Romania va avea, pana la final de 2020, inca 40 de noi statii de reincarcare pentru masini electrice, de putere mare (50 kW), prin implicarea directa a companiilor BMW, Nissan, MOL si E.ON. In prezent sunt 16 statii de 50 kW functionale in Romania, iar daca le includem si pe cele de 22 kW deja vorbim de circa 130 de statii la nivel national deja functionale.
Prima statie de reincarcare pentru masini electrice de mare putere a fost instalata de Porsche Romania, in 2015, apoi a urmat una la sediul BMW Group, in 2016, iar in prezent s-a ajuns la 16 astfel de statii prin investii ale unor companii precum Lidl, Kaufland si Renovatio. Toate statiile din Romania si din lume pot fi vazute AICI.
La nivel regional, BMW Group si Nissan sunt implicate in proiectul NEXT-E, care presupune o retea de statii de mare putere in Europa de Est, reiese dintr-un comunicat de presa al BMW Group.
In Romania si in regiune BMW comercializeaza modelul electric BMW i3, iar Nissan va aduce in tara si in regiune modelul Nissan Leaf (generatia a doua) incepand cu 2018.
La 23 iunie 2017, Comisia Europeana a anuntat ca proiectul NEXT-E a fost selectat pentru finantare prin programul sau Connecting Europe Facility (CEF). Prin proiectul NEXT-E vor fi montate 222 de statii multistandard de incarcare rapida (50 kW) si 30 de statii de incarcare ultrarapida (150-350 kW) de-a lungul Retelei Principale si a numeroaselor Coridoare Principale TEN-T, creandu-se astfel o infrastructura extinsa pentru incarcarea automobilelor electrice (EV) in Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia si Romania.
Pentru Romania sunt planificate 40 de statii de incarcare rapida (50 kW).
Proiectul NEXT-E reprezinta un model bun de cooperare unica a patru grupuri principale din domeniile energiei care si-au unit fortele cu producatorii de automobile. Consortiul consta din companiile E.ON Group (Zapadoslovenska energetika in Slovacia, E.ON Republica Ceha, E.ON Ungaria, E.ON Romania), companiile MOL Group (reprezentate de subsidiarele din cele sase tari participante), Hrvatska elektroprivreda in Croatia, PETROL (in Slovenia si Croatia) si producatorii de automobile BMW si Nissan, prin reprezentantele locale.
Activitatile proiectului au inceput deja in 2017 prin lansarea activitatilor internationale multianuale planificate sa se incheie la 31 decembrie 2020.
Interesul pentru electromobilitate este mare din partea unora dintre producatorii auto, iar cifrele de vanzari incep sa arate bine. In Romania BMW este lider de vanzari in piata de masini electrice, cu 23 de masini i3 livrate in prima jumatate a anului 2017 si inca 23 de masini electrificate (hibride sau hibride reincarbile la priza – mai avansate).
In ceea ce priveste marca Nissan, chiar daca pana acum japonezii n-au comercializat oficial in Romania modelul 100% electric Leaf (cel mai bine vandut automobil electric din lume), a doua generatie a masinii va fi disponibila inclusiv pe piata romaneasca si este asteptata in showroom-uri in prima parte a anului 2018. Chiar si fara sa fie vandut oficial, cativa clienti si-au cumparat Nissan Leaf din alte tari si le-au adus in Romania.
Alte marci care vand oficial masini 100% electrice in Romania sunt Renault, smart, Kia, Volkswagen, Mitsubishi si Mercedes-Benz.
Articole recomandate:
- REPORTAJ: Un Craciun de neuitat – aventuri cu masina electrica BMW i3 pe ruta Bucuresti-Sibiu si retur
- In lume sunt peste doua milioane de masini electrice. 95% dintre acestea s-au vandut in doar zece tari
- Iarna cu masina electrica. Cum influenteaza gerul autonomia
- REPORTAJ: Vizita in uzina Renault Flins, locul in care se naste masina electrica europeana cu cea mai mare autonomie
37 comentarii
Sa dau linkul la office@porsche.ro sa se bucure…
Nissan Leaf este cea mai vândută masina EV din lume.
BMW mai are de tras…..
Sunt posesor a doua Nissan Leaf de 24 și 30 kw full electrice si am deja 80.000 km parcurși în țară și în străinătate.
Nimeni nu vorbește despre fiabilitatea lor și timpi de încărcare,toată lumea vrea să știe cât are bateria de mare….
Prin densitatea stațiilor mărimea bateriilor nu conteaza….
Ce sa mai vorbim de autostrada cu încărcare wireless funcțională în Japonia pentru Nissan.
