Acasa Piata Auto Cateva cifre cheie ale pietei auto nationale in 2016, anul in care benzina a depasit dieselul

Cateva cifre cheie ale pietei auto nationale in 2016, anul in care benzina a depasit dieselul

de Vlad Barza

(sursa - Range Rover)

In 2016 piata piata masinilor a crescut cu 18% si s-a apropiat de nivelul anului 2009, in timp ce piata masinilor second hand din import a depasit 300.000 de unitati, media de „varsta” a masinilor aduse fiind de aproape 11 ani. Anul trecut a fost primul de dupa 2011 in care masinile pe benzina s-au vandut mai bine decat diesel-ul, arata datele APIA.

Productia nationala

Dacia si Ford au produs anul trecut 359.306 automobile, cu 7% mai putin decat in 2015. Dacia a produs 320.000 de unitati, cu 19.000 mai putin decat in 2015, in timp ce Ford a produs sub 39.000, fata de 48.000 masini cu un an inainte.

Duster a avut cele mai mari volume (peste 190.000 masini fabricate), urmat de Sandero, cu peste 51.000 unitati si Dacia Logan MCV, cu peste 40.000 exemplare. Fata de 2015 productia lui Duster a urcat cu 12%, iar cea a Sandero a scazut cu 11%. La Craiova productia de B-MAX a scazut cu 19%.

Vanzarile si principalele marci si segmente

Vanzarile in Romania au totalizat 142.020 unitati, incluzand si vehiculele comerciale, ceea ce inseamna un avans de 18% fata de 2015. Dacia are 27,4% din piata, Volkswagen detine 9,4%, iar Skoda, Renault si Ford au peste 7%.

Pe segmente de piata, SUV-urile au ajuns sa aiba 24%, vanzarile crescand cu 17%. Clasa C are 43%, iar Clasa B 21%. Cel mai mult au crescut vanzarile de masini sport (76%) si masini mari de clasa D (28%).  Clasa C a crescut cel mai putin (volume cu 10% mai mari).

Modele si combustibil

Dacia Logan a fost cel mai bine vandut model, cu peste 15.000 de unitati vandute, iar Sandero a trecut de 7.000, la mica distanta de Duster. Alte patru modele au trecut de 3.000 de unitati: Skoda Octavia, Dacia Logan MCV, Renault Clio si Skoda Rapid.

Interesant este ca benzina a depasit dieselul in piata masinilor noi. Daca in 2015 ponderea masinilor pe motorina a fost de 53,5%, iar benzina reprezenta 46%, anul trecut benzina a avut 49,6%, iar dieselul, 49,3%. Este prima oara dupa 2011 cand benzina preia locul intai, pentru cele pe motorina 2014 fiind anul de maxim, cu 56,5%.

Hibridele si electricele au trecut de 1.100 de unitati, fata de aproape 500 in 2015. Masinile 100% electrice nu reprezinta nici 10% din totalul masinilor cu combustibili alternativi.

Marcile cu cele mai mari vanzari de hibride si electrice sunt Toyota (852 unitati), Lexus, BMW si Mercedes-Benz. Piata noastra este extrem de mica. Totalul de 1.183 „paleste” fata de alte tari: Irlanda (3.260), Spania (31.000), Norvegia (62.000), Marea Britanie (88.000).

Masini second hand

Un segment la care stam foarte bine este, insa, piata masinilor second-hand din import, anul trecut fiind aduse in tara 301.017 unitati, cu 20% mai multe decat in 2015. Dintre acestea, 124.000 masini sunt mai vechi de 12 ani, iar 96.000 au intre 8 si 12 ani vechime. Circa 9.000 dintre masinile aduse au sub doi ani vechime, iar o zecime au intre doi si patru ani.

Varsta medie a masinilor second hand aduse in tara anul trecut a fost de 10,7 ani, in timp ce parcul auto national are 13,5 ani vechime. In Bucuresti s-au inmatriculat masini rulate din import ceva mai noi (8 ani varsta medie), in timp ce in Mehedinti media a fost 12 ani, iar in Arad si Botosani (11,9 ani).

Lasa un comentariu