Piata mondiala a componentelor auto a crescut cu 30% in ultimii patru ani si isi va continua avansul, putand depasi 650 miliarde euro in 2025. Cifra totala a industriei romanesti de componente auto a fost de 12,6 miliarde dolari in 2014, iar Romania inca are avantajul fortei de munca ieftina, insa cresterile salariale din ultimii doi ani pun competitivitatea in pericol, a spus Constantin Stroe (seful ACAROM) la o conferinta organizata de Ziarul Financiar. La capitolul productivitate suntem la pamant daca ne comparam cu tarile de succes din Europa Centrala, spune Stroe.
Piata totala a componentelor auto a fost de 406 miliarde euro in 2010 pe plan mondial, anul trecut a fost la aproximativ 530 miliarde euro, iar in 2025 va ajunge la 664 miliarde euro (pste 110 miliarde euro revenindu-i Chinei). Marja operationala medie globala a componentierilor auto a fost de 7,5%.
Interesant este ca profitabilitatea producatorilor de componente depinde de familia de produse, marja fiind mare la pneuri (aproape 10%) si mai mica la componentele de interior si ale sistemului electric si electronic (sub 6%). Constantin Stroe explica faptul ca la pneuri este productivitate mare fiindca exista si un grad mare de automatizare.
Cifra totala a industriei auto in Romania a fost de 18 miliarde euro in 2014, in crestere cu 7% fata de 2013. Din aceasta cifra, Automobile Dacia a avut afaceri de peste 4 miliarde euro, Ford de aproximativ un miliard euro, iar industria de componente auto a avut o cifra de afaceri de 12,6 miliarde euro. Exista o multime de multinationale cu mii de angajati, cele mai mari la acest capitol fiind grupurile germane Draxlmaier (15.000 angajati) si Continental (12.000). In total exista peste 600 de companii producatoare de componente auto si la multe fabrici salariile sunt sub media pe economie.
Segmentul componentelor auto a crescut mult peste cel al productiei de automobile (acum 4 ani componentierii aveau afaceri de 7 miliarde euro, acum au aproape 13 miliarde euro).
Exportul de componente auto s-a apropiat valoric de 9 miliarde dolari anul trecut, cresterea fiind importanta fata de 2011, cand a fost de 6 miliarde dolari.
In sectorul auto romanesc lucreaza peste 100.000 de persoane, iar cele mai noi investitii s-au facut in cateva regiuni cheie: Sibiu, Brasov, Cluj, Arges, Timis, Olt, Arad, noutatea fiind ca s-au facut investitii si in Moldova. Pentru cele mai multe investitii greenfield sau pentru extinderi de capacitati s-a acordat ajutor de stat, iar datele arata ca dupa 2009 pentru 18 proiecte mari in valoare totala de 350 milioane euro s-a aprobat ajutor de stat de 182 milioane euro.
Ritmul investitional in sectorul componentelor auto a fost mai mare decat in alte tari din regiune, insa sub potentialul local al segmentului. Ca si exemple de investitii recente ar fi Daimler (Sebes), Inteva (Oradea), Bosch (Cluj), Draxlmaier (Codlea), TRW (Roman), Yazaki (Braila), Pirelli (Slatina), Continental (Brasov), Federal Mogul (Ploiesti), Stabilus (Brasov), Hella (Timis, Arad).
Ramane insa problema productivitatii unde stam rau fiindca Slovacia a facut o cifra de afaceri mai mare in segment, desi numarul de angajati este de peste doua ori mai mic acolo. „Concluzia este ca la capitolul productivitate suntem la pamant daca vrem sa ne comparam cu tarile care merg inainte. Trebuie s-o spunem sincer”, spune Constantin Stroe.
Presedintele ACAROM spune ca stam bine la costul mediu cu forta de munca, capitol la care avem inca un avantaj fata de tari precum Cehia si Slovacia. „Trebuie aici sa scoatem in evidenta faptul ca cererile salariale din ultimii doi ani de zile (raportat la salariile care au fost), ne plaseaza la un procent foarte periculos pentru a ne mentine competitivitatea si pe viitor (…) Daca incepem sa cerem bani in nestire, dispare si acest argument cand va fi sa intre investitori noi. Scade singurul argument cu care noi ne putem prezenta (…) salariile mici inseamna un nivel scazut de trai, insa niciodata nu vom putea ajunge din urma tarile date ca exemplu, daca nu crestem productivitatea”
Constantin Stroe spune ca exista fabrici de componente auto unde nu e disciplina stricta si spune ca e uimit de cat de mult s-au schimbat in bine la acest capitol lucrurile la Dacia, dupa venirea Renault. Angajatii si-au adaptat mentalitatea la sisteme care s-au dovedit superioare si, daca acum multi ani angajatii Dacia mai refuzau sa intre in uzina cu incaltaminte de protectie, acum acest lucru nu se mai discuta si toata lumea respecta regulile.
Infrastructura ramane eterna problema, iar Constantin Stroe spune ca nu crede in promisiunile cum ca autostrada Sibiu-Pitesti va fi gata in 2020.