Acasa Romania Ministrul Mediului: Timbrul de mediu este ilegal, trebuie abrogat. Trebuie sa vedem ce punem in loc

Ministrul Mediului: Timbrul de mediu este ilegal, trebuie abrogat. Trebuie sa vedem ce punem in loc

de Adrian Mitrea

Cristiana Pasca Palmer (sursa - HotNews.ro)
Cristiana Pasca Palmer (sursa - HotNews.ro)

Timbrul de mediu, asa cum este el acum, este ilegal si inechitabil, trebuie abrogat, a declarat ministrul Mediului, Cristiana Pasca Palmer, fiind prezenta joi, 20 octombrie, la deschiderea Salonului Auto Bucuresti si Accesorii, la Romaero Baneasa. Ministrul este de parere ca in locul timbrului de mediu trebuie pus „altceva”, iar in acest moment acel „altceva” ar fi, ca idee, o taxa in carburant si modificarea legislatiei pentru impozitul anual, care sa tina cont si de norma de poluare a vehiculului, nu numai de capacitatea cilindrica.

„Timbrul de mediu, poate ati vazut, este o propunere a domnului Dragnea sa se excluda, sa se taie, practic, 102 taxe. Din pacate si timbrul de mediu a fost inclus pe aceasta lista. (…) Pentru mine este o decizie justificata daca ne gandim la principiul ca trebuie sa reducem taxele pentru populatie. Dar, pe de alta parte, eliminarea timbrului de mediu, in forma actuala, fara sa punem altceva in loc, are consecinte nefaste atat pentru institutia Fondului de Mediu, din care finantam toate aceste programe: Rabla Plus, Rabla Clasic, (…) Casa Verde. Vorbim de 1,2 miliarde lei care sunt in programe in derulare, in clipa de fata, la Fondul de Mediu”, a declarat Cristiana Pasca Palmer.

Timbrul de mediu este o sursa foarte importanta de venit pentru Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) in contextul in care asigura 45% din buget.

„Da, el este ilegal, la fel cum au fost si celelalte dinainte. Este ilegal – asa a fost declarat de Curtea Europeana de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) – si mai are o problema timbrul actual: si anume ca el, de fapt, nu taxeaza corect poluarea. Conceptul unui timbru de mediu ar trebui sa fie un timbru de poluare, care sa taxeze poluarea pe principiul poluatorul plateste”, a aratat ministrul.

Ea a spus ca i se pare „curios” ca timbrul de mediu sa fie eliminat ca urmare a unui initiative PSD – Liviu Dragnea – in contextul in care tot PSD a introdus timbrul de mediu in 2013.

„Din punctul meu de vedere – si asta este si ce am discutat foarte mult la nivelul Grupului de Lucru – categoric, bineinteles, acest timbru de mediu actual trebuie abrogat. Si pentru ca este declarat ilegal, si pentru ca este inechitabil in forma in care exista. Dar el trebuie inlocuit, in acelasi timp, cu alta modalitate”, a subliniat ministrul Mediului.

Ideea Ministerului Mediului este aceea de a introduce o taxa pe poluare in costul carburantului, care ar reprezenta circa „2 lei la un plin”, plus modificarea impozitului anual, astfel incat el sa fie calculat si in functie de norma de poluare a masinii, dincolo de cilindree.

Cristiana Pasca Palmer explica: „Una dintre variantele pe care noi am luat-o in calcul – Ministerul Mediului a propus-o chiar Grupului de Lucru – a fost o taxare a consumului de combustibil, ca atunci fiecare este taxat in mod echitabil in functie de cat ruleaza si de cat consuma. Deci un pachet in doi piloni. Pe de-o parte o taxare a combustibilului, cu o suma mica de fapt, foarte mica, care s-ar fi regasit intr-un impact de 2 lei pentru un plin de combustibil. Si un pilon de impozitare diferentiata, pentru ca noi nu impozitam diferentiat in functie de norma de poluare a motorului. S-a discutat foarte mult in acest Grup de Lucru, pentru ca sunt foarte multe considerente de luat in discutie (…). Si din punct de vedere economic, si din punct de vedere al taxarii, si din punctul de vedere al posibilului impact pe care o astfel de masura ar putea sa-l aiba in alte zone economice”.

