa, Uber este cea mai buna alegere in acest caz. Merg cu Bogdan, cu o Skoda Fabia. E un baiat tinerel, dar fara prea mare chef de vorba. Si fara chef sa-si puna centura de siguranta. Nu-i zic nimic si nu-i dau stele putine in aplicatie. De ce? Pentru ca e un sofer bun la manevrat volanul si la respectat alte reguli. Si apreciez oamenii care muncesc. Doar centura pare sa nu fie facuta pentru el. Folosesc in schimb formularul de feedback din aplicatia Uber sa spun care cred eu ca este problema. La urma urmei, in caz de accident, de ce sa ma simt eu vinovat ca si-a rupt gatul un tanar in timp ce ma ducea pe mine la Romexpo?

Intoarcere de la Romexpo, din nou Uber: Teodor si al lui Audi A3 Sportback. Un tip de nota 10, dar aplicatia ma lasa sa-i doar 5 stele. Si, optional, un compliment. Facem un mic ocol pentru a lasa un coleg in Dorobanti, apoi ne intreptam catre Rahova. Dupa vreo 40 de minute si 25 lei sunt acasa.

Am uitat insa de telefonul tatalui meu. As fi putut trece cu acest Uber prin Drumul Taberei sa iau telefonul. Dar de asta imi dau seama abia in casa. Asa ca iau trotineta, care s-a incarcat complet cat timp am fost plecat. Bifez inca 6 km cu trotineta, apoi o las iar la incarcat sa o predau cu bateria plina inapoi la Pegas, de unde am primit-o in teste.

Pana acum bifez doua calatorii cu tramvaiul, patru calatorii cu trotineta si doua calatorii cu Uber.

Dar e vineri seara si o prietena din Militari isi serbeaza ziua de nastere. Asa ca apelez din nou la Uber. De data aceasta vine un tip Adrian, cu un Chevrolet Aveo. Cu flori, bomboane, cadou si iubita ar fi fost incomod sa mergem cu RATB si nici prea ieftin. Ar fi trebuit sa schimbam doua tramvaie si un troleibuz. Asta inseamna 3,9 lei de persoana, deci 7,8 lei cu totul si aproape o ora din Rahova pana in Militari. Cu Uber am platit circa 13 lei si am facut 20 de minute. In plus, putem bea amandoi un pahar de tarie, nimeni nu va trebui sa conduca.

Pentru intoarcere, din nou Uber, cu Durnac si al sau Renault Megane. Circa 15 minute pana acasa si 13 lei pentru doua persoane, la o ora tarzie cand n-ar mai fi circulat nimic.

Ideea acestei saptamani fara masina personala a venit din partea Uber, ei fiind cei care mi-au acordat 15 calatorii gratuite cu Uber (in limita a 30 lei/cursa), 10 calatorii RATB si 10 calatorii METROREX, dar s-au ocupat si de relatia cu cei de la Pegas Romania pentru ca pe durata proiectului sa folosesc trotineta lor electrica. AICI poti vedea si clipul in care am acceptat provocarea.

Concluzii

  • RATB este excelent din punct de vedere cost si cand ai ruta directa. Efectiv e imbatabil! Cu abonament iesi chiar foarte ieftin. Problemele tin de calitatea calatorilor, de aglomeratie, de mizerie si de starea uneori deplorabila a autovehiculelor.
  • Trotineta electrica este ideala cam 8 luni pe an cand ai de rezvolvat diverse chestii marunte prin oras, iar distanta dus-intors nu trece de 15 km. Problemele tin de oboseala, poluarea pe care o inhalezi si de pericolul constant de vatamare corporala.
  • Metroul este mijlocul meu de transport preferat in orice oras, inclusiv in Bucuresti, dar nu reprezinta o alternativa pentru mine deoarece sunt in afara ariei sale de acoperire. Dupa cum ati putut observa si in acest articol, nu l-am folosit deloc. Se justifica pe distante mai mari de doua statii, in rest o trotineta electrica sau RATB sunt mai rapide si mai ieftine. La orele de varf si la metrou e haos, dar e haos peste tot: si in RATB, si pe sosele.
  • Uber este excelent cand ai zile aglomerate, cand pretuiesti timpul si confortul, si cand vrei sa mergi la o petrecere sau sa te intorci acasa de acolo. Faptul ca poti da feedback pentru masina si sofer este de apreciat, in acest mod serviciul se va mentine curat si profesionist.
  • Sa renunti la masina personala din cand in cand poate reduce congestia. Daca fiecare si-ar analiza bine drumurile probabil am putea scadea, la nivel de oras, cu macar 15-20% volumul traficului, cu tot ce decurge benefic din asta. Oameni mai putin stresati, poluare mai redusa, conditii mai bune de circulat pentru pietoni, in lipsa manevrelor de „parcare” care le obtureaza circulatia normala.
  • Din punct de vedere economic/financiar masina personala intr-un oras ca Bucuresti nu prea are sens. Cu cat este mai scumpa, cu atat are mai putin sens financiar. De banii de achizitie si intretinere poti sa ai de fiecare data alta masina si alt sofer care sa conduca in locul tau. Daca nici nu-ti place sa conduci, atunci chiar n-are sens!
  • Si, in fine, pentru fanii automobilului, as zice ca merita sa lasi pe dreapta masina 2-3 zile pe saptamana macar de dragul bucuriei revederii. Pentru simplul fapt ca „iesi din bula” si te recalibrezi social si economic poti sa-ti dai seama cat de norocos esti ca ai o masina pe care sa o conduci din cand in cand. Eu fac asta des si in afara campaniilor precum #MaiBineiaUber.