Odată cu venirea generației a doua de la Nissan Leaf cred ca timpul pentru păcanitoari și afumatori se încheie.
Logic ca tranziția va dura,vor exista iubitori de cazane care vor comenta ceva impotriva electricelor….până în ziua când vor merge cu o mașină electrică Nissan sau Tesla.
VIITORUL este al mașinilor electrice chiar dacă vrem sau nu vrem oricum noi suntem mici piață americană dictează.
BAFTA .
Si China. Pentru ca aceasta este cea mai mare piata pentru automobile electrice din lume.
Poate avem noroc si scapam de fumigene..si de teparii care le produc.
Felicitari..esti un om cu bani (minim 30k $ pe bucata)! Citi isi permit sa dea banii astia pe o masina cu autonomie de 107 mile / 180 km ? https://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/
180 km par puțini eu parcurg și 300 km pe zi.
Acum sunt în Lemnos Grecia la 600 km distanta
Si cu cat % ti se lungeste durata unui drum ca urmare a autonomiei limitate?
Dacă ai statii de 50 kw 25 minute la 600 km parcurși.
In Romania Bucuresti -Timisoara tur retur în 12 ore….
Totul depinde de statii și de masina.
1. crezi ca daca masina ta nu scoate fum e ecologica 100%? Ia da o geana la cum se produce electricitatea si vezi cate kgCO2 / kWh se produc.
2. lately unele cazane au devenit asa tehnologizate incat ce iese pe teava e mai curat decat ce intra.. e drept.vorbim de China.
3. problema impactului producerii, stocarii si scoaterii din uz a bateriilor Li-Ion in principal, ti-ai pus-o ? Stii cata energie e necesara pentru producerea bateriilor ?
E frumos sa ne dam haiduci calare pe 2 Leaf-uri ca suntem eco-firendly si sa nu te intereseze mai mult decat iti spun agentii de vanzari Nissan dar asta te face in cel mai bun caz inocent 😉
P.S. directia e clara spre electric si nu fac pe avocatul diavolului, dar vreau doar sa subliniez ca deocamdata EV-urile nu sunt chiar ingerasii salvatori asa cum sunt promovati.. de unii..
Cred ca nu vei intelege niciodată diferența enormă între tehnologii,aici nu conteaza numai partea eco,mașinile electrice nu necesita service,sunt extrem de puternice și ușor de condus dar ce vorbesc eu cred ca un cazan fumegand este tot ce iti permiți….deci noroc cu cei care au puterea să înțeleagă VIITORUL.
🙂 esti simpatic, dar traieste in bula ta in continuare. Ai putea ma iluminezi si pe mine care e diferenta enorma intre tehnologii ? Cu exceptia bateriilor, care inca sunt calcaiul lui Achile, tot ce are o Testla exista pe piata de zeci de ani. GM EV1, prima masina electrica DE SERIE a aparut in anii 80 si singurul motiv entru esec a fost masa de vreo 500kile a bateriei si autonomia. Iar despre cat de usor se conduc, banui ca te referi la cuplu disponibil de pe loc, ca altceva nu stiu unde exceleaza. Cu siguranta handling nu poate fi vorba avand in vedere power to weight ratio. Si de acord cu tine, noroc cu cei care au puterea sa inteleaga viitorul si ca sa ajungi si tu asap la stadiul asta, poate te ajuta statistica asta. Energia electrica pe care tu o folosesti are o pondere de sub15% energie regenerabila adica pe limba ta, curentul pe care-l consumi e produs din 85% carbune + nuclear + gaz + petrol. So mai incet cu pianu pe scari..
Daca vrei sa arunci un ochi pe aici… http://www.transelectrica.ro/web/tel/sistemul-energetic-national
Nu pot deschide linkul. Ia niste date de la eurostat…
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Net_electricity_generation,_EU-28,_2015_(%25_of_total,_based_on_GWh)_YB17.png
Ia vezi acum.
Datele Eurostat date de tine sunt din 2015, deci destul de vechi deja.
O fi din 2015, dar tot sunt mai relevante comparativ cu linkul tau din 2 motive. Sunt mai reprezentative, pentru ca e vb de statistica la nivel european, recte valide pentru un numar mult mai mare de consumatori si 2, tu mi-ai dat niste date instantanee. Dar trecand peste asta, datele oscileaza intre 20-30% din regenerabile. Mea culpa si mi-o asum bucuros 🙂
Tocmai, aici excelează, la „handling”, cum îi spui tu. Bateriile fiind în podea, centrul de greutate e jos. Se vede că vorbeşti din auzite şi n-ai condus măcar un eSmart, d’apăi o Tesla. Iar referitor la producerea curentului electric, abia aştept să închidem toate termocentralele şi să ne concentrăm exclusiv pe regenerabile. Şi atunci o să putem respira în voie. Dar ce să-i faci, mai sunt câte unii nostalgici, născuți la Copşa Mică, în spatele combinatului, pentru care țeava de eşapament evacuează aer de munte.
Dacă producerea energiei electrice e atât de poluantă, mă întreb de ce oare California cere alimentarea navelor de la mal în Long Beach în locul folosirii generatoarelor proprii? Chiar dacă se foloseşte 0,1% S în ECA de ceva timp
n-am condus nicin Smart si nicio Tesla dar am citit suficiente articole scrise de oameni care au condus mult mai multe masini si au competenta necesara pentru a face comparatii si a trage concluzii. Ce fac eu e doar un share .. Iar despre producerea curentului electric iti impartasesc 100% asteptarile, dar asta nu ma face obtuz si sa nu recunosc ca ACTUALMENTE EV-urile sunt departe de a fi fara teava de esapament asa cum au impresia unii. Dar se dau batmani ca ei nu polueaza. Hai sictir.
Si daca tu astepti sa se inchida termocentralele inseamna ca se si inchid. Tocmai asta subliniez, ca realitatea nu e vis ;). California e o exceptie pozitiva, pentru ca are proportie mare de energie regenerabila. Dar restul lumii mai are mult pana sa ajunga la nivelul Calif. Cat despre aerul de multe evacuat pe teava de easpament, poftim un exemplu: http://timesofindia.indiatimes.com/business/Emissions-from-our-cars-cleaner-than-Delhi-air-says-Jaguar-CEO/articleshow/50894430.cms Problema in Romania e ca se permite importul tuturor rablelor din EU…. si avem niste politicieni care in goana dupa bani i.e. baza mare de impozitare si multi consumatori de „petrol”, imbolnavesc oamenii cu buna stiinta si fara scrupule.
Diferenta esentiala este ca termocentrala nu este fix.la semafor unde inhaleaza average joe emisiile. Evident ca nu toata electricitatea produsa este green, insa viitorul spre asta se intreapta…
https://www.youtube.com/watch?v=Sv9Oo5TMiWw
stiu ca e cam tarziu.. dar am dat intamplator peste video..
Stai linistit fă plinul du-te la service si fii fericit….
Dar să știi că există și o altă lume inaccesibilă tie.bafta.
(editat de 0-100.ro din cauza limbajului) Ai esuat in a aduce alte argumente inafara de faptul ca detii 2 masini electrice. Mi-as dori sa fie asa roz cum spuneti, dar deocamdata e mult PR in EV-uri – si recunosc e necesar, pentru ca schimbari trebuie facute la modul in care mobilitatea se realizeaza la scara mare, dar de la dorinta pana la realitate mai e ceva drum 😉 Mai cercetati inainte sa credeti tot ce auziti. Pe langa „saracia” noasta.. a celor multi care inca mai conduc cazane o mai fi si alte motive pentru care inca EV nu au o pondere semnificativa pe piata. Ia mai citeste si tu ceva…”Countries with a high percentage of fossil fuels in their electricity generation mix showed high GHG emissions for EVs, and for some of these countries, EVs were associated with more GHG emissions than ICEVs” Cat despre service, e posibil sa fie asa cum spui, dar cred ca sunt experiente personale doar si nu exista o statistica bazata pe o perioada suficienta de mare de timp si pe un nr mare de masini a.i. sa se traga niste concluzii pertinente.
Diferența dintre noi este că noi suntem optimişti şi dornici de schimbare, poate chiar milităm pentru asta încercând să arătăm celorlalți avantajele trecerii la tehnologiile noi pe care le folosim, în timp ce tu eşti pesimistul care e contra „din auzite” şi care merge pe premisa că la noi nu se va întâmpla asta, că nu vrea clasa politică la putere.
Eu n-am ev cum are Cristi, cu toate că am condus/testat ev-uri, eu am hibrid şi da, îți spun din experiența personală a mea, a vărului meu, a cunoscuților mei care au hibride, întreținerea e mai ieftină, exploatarea e mai ieftină, consumul e mai mic, confortul mai mare, manevrabilitatea mai bună. Pe scurt, cea mai bună alegere făcută.
Am fost în New Delhi, în mai toată India şi cam pe toată coasta Chinei. Jaguarul ăla de care zici aspiră eşapamente de ricşe cu motor în doi timpi (ai prins Trabantul sau Mobra?) şi evacuează prin catalizator şi ce-o mai avea. Dar ai să te miri cum se schimbă China, cât de repede au trecut pe electric, maşini, scutere, biciclete, orice. E fantastic să vezi un oraş întreg cu scutere electrice, unde cu cinci ani în urmă nu vedeai strada din cauza poluării. P
as putea traduce postul ca ta fiind ceva de genu „daca nu esti cu noi esti impotriva noastra” :). Nu pricep de unde pozitionarea asta pentru faptu ca am subliniat ca momentan situatia cu EV-urile nu e chiar asa roz cum o prezinta unii din pdv al eco-friendlyness-ului.
Si daca ai fi putin mai cu bagare de seama, ai observa ca de fapt ce ma deranjeaza e ca aceasta tehnologie „noua si revolutionara …” are puncte slabe.. si e departe de ceea ce se vrea a fi si o spun asta raportat la mediu. Adica in momentul de fata e doar o pisica vopsita. Cat despre China concret au mutat gazele din esapament la uzina.. cam asta s-a intamplat. Si poate sa fiu mai bine inteles imi dorest mult sa scapam de poluare in primul rand si sa avem un transport care nu contribuie la asta si electrificarea e cea mai fezabila varianta. Dar momentan EV-urile, doar muta mare parte din emissi de la esapamanet la alte cosuri. End of topic din partea mea. Spor.
https://www.youtube.com/watch?v=k6GeHnMwl1c
https://www.youtube.com/watch?v=19Igdj20nXM&t=20s
Pentru cultura generala, cat timp ti se incarca unul din cele doua Leaf-uri. E optional. Spor si sanatate.
Ambele în 10 minute pe stație de 50 kw….
Dacă vrei să vezi VIITORUL apropiat…https://youtu.be/YppXcl3P274
O zi bună.
in caz de accident auto, cat ma costa sa inlocuiesc bancul de baterii? cu cat creste greutatea fata de un autoturism clasic? ce durata de viata are un banc de baterii? cat de des trebuie incarcate si cu cat scade autonomia iarna cu temperaturi constante sub -10 grade?
In caz de accident, e posibil sa nu fie nevoie sa le inlocuiesti. Daca ajung bateriile sa fie deteriorate, atunci masina e sigur dauna totala. La o masina pe benzina cat te costa sa inlocuiesti podeaua masinii si rezervorul de carburant? Daca ajungi sa fie nevoie sa le schimbi pe astea, probabil ca nici nu mai esti in viata…
In ceea ce priveste masa, bateriile pot cantari 250-600 kg. E ca si cum ai intreba cat are rezervorul unei masini diesel. Poate fi 42 de litri, dar poate fi si 100 de litri. Cam asa e si cu masinile electrice si capacitatea bateriei (implicit masa). Daca vrei sa stii la o anumita masina electrica, intreaba-ma.
De regula durata de viata (garantia) unui pachet de baterii este 8 ani sau 150.000 km. Trebuie incarcate de fiecare data cand se consuma.
Iar despre autonomia iarna, uite aici un articol relevant https://0-100.ro/2017/01/18/iarna-cu-masina-electr…
Inca nu se stie exact, e mai complicat. Ultimele teste pt. Tesla arata ca durata reala de viata ar fi undeva la 23ani. Si asta pt. bateriile actuale, pt. ca mai sunt si generatii noi in dezvoltare, 2170 de exp. https://www.youtube.com/watch?v=Gb_i4ihsJ1w
Exista masini Nissan Leaf care după 7 ani functioneaza ca in prima zi…..
O alta potentiala problema pe care am sesizat-o este valoarea de revanzare care scade foarte puternic intr-un mediu in care avansul tehnologic este destul de rapid.
Da tehnologia evolueaza din doi în doi ani,oricum mașinile termice au 100 ani de tehnologie, elctricele adevărate 10 ani….
Momentan electricele vor ocupa piață din ce în ce mai mare.
Nu necesita service iar încărcarea este gratis….deci fă un calcul la 100.000 km și vezi cum stai….
Eu am condus iarna trecută în zile cu -20 grade nu am înregistrat o scădere masivă a puterii baterii,este la fel ca și vara la +45 grade….
Oricum depinde și de masina și de sistemul de răcire încălzire ă bateriilor.
Da, dar in cat timp se incarca o electrica ? Stai pe langa ea cateva ore , nu ?
Depinde de:
1. Puterea prizei
2. Incarcatorul masinii
3. Capacitatea bateriei
4. Temperatura ambientala
5. Nivelul bateriei de la care porneste incarcarea
Cu alte cuvinte, o incarcare poate dura intre 1h (BMW i3 cu optiunea de fast charge, la o statie rapida de 50 kW) si vreo 72 ore (Tesla Model S P100D la o priza normala de 240 V sau 2,7 kW).
Depinde de stație între 10 si 40 de minute