Grupul Royal Dutch Shell deschide statii de alimentare pentru masinile pe hidrogen in Marea Britanie, Germania si SUA, mizand pe o tehnologie care este considerata nepromitatoare de foarte multi din cauza costurilor mari. Daca in circulatie exista peste un milion de masini hibride si electrice, numarul celor pe hidrogen este de numai cateva mii, noteaza Financial Times.
Shell a deschis acum in Marea Britanie prima statie publica de alimentare pentru masinile pe hidrogen, urmand sa deschida statii si in Germania si SUA. Acestea sunt cele mai promitatoare piete pentru aceste masini, la care se adauga Japonia si SUA cu mentiunea ca cel mai „primitor” pentru masinile pe hidrogen a fost statul California.
Cele mai cunoscute modele pe hidrogen – Toyota Mirai, Hyundai ix35 si Honda Clarity – s-au vandut in cateva mii de exemplare, in timp ce masini hibride si electrice stil Toyota Prius sau Nissan Leaf si-au gasit in total peste un milion de clienti.
Masinile pe hidrogen sunt dezavantajate de costurile ridicate si de faptul ca statiile de alimentare sunt extrem de rare. In UK, de exemplu, exista 10.000 de prize pentru masini electrice, in timp ce statiile de alimentare cu hidrogen sunt rare (prima publica este deschisa acum, doar alte cateva exista la dealeri). Aceste masini sunt criticate si din cauza ca productia de hidrogen este costisitoare din punct de vedere energetic, astfel ca nu sunt atat de ecologice.
Avantajele acestor masini pe pile de combustie tin de autonomia mare (peste 500 km) si de faptul ca nu trebuie sa stea in priza cu orele, ci sunt alimentate in cateva minute.
Cei de la Shell spun ca sunt convinsi ca in timp tehnologia va fi mult mai putin costisitoare si ca masinile electrice se vor completa cu cele pe hidrogen. Gandirea este ca tehnologia bateriilor incarcabile la priza se preteaza pentru masinile electrice de mici dimensiuni utilizate pentru calatorii mai scurte, in timp ca pila de combustie se preteaza pentru vehicule mai mari, mai grele si gandite sa parcurga distante mai mari.