Acasa Eco Interes urias pentru masini electrice in Romania: 446 automobile primesc bonus 10.000 euro

Interes urias pentru masini electrice in Romania: 446 automobile primesc bonus 10.000 euro

de Adrian Mitrea

De la mai putin de 40 masini electrice inmatriculate in Romania in 2016 s-a ajuns in prezent, in primele noua luni din 2017, la aprobarea a 446 automobile pentru bonus guvernamental de 10.000 euro acordat la achizitia unei astfel de masini. Daca producatorii auto vor si reusi sa livreze la timp masinile care fac obiectul dosarelor aprobate, piata acestor automobile de nisa va inregistra o crestere uriasa, de peste 10 ori (+1.000%).

In Romania este acordat cel mai mare bonus din UE pentru achizitia unei masini electrice, adica 10.000 euro, iar daca judecam dupa numarul de dosare aprobate programul chiar functioneaza. Clientul nu trebuie sa predea o masina veche pentru a primi acest bonus, chiar daca initiativa se numeste Programul Rabla Plus.

In 2016 Guvernul Romaniei a acordat un bonus de 5.000 euro pentru achizitia de automobile electrice si au fost livrate efectiv sub 40 de unitati.

Problemele nu tin doar de finantare, ci si de capacitatea producatorului masinii de a o livra la importator si dealer, in Romania, pana la data limita. Daca aceasta data limita este depasita, clientul acelei masini nu va mai primi bonusul de 10.000 euro, ceea ce inseamna intre 20% (un BMW i3 foarte bine echipat) si 50% (un smart electric drive in echipare de baza) din valoarea automobilului electric respectiv.

Asadar, pana la 29 septembrie 2017 a fost aprobata finantare pentru 446 automobile electrice (numarul de dosare este mai mic pentru ca unele companii, cum sunt firmele de leasing, au un dosar pentru mai multe masini – n.r.).

In plus, termenul limita pentru livrarea masinii si emiterea facturii a fost impins de la 30 noiembrie 2017 la 31 decembrie 2017, astfel incat producatorii auto sa aiba timp sa livreze aceste masini electrice. In total vorbim de o suma totala finantata de 9.835.000 lei (circa 2,13 milioane euro) pentru aceste 446 masini.

Fata de anul 2016 ar fi o crestere de peste zece ori. Intr-un anunt pentru presa Volkswagen spunea 4 din 10 clienti din Romania care intra in showroom-urile marcii germane sunt interesati de masini electrice.

Data fiind cererea relativ mare venita dintr-o data de la clientii dintr-o tara modesta precum Romania au aparut provocari la importatorii auto de a obtine cote de productie mai mari de la producator.

In baza estimarilor de vanzari a dealerilor, importatorilor si producatorilor, fiecare tara primeste un numar teoretic de masini pentru urmatorul an. In functie de acest numar se desfasoara planul de productie. Cand apare o cerere foarte mare in 2-3 tari, toate aceste planuri de productie trebuie refacute, furnizorii determinati sa produca mai multe piese si tot asa. Din punct de vedere administrativ si logistic nu este deloc usor.

In anumite perioade in care cererea devine brusc mai mare apar astfel de sincope si la produse mult mai accesibile, mai simple si mai usor de produs, cum ar fi medicamentele, televizoarele sau telefoanele.

Pentru anul 2018 exista planuri de a continua Programul Rabla Plus, in aceleasi conditii, chiar cu unele imbunatiri, din moment ce Ministerul Mediului a anuntat ca vor fi eligibile si cvadriciclurile electrice pentru finantare, cu conditia ca suma finantata sa Guvern sa nu depaseasca 50% din valoarea bunului respectiv.

Cu alte cuvinte, cel mai accesibil autovehicul electric din Romania, Renault Twizy, care porneste de la circa 6.600 euro si poate ajunge pana spre 12.000 euro cu bateria inclusa, va putea fi cumparat prin Rabla Plus din 2018 cu sume cuprinse intre sub 4.000 euro si 6.000 euro (contributia din partea cumparatorului). Renault Twizy nu este un automobil, ci un cvadriciclu, de aceea pana acum nu a putut intra in acest program de finantare.

Pe „scara accesibilitatii” urmeaza apoi smart fortwo electric drive (doua locuri), smart forfour electric drive (patru locuri), Volkswagen e-up!, Mitsubishi i-MiEV, Renault Zoe, Volkswagen e-Golf si BMW i3. Din 2018 va ajunge oficial pe piata de masini electrice din Romania si noul Nissan Leaf. Toate acestea sunt automobile, insa mai exista si cateva vehicule comerciale usoare electrice pe piata. Masinile Tesla nu se califica in acest program guvernamental pentru ca nu exista in Romania retea oficiala de distributie.