Guvernul actual lucreaza la un punct de vedere oficial in acest sens, pe care sa-l transmita oficial Parlamentului.

„In clipa de fata noi lucram la un punct de vedere pentru <<legea Dragnea>>, in care vom spune foarte clar ca, desigur, ca principiu suntem de acord ca fiscalitatea trebuie redusa, suntem de acord ca timbrul de mediu ar trebui sa fie eliminat in forma lui actuala, dar asta nu se poate face fara a pune in loc altceva. Si vom propune aceasta masura” (taxarea in carburant si in functie de norma euro – n.r.), a spus Pasca Palmer.

Ea a atras atentia asupra faptului ca prin eliminarea timbrului de mediu se poate ajunge la probleme mai grave, chiar daca intentiile sunt bune.

„Eliminand timbrul de mediu actual, noi nu mai avem niciun fel de taxare a poluarii. Iar asta va rezulta intr-o crestere si mai mare a problemei poluarii aerului, unde deja suntem intr-o situatie de infringement. Deci lucrurile acestea trebuie analizate la nivel sistemic, nu asa ca o decizie electorala, sa spunem. Poti sa dai impresia ca repari o situatie acum, dar de fapt sa creezi mult mai multe probleme in alta directie”, a spus ministrul Mediului.

O solutie clara si rapida nu se intrevede si este greu de crezut ca se va rezolva ceva pana in alegeri.

Reamintim ca 0-100.ro a scris inca din ianuarie 2013 zece motive pentru care timbrul de mediu ar trebui inclus in costul combustibilului, poti reciti acel articol AICI.

„Eu sper sa existe o analiza foarte serioasa si, repet, dincolo de faptul ca suntem intr-o campanie electorala. Sa se analizeze la rece consecintele acestor masuri pentru ca s-ar putea sa intram intr-o zona in care… (…) Romania a fost intr-o situatie de pre-infringement de la Comisia Europeana din cauza calitatii aerului in aglomerarile urbane. Am avut 19 orase in aceasta situatie. Mai avem trei: Bucuresti, Iasi si Brasov. Intrarea Romaniei in infringement inseamna un cost de aproape de 120.000 pana la 200.000 euro pe zi pe care il va suporta toata lumea. Deci cine il va suporta daca ajungem in situatia aceasta? Tot cetatenii! Trebuie gandit un pic la rece. Eu sper ca Parlamentul sa ia decizia corecta pentru cetateni”, a declarat Cristiana Pasca Palmer.

Problema este cu atat mai complicata cu cat rambursarile de taxa auto/timbru de mediu se fac fix din banii colectati din aceasta taxa.

Deci ne aflam in situatia in care un ministru recunoaste ca o taxa este ilegala, dar statul continua sa ceara respectiva taxa ilegala.

Fara ea inmatricularea unei masini este aproape imposibila (adica se poate sa actionezi statul in instanta, iar cu o eventuala decizie favorabila poti inmatricula masina fara a plati timbrul de mediu, dar este un proces de durata si, in orice caz, absurd – n.r.).

Daca pana in acest an persoanele care voiau returnarea banilor din „taxa auto” putea da statul in judecata si isi recuperau suma integral, mai nou recuperarea se poate face pe cale administrativa, dar nu mai sunt returnati toti banii deodata, ci in transe.

„Rambursarea banilor contribuabililor se face tot din bugetul Fondului de Mediu, care este alimentat de aceasta taxa. Pentru returnarea banilor exista deja sistemul pus la punct. (…) Oamenii practic doar se duc la ANAF cu un dosar. Singura diferenta, importanta de altfel, este ca nu se poate returna intreaga suma. Nu ar putea sa suporte bugetul Fondului pentru Mediu. (…) Avem aproape patru miliarde lei care trebuie returnati, iar bugetul Fondului pentru Mediu a fost anul acesta de circa 800 milioane lei. Deci nu se poate fizic”, a declarat Cristiana Pasca Palmer.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre