Directori de la Volkswagen, dar si reprezentanti ai sindicatelor, cer sa se ia masuri astfel incat marca Skoda, parte a grupului german din 1991, sa nu mai fie un concurent atat de puternic pentru brand-ul Volkswagen. Printre solutiile luate in calcul se numara mutarea unei parti a productiei Skoda la fabrici din Germania ce produc sub capacitate sau obligarea companiei cehe sa plateasca mai mult pentru utilizarea tehnologiilor grupului, scrie Reuters. Skoda vinde peste un milion de masini/an, are marja de profit net peste marca Volkswagen si multe modele au primit cronici mai bune decat modelele Volkswagen.
Managerii Volkswagen din Germania care cer luarea unor masuri spun ca Skoda are avantaje nedrepte, cum ar fi forta de munca mult mai ieftina, dat fiind ca in medie salariile in industrie sunt de 10 euro/ora in Cehia, fata de aproape 39 euro/ora in Germania. In plus, Skoda a beneficiat de platforma MQB a grupului, pe care sunt construite si modele VW, Audi si SEAT, dar criticii spun ca ar trebui sa plateasca taxe mult mai mari pentru a beneficia de ea.
De aproape un deceniu se vorbeste de faptul ca Skoda „fura” din clientii marcii Volkswagen fiindca preturile masinilor cehe sunt mai scazute si calitatea lor este foarte buna, Skoda iesind pe locuri fruntase in multe cercetari in randul clientilor.
Un exemplu clasic este Skoda Superb, modelul de varf de gama, care a fost ales de mult cienti in detrimentul Volkwagen Passat.
Un director citat de Reuters spune ca, in loc sa se concentreze pentru a concura cu Tesla Motors lansand modele electrice viabile, Volkswagen s-ar putea afla in fata unui conflict intern care nu duce nicaieri.
Reuters mai scrie ca problema concurentei VW-Skoda a fost ridicata recent la o intalnire a comitetului executiv al grupului si de catre Herbert Diess, seful marcii VW. El a cerut diferentiere mai clara intre cele doua marci, atat la nivel de piete, cat si clientela tintita de fiecare brand in parte.
Este foarte posibil ca tensiunile sa creasca in apropierea datei de 17 noiembrie cand consiliul de supraveghere al grupului va discuta bugetele alocate fiecarei marci.
Profitul net al Skoda a ajuns la 1,2 miliarde euro anul trecut, dublu fata de 2014, marja de profit fiind de 8,7%, numai Porsche avand o marja mai mare in grup.
Cel mai nou model Skoda, SUV-ul Kodiaq, este cu aproximativ 1.500 de euro mai ieftin decat concurentul VW Tiguan, dar intr-o recenta cercetare de calitate facuta de revista germana Auto Motor und Sport a obtinut unscor mai bun decat modelul german.
Cum vede Skoda pozitia sa? Bernhard Maier, CEO al marcii, spune ca Skoda atrage in special clienti care nu au mai avut pana acum masini din grupul VW si aceasta este misiunea marcii.
Pozitia Skoda in grupul VW este diferita de cea a Dacia in Groupe Renault. Skoda are o gama extinsa, pornind de la masini de clasa mini, pana la modele premium de peste 30.000 de euro. Dacia are o gama mai mica, nu s-a dus cu preturile peste 20.000 de euro, nu a lansat model de clasa mini si nu a anuntat planuri concrete de lansare a unei masini electrice, cum a facut marca ceha.
Skoda a vandut un numar record de peste 650.000 de masini in UE anul trecut, iar vanzarile marcii au crescut fantastic de mult, daca tinem cont ca in 1990, inainte sa fie preluata de VW, vanduse doar 25.000 de masini. Pragul de 100.000 a fost depasit in 1997, cel de 200.000 trei ani mai tarziu, iar in 2004 Skoda vinde peste 400.000 de masini in Europa.
In 2013 vanzarile au trecut in premiera de 500.000 unitati.
7 comentarii
Pai nu inteleg, profitul de la Skoda unde merge, nu la proprietarul firmei care este WV?
Nu e chiar asa. Profitul poate fi reinvestit sau repartizat pe dividende. Daca se hotaraste sa ia dividende (vw poate hotara ca e actionar majoritar) atunci poate luat vw banii. Dar nu in totalitate pt ca la skoda nu doar vw e actionar. Dar in fine, cea mai mare parte o ia.
Insa nu asta e problema. Cei care fac galagie sunt defapt angajatii care se simt amenintati cu locurile de munca. Deja vw tot tine o fabrica in somaj tehnic datorita cererii scazut de passat, cerere influentata si de vanzarile superb.
Asa este, sil. In plus, daca pana recent Passat nu avea concurenta, acum Superb ii sta in coaste, noile modele de Mondeo si Insignia s-au ridicat si au devenit foarte apreciate, iar Renault a intrat cu Talisman extraordinar in piata. Lucrurile devin serioase in clasa asta… si din pacate se simte pt Passat care a ramas usor in urma.
Si cand te gandesti ca skoda nici nu mai e atat de ieftina fata de VW ca pret de achizitie. Interiorul e intr-adevar inferior VW-ului, dar platforma, motoarele-s aceleasi. Probabil ca se vinde mai bine in Est unde spatiul in plus si portbagajul mai mare sunt argumente importante pentru cumparator.
aroganta marca VW. De ce altii fac masini la fel de bune ca noi dar mai ieftine? Skoda nu mai face masini low cost de mult, de la Favorit si Octavia 1. Astazi daca vrei o masina incapatoare, cu un interior robust, un sistem multimedia care sa iti ofere mirroring, motoare cat de cat decente, de ce sa dai cateva mii ( 10-20%) in plus pe VW?) Si Passatul nu se vinde pentru ca arata groaznic si multi oameni care sunt pregatiti sa dea 30 .000 de euro vor SUV uri (Tiguan se vinde bine desi Karoq cred ca il va depasi).
Nu mai dai 10-20% in plus. Gof facelift are preturi comparabile cu Octavia facelift atunci cand vorbim de motorizari si dotari similare. Skoda pluseaza doar cu spatiul mai mare…
VW are masini bune dar plictisitoare…skoda a meritat succesul,au lucrat mult pentru a ajunge la acest nivel.
Si eu la rândul meu am ales Kodiaq,se pare cum au făcut si multi altui…de aici invidia…