11 comentarii

gigi 7 noiembrie 2017 - 17:13

Lasand la o parte costurile si practicalitatea, am observat ca dupa ce merg cu masina, psihic sunt mult mai absent si rupt de realitate, iar fizic, ma simt amortit, parca nu mai am mobilitate. Asa ca evit pe cat posibil mijlocul asta de transport.

Reply
Iosif R 7 noiembrie 2017 - 21:37

Mie mi se pare geniala trotineta aia pentru tinut in portbagaj. Parchezi unde sunt locuri si pana la job sau pana acasa mergi cu ea 1-2 km. Super tare!

Reply
Mariuss 8 noiembrie 2017 - 18:17

Si eu circul cu 32 din cand in cand… e o infectie. Dar nici 41 sau 21 nu sunt prea departe. Din pacate e adevarat ca tramvaiele sunt mizerabile, ceva mai OK sunt autobuzele RATB.

Reply
Andrei 9 noiembrie 2017 - 10:16

Salut Adrian,

Imi place cum ai scris acest articol, precum si alte articole.

Totusi am o mica ‘problema’ cu tine: nu scrii/nu apar articole mai frecvent(drive test, pareri personale, viata in fabrica/uzina).

Ce zici, in viitorul apropiat se pot schimba lucrurile?

Multumesc,

Andrei

Reply
Adrian Mitrea 9 noiembrie 2017 - 12:17

Salut, Andrei!
Fac tot ce pot pentru ca articole ca acesta sau altele interesante sa fie posibile. Sunt un om, ma straduiesc sa ofer cititorilor mei si altceva in afara de stiri. Nu pot sa-ti promit ca pot face nimic din ce-mi cer mai des decat o fac. Pot sa te asigur, insa, ca ma straduiesc. Iar uneori nu tine doar de mine…
Iti multumesc pentru mesaj!

Reply
Alex Nan 2 februarie 2018 - 09:54

Buna Adrian,
Am cateva comentarii legat de articol:
1. Frumos ar fi fost sa faci si un cost comparativ, nu toata lumea beneficiaza de promotie UBER curse gratis ai sa vezi atuncti ca nu mai este chiar la indemana oricui sa mearga cu UBER. In acest context atunci nu mai bine mergi tot cu masina !
2. Sunt de acord cu tine ca RATB-ul este o infectie mai ales daca trebuie sa mergi si cu copilul, insa daca mergi cu RATB-ul faci la fel de mult ca si cu masina ca timp, deci tot cu masina ramane mai bine !
3. Singura solutie ar fi metroul doar daca ai access rapid la el, rapid si relativ curat in comparatie cu RATB, insa la orele de vf foarte aglomerat !

O zi buna,
Alex Nan

Reply
Adrian Mitrea 2 februarie 2018 - 11:38

Salut, Alex!
În primul rând îți mulțumesc pentru comentariu, mi-aș dori ca măcar jumătate dintre cititorii de 0-100.ro să pună problema ca tine!
Îți răspund punctual.
1. Testul comparativ mașină personală versus Uber și-l face fiecare, în funcție de ce mașină are sau de ce mașină vrea să-și cumpere. Uite, o să-ți dau cazul meu. Am cumpărat un MINI Cooper din 2002, în vara lui 2013, cu 3.900 Euro, iar de atunci și până acum am mai cheltuit vreo 6.200 Euro cu el pentru reparații necesare sau pur și simplu întreținere curentă și din pasiune, plus alte cheltuieli directe (RCA, impozite, spălat, cosmetice, parfum, parcare). Deci cam 10.100 Euro în aproape cinci ani, timp în care am parcurs aproape 50.000 km cu el, dintre care jumătate prin oraș/orașe (deci km care ar fi putut fi făcuți cu Uber). 25.000 km x 1,69 Lei/km = 42.250 Lei (9.184 Euro). Dacă ar fi să luăm calcul tot rulajul meu din acești ani, atunci Uber ar fi aproximativ dublu.
Marele avantaj al Uber nu ține neapărat de cost, ci și de „peace of mind” și timp liber. În perioadele în care am folosit Uber mai des am folosit acel timp să răspund la e-mail-uri sau la comentarii pe site, am putut să vorbesc la telefon mai relaxat și tot așa. Ca să nu mai zic că mașină personală + șofer personal (adică echivalent Uber) ar costa mult mai mult decât dublu. Deci eu consider raportul cost/beneficiu foarte bun, dacă ți-l permiți.
Este adevărat că nu oricine își permite să meargă cu Uber și e perfect normal să fie așa. Nu toți ne permitem caviar și nici măcar un suc natural pe zi, deci…
Referitor la cursele gratuite, să știi că am folosit Uber cu mult înainte să primesc 15 gratuite* (*în limita a 30 Lei fiecare) și am continuat să-l folosesc și după. În prezent cred că 90% dintre cursele mele cu Uber au fost plătite de mine, deci folosesc serviciul indiferent dacă am curse gratuite sau nu.
Revin din nou la costuri, în tot acest timp n-am avut niciun accident cu mașina personală. Dacă aș fi avut, cum nu am CASCO, reparațiile unor avarii produse din vina mea ar fi ridicat semnificativ costurile de utilizare ale mașinii personale, plus stres, plus perioada de imobilizare în service pentru reparație, care mi-ar fi scos bani din buzunar în plus pentru Uber, taxi, RATB, metrou, etc…
2. RATB este o infecție și așa va rămâne. Dar pentru cine vrea să călătorească cel mai ieftin, e singura soluție. Transportul în comun așa este și în SUA, spre exemplu. Doar oamenii cu joburi foarte prost plătite merg cu transportul public, așa este și la noi (cumva diferit față de marile orașe din Europa). Transportul public mereu va fi mai mizerabil decât orice formă de transport care acomodează un număr mai mic de oameni. Și asta nu doar în România, oriunde în lume. Cu mașina e mai bine, cum zici tu, însă dacă ți-o permiți. Cu Uber e și mai bine, dacă ți-l permiți ca next level, iar cu mașină personală și șofer personal e și mai bine, din nou… dacă îți permiți.
3. Metroul are cea mai mare viteză raportat la costul de deplasare, dar are acoperire limitată. Pentru cine poate să-l folosească, poate înlocui cu succes și Uber și mașina personală. Pentru vacanțe și plecări la munte/mare poți folosi tren sau mașini închiriate.
Mai rămân bicicleta și scuterul, pentru aproximativ 9 luni/an.
Fiecare soluție de mobilitate are avantaje și dezavantaje. Eu pur și simplu le folosesc complementar și alternativ și sunt mulțumit de ce primesc în schimb.
Sper ca răspunsul meu să fie complet și satisfăcător!
Adrian

Reply
Kap 2 februarie 2018 - 12:27

Nu sunteți primii la care aud tâmpenia cu ”RATB infecție” deci încep să cred că e chiar răspândită. E o exagerare mizerabilă a unor excepții în care specimene bipede înțeleg să se comporte în public nederanjate de oamenii tot mai preocupați de smartphone și neimplicați. Însă în majoritatea vehiculelor RATB nu e nici pe departe așa, chit că la 1,3 RON călătoria și cu lipsa de educație a românilor, nu poate avea nimeni pretenții de mai bine.
M-am săturat până peste cap să aud această preferată expresie cu ”infecția” aruncată cu superioritate ca să justifice fița de a lua mașina la serviciu prin București în cazurile în care există RATB. Că vehiculele RATB merg greu da, însă dacă la timp egal în trafic oamenii preferă mașina, ghiciți ce: traficul va deveni mai rău! Invers, dacă la timp egal (și costuri mai mici!), veți alege RATB, aglomerația va scădea!
În plus, câți dintre ce sensibilii ”dezgustați” de RATB au și făcut ceva minimal pentru schimbarea în bine a situației? De exemplu SĂ MEARGĂ măcar LA VOT? Pentru că timpul ni-l mănâncă primarii incompetenți, care nu iau măsuri minime de a reduce statul în trafic: fluidizări prin intersecții problematice, parcări de reședință supraetajate (care nu necesită mari investiții), amenzi pantru mașinilor care blochează benzile…..și alte măsuri normale în alte țări.
Și o altă corecție pe care o susțin în cunoștință de cauză: cu bicicleta se poate merge 12 LUNI pe an.

Reply
Adrian Mitrea 2 februarie 2018 - 13:35

Păi tu ai văzut pozele din tramvai asociate acestui articol? Ți se pare ție că e mai degrabă farmacie sau mai degrabă infecție?
Eu am făcut ceva minimal: am fost la vot și îmi fac duș în fiecare dimineață astfel încât să nu put în RATB. În plus, plătesc bilet și aș fi dispus să plătesc și dublu pentru condiții mai bune. Ghici ce? Fac toate astea de când eram în liceu. Au trecut 15 ani de atunci, merg cu aceleași tramvaie, doar că mai jegoase și mai proaste din punct de vedere tehnic.
Între a merge cu un tramvai vechi de 15 ani în care se face curat în interior o dată pe lună (atenție, știu ce vorbesc, dacă nu mă crezi adresează o întrebare către RATB și își vor spune), prefer să merg cu mașina mea de 16 ani vechime în care merg doar eu și în care fac curat o dată pe săptămână.
Cu bicicleta poți merge 12 luni pe an ca agrement, dar ca mijloc de transport nu este pentru toată lumea. Iarna îngheață laptopul, aderența e mai scăzută, în aer e pulbere de sare și alți agenți chimici cu care sunt dezghețate drumurile.
Discuția e mult mai complexă decât putem noi să acoprim aici în comentarii…

Reply
Kap 2 februarie 2018 - 13:52

Pozele nu-mi spun nimic, am mers cu RATB suficient cât să-mi dau cu părerea obiectiv, nu din auzite cum fac unii oameni din păcate (nu mă refer la nimeni în special).
Și da, de acord că se vede deprecierea și gestionarea din ce în ce mai rea a mijloacelor, mai ales de când majoritatea în CGMB și primarii au devenit roșii.
Sunt excepții însă se poate circula decent în multe cazuri cred eu, și mai cred că marea majoritate a celor ce clamează alegerea mașinii datorită condițiilor RATB de fapt își scuză pretențiile ridicate. Și tuturor ne-ar face plăcere probabil să ne conducem mașinile către serviciu, dar la unii rațiunea învinge comoditatea și alegem altă variantă.
Bicicleta în București într-adevăr nu e pentru oricine, deși am văzut cu admirație pe bicicletă destule doamne și domnișoare, cu rochie sau pantaloni, pe vreme bună sau chiar zilele trecute….și NU, NU de agrement prin Herăstrău, ci la treabă, prin oraș.

Reply
mad 8 mai 2018 - 11:28

Imi place articolul, e echilibrat si vine exact unde trebuie intre cei care nu concep sa mearga pana la paine pe jos si eco-extremii pentru care autoturismul e cel mai mare rau creat de omenire.

32 o fi „infect”, dar macar circula des; la fel 21 sau 41. Alte RATB-uri sunt complet imprevizibile ca frecventa si timp in marea parte a zilei (ex.: pe Grivita, ai un autobuz si doua troleuri, uneori astepti 20 de minute si le vezi cum vin impreuna, de parca le-ar fi teama ca se ratacesc). Sincer, de cand am masina nu cred ca am avut vreo saptamana intreaga sa nu ma sui la volan, desi detest traficul bucurestean (in conditiile in care la serviciu am parcare la discretie). Prefer bicicleta 9 luni pe an, troleu/tramvai/metrou restul de 3 luni (avantaj, cititul unei carti); dar la final de saptamana ori fac cumparaturile consistente si zau ca m-am saturat sa car toata piata in spate, ori plec spre destinatii unde-i mult prea greu de ajuns altfel (tren + rata + eventual autostop). Cam atunci imi amintesc si de placerea condusului. Mi-am pus la un moment dat problema urmatoare: masina personala cu toata intretinerea aferenta (dar si avantajele bolidului familiar) vs. masina inchiriata. Inca nu m-am decis.

Reply

Lasa un comentariu