Acasa Dacia Prima impresie: Dacia Sandero SCe 75 si Dacia Duster dCi 110 EDC

Prima impresie: Dacia Sandero SCe 75 si Dacia Duster dCi 110 EDC

de Adrian Mitrea

Dacia Sandero SCe 75 si Dacia Duster dCi 110 EDC (sursa - 0-100.ro)

Pentru a doua generatie Sandero si Logan a venit vremea unui facelift consistent, cu mari pasi inainte pentru Dacia – motor nou, lumini de zi cu LED, camera video pentru marsarier, claxon pe volan. Iar cel mai de succes automobil produs vreodata in Romania, Dacia Duster, a primit o cutie de viteze moderna, cu dublu ambreiaj. Am mers in Croatia pentru a testa toate aceste noutati si iata primele impresii, mai jos.

Nu intamplator Dacia a ales Croatia pentru testele internationale pentru presa cu noua sa gama: aceasta tara a fost a doua – deci urmatoarea dupa Romania – in care in 2004 a inceput sa fie comercializat Logan. Croatia este deci o piata de traditie pentru Dacia unde, in 2016, a ajuns sa aiba cam 5% cota de piata.

Motorizarea noua propusa in gama Dacia – SCe 75 – poate echipa modelele Logan, Sandero si Logan MCV. Deci nu si Sandero Stepway, Duster, Dokker sau Lodgy.

Dacia Sandero facelift

Am prins pentru cateva zeci de kilometri un Sandero cu acest motor nou, propus ca varianta de intrare in gama. Acest motor (cod B4D 400) inlocuieste vechiul propulsor de 1,2 litri (75 CP), avand chiar performante comparabile, dar emisii mai reduse si consum mai mic.

Motorul SCe 75 are o capacitate cilindrica de 999 cmc, trei cilindri, distributie variabila si pompa de ulei cu debit variabil. Sunetul este specific pentru motoarele cu trei cilindri, adica gutural cand accelerezi si foarte silentios la mers constant. Este clar un motor mai placut in exploatare fata de vechiul 1.2 MPI, dar si fata de si mai vechiul 1.4 MPI care a echipat in trecut gama Dacia, ca propulsor de intrare in gama.

Merita retinut ca motorul este foarte vioi si relativ economic la prima impresie. In egala masura merita sa retineti ca vine doar cu o transmisie manuala cu 5 trepte (cod JHQ), etajata corect, dar cu o timonerie galagioasa si care face ca actionarea schimbatorului sa se faca un pic greoi, neplacut. Este la polul opus fata de timoneria de vis pe care o avea motorul 1.4 MPI.

Atributele noului motor, SCe 75, il fac un candidat perfect pentru a primi un turbocompresor in viitor, iar pe termen mediu sa ajunga sa inlocuiasca motorul turbo cu 3 cilindri de 0,9 litri care echipeaza in prezent majoritatea modelelor Dacia si unele modele Renault.

Dincolo de motorizare, ce mai aduce nou acest facelift?

Spre exemplu triple turn – adica atingi maneta de semnalizare doar un pic lumina de semnalizare se aprinde de trei ori in directia aleasa. Este o dotare foarte utila pentru condusul pe autostrada, cand vrei sa depasesti si in orice situatie in care ai nevoie de a semnaliza foarte putin timp.

De asemenea, Sandero are acum si stergatoare tip lamela, mai discrete si mai eficiente.

La interior se remarca, desigur, volanul complet reproiectat, avand acum cu patru brate (in loc de trei) si claxon pe capacul de la airbag, mutat aici din capatul manetei de semnalizare unde s-a aflat in ultimii 40 de ani.

Noul volan este elegant, placut de tinut in mana si ergonomic chiar si in varianta lui standard, care nu este imbracata in piele. Volanul imbracat in piele vine doar optional pe Sandero, in ceea ce se cheama „Pack Securite” (incluzand, pe langa volanul imbracat in piele, si cruise control si limitator de viteza).

