Acasa Piata Auto Cum au aratat in 2015 toate segmentele pietei auto si ce masini au pus romanii la vanzare pe internet

Cum au aratat in 2015 toate segmentele pietei auto si ce masini au pus romanii la vanzare pe internet

de Vlad Barza

(sursa - Ford)

Anul trecut a fost calm din punct de vedere legislativ pentru piata auto romaneasca fiindca nu au fost schimbari legislative care sa tulbure lucrurile. Toate categoriile au crescut, programul Rabla a fost un succes, iar piata masinilor second-hand a atins recordul ultimilor sapte ani. Chiar si piata masinilor noi a crescut, in ciuda faptului ca Prima Masina, unul dintre programele create sa o ajute, a fost un esec. Autovit.ro a realizat o analiza in care arata cum au evoluat categoriile pietei auto, ce masini au pus romanii la vanzare pe internet si la ce preturi medii le-au vandut.


Piata masinilor noi este in al treilea an de crestere si a revenit la nivelul din 2011, dupa ce a atins in 2013 un minim de sub 58.000 de masini noi.  Media a fost in 2015 de aproape 7.000 masini noi inmatriculate in fiecare luna, cu minimul in februarie (sub 4.200 masini) si maximul in iulie (peste 9.200).. O contributie importanta a avut programul Rabla care a fost utilizat in peste un sfert dintre tranzactii. Desi procentual piata noastra a crescut peste media UE, ea este foarte mica (81.000 de unitati, dintr-o piata UE de 13,7 milioane masini).

Piata masinilor second-hand din import a avut cel mai bun an din ultimii sapte, depasind 250.000 de unitati. In 2011 ajunsese la sub 100.000 unitati/an, astfel ca valoarea din 2015 poate fi considerata istorica. In medie s-au inmatriculat peste 20.000 masini/luna, cu minimul in ianuarie (sub 18.000) si maximul in noiembrie (peste 24.500 masini (cea mai buna luna din ultimii cinci ani).

Reinmatricularile (tranzactii cu masini SH pe plan intern) au inregistrat al treilea an consecutiv de crestere, dupa minimul din 2013 cand introducerea timbrului de mediu a “paralizat” piata interna.  Anul trecut media lunara a fost de 19.000 de tranzactii, cu variatii lunare destul de mici (intre 17.300 si 20.300).

Inmatricularile auto in ultimii sapte ani (sursa – DRPCIV)

Anul/Tip inmatriculari

Masini noi

Masini second hand import

Reinmatriculari

2009

116.012

212.836

349.404

2010

94.541

214.606

377.947

2011

81.709

94.488

411.439

2012

66.436

174.950

356.607

2013

57.710

221.852

205.553

2014

70.172

219.929

217.304

2015

81.162

250.662

225.509

Autovit.ro in 2015

Autovit.ro a avut un 2015 plin de noutati, la final de iunie fiind lansata noua platforma si noile aplicatii mobile. Atat site-ul, cat si aplicatiile, sunt mult mai usor de utilizat si au adus functionalitati noi. In plus, in 2015 a crescut numarul de utilizatori ai aplicatiilor pe mobil, in decembrie crescand de exemplu cu 135% numarul de descarcari, in comparatie cu luna similara din 2014.

Autovit.ro are tot mai multe masini de maxim patru ani vechime si isi consolideaza pozitia de site auto specializat al grupului Naspers, in timp ce OLX.ro este cel mai mare site generalist de anunturi online din tara, sectiunea auto avand o pondere importanta. In medie, masinile sunt vandute pe Autovit.ro la un pret de trei ori mai mare decat pe OLX.ro.

Pe Autovit.ro utilizatorii care vand masina pot alege sa dezactiveze anuntul si pot spune si cu cat au vandut-o, De aici rezulta date relevante. In al doilea semestru in 2015 au fost dezactivate 14,609 anunturi din sectiunea Autoturisme cu motivul „Am vandut pe Autovit.ro”. Valoarea medie a unei tranzactii incheiate a fost de 8,781 euro. Suma totala tranzactionata in al doilea semestru a depasit 128 milioane euro.

Pe OLX.ro, in intreg anul 2015 au fost dezactivate 270,777 anunturi din sectiunea Autoturisme cu motivul „Am vandut pe OLX.ro”. Valoarea medie a unei tranzactii incheiate a fost de 2,872 euro. Suma totala tranzactionata a depasit 777 milioane euro.

In plus, anul trecut a fost un succes evenimentul Black Friday organizat de Autovit.ro. Valoarea totala a masinilor inainte de reducerile oferite de dealeri a fost de 1,2 milioane euro, iar suma discount-urilor a ajuns la nivelul de 280.000 euro. Campania de anul trecut a fost de doua ori mai reusita decat cea din 2014. Cele 38 de masini  scoase la vanzare de Black Friday si-au gasit proprietar imediat. In aceste conditii, dealerii parteneri au fost extrem de multumiti.