Infrastructura pentru masini electrice din Romania este deja bine dezvoltata, iar statiile pot fi vazute AICI.

Articole recomandate:

12 comentarii

bancher 29 septembrie 2017 - 10:49

cresterea vanzarilor de maisnilor electrice se datoreaza in mare parte subventiilor acordate de stat (10 000 euro per masina, in cazul Romaniei). Daca nu ma inseala memoria, Singapore a fost tara asiatica in care vanzarile de masini electrice au crescut cel mai mult..statul a considerat ca piata e matura, si incepand cu 01.01.2017 a taiat subventiile acordate la vanzarea de masini electrice. Rezultatul? Pana in iunie 2017 in toata tara nu s-a vandut nici macar o masina…
Asta e oameni buni, aceste masini se vand datorita subventiilor acordate de stat. Cand nu se vor mai acorda subventii, nu se va mai vinde una.

Reply
gigel 29 septembrie 2017 - 17:33

Subventiile se acorda tocmai din cauza asta, sa dea sansa unei tehnologii sa se maturizeze in fata unei tehnologiei ICE deja matura. Se estimeaza ca masinile electrice vor deveni mai ieftine decat echivalentul ICE cam in 5-7ani. Pe langa ca vor fi mai ieftine, vor fi net superioare ca performante si fiabilitate. Un studiu facut de JP Morgan arata ca o masina electrica are in medie 20 piese in miscare fata de aprox. 2000 la o masina ICE. Orice ar vrea unii sau altii, puteti sa fiti siguri ca masinile electrice se vor adopta in masa in urmatorii 10-20ani dintr-un motiv foarte simplu. Unele zone, China de exp, au devenit atat de suprapopulate si poluate incat nu se mai poate respira. Si de un alt lucru puteti sa fiti siguri, mare parte din producatori actuali de masini vor intra in faliment, pt. ca vor intra in competitie cu tot felul de firme care in momentul de fata produc doar electronice, dar care vor intra pe piata EV cand tehnologia va deveni profitabila.

http://www.foxbusiness.com/markets/2017/09/28/china-sets-new-deadline-for-electric-car-production.html
https://www.cnbc.com/2017/08/22/jpmorgan-thinks-the-electric-vehicle-revolution-will-create-a-lot-of-losers.html
https://www.theguardian.com/technology/2017/sep/26/james-dyson-electric-car-2020

Reply
Gica-contra 29 septembrie 2017 - 11:08

„Infrastructura pentru masini electrice din Romania este deja bine dezvoltata” – ha ha ha, ce gluma buna!
In Germania, in Danemarca infrastructura e bine dezvoltata. In Romania e in stadiu incipient. Ce faci daca stai in Lugoj si vrei sa ajungi in Tg. Jiu? Dar daca stai in Satu-Mare? Dar in Piatra-Neamt? Pana cand nu vom avea in fiecare municipiu resedinta de judet macar o statie de incarcare de 50kw, pana atunci vom ramane in stadiu incipient.

Reply
cristi 29 septembrie 2017 - 17:19

Depinde de masina si sofer…..iti spun din experienta.

Reply
io dixit 29 septembrie 2017 - 12:31

ceva ani in urma, s-a dat o hg, sau cam asa ceva, in care se putea iesi la pensie mai devreme si cu o pensie mare raportata la salariu. chestia a fost facute pentru sotii de politicieni si a avut un termen limita. oare de ce am senzatia ca ofertele astea cu 10000 euro pina la sfirsitul anului, pentru achizitionarea unei masini electrice, e tot asa data cu dedicatie, ca sa se dea mare nu stiu ce amanta, sau sotie de psd-ist?

Reply
dodoi 29 septembrie 2017 - 15:10

pai daca stai la bloc eu as zice sa uiti de aceasta promotie.. in Canada toti care si le cumpara le iau ca sa faca naveta la serivici si inapoi. Ca sa pleci in vacanta cu ea e ma complicat. As sugera tur auto prin tara cu un autoturism electric. Am citit un articol facut de un jurnalist in Quebec care a facut asa ceva. E un pic mai ieftin, nu e peste tot gratis ca sa o reincarci si dupa parerea mea nu se justifica un auto electric inca. Majoritatea celor care cumpara o masina electrica o iau in lease si dupa 2-3-4 ani o dau inapoi. Nimeni nu vrea sa ramana cu o masina (electrica) depasita pe termen lung.

Reply
cristi 29 septembrie 2017 - 17:18

Eu unul am fost pana in Grecia si inapoi cu un Nissan Leaf de 30 kw…..super experienta .Mai citeste.

Reply
dodoi 30 septembrie 2017 - 09:10

si dupa fiecare o suta si un pic de km (in jur de o ora si un pic), ca nu puteai sa mergi pana la epuizarea bateriei, te uitai dupa o statie de reincarcare, daca era in drum era ok, daca nu faceai un ocol, te opreai, faceai o pauza de o ora sau mai mult cat dura reincarcarea, asta daca nu mai era cineva inaintea ta si o luai de la inceput? Cred ca fost super. Poate ar trebui sa ne dai mai multe amanunte.

