Pentru Ford segmentul B este o prioritate, compania aducand modele precum Ka+ si EcoSport si anuntand acum noua Fiesta, care va avea si o versiune crossover, dar si una cu aspiratii premium (Vignale). Insa oficialii companiei nu spun nimic despre restilizarea modelului B-MAX fabricat la Craiova, masina ale carei vanzari au scazut de la an la an, dar care s-a mentinut a treia ca volume in segmentul sau. Roelant de Waard, unul dintre vicepresedintii Ford of Europe, spune ca este multumit de vanzarile Ford B-MAX, in contextul in care piata MPV-urilor mici este in scadere, iar cea a SUV-urilor subcompacte este in crestere.
Cei de la Ford spun ca segmentul subcompactelor este foarte important deoarece 4,9 milioane dintre cele 14 milioane de masini vandute in UE sunt din segmentul B. Sub o zecime dintre acestea sunt MPV-uri, la fel ca si B-MAX si un sfert sunt SUV-uri mici, stil Ford EcoSport si Renault Captur. Daca MPV-urile sunt insa in scadere, SUV-urile mici sunt in continua crestere, in timp ce restul segmentului este constituit din modelele clasice de clasa B, stil Fiesta, Polo si Clio.
La SUV-uri de clasa B, EcoSport, model care ca fi fabricat la Craiova din 2017, a ajuns pe locul zece la noua luni, cu 45.000 de unitati din totalul de un milion din segment. Ford a intrat tarziu in piata SUV-urilor mici si versiunea pentru Europa va fi lansata la anul, astfel ca EcoSport este departe de liderul Renault Captur care si-a gasit in acest an de patru ori mai multi clienti. Daca vanzarile vor creste si la anul cu 50-60%, SUV-ul Ford poate ajunge pe locul 7-8.
Fiesta, a carei noua generatie va fi vanduta incepand cu iulie 2017, este lider in UE pe segmentul B, ocupand primul loc in ultimii patru ani, la mica departare de Volkswagen Polo, ambele masini gasindu-si peste 300.000 de clienti anul trecut.
B-MAX are sase concurenti importanti in segmentul MPV-urilor mici si in 2013 a avut cel mai bun an, gasindu-si 68.000 de clienti, cu 6.000 sub liderul Fiat 500L. In primele noua luni din 2016 B-MAX este locul trei in segment, cu 32.000 de unitati, departe de liderul Fiat 500L (66.000).
Insa B-MAX s-a lansat acum patru ani si jumatate si compania nu a anuntat nimic despre viitorul modelului despre care Ford spunea la inceput ca s-ar putea vinde in peste 100.000 unitati/an, dar care in cel mai bun an a avut vanzari cu 30% sub acest prag.
Roelant de Waard, vicepresedinte pe vanzari, marketing si service la Ford Europa, nu a dat detalii despre viitorul B-MAX, nedorind sa spuna cand (si daca) va veni facelift-ul masinii lansate acum mai bine de patru ani. „Vanzarile merg foarte bine, nu exista nicio problema de performanta cu B-MAX. Intreg segmentul scade si noi suntem foarte multumiti cu cota de 15%. Designul este inca modern si reprezinta un succes (…) Nu facem comentarii legate de lansari decat in momentul in care suntem gata”, a spus de Waard, intr-o discutie dupa evenimentul de lansare a noii generatii Fiesta la Koln.
De Waart spune insa ca B-MAX are o evolutie stabila in segment si multi clienti fideli multumit imai ales de spatiul interior.
B-MAX costa intre 14.200 si 17.200 euro, in functie de motorizare si dotari, iar pe piata second-hand masina costa intre 7.500 si 12.000 euro.
Pentru Craiova, marea speranta tine de EcoSport, SUV-ul subcompact care va fi produs acolo din a doua parte a anului. EcoSport a fost produs la inceput in India si adus in Europa de Vest in 2014 unde nu prea a avut succes la inceput, in special din cauza designului. Acum, cu o versiune mai modernizata EcoSport se vinde mai bine, iar la anul va fi lansata si varianta europeana. Ford EcoSport este fabricat in Brazilia (Comacari), India (Chennai), Thailanda (Rayong) si Rusia (Naberezhnye Chelny. Cand va fi produs la Craiova,
EcoSport ar trebui sa treaca de 100.000 unitati/an, dar nu va fi usor fiindca sunt 20 de modele in segmentul care anul trecut a generat vanzari de 1,1 milioane de masini in Europa. Doar cinci modele au trecut de 100.000 de unitati: Renault Captur, Opel Molkka, Peugeot 2008, Dacia Duster si Nissan Juke.
Cum va fi pozitionat EcoSport in gama B a Ford unde apare si versiunea inaltata Fiesta Active? „Vrem sa umplem toate golurile si nu toata lumea vrea acelasi stil. Fiesta este mai eleganta, iar EcoSport este un SUV robust. Clar insa ca EcoSport va avea functionalitati in plus la partea de off-road fata de Fiesta Active”, spune oficialul Ford care nu a dorit sa precizeze daca EcoSport va veni atat in versiune 4X2, cat si 4X4.
EcoSport este insa un model promitator fiindca este parte a segmentului SUV-urilor de clasa mica ce cresc puternic, „muscand” din vanzarile de Fiesta si B-MAX. EcoSport costa intre 15.650 si 18.650 euro, TVA inclus.
De Waart spune ca in clasa B exista un interes tot mai mare al clientilor pentru masini de peste 20.000 de euro, datele JATO aratand ca anul trecut 14% dintre masinile de clasa B vandute au fost peste acest prag, vanzarile crescand in acest an cu 24% pentru aceasta categorie a masinilor mai scumpe.
Tocmai de aceea, Ford a decis sa lanseze si o versiune Vignale, cu aspiratii premium a Fiesta, mai ales ca pana acum jumatate dintre clientii de Fiesta au ales vaianta cu maxime dotari Titanium.
Nu se stie cat va costa Fiesta Vignale, insa foarte probabil peste 25.000 de euro. De Waart spune ca o parte dintre cei cre au cumparat versiunea Titanium cu maxime dotari ale Fiesta au spus ca vor mai mult, astfel ca Ford va lansa si varianta cu aspiratii premium Vignale anul viitor.