Top 10 marci pe Autovit.ro si ponderea procentuala pe site

Marca

Procent

Volkswagen

18%

BMW

11%

Mercedes-Benz

10%

Opel

9%

Audi

9%

Ford

7%

Skoda

5%

Renault

4%

Dacia

4%

Peugeot

3%

Autovit.ro devine gazda pentru tot mai multe masini noi (5% din anunturi), iar valoarea medie a unui autoturism pus la vanzare pe Autovit.ro a ajuns la 12.303 euro. La camioane valoarea este de 21.421 euro, iar la utilitare, de 10.012 euro.

Masinile de pe Autovit.ro in functie de anul fabricatiei

Anul fabricatiei

Ponderea din totalul anunturilor

Pana in 1995

Sub 1%

1996-2000

4%

2001-2005

22%

2006-2010

30%

2011-2015

43%

A crescut ponderea masinilor premium, 30% dintre anunturi avand cu subiect marcile germane BMW, Mercedes-Benz si Audi. Peste 15% dintre anunturi sunt pentru masini de peste 20.000 euro, iar la vanzare se gasesc si modele de peste 100.000 euro de la marci precum Bentley, BMW, Lamborghini, Rolls Royce, Tesla Motors, Porsche sau Lexus. Cele mai scumpe masini listate valoreaza peste 300.000 euro.

Masinile de pe Autovit.ro in functie de pret

Interval pret

Pondere din total anunturi

Sub 3.000 euro

16%

3-5.000 euro

16%

5-10.000 euro

29%

10-20.000 euro

23%

Peste 20.000 euro

16%

Concluzii si estimari

1. 2015 a fost un an bun pentru toate segmentele pietei. Masinile noi au avut cel mai bun an din 2011 incoace, iar cele second-hand din import au avut cel mai bun an din ultimii sapte. Ramane clara preferinta romanilor pentru masini second-hand din import in comparatie cu masinile noi, raportul fiind de 3:1.
2. Persista preferinta pentru masini premium germane second-hand. Anul trecut s-au inmatriculat in tara 45.000 de masini second-hand ale celor trei marci premium germane, in timp ce inmatricularile de masini noi Audi, BMW si Mercedes-Benz au totalizat 6.000 de unitati. Preferinta romanilor pentru aceste marci se vede si pe Autovit.ro unde aproape o treime dintre anunturi se refera la ele.
3.Programul Rabla a fost din nou extrem de util pentru piata masinilor noi, peste un sfert dintre achizitii fiind facute prin intermediul sau, cele mai multe masini fiind Dacia (peste 11.000). Insa piata masinilor noi este sustinuta de persoanele juridice, ponderea companiilor fiind de peste 70%.
4. Programul Prima Masina, gandit de autoritati sa ajute tinerii sa-si ia masini noi prin credite avantajoase, a fost un esec fiindca sub 200 de achizitii s-au facut prin intermediul sau, desi se spera ca s-ar putea ajunge la cateva mii. Realitatea a dovedit insa ca nici bancile nu au fost interesate sa intre in program, dar nici clientii, carora conditiile de creditare oferite nu li s-au parut avantajoase.
5. Masinile electrice, despre care se vorbeste tot mai mult, au avut un an slab din moment ce s-au inmatriculat aproximativ 30 de vehicule noi 100% electrice. Raman foarte scumpe pentru o piata la care pretul de achizitie conteaza enorm, iar punctele de incarcare sunt inca foarte rare.
6. Autovit.ro a avut un an de referinta, lansand o noua platforma si noi aplicatii mobile. Evenimentul Black Friday in cadrul caruia s-au vandut 36 de masini, a fost un succes, iar aplicatiile mobile lansate in vara au fost foarte cautate, numarul de descarcari crescand cu 135% in luna decembrie.
7. Pe Autovit.ro a crescut ponderea masinilor fabricate recent. 5% dintre anunturi se refera la masini noi, peste 40% se refera la masini produse in ultimii cinci ani, iar valoarea medie a unei masini vandute este de peste 8.700 euro, cele mai scumpe listate fiind la peste300.000 euro.
8. 2015 a fost un an calm din puct de vedere legislativ pe piata auto fiindca nu s-au schimbat multe lucruri. La fel pare sa fie si anul in curs fiindca in 2016 timbrul de mediu ramane neschimbat si  programul Rabla se va desfasura dupa principii  asemanatoare cu ce s-a intamlat in 2015. In piata nu vor fi factori  care sa perturbe lucrurile.
9. Piata masinilor noi are toate sansele sa creasca in continuare, insa probabil cu un procent mai mic decat anul trecut. La reinmatriculari este foarte posibil ca lucrurile sa ramana la nivelul de anul trecut, in timp ce la masinile second-hand din import este foarte greu de facut o predictie, insa totalul de 250.000 din 2015 va fi extrem de greu de atins.
10. Este de asteptat ca ponderea vanzarilor de masini diesel sa scada in piata masinilor noi, tendinta fiind clara in 2015 cand in ianuarie dieselul reprezenta peste 67% din vanzarile de masini noi, iar in noiembrie era la sub 50%. Un efect in acest sens, limitat ce-I drept, ar putea avea uriasul scandal al emisiilor masinilor Volkswagen.

Lasa un comentariu