Acasa Mercedes-Benz De ce Mercedes construieste in Ungaria o noua uzina si ce are de castigat tara vecina

De ce Mercedes construieste in Ungaria o noua uzina si ce are de castigat tara vecina

de Vlad Barza

Uzina Mercedes din Ungaria (sursa - Daimler)

Daimler a anuntat acum cateva zile ca va construi o noua uzina in Ungaria, stirea aducandu-ne in memorie amintiri triste legate de investitii pierdute de tara noastra. Ungaria, desi criticata pentru „derapajele” guvernului Viktor Orban, ramane o destinatie extrem de apreciata de „greii” industriei auto, sector care a produs in valoare de 25 miliarde euro anul trecut, productia de autoturisme atingand si ea un nivel record. Asadar, de ce a ales Daimler sa mai puna inca un miliard de euro la Kecskemét? Nu doar autostrazile conteaza, ci si geografia, dar si modul in care oamenii s-au organizat.

Industria auto din Ungaria a exportat in valoare de 19,7 miliarde euro anul trecut, iar numarul de angajati a ajuns la 149.000, incluzandu-i pe cei de la constructorii auto si pe cei de la furnizorii de componente. Tara vecina este o forta si in domeniul motoarelor, peste 2,5 milioane fiind produse acolo anul trecut, iar la autoturisme productia a atins un nivel record de aproape 500.000.

Audi produce TT, A3 si S3, iar din 2018 va adauga Q3. Suzuki produce Swift, SX4, Vitara si S-Cross, iar Daimler produce modelele CLA, CLA Shooting Brake si Clasa B.

Ungaria producea de patru ori mai putine masini acum 13 ani, dar marele salt s-a produs dupa 2012, datorita Audi si Daimler

Cum a evoluat productia de autoturisme in Ungaria de-a lungul anilor (numar de unitati)

1999:  125.889
2003:   122.338
2006:   187.633
2009:   212.773
2011:   211.218
2013:  317.857
2014:  434.069
2015:  491.720

Daimler a anuntat in 2008 ca va construi o mare uzina in orasul Kecskemét, iar atunci a fost mare dezamagire in Romania fiindca si tara noastra a fost pe „lista scurta”. Mercedes a obtinut 441 ha langa oras si prima uzina ocupa doar 160 ha, fiind promisiuni pentru o extindere. Insa intre 2009 si 2012 piata auto europeana a avut ani grei si germanii nu aveau de ce sa extinda unitatea.

Insa dupa anul 2013 lucrurile au mers tot mai bine, modelele produse in Ungaria se vindeau excelent si s-a dovedit ca este nevoie de noi investitii. Uzina Mercedes a produs anul trecut 180.000 de unitati si cererea se dovedeste a fi in continuare mare. Daimler a decis ca merita sa mearga mai departe si va investi un miliard de euro intr-o noua uzina care ar trebui sa produca cel tarziu in 2020 si sa duca la peste 330.000 unitati totalul in tara vecina. Unitatea este situata langa cea inaugurata in 2012.

Daimler are 4.000 de angajati, iar noua uzina va creste cu 2.500 de persoane efectivele. Ca si efecte ale investitiei, contributia Daimler la produsul intern brut al Ungarei se va dubla (pana la 0,4%).

In 2015 productia Daimler in Ungaria a crescut cu 20%, la 180.000 de unitati, iar cifra de afaceri a companiei a crescut cu 600 milioane euro, pana la 3,4 miliarde euro. Profitul a fost 66 milioane euro.

Interesant este ca uzina va produce atat modele cu tractiune fata, cat si cu tractiune spate, liniile de asamblare urmand a fi flexibile, astfel incat sa poata fi produse atat modele compacte, cat si sedan-uri de clasa mare. Mercedes se baza pe Germania si China pentru productia de sedan-uri de mari dimensiuni, iar acum apare inca o optiune: Ungaria.

In afara de noi linii de asamblare, la Kecskemét se va construi si o noua vopsitorie, dar si o linie de productie sasiuri.

Ungaria a obtinut aceasta noua investitie si fiindca membrii din board-ul Daimler au fost extrem de multumiti de cum merge prima uzina si de calitatea masinilor de acolo. A contat si faptul ca autoritatile ungare s-au tinut de cuvant la capitolul infrastructura si au promis noi investitii la acest capitol (320 milioane euro), Se va investi in constructia de noi autostrazi si cai ferate. Dat fiind ca va creste numarul camioanelor cu piese si al trenurilor de marfa, noua uzina nu poate fi functionala fara investitii noi.

Pentru intregul proiect sunt prevazute si ajutoare de stat de peste 45 milioane dolari.

Nu doar infrastructura a contat, ci si pozitia geografica a orasului situat in centrul Ungariei. Distantele sunt decente fata de multe orase europene importante

Iata distantele fata de cateva orase europene

Kecskemét – Viena                320 km
Kecskemét – Munchen           760 km
Kecskemét – Frankfurt           1.040 km
Kecskemét – Milano               1.040 km
Kecskemét – Amsterdam       1.480 km
Kecskemét – Paris                  1.560 km
Kecskemét – Varsovia            950 km
Kecskemét – Bucuresti           750 km

Orasul este la 90 km de Budapesta si de Szeged, iar populatia este de 110.000 locuitori.

Mercedes are nevoie de noi uzine fiindca vanzarile merg extrem de bine. 2006 a fost ultimul an in care vanzarile Mercedes au fost peste ale rivalilor BMW si Audi, insa la jumatate de 2016 Daimler a luat din nou conducerea, cu vanzari de 1,06 milioane unitati, cu 20.000 peste BMW.

Despre Ungaria presa a scris ca ar fi si pe lista BMW pentru o posibila uzina, iar autoritatile de la Budapesta fac lobby pe langa Tesla Motors despre care se zvoneste ca ar vrea sa construiasca in aceasta parte a Europei o uzina. Ungaria ar fi fost se pare in carti si penttru uzina Jaguar-Land Rover, castigata de Slovacia, dar si pentru uzina de motoare a Daimler care va fi construita in Polonia.

Lasa un comentariu