Formula E, competitie ale carei baze au fost puse in 2012, a devenit in foarte scurt timp un laborator excelent pentru testarea la limita a tehnologiilor care tin de electromobilitate si in al treilea sezon Formula E deja este o masinarie care functioneaza al naibii de bine. Echipa Renault e.dams a castigat al treilea titlu consecutiv la constructori, implicarea marcii auto franceze in campionat fiind totala. Culisele competitiei contureaza deja un viitor stralucit pentru electromobilitate, dar si pentru cursele de masini electrice de orice fel. Desi pare incredibil, masinile electrice au farmecul lor si sunete specifice, suficient de puternice cat sa simti pulsul cursei, dar totodata indeajuns de reduse incat sa n-ai nevoie de casti ori dopuri in urechi. Tot ce se pierde prin eliminarea uleiurilor si a benzinei este castigat la capitolele divertisment si accesibilitate. Formula E, pana acum, se contureaza drept o competitie mult mai prietenoasa si mai aproape de public, in principal pentru ca se poate tine in centrul marilor capitale europene, ceea ce ar fi imposibil cu Formula 1.
In acest an, Renault e.dams a reusit inca o data sa castige titlul la constructori, cu sase victorii din 12 curse. Titlul la piloti merge insa la Lucas di Grassi, pilot al ABT Schaeffler Audi Sport.
Renault, pionier si lider al vehiculului electric european, s-a angajat in mod oficial in 2013 ca partener tehnic in noul campionat de monoposturi 100% electrice, Formula E. Echipa care se bucura de sprijinul oficial al constructorului este Renault e.dams, codetinuta de celebrul Alain Prost si Jean-Paul Driot. Fiul lui Alain Prost, Nicolas Prost, este unul dintre cei doi piloti ai echipei, elvetianul Sebastian Buemi fiind celalalt. Angajamentul si succesul in aceasta disciplina sunt in mod incontestabil un accelerator de dezvoltare pentru domeniul electric.
Pe langa Renault e.dams mai sunt inca noua echipe care concureaza in Formula E: ABT Schaeffler Audi Sport, Mahindra Racing, DS Virgin Racing, Techeetah, NextEV NIO, Andretti Formula E, Faraday Future Dragon Racing, Venturi Formula E, Panasonic Jaguar Racing. Asadar, nume mari din instria auto sunt Renault, Audi, Jaguar si Mahindra. Dar sunt si producatori de componente auto gigant implicati (Schaeffler), mari companii de transporturi (Virgin) si aspiranti in industria auto foarte ambitiosi (NIO, Faraday Future si Venturi).
In sezoanele urmatoare se vor alatura Mercedes-Benz si Porsche in competitie – doua nume extrem de grele.
Asadar, fara marci super-atragatoare ca Ferrari, BMW sau Tesla Motors, Formula E incepe sa intre in inima fanilor. Cu mentiunea ca e plin de BMW i3 si BMW i8, ca masini „de serviciu” pentru tot felul de activitati si servicii in Formula E: transport VIP, masini de interventie, safety car, etc…
Am vazut a doua cursa din Formula E 2017, tinuta in inima Paris-ului, si inevitabil fac comparatia cu o cursa de Formula 1 la care am fost pe Hungaroring. Oricat de mult mi-ar fi fost marcata copilaria de Michael Schumacher si Ferrari, trebuie sa recunosc ca vizionarea pe viu a Formula 1 e foarte obositoare: zgomote foarte puternice, mirosuri de cauciuc ars in doze mari, piloti si manageri atat de importanti si „nepamanteni” incat nu ajungi sa-i vezi pe viu nici macar de la 100 de metri.
Pe de alta parte, in Formula E decibelii sunt mai jos, competitia e inca suficient de mica incat toata lumea sa fie aproape de toata lumea, iar faptul ca te poti opri fix in centrul orasului sa vezi o asemenea cursa face aproape orice etapa sa fie un fel de „Campionat al Principatului Monaco”, dar tinuta si in orase precum Berlin, Paris, New York, Montreal. E interesant si accesibil sa urmaresti curse auto in oras, nu sa conduci 1-2-3 ore pana la un circuit aflat pe un camp.
Tocmai acest avantaj, al apropierii fata de publica – spre disperarea de cateva zile a rezidentilor, desigur – este subliniat si de Alexandro Agag, afaceristul spaniol, fost politician, care conduce in prezent Formula E.
„Noi vedem in Formula E mai mult decat motorsport. Electromobilitatea este un nou mod prin care ne deplasam in lume, in special in orase. Acum cinci ani am venit cu ideea de a face un campionat pentru masini electrice pe care sa-l tinem in orase. Sa transmitem mesajul ca masinile electrice sunt solutia pentru oras. Astazi. Nu peste 5-10-15 ani. Masinile electrice sunt disponibile azi. Eu conduc masina electrica si e minunata pentru oras. Trebuie sa schimbam mentalitatea oamenilor”, a spus Alejandro Agag intr-o discutie purtata cu jurnalistii in culisele cursei de la Paris.
El a subliniat si faptul ca motorsport-ul a fost si este o buna rampa de testare si dezvoltare a tehnologiilor care ulterior ajung pe masini de serie, iar eforturile trebuie sa continue spre a face masinile electrice mai bune: „Oamenii nu decid sa foloseasca o masina electrica pentru ca este eco. Oamenii le vor folosi daca sunt mai ieftine si mai bune. Si trebuie sa le facem mai ieftine si mai bune decat masinile cu motoare cu combustie. Acesta este rolul Formula E”.
Intrebat cand se va intampla acest lucru, Agag a raspuns franc: „N-am nici cea mai vaga idee. Important este ca Formula E accelereaza aceasta tranzitie spre mobilitatea electrica (…) Era masinilor pe combustibil fosil nu se va termina pentru ca ramanem fara petrol, ci pentru ca masinile electrice sunt mai bune. Asa cum si epoca de piatra s-a incheiat nu pentru ca am ramas fara pietre, ci pentru ca alte solutii au fost mai bune”.
1 comentariu
„Asadar, nume mari din instria auto sunt Renault, Audi, Jaguar si Mahindra”.
Ati omis numele DS, adica Citroen, adica PSA, care este de asemenea un grup auto important.
Virgin este doar sponsor-partener, de inginerie se ocupa totusi PSA Motorsport, care cuprinde Peugeot Sport, Citroën Racing si DS Performance.
Cat despre lipsa BMW in diverse competitii aceasta se datoreaza lipsei de rezultate la nivel inalt (s-au chinuit multi ani in Formula1, au avut rezultate mediocre cu Mini in WRC si RallyRaid, rezultatele bune din WTCC sunt din istorie). Asa ca fac si ei ce stiu mai bine: masini scumpe care se vand bine la anumite segmente narcisiste de populatie.
Iar e cea mai decenta masina produsa de grup, adica i3, nu prea este un BMW tipic, fiind mai degraba un accident evolutionist.