Acasa Piata Auto Ce masini au scos romanii la vanzare pe internet in primul semestru din 2015

Ce masini au scos romanii la vanzare pe internet in primul semestru din 2015

de Vlad Barza

Peugeot 106 (sursa - Peugeot)

Toate segmentele pietei auto au fost pe plus in prima jumatate a anului 2015 si, desi cresterile nu sunt spectaculoase, merita salutate dupa multi ani dominati de scaderi. Programul Rabla va ajuta semnificativ piata masinilor noi in a doua parte a anului, in timp ce Prima Masina nu va avea impact. O analiza Autovit.ro arata ce factori influenteaza piata auto si ce masini scot romanii la vanzare pe internet.

Informatii pe scurt

  • Toate cele trei categorii ale pietei auto (masini noi, second-hand din import si reinmatriculari) au crescut in primele sase luni, cu o pondere cuprinsa intre 4 si 14%. In total, cresterea cumulata a fost de 20.000 de unitati.
  • La masini noi, Dacia are 32% din piata, urmata la mare departare de Skoda, cu aproape 20%. La masini second-hand din import Volkswagen are aproape 30% din piata.
  • Pe Autovit.ro a crescut ponderea masinilor Euro 5 si Euro 6 si a celor germane premium. In schimb, a scazut procentul masinilor mai ieftine de 3.000 de euro. Cele mai scumpe masini de pe site trec de 200.000 euro, cele mai vechi sunt modele de epoca produse inainte de 1950.
  • Piata masinilor noi are mari sanse sa avanseze cu 10-15% sau chiar mai mult anul acesta, ajutata mai ales de programul Rabla, insa nu si de Prima Masina, care este ca si inexistent.
  • Timbrul de mediu nu va fi schimbat anul acesta si nu par a exista planuri nici in 2016, astfel ca efectele negative din piata second-hand vor persista.

Autovit.ro, cea mai mare platforma de anunturi auto din Romania, parte a grupului Naspers, a realizat o analiza comparativa a pietei auto in primul semestru din 2015 in raport cu perioada similara a anului trecut folosind datele publice ale Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

In plus, din datele de pe platforma Autovit.ro a rezultat o imagine fidela a pietei masinilor second-hand in functie de o serie de criterii.

Date despre piata auto din Romania in prima jumatate a lui 2015

Piata masinilor noi a avansat cu 10%, ceea ce inseamna un plus de peste 3.000 de masini fata de prima jumatate din 2014. Luna iunie, cu peste 8.500 de masini inmatriculate, a fost cea mai buna din noiembrie 2011 si pana in prezent. Efectele pozitive ale Programului Rabla au inceput sa se simta in iunie si se vor simti si in lunile urmatoare, mai ales ca primele date indica un inceput promitator al programului.

Piata masinilor second-hand din import a avut cel mai mare avans dintre categoriile urmarite in aceasta analiza, adica 14%, si ca atare a fost cel mai bun prim semestru din 2009 incoace pentru masinile second-hand aduse din afara tarii. Iunie a fost si aici o luna excelenta, cu peste 20.000 de masini, spre comparatie in alte luni iunie din trecut totalurile fiind mult mai mici (aproxmativ 13.000 in 2012 si sub 5.000 in 2011). Trei sferturi dintre masinile la mana a doua aduse au mai mult de opt ani vechime.

Reinmatricularile (tranzactii cu masini second-hand pe plan intern) au crescut cu 4% in primele sase luni ale anului, dupa ce si 2014 s-a inregistrat un avans moderat. Dat fiind ca pe piata nu vor aparea noi factori care sa influenteze lucrurile, este foarte posibil ca anul sa se termine cu peste 220.000 de tranzactii, mai ales ca lunile de maxim vin in general in al doilea semestru (anul trecut cele mai bune luni au fost iulie si octombrie).

Tabel 1: Inmatricularile in primul semestru in perioada 2009 – 2014 (sursa – DRPCIV)

Anul/Tip Inmatriculari Masini noi Masini second-hand din import Reinmatriculari
2009 62.653 129.076 172.404
2010 36.636 76.525 184.090
2011 31.758 44.444 198.084
2012 33.343 73.729 162.685
2013 24.549 101.735 97.846
2014 31.225 98.633 104.581
2015 34.472 112.444 108.575

Tabel 2: Inmatriculari lunare in 2015

Luna Masini noi Masini second-hand din import Reinmatriculari
Ianuarie 4.978 17.695 17.529
Februarie 4.116 17.710 18.066
Martie 5.339 19.187 19.252
Aprilie 5.482 19.232 18.114
Mai 5.927 18.311 17.243
Iunie 8.630 20.309 18.371

Primul semestru este in general mai slab decat al doilea ca si numar de masini inmatriculate, asa cum arata datele din Tabelul 3. Pana acum doi-trei ani mai exista sezonalitate in piata, lunile de maxim fiind primavara si toamna. In ultimii ani insa a disparut sezonalitatea din piata si au fost cazuri in care iulie si august au fost luni cu numar maxim de tranzactii. Ianuarie a fost in mod constant o luna slaba.