Acest volan nou, cu patru brate, aminteste de volanul de baza care echipeaza Ford Focus.

Si gurile de ventilatie au fost reproiectate, acum au un aspect ceva mai suplu si se inchid mai placut. Conturul zonei multimedia este dintr-un material plastic lucios ce imita fibra de carbon.

La exterior, desigur, foarte vizibile cu ochiul liber noile faruri, care au lumini de zi cu LED, noi stopuri, care, atentie!, nu sunt cu LED. Practic sunt patru forme geometrice care imita cumva iluminarea cu LED, dar nu sunt LED-uri. Exista un singur bec care ilumineaza toate cele patru forme geometrice din fiecare bloc optic.

Si barele de protectie au fost reproiectate. Acum stopul de ceata este montat direct in bara, jos. Si bara din fata  integreaza un nou design, o noua grila si un nou desen pentru conturul proiectoarelor.

Dacia Duster dCi 110 EDC

Desi aparent este o noutate mai putin importanta decat un facelift, faptul ca Dacia Duster poate avea acum transmisie automata tip dublu ambreiaj (EDC) este mare lucru, mai ales ca vine si cu sistem Start/Stop. Niciodata pana acum un model Dacia n-a avut o cutie de viteze atat de performanta, iar aceasta noutate a venit surprinzator. Comercializarea in Romania va incepe in februarie-martie 2017.

Este important sa retineti ca aceasta cutie de viteze vine doar pe varianta cu tractiune fata, deci Duster 4×2, iar ca pret adauga in plus la echipare cam 1.200 euro.

Cutia de viteze EDC este absolut senzationala pentru acest segment de pret si pentru aceasta masina. E transmisie care schimba foarte, foarte, bine – mai bine decat EDC-ul de prima generatie pe care l-a introdus Renault pentru prima data pe Fluence.

Deci Duster a primit cutie de viteze calibrata foarte bine, cu un mic amendament: tinde sa tina motorul un pic subturat. Doar 100-200 rpm mai sus ar face masina sa se simta mai vioaie, motorul sa sune mai rotund si sa n-ai senzatia ca te conduce un „taximetrist care merge la consum”.

Oricum, din lucrul cu pedala de acceleratie masina iti invata stilul de condus, iar tu incepi sa inveti masina, asa ca puteti sa ajungeti, in timp, o pereche de nedespartit. Nu exista un mod de lucru Sport pentru transmisie, dar exista mod Manual (+/-). Asadar poti schimba secvential vitezele, retrogradare (-) spre inainte si cresterea treptei de viteza (+) prin actionarea levierului spre inapoi. In cele mai mult situatii comutarea in asa-zisul mod Manual nu este justificata, dar pe drumuri de munte sau cand vrei sa ai o frana de motor mai puternica poate deveni utila retrogradarea manuala.

Motorul (si intreaga masina) este foarte silentios la turatii medii si mers constant, devenind un pic galagios la turatii mai inalte, dar nu mai galagios decat o versiune cu transmisie manuala.

Cutia de viteze EDC dispune de doua ambreiaje. Unul actioneaza treptele impare de viteza (1/3/5), iar celalalt actioneaza treptele pare (2/4/6 si treapta de marsarier). Schimbarea vitezelor este realizata cu ajutorul unor motoare de actionare electrice, gestionate de un calculator care selecteaza treapta ideala in functie de regimul in care motorul este solicitat de sofer.

In timpul schimbarii vitezelor, ambreiajul care face priza se deschide, in timp ce, simultan, ambreiajul corespunzator treptei urmatoare se inchide. Astfel, schimbarea vitezelor este foarte rapida, iar transmiterea cuplului este continua, fara pierdere de energie.

In concluzie, gama Dacia este mai moderna ca niciodata, fie ca vorbim de Sandero, Logan, Logan MCV sau Duster. Toate modelele au primit sistem de asistenta la pornirea din rampa, iar in functie de versiune poti avea standard sau optional chiar si camera video pentru marsarier.

Lasa un comentariu