Reply
remus 1 ianuarie 2018 - 18:27

O spatamana dus, o saptamana intors. Doua sptamani minunate de vacanta.

Reply
gege 29 septembrie 2017 - 16:26

Domnule Adrian, se poate face si mentine o lista cu masinile electrice (full electric) si hibride ce pot fi cumparate la noi? In special daca bonusul se aplica celor din lista? (lista sa contina nr de km de range in mod electric, range total pt hibride, pret de lista, bonusul aplicabil etc)
Multumesc 🙂

Reply
Adrian Mitrea 29 septembrie 2017 - 19:35

Buna, masinile plug-in hibride nu beneficiaza de un bonus atat de mare, ci 4.400 euro.
Referitor datele de consum/autonomie, acestea sunt influentate puternic de stilul de condus. Cifrele oficiale sunt masurate dupa standardul NEDC, care e total nerealist. Daca aveti o masina pe benzina cu motor de 1,6 litri s-ar putea ca acest standard NEDC sa spuna ca veti avea consum 6,2 l/100 km, iar in realitate sa aveti 11,5 l/100.
Fiind vorba despre o tehnologie noua, cel mai bine este sa testati personal masina care va intereseaza si sa vedeti avantajele si dezavantajele, plus autonomia reala in mod pur electric. Orice tabel ar fi nerealist (deci proasta informare).
In privinta marcilor si modelelor, deja sunt foarte multe plug-in hibride la vanzare in Romania si vor fi tot mai multe, astfel ca in scurt timp cererea dumneavoastra ar suna ceva de genul: „faceti o lista cu masinile diesel si pe benzina disponibile in Romania, cu capacitatea rezervorului, consumul mediu si pretul”. E imposibil. La variabilele de care v-am vorbit mai sus se adauga si preturile mereu in schimbare si promotii care nu pot fi actualizate intr-un articol de acest gen (deci din nou ar fi vorba de proasta informare).
Sa va ajut un pic, sunt 13 modele plug-in hibride pe piata din Romania: Audi A3 e-tron Sportback, Audi Q7 e-tron, BMW 225xe, BMW 330e, BMW 530e, BMW 740e, BMW i8, Mercedes-Benz C 350 e, Mercedes-Benz E 350 e, Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo XC90 T8, Volkswagen Golf GTE, Volkswagen Passat GTE.
Sper sa va fi fost de ajutor. Seara frumoasa!

Reply
dodoi 4 ianuarie 2018 - 17:35

Daca faci parte din categoria oamenilor obisnuiti poti sa uiti in buna parte de masini electrice si asta din mai multe motive: sunt inca (mult) mai scumpe, chiar dupa reduceri, decat modelele similare pe benzina, autonomie limitata, durata mare de reincarcare a bateriei (pana si la cel mai rapid mod de incarcare la Tesla dureaza jumatate de ora), trebuie sa stai la casa ca sa o poti reincarca pe timpul noptii, tehnologia evolueaza rapid, dupa expirarea garantiei o sa fie fie scump si greu de intretinut chiar si in service-ul firmei, greu de revandut (toti evita masinile electrice datorita costului relativ mare al bateriei si duratei limitate de viata), etc.

La masinile hibride poate fi un pic diferit, dar intotdeauna trebuie sa compari masina hibrida cu modelul similar pe benzina. Cu cateva mii de euro poti cumpara o gramada de benzina si poate lua cativa ani buni sa amortizezi diferenta. Am inchiriat recent o masina hibrida si intr-adevar consuma mai putina benzina. Ford Fusion (Mondeo in Europa) hibrid a consumat cu vreo 2.5 l/100km mai putin decat echivalentul lui pe benzina cu motor turbo de 2l si awd. De remarcat ca economia e mai mare in oras decat pe autostrada. Insa sunt si dezavantaje: bateria lua din portbagaj cam 60% pe o inaltime de 15-20 cm si mi s-a parut mai greoaie masina.

Daca esti hotarat pe hibride iti recomand Toyota care a fost pionerul hibridelor inca din anii 2000 (cauta pe google PRIUS Vancouver taxi) si citeste la greu forurile de discutii Toyota pentru a afla eventualele probleme (unele generatii ulterioare au fost chiar mai slabe decat generatiile anterioare).

numai bine

PS: Obama inainte sa candideze prima data la presedentie a avut un monstru Chrysler 300 cu 8 cilindri. Pentru ca nu dadea bine la alegatorii ecologisti l-a vandut si a luat un Ford Escape (Kuga in Europa) hibrid.

Reply

Lasa un comentariu