Tabel 3: Cat a contat primul semestru raportat la intregul an

Anul/ Tip de vehicule Masini noi Masini second-hand din import Reinmatriculari
2009 54% 61% 49%
2010 38% 36% 49%
2011 39% 47% 48%
2012 50% 42% 45%
2013 42% 46% 48%
2014 44% 45% 48%

La capitolul marci, Dacia domina piata de masini noi, in timp ce Volkswagen si Opel sunt preferatele romanilor la second-hand, unde si marcile germane BMW, Audi si Mercedes au o pondere exrem de importanta.

Tabel 4: Top 5 marci ca numar de masini noi inmatriculate in primele sase luni

Marca

Cota

1. Dacia

32,1%

2. Skoda

9,6%

3. Volkswagen

9,1%

4. Ford

7,6%

5. Renault

5,7%

Tabel 5: Top 5 marci ca numar de masini SH din import inmatriculate

Marca

Cota

1. Volkswagen

28,5%

2. Opel

17,3%

3. Ford

11,5%

4. BMW

6,9%

5. Audi

6,8%

Tabel 6: Top 5 marci ca numar de masini SH tranzactionate in tara

Marca

Cota

1. Volkswagen

19%

2. Opel

12%

3.Dacia

11%

4. Ford

8%

5. BMW

6%

Masinile de pe Autovit.ro in primul semestru din 2015

Pe Autovit.ro se gasesc  peste 70.000 de anunturi, dintre care cele mai multe sunt pentru piese de schimb si pentru autoturisme. Din 29 iunie site-ul are un nou design, mult mai usor de folosit si cu functionalitati mult imbunatatite. In plus, si cele trei aplicatii mobile au variante noi.

La capitolul autoturisme, a crescut in ultimele luni ponderea masinilor mai noi si mai scumpe, in special a celor germane premium. Daca in 2014 peste jumatate dintre anunturi aveau ca subiect masini de sub 5.000 de euro, acum ponderea acestora este de putin peste o treime. In plus, a crescut puternic numarul de masini la peste 10.000 de euro.

Tabel 7: Numarul de masini in functie de pretul la care sunt puse la vanzare pe platforma Autovit.ro

Palier pret Procentaj din numarul total de masini in 2014
Sub 1.000 de euro 1%
1-3.000 euro 16%
3-5.000 euro 17%
5-10.000 euro 27%
10-20.000 euro 22%
Peste 20.000 euro 17%

Marcile premium germane ocupa trei dintre primele cinci pozitii ca si prezenta pe Autovit.ro unde, per total, aproape patru din zece masini sunt mai noi de 2010. Interesant este ca sunt prezente si masini de epoca, chiar si mai vechi de 1950. La polul opus, al modernitatii, in oferta Autovit.ro sunt prezente si cateva modele electrice.

Tabel 8: Cele mai tranzactionate marci auto pe Autovit.ro

Marca Ponderea din totalul masinilor de pe site
Volkswagen 17%
BMW 12%
Mercedes 10%
Audi 9%
Opel 8%

Tabel 9: Masinile de pe Autovit.ro in functie de anul fabricatiei

Anul fabricatiei Ponderea din totalul masinilor de pe site
Inainte de 1998 2%
1998-2002 11%
2003-2006 20%
2007-2010 29%
2011-2015 38%

Tabel 10: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de norma Euro

Norma Euro Ponderea din totalul masinilor de pe site
Euro 0, 1 ai 2 2%
Euro 3 12%
Euro 4 45%
Euro 5 37%
Euro 6 4%

Concluzii si estimari

  • 1. Anul 2015 este unul special fiindca toate cele trei categorii ale pietei auto (masini noi, second hand din import, second hand pe plan intern) au crescut in primul semestru al anului. Cresterile sunt intre 4 si 14%, insa ca volume effective, piata masinilor noi a avansat cu aproximativ 3.000 de unitati, iar cea second-hand din import cu peste 14.000. La reinmatriculari cresterea a fost de aproximativ 4.000 de unitati. Romania este o piata extrem de mica in Uniunea Europeana, la masini noi reprezentand sub 0,5% din total.
  • 2. Programul Rabla este principalul factor care va ajuta piata masinilor noi sa se mentina pe plus, mai ales ca numarul de tichete a crescut cu 5.000 si se acorda si ecobonusuri pentru masini cu emisii reduse. Partea negativa este ca programul a inceput tarziu, in 27 aprilie si a avut si contestatari care spun ca nu mai este eficient. Anul trecut, un sfert dintre masinile noi au fost achizitionate prin Rabla, iar la unele marci ponderea a fost de 40%. E foarte posibil ca si in acest an sa se ajunga la procente asemanatoare.
  • 3. Cu totul diferit stau lucrurile in ceea ce priveste Programul Prima Masina care a inceput in prima decada din aprilie, desi se promitea inceperea lui in toamna lui 2014. Programul nu a starnit nici interesul clientilor si nici pe cel al bancilor, astfel ca este ca si inexistent in piata. Se poarta discutii pentru modificarea regulilor programului pentru a fi cat de cat atractiv, insa in piata totala Prima Masina va avea o pondere extrem de mica, posibil de sub 1%.
  • 4. Desi se vorbeste de doi-trei ani despre incurajarea creditarii, acest lucru nu s-a intamplat, iar tinerii nu sunt tentati sa-si ia masini noi in rate. Programul Prima Masina nu a venit cu pachete convingatoare si multi tineri care ar vrea sa-si ia masina platesc deja credite indelungate pentru locuinte, astfel ca masina nu este o prioritate.
  • 5. Daca piata second-hand este dominata de persoanele fizice, pe piata masinilor noi, patru din cinci achizitii sunt facute de persoane juridice, insa ponderea acestora va mai scadea in lunile de maxim ale Programului Rabla.
  • 6. Ajutata de Programul Rabla, piata masinilor noi poate sa creasca anul acesta cu 10-15%, la peste 80.000 masini noi inmatriculate. Piata second-hand poate atinge nivelul de 220.000 de unitati, atat la categoria masini aduse din import, cat si la reinmatriculari.
  • 7. Timbrul de mediu nu se va schimba anul acesta, astfel ca masinile Euro 3 si Euro 4 vor fi in continuare dezavantajate la vanzare din cauza taxelor mari. Nu sunt planuri de schimbare a cuantumului timbrului de mediu, astfel ca efectele negative ale acestuia vor persista cel mai probabil si in 2016.
  • 8. Masinile noi sunt inca scumpe pentru foarte multi romani, de aceea nu se asteapta o crestere spectaculoasa. Cresterea va veni oarecum organic, odata cu cresterea consumului, a creditelor, a veniturilor. Rabla si alte programe ajuta, dar nu sunt o solutie sustenabila pe termen lung si un stimulent puternic de relansare a pietei.
  • 9. Pe Autovit.ro a crescut ponderea masinilor Euro 5 si Euro 6, a celor mai noi de patru ani si a celor germane premium. In acelasi timp a scazut puternic ponderea masinilor mai vechi de 15 ani si mai ieftine de 3.000 de euro.
  • 10. Tot mai multi cumparatori de masini second-hand se indreapta catre dealerii autorizati, dorind sa achizitioneze masini cu istoric verificabil si cu garantie. Totusi, dealerii autorizati au inca o implicare redusa in vanzarea de masini second-hand si din cauza cadrului legislativ incomplet care permite comerciantilor independenti sa nu plateasca taxe si impozite.

„Toate segmentele pietei auto sunt pe plus la jumatatea anului curent, lucru binevenit dupa mai multi ani de scaderi. Ne asteptam la cresteri si mai mari, care pot fi impulsionate si printr-un cadru legislativ care sa sustina cat mai bine piata auto, respectiv prin incurajarea creditarii”,  mentioneaza Cristina Gheorghitoiu, General Manager Naspers Classifieds Romania.

„In conditiile in care putini tineri isi permit achizitionarea unor masini noi, Autovit.ro devine o varianta si mai viabila. Lucru pentru care ne-am pregatit prin relansarea Autovit.ro. Site-ul este acum mai usor de folosit, iar utilizatorii pot discuta intre ei cu ajutorul mesageriei interne inainte de a stabili o intalnire. Si pentru ca suntem oameni rapizi, cu o nevoie de informare imediata, tot acum am relansat si aplicatiile mobile, la care tin foarte mult. Sunt intuitive si prietenoase si au functionalitati de ultima generatie de care suntem foarte mandri”, adaugat ea.

Lasa un comentariu