Martin Winterkorn, fostul sef al Volkswagen, a spus, in prima sa aparitie publica de la izbucirea uriasului scandal al trucarii testelor de emisii, ca nu stia nimic despre el pana in august 2015, cu o luna inainte ca totul sa fie facut public. Winterkorn, care s-a vazut nevoit sa demisioneze la cateva zile dupa declansarea scandalului, a fost nevoit acum sa dea explicatii unei comisii parlamentare la Berlin. Mai multe surse au spus insa ca seful Volkswagen stia de mult timp ce se intampla, mai ales ca era genul de manager interesat de orice detaliu.
Winterkorn spune ca nu a stiut despre instalarea soft-ului de pacalaire a testelor de emisii care a fost pus pe 11 milioane de masini. Comitetul de conducere a Volkswagen sustine ca a aflat in august 2015 de scandal, cu doar o luna inainte ca totul sa „explodeze” ca cel mai mare scandal din istoria companiei.
Volkswagen lasase in trecut de inteles ca doar un mic numar de ingineri stiau, iar comitetul parlamentar l-a intrebat pe Winterkorn de ce crede si acum ca doar un numar mic de oameni stiau de un lucru de amploare. Winterkorn a raspuns ca probabil numarul celor care au participat nu era atat de mic, insa nu a putut spune despre cati este vorba.
Intrebat de ce nu a stiut din timp despre ce s-a intamplat, Winterkorn a raspuns ca „aplicatiile software reprezinta o nisa extrem de specializata in domeniul dezvoltarii motoarelor”.
Winterkorn a spus ca momentul demisiei a fost cel mai greu din viata si adauga si el ar vrea lamuriri legate de ce s-a intamplat in companie: „Toti cei care ma cunosc stiu faptul ca mereu am pus accentul pe calitate. Din afara este greu de inteles cum s-a putut intampla asa ceva intr-o companie care se concentreaza atat de mult pe calitate. Nici eu nu pot intelege”.
Problema este ca mai multe surse au spus, in 2016, ca Winterkorn stia cu mai mult timp inainte ce se intampla, mai ales ca era celebru pentru faptul ca il interesa orice detaliu si voia sa controleze totul.
La inceputul acestei luni Volkswagen a admis fata de procurorii din SUA ca 40 de angajati au sters mii de documente in incercarea de a ascunde autoritatilor scandalul emisiilor.
Surse: Reuters, Bloomberg