In august, Jaguar Land Rover anunta ca a ales Slovacia pentru o investitie de peste doua miliarde de lire sterline, vestea socand autoritatile din orasul polonez Wroclaw care erau sigure ca nu pot pierde investitia deceniului in regiune. Financial Times povesteste cum Slovacia a castigat pe ultima suta de metri investitia, folosindu-se de discretie, de un plan extrem de hotarat si de amabilitate iesita din comun. Victoria Slovaciei poate servi oricand ca exemplu pentru Romania care a pierdut in trecut investitii auto mari. Insa chiar daca ar urma exemplul slovac, Romania porneste din start cu handicapul infrastructurii jalnice.
Jaguar Land-Rover (JLR) este producatorul auto european cu cea mai mare crestere procentuala a vanzarilor in ultimii ani fiindca situatia financiara s-a imbunatatit extrem de mult din momentul in care compania a fost preluata de indienii de la Tata Motors, in 2008.
JLR avea nevoie de o uzina si initial a vrut sa o construiasca in Arabia Saudita, apoi a venit varianta SUA si apoi s-a dovedit mult mai rentabil sa se aleaga un loc in Europa Centrala. Pentru ca era vorba de o investitie esentiala, sefii companiei nu s-au grabit, ci au „cantarit” cu grija fiecare optiune.
Trei tari au fost in lista scurta: Ungaria, Polonia si Slovacia, Romania nefiind in niciun moment un concurent de luat in seama. Ungaria a fost exclusa din start, insa Polonia parea favorita in primavara, cand se parea ca mega-uzina de peste 1,5 miliarde lire va fi construita in zona orasului Wroclaw. Ulterior, valoarea investitiei promise a crescut.
Insa Polonia a gresit mult. Ministrul Economiei, Janusz Piechocinski, declara multumit ca JLR a ales aproape sigur Polonia si ca s-au purtat sase runde de negocieri. Insa britanicii, spun surse citate de Financial Times, s-au aratat deranjati de faptul ca oficialii polonezi au iesit in presa anuntand lucruri care nu erau adevarate. Situatia seamana cu ce se intampla la noi prin 2007-2008 cand diversi oficiali din tara promiteau ca mari companii auto germane vor sa deschida uzine in regiune. Nimic nu s-a concretizat.
„Ni se spunea de catre un oarecare ministru polonez ce ar fi trebuit sa gandim, chiar inainte sa fi gandit asa ceva”, spunea un director JLR. „Era amuzant, insa si enervant”.
A fost o doza de aroganta si o lipsa de discretie care, cumulate, aveau sa conteze mult in alegerea locului. La mijloc de august Jaguar a anuntat unde va construi fabrica, iar polonezii au avut un soc fiindca tara aleasa a fost…Slovacia.
De ce a fost o surpriza, va veti intreba, mai ales ca Slovacia este o forta in industria auto europeana, tara de nici 6 milioane locuitori avand o productie uriasa de peste un milion de autoturisme pe an. Si nu vorbim de masini low-cost, ci si de modele precum Porsche Cayenne.
Insa marea surpriza a fost ca Slovacia s-a transformat din outsider in castigator in mai putin de o luna si este foarte interesant cum s-a putut intampla asta atat de repede.
Tara si-a pus toate fortele pentru castigarea proiectului, stiind ca o investitie in plus nu strica. A modificat rapid o lege a investitiilor semnificative, ceea ce i-a permis sa ofere subventii mai mari pentru ceea ce oficialii de la Bratislava au considerat ca fiind „investitia deceniului”.
Agentia slovaca de investitii a considerat o prioritate nationala castigarea uzinei si mai multe ministere s-au pus rapid pe treaba, fiindca se apropia momentul in care englezii alegeau locul. Apoi li s-a dat in concesiune un teren de 1.810 acri in regiunea Nitra, intr-un parc industrial unde compania, dar si viitori furnizori, pot primi subventii importante, fiind o zona economica speciala.
Apoi a mai urmat un episod decisiv. Intr-o dimineata, premierul slovac Robert Fico a decis sa mearga la o discutie cu delegatia JLR la un hotel de lux din Bratislava. Nu era parte a echipei de negocieri si pur si simplu a vrut sa transmita un mesaj; Slovacia e hotarata sa gazduiasca uzina, Si ca gest ce a impresionat in mod placut, Fico le-a lasat englezilor numarul de telefon mobil, spunandu-le ca il pot suna daca au nevoie de ceva. Sursele citate de FT spun ca intalnirea a avut un rol esential si a contat enorm si atitudinea profesionista a slovacilor.
Polonia se batea cu pumnii in piept si politicienii locali se mandreau cu aroganta ca totul este ca si rezolvat si investitia va ajunge in Polonia. Slovacia nu a dat dovada de aroganta, ci de eficienta, reusind intr-o luna sa faca minuni.
Ca si contrast cu tonul adoptat de polonezi, slovacii au fost rugati de cei de la Jaguar Land-Rover sa nu faca declaratii de presa pana nu este totul „batut in cuie”.
Pana la final de an JLR va anunta toate detaliile, insa Slovacia a obtinut o mare victorie, fiindca putini producatori auto vor sa deschida uzine in regiune, pe o piata auto instabila.