Acasa Piata Auto APIA: Eliminarea timbrului de mediu ar avea efecte dezastruoase pentru mediul de afaceri si pentru angajatii din sectorul auto unde mii de oameni ar putea fi disponibilizati

APIA: Eliminarea timbrului de mediu ar avea efecte dezastruoase pentru mediul de afaceri si pentru angajatii din sectorul auto unde mii de oameni ar putea fi disponibilizati

de Vlad Barza

Taxa Auto (sursa - 0-100.ro)

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania NU sustine eliminarea Timbrului de Mediu si spune ca daca eliminarea se va produce ea va genera o multime de aspecte negative in societate. Reamintim ca timbrul de mediu a fost introdus la 15 martie 2013 si a blocat aproape total tranzactiile cu masini second-hand Euro 3 si Euro 4. De anul trecut piata si-a mai revenit insa si acum este la niveluri record de dupa criza. APIA a sustinut mereu introducerea unor taxe care sa blocheze importul de masini second-hand, inocand pericolul ca Romania sa devina „un al doilea cimitir” al Europei.

Proiectul de lege de relaxare a fiscalitatii / birocratiei prin eliminarea unui numar important de taxe, respectiv PL-x 473 / 2016, printre care si Timbrul de Mediu (OUG 9/2013), a fost avizat favorabil astazi in Comisia de buget, finante si banci a Camerei Deputatilor.

Timbrul de mediu insa, este un instrument de politica economica de importanta cruciala pentru ramura economica pe care o reprezentam, spun cei de la APIA.

Expertiza membrilor si specialistilor nostri, precum si documentatia de care dispunem in acest moment referitoare la practica europeana în domeniu, dar si evolutiile viitoare previzibile pentru piata auto, ne indreptatesc sa consideram ca eliminarea Timbrului de Mediu (OUG 9/3013) va genera grave efecte negative si imediate pe multiple paliere ale societatii si economiei romanesti, motiv pentru care punctul de vedere APIA fata de aceasta nedorita eventualitate este urmatorul:

Posibila adoptare a acestui proiect de lege va duce la cresterea poluarii din marile orase (confirmata de procedura de pre-infringement in care se afla Romania pentru nerespectarea cerintelor legislatiei comunitare in privinta calitatii aerului), precum si la deteriorarea nivelului de siguranta in trafic (unde Romania inregistreaza un dramatic loc doi in UE in ceea ce priveste numarul de victime ale accidentelor rutiere), dar si la scaderea activitatii producatorilor si importatorilor autorizati de automobile, cu impact direct extrem de negativ in ceea ce priveste restructurarea unui numar semnificativ al locurilor de munca, sau diminuare a incasarilor la Bugetul de Stat, ca si consecinta iminenta a reducerii activitatii din acest sector, concomitent cu cresterea abrupta a volumului de tranzactii nefiscalizate.

Argumente in sustinerea acestui punct de vedere:

1. Primul aspect pe care dorim sa-l semnalam este faptul ca afirmatia / motivatia precum ca Timbrul de Mediu ar fi „ilegal”, nu este una care sa corespunda cu cele precizate de catre Curtea de Justitie a UE- CJUE. Redam în acest sens, un extras din deciziile CJUE in cazurile Manea – C76/2014 din 14 aprilie 2015 si C586/14 din 9 iunie 2016, spun cei de la APIA.

”Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul ca:

– nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma;
– se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa în vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii.”

Cu alte cuvinte, deciziile Curtii Europene de Justitie NU stabilesc ilegalitatea formulei de calcul sau a cuantumului Timbrului de Mediu cu dreptul UE (art. 110 TFUE), ci a modului sau de aplicare, respectiv faptul ca sunt scutite de plata acestuia autovehiculele pentru care s-a achitat anterior (inainte de martie 2013) una din variantele taxei de poluare.

Ca urmare, solutia simpla si rapida de rezolvare a problemei este cuprinsa chiar in formularea deciziilor CJUE si ea poate fi cea de mentinere a actualei formule a Timbrului de Mediu, dar cu eliminarea exceptarii prevazute in OUG 9 / 2013 pentru autovehiculele pentru care, anterior instituirii Timbrului de Mediu (martie 2013) s-a achitat o forma a taxei de poluare, iar aceasta nu a fost recuperata (dar care oricum va trebui restituita, iar Ministerul Mediului s-a angajat la acest lucru prin OUG 40/2015).

2. Consideram ca, in eventualitatea eliminarii Timbrului de Mediu, efectele negative pe termen imediat si mediu vor fi urmatoarele, spun cei de la APIA:

– Cresterea numarului de autovehicule vechi, poluante, fara unele echipamente de siguranta in circulatie in parcul auto national – de retinut ca, in conformitate cu studiile realizate la nivelul UE, Romania este pe locul 2 in UE in ceea ce priveste numarul deceselor rezultate din accidente rutiere !

– Cresterea considerabila (ca si rezultanta a celor de mai sus) a nivelului de poluare atmosferica, in conditiile in care Romania se afla in procedura de pre-infringement pentru depasirea pragurilor de emisii de particule (PM10) in unele orase din tara, cu efecte negative evidente asupra gradului de sanatate publica (nivelul maxim al emisiilor de particule in cazul autoturismelor echipate cu motoare diesel Euro4 este de 5 ori mai mare decat al celor Euro6 si de 3 ori mai mare in cazul oxizilor de azot, ambele favorizand aparitia unor probleme de sanatate precum cancerul, conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii); Tot conform studiilor europene (Agentia Europeana de Mediu) se estimeaza ca, in anul 2012 in Romania, au fost zeci de mii de decese premature datorita emisiilor poluante provenite de la autovehicule.

– Diminuarea incasarilor la Bugetul de Stat (TVA, impozit profit, impozite angajati), ca urmare a scaderii vanzarilor de autovehicule noi (estimam o scaderea a vanzarilor de cca. 30%).

– Disponibilizarea unui numar de cateva mii de angajati din industria constructoare de automobile si din sectorul distributiei de autovehicule, ceea ce va genera cheltuieli de la Bugetul de Stat cu indemnizatiile de somaj ale persoanelor disponibilizate, dar si scaderi ale veniturilor la bugetul asigurarilor sociale ca urmare a diminuarii masei salariale.

– Cresterea varstei medii a parcului auto national (Romania va deveni al doilea „cimitir de masini vechi” al Europei, dupa Polonia) si anularea eforturilor financiare de curatare a parcului realizate in ultimii 11 ani prin Programul „Rabla”. In Polonia, tara care nu are o taxa de inmatriculare care sa limiteze intrarile de autovehicule rulate in parcul auto national, se confrunta incepand cu anul aderarii la UE cu importuri masive de autoturisme rulate (cca. 1 milion in primii ani si 800.000 in cei din urma), majoritatea dintre acestea avand peste 10 ani vechime.

– Scaderea comertului cu autovehicule noi, acestea fiind defavorizate fata de cele rulate, mai poluante, ce vor intra in tara fara niciun fel de penalizare financiara legata de nivelul lor de poluare, fiind, in plus avantajate de lipsa fiscalizarii.

– Afectarea posibilitatii de atragere de noi investitii in sectorul auto dar si stabilitatea investitiilor deja realizate.

„Tinand cont de de cele de mai sus, suntem indreptatiti sa credem ca prin eliminarea Timbrului de Mediu, sectorul auto din Romania, risca in acest moment de usoara revenire – dupa ce ani de zile a inregistrat cele mai mari scaderi pe plan european – , sa revina la trendul negativ cu efecte dezastruoase pe termen mediu si lung pentru mediul afaceri si angajatii din acest sector, ceea ce va genera si un impact pe masura asupra incasarilor la Bugetul de Stat, dar si asupra economiei in ansamblul ei”, spun cei de la APIA.

Lasa un comentariu