Acasa Piata Auto Programul Prima Masina a fost un urias esec in 2015. Ministerul Finantelor vrea sa-l revigoreze cu ajutorul programului Rabla in 2016

Programul Prima Masina a fost un urias esec in 2015. Ministerul Finantelor vrea sa-l revigoreze cu ajutorul programului Rabla in 2016

de Vlad Barza

Opel ADAM ROCKS (sursa - Opel)
Opel ADAM ROCKS (sursa - Opel)

Programul Prima Masina, gandit sa ajute tinerii sa-si cumpere masini noi, a fost un esec anul trecut cand nici macar 200 de persoane nu au apelat la el, desi asteptarile erau de multe mii. Ministerul Finantelor, care a initiat programul, a admis ca de vina este si faptul ca programul nu oferea conditii de creditare mult mai avantajoase decat cele ale bancilor, iar in consecinta in 2016 plafonul scade drastic. Ministerul vrea insa ca prima de casare din programul Rabla sa poata fi folosita pe post de avans in Prima Masina.


Despre Programul Prima Masina au aparut informatii in vara lui 2014, iar in toamna acelui an autoritatile au anuntat obiective indraznete: 20.000 de tineri isi vor lua in 2015 masina prin credit, statul garantand jumatate din valoarea creditului pentru un autoturism de maxim 50.000 lei+TVA.

Ei bine, anul trecut doar 187 de credite s-au acordat prin programul care a inceput in aprilie si nu a parut interesant nici pentru banci, dar nici pentru potentialii cumparatori.

De ce nu a mers? Rata era clar mai mica decat la un credit clasic, insa veneau alte costuri suplimentare, cele mai mari decurgand de la obligatia de a plati CASCO in toti cei cinci ani. Polita CASCO este in cel mai bun caz sub 250 euro/an, insa poate depasi 400 euro la masinile de volum. RCA-ul este o alta problema tot mai grava: in cel mai bun caz este sub 150 de euro/an, insa recentele scumpiri au dus costul anual si la peste 500 euro pentru soferii tineri.

Acum si Ministerul Finantelor admite ca Prima Masina nu a mers bine: „Din cauza timpului mai indelungat de care au avut nevoie finantatorii parteneri pentru a-si definitiva si aproba normele interne de creditare, precum si a perioadei scurte avuta la dispozitie pentru promovarea facilitatilor oferite prin Program in randul potentialilor beneficiari, a fost inregistrata o intarziere in demararea Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi, implicit o utilizare in proportie foarte redusa a plafonului aprobat pentru anul 2015, conditiile de creditare ale acestuia fiind foarte apropiate de cele ale pietei financiare. Astfel, pana la data de 30.11.2015, au fost acordate 187 de garantii in valoare totala de 3,125 milioane de lei”.

Bugetul era de 350 milioane lei, insa nici 1% nu a fost folosit. In aceste conditii, pentru 2016 „propunerea in ceea ce priveste plafonul garantiilor care pot fi emise, este suma de 100 de milioane de lei din diferenta neutilizata din plafonul alocat pentru anul 2015”.

Mai mult, tot pentru anul in curs, in ajutorul programului Prima Masina ar trebui sa vina Programul Rabla despre care cateva voci din industrie au spus ca a devenit ineficient si ca ar trebui oprit. Insa cifrele arata ca prin Rabla s-au putut cumpara anul trecut de o suta de ori mai multe masini noi decat prin Prima Masina. Propunerea pentru anul in curs este ca prima de casare din Rabla sa poata fi folosita drept avans in Prima Masina, program a carui atractivitate ar putea sa creasca in acest mod.

„In ceea ce priveste cresterea atractivitatii Programului, se propune cumularea beneficiilor oferite in cadrul Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi cu cele din Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national, in sensul acceptarii primei de casare acordate in cadrul Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national, pentru justificarea achitarii avansului minim obligatoriu de 5% din pretul de achizitie prevazut prin legislatia aferenta Programului Prima Masina”, potrivit autoritatilor.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre