Acasa Piata Auto Producatorii si importatorii de automobile, suparati ca Programul Rabla ar putea incepe propriu-zis abia in iunie

Producatorii si importatorii de automobile, suparati ca Programul Rabla ar putea incepe propriu-zis abia in iunie

de Vlad Barza

(sursa - Kia)

Programul Rabla va incepe, cel mai probabil, abia in iunie pentru persoanele fizice, desi autoritatile promiteau ca va demara in martie, au spus reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Intarzierea este enervanta si inexplicabila, spun reprezentantii APIA, care acum 2-3 ani erau vehementi impotriva Programului, iar in prezent si-au mai schimbat opinia, dar nu in totalitate. Prin Rabla s-au achizitionat anul trecut 25.000 de vehicule, iar anul acesta bugetul va fi mai mic, astfel ca se vor putea cumpara 20.000 de vehicule.

Autoritatile au promis ca programul rabla va incepe in martie, dar acest termen a fost cu mult depasit.

„Suntem in luna mai, dar veti vedea si efectele, fiindca evident ca sunt marci care sufera mai mult din aceasta cauza. Primesc zilnic intrebari despre ce se intampla cu Programul si cel putin o data pe saptamana incerc un dialog cu Ministerul Mediului si cu AFM. Tehnic, raspunsul este ca trebuie sa treaca prin sedinta de Guvern un memorandum pentru ca Programul presupune nu numai achizitii de catre persoane fizice, ci si de catre persoane juridice, caz in care Ministerul de Finante trebuie sa avizeze un memorandum ce trebuie sa treaca prin sedinta de Guvern. Abia dupa aceea ministrul Mediului poate sa emita ordinul prin care se pune in opera ghidul de finantare. Estimarea mea este ca mai devreme de 1 iunie nu putem vorbi de o derulare reala a Programului, adica sa poata veni cetateanul cu dosarul la dealer”, a spus Marius Tudor, secretar general APIA, la o masa rotunda organizata de Dan Vardie Consult.

Ernest Popovici, presedintele APIA, admite ca Asociatia si-a schimbat opinia fata de Programul Rabla pe care il critica intens acum cativa ani: „Dupa cum stiti, APIA a avut o pozitie ferma acum trei ani si spunea ca nu mai doreste continuarea Programului, dar s-a revenit pentru ca aceasta a fost decizia Ministerului, ca Rabla sa continue. Unii membrii l-au sustinut, l-am sustinut si noi in continuare, conditionat de un lucru: sa inceapa intr-un termen rezonabil, iar 1 martie mi se pare mai mult decat rezonabil”.

El a spus ca, acum cativa ani, Rabla chiar a inceput in martie, dar, de la an la an, Rabla a demarat tot mai tarziu. Anul acesta promisiunea a fost ca va incepe in martie sau cel mai tarziu la 1 aprilie.

Mihai Ivanescu, director in cadrul grupului Tiriac Auto si membru al consililui director APIA, spune ca Rabla are doua mari probleme. Una este ca Programul se deruleaza de foarte mult timp, insa nu s-a schimbat mai nimic la el, iar a doua este ca trebuie adaptat la realitatile anilor 2016 si 2017. Cei care depind de Program fac stocuri mari si apoi, ca sa scape de masini, trebuie sa lase mult la pret.

„Toata lumea are de pierdut si valoarea reziduala a masinii se reduce drastic. Eu cred ca Programul Rabla este depasit ca si concept”, a declarat Ivanescu.

Programul Rabla creeaza mereu in piata un sentiment de asteptare si multi isi iau masini doar cand pot utiliza Programul si nu inainte. Insa in primele trei luni ale anului piata masinilor noi a evoluat bine chiar si fara Rabla, cresterea fiind de 20% fata de primul trimestrul din 2015.

Desi reprezentantii marcilor si ai dealerilor auto au criticat in ultimii ani Programul Rabla, spunand ca a devenit inutil si ca „strica” piata, Rabla a generat mereu vanzari importante pentru dealerii auto. De exemplu, Dacia a vandut peste 10.000 de masini prin Rabla, ceea ce inseamna peste un sfert din vanzarile marcii pe plan intern. Si celelalte marci de volum au vandut in jur de 2.000-3.000 masini fiecare, astfel ca programul nu este de neglijat pentru afacerile dealerilor.

Anul trecut s-au casat prin Rabla 25.000 vehicule mai vechi de opt ani si bugetul consumat a fost de 165 milioane lei. Anul acesta bugetul pentru program va fi de 145 milioane lei, astfel ca numarul de masini ce vor putea fi achizitionate va fi cu 5.000 mai mic.

O alta schimbare tine si de faptul ca Rabla va fi corelat cu Programul Prima Masina, insa acest lucru nu va influenta foarte mult piata, fiindca Prima Masina a fost un esec total anul trecut, cu nici 200 de achizitii, in contextul in care inlesnirile financiare din program nu au fost considerate interesante de tinerii clienti, iar bancile nu s-au aratat dornice sa participe la Program.

In prezent, ghidul de finantare aferent Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national 2016 (zis si Rabla) a fost supus spre dezbatere publica pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor pentru o perioada de 10 zile.

In sedinta de Guvern din 11 mai ar trebui sa fie aprobate doua memorandumuri, urmate de ordinele de ministru pe ghiduri, dupa care AFM emite dispozitia si, practic, se lanseaza „Rabla”, spunea recent presedintele AFM.

Prima editie de Rabla s-a tinut in 2005. Atunci prima de casare era de 3.000 lei si s-au casat 15.000 de masini. Din 2009 prima de casare a crescut la 3.800 lei, iar din 2013 la 6.500 lei. Editia 2010 a fost cea mai buna, cu peste 180.000 de masini casate si 60.000 de masini noi cumparate.

In cei mai grei ani ai pietei auto, 2013 si 2014, au fost si luni in care prin Rabla s-au realizat trei sferturi din totalul vanzarilor de masini noi. Anul trecut ponderea Rabla a scazut mult, la sub o treime din piata. In istoria Rabla s-au casat peste 500.000 masini vechi si s-au cumparat aproape 300.000 noi.

Lasa un comentariu