Acasa Piata Auto APIA: Este absolut necesara mentinerea Timbrului de Mediu. NOx, de 8-11 ori mai mare la Euro 2 decat la Euro 6

APIA: Este absolut necesara mentinerea Timbrului de Mediu. NOx, de 8-11 ori mai mare la Euro 2 decat la Euro 6

de Adrian Mitrea

Esapament Auto (sursa - https://www.dreamstime.com)

Emisiile de oxizi de azot (NOx) sunt de 8-11 mai mari la masinile Euro 2 fata de cele Euro 6, in timp ce emisiile de particule (PM) sunt de 20 ori mai mari, avertizeaza Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Organizatia invoca sanatatea publica si protectia mediului pentru mentinerea timbrului de mediu, pe care o gaseste ca fiind “absolut necesara”. Pe harta masinilor rulate importate, doar in Bucuresti si Constanta media vechimii este mai mica de 9 ani. In cele mai multe judete din tara sunt inmatriculate masini rulate mai vechi de 10 ani.

„Eliminarea Timbrului de Mediu va duce la cresterea poluarii produse de catre autovehicule si va afecta sanatatea populatiei, cu precadere cea din marile orase”, spune APIA, intr-un comunicat de presa.

Asociatia subliniaza ca timbrul de mediu „nu este, in sine, un concept singular in UE, deci el nu este ilegal din acest punct de vedere”. Alte 19 state membre au o taxa al carei cuantum depinde de unul sau mai multi factori, dintre care cel mai intalnit este emisia de CO2 (similar, deci, cu Timbrul de Mediu), arata APIA.

„Curtea de Justitie a UE arata, in deciziile sale, ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, dar ca se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii”, argumenteaza APIA.

Aceasta noua pozitie oficiala a Asociatiei vine la scurt timp dupa o alta comunicare publica in care atragea atentia asupra „efectelor dezastruoase” pe care le-ar avea eliminarea timbrului de mediu asupra mediului de afaceri si asupra angajatilor din industria auto.

„Consideram ca trebuie semnalat opiniei publice, dar si decidentilor institutionali, faptul ca dreptul la un mediu sanatos este unul dintre drepturile fundamentale ale cetatenilor Romaniei (art. 35 din Constitutia Romaniei)”, arata APIA, in noua luare de pozitie.

Asociatia demonstreaza, mai jos, faptul ca eliminarea timbrului de mediu va avea un impact negativ sever asupra mediului:

  • Emisiilepoluante (oxizi de azot – NOx si particule de funingine – PM), care, printre alte surse, provin si de la autovehicule in urma arderii carburantilor fosili, sunt indentificate de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii (studiu: 2016 – Ambient air quality and health / http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs313/en/#), ca fiind responsabile pentru o serie de afectiuni, unele foarte severe care pot duce chiar la decese (cancer de plamani sau insuficiente cardiovasculare), cu care se confrunta populatia globului. Numarul deceselor premature cauzate de emisiile poluante estimat ca s-ar fi inregistrat in Romania in anul 2012 este de cca. 28.000 de persoane (sursa: Agentia Europeana de Mediu, Air Quality in Europe, 2015).
  • Nivelul emisiilor poluante de oxizi de azot (NOx) este de 8-11 ori mai mare la autovehiculele incadrate in norma de poluare Euro 2 (fabricate pana in anul 2001), comparativ cu cele Euro 6 (obligatorii incepand cu 1 septembrie 2015), in timp ce pentru particule (PM), specifice motoarelor diesel, emisiile sunt de 20 ori mai mari pentru cele Euro 2 raportate la cele Euro 6. Conform acestor date si considerand un parcurs mediu de cca. 15.000 km/an/autovehicul, rezulta ca, la un numar de cca. 20.000 de autoturisme Euro 2 (cate estimeaza APIA ca se vor importa in Romania in 2016 – n.r.), vor fi emise in mediul ambiant cca. 30 tone de particule (PM), in timp ce, la acelasi numar de autoturisme Euro 6 si numar de kilometri parcursi, nivelul total al emisiilor de particule va fi de cca. 1,5 tone. Conform Notei de informare a Comisiei Europene (sept. 2014), populatia marilor orase din Romania se confrunta, in prezent, cu un nivel ridicat de poluare, in special in Bucuresti, Brasov si Iasi, fapt pentru care Romania este in procedura de pre-infringement pentru depasirea nivelului maxim admis de particule in aceste orase (http://europa.eu/rapid/press- release_MEMO-14-537_ro.htm).
  • Romania are deja unul din cele mai imbatranite parcuri auto din Europa (cca. 13,5 ani), cu peste 1,6 mil. de autoturisme a caror varsta este mai mare de 15 ani (Euro 3, Euro 2, Euro 1). Eliminarea timbrului de mediu, va deteriora si mult mult aceasta situatie, spune APIA. Timbrul de mediu (in vigoare din martie 2013) a contribuit – este adevarat, intr-o masura relativ modesta – la asigurarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate in Romania, ponderea normelor Euro 4 – Euro 6 fiind, in cele noua luni din 2016, de 75% din total importuri masini rulate, explica APIA.

Harta vechime import auto (sursa - APIA si DRPCIV)

In concluzie, noteaza APIA, eliminarea timbrului de mediu va duce la:

  • Cresterea abrupta a varstei medii a parcului auto national (Romania va deveni al doilea „cimitir de masini vechi” al Europei, dupa Polonia) si anularea eforturilor financiare de curatare a parcului realizate in ultimii 12 ani prin Programul Rabla (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei), fapt ce va face ca si numarul automobilelor vechi si cu norma de poluare ridicata sa se regaseasca intr-un numar tot mai mare pe drumurile din Romania.
  • Cresterea nivelului de poluare din marile orase (inclusiv datorita cresterii numarului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sanatatii populatiei, ceea ce va presupune in final si alocarea unor resurse banesti superioare pentru tratarea afectiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante.

Tabel limite emisii per norma Euro (sursa - APIA)

„Este, deci, absolut necesara mentinerea timbrului de mediu, dar si introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficienta sporita in ceea ce priveste stimularea achizitiei de automobile cat mai putin poluante!”, conchide APIA.

Timbrul de mediu a intrat in vara acestui an sub lupa UE, la scurt timp Ministerul Mediului a recunoscut ca acest timbru este, de fapt, o taxa de inmatriculare si de import, iar in aceasta toamna ministrul Mediului, Cristiana Pasca Palmer, si-a nuantat pozitia, spunand ferm ca timbrul de mediu este ilegal, ca ar trebui abrogat si inlocuit cu altceva.

Lasa un comentariu