Nissan este implicata intr-un urias scandal in Japonia dupa ce autoritatile au descoperit ca masinile au primit certificaile finale la iesirea din fabrica de la muncitori care nu erau autorizati sa faca asta. Compania a oprit timp de doua saptamani prpductia, a facut recall de peste un milion de masini si costurile vor fi de cel putin 200 milioane euro, Chiar daca nu s-au descoperit probleme de siguranta, scandalul reprezinta inca o lovitura pentru imaginea industriei japoneze, la putin timp dupa ce compania Kobe Steel a admis ca a vandut catre 500 de companii produse cu certificari falsificate.
Nissan a admis ca vehiculele pe care le-a produs in ultimii trei ani in Japonia au fost certificate la iesirea de pe liniile de asamblare de catre oameni care nu erau calificati sa acorde aceste ceritificari. Ca urmare compania a facut un recall de 1,2 milioane de masini pentru a verifica daca exista probleme.
Desi la inceput de octombrie compania promitea ca a introdus masuri care sa corecteze erorile, a iesit la iveala ca si de atunci au iesit din fabrica masini cu certificari necorespunzatoare.
Mai mult, postul TV national nipon NHK a anuntat pe surse ca de 20 de ani sunt probleme cu certificarile vehiculelor la uzinele Nissan. De precizat ca pe piata nipona masinile au nevoie de un set suplimentar de certificari fata de modelele care pleaca la export.
Doi directori spun, citati de Financial Times, ca unii angajati, desi stiau foarte bine problema, nu au raportat-o sefilor de teama ca ar putea avea probleme. In industria japoneza au fost in ultimii ani mai multe cazuri ce reflecta o practica larg raspandita: angajatii nu au curaj sa confrunte superiorii si le este teama chiar si sa raporteze probleme reale.
Seful Nissan a decis sa opreasca timp de doua saptamani productia in Japonia pentru ca liniile de inspectie finala sa fie reconfigurate, iar numarul de inspectori sa creasca. Initial s-au gasit nereguli la trei uzine, dar s-au adaugat alte trei.
Scandalul este inca o dovada ca in marile companii japoneze din industrie sunt prezente practici indoielnice. Recent, otelariile Kobe Steel au admis ca au livrat componente metalice cu certificari falsificate catre 500 de companii din multe domenii, de la auto, pana la aeronautica. O parte dintre marile companii au verificat rezistenta componentelor metalice de la Kobe Steel si nu au gasit probleme, insa verificarile continua si la furnizori.
Va avea insa de suferit imaginea industriei japoneze celebra pentru calitatea produselor si pentru grija cu care fiecare procedeu este urmat.
Surse: Reuters, Japan Times
3 comentarii
Se pare ca si japonezii iau directia nemtilor. Care au facut calitate o perioada, au observat ca oamenii cumpara orice mizerie doar ca este made in Germany, si s-au lenevit.
Produsele japoneze cu certificate falsificate au calitatea buna in continuare iar produsele germane (si multe altele europene) cu certificatele in perfecta regula raman tot proaste. Dar populare 🙂
Problema e in alta parte. Problema e ca toata lumea triseaza iar cei cinstiti nu mai au cum tine pasul cu ceilalti, trebuie sa triseze si eu ca sa supravietuiasca. Intrebarea nu mai e cine triseaza ci cine e prins. Ati vazut la scandalul Dieselgate. A picat magareata pe VW, dar ati vazut ca intreaga industrie germana in afara de BMW a trisat si intreaga industrie franceza la fel.
Sistemul monetar capitalist in care traim nu e autosustenabil, functioneaza ca o spirala, arata bine doar atata timp cat creste, cat se extinde. Presiunea va creste atat pe noi ca angajati cat si pe firme, iar aceasta presiune se reflecta in astfel de lucruri. N-au ce face, trebuie sa triseze, europeni sau japonezi, fie ca fac masini, jucarii sau case. E doar inceputul, vestea buna va fi abia atunci cand se va sparge odata buba.
Cand a inceput sistemul asta de crestere nesustenabila pe la 1800, populatia globala era in jur 1mld. Un rezultat al acestui sistem e si populatia de acum, de aproape 8mld, in continua crestere. Cand se va spage buba, nu va fi o veste buna.