Acasa Piata Auto Drumul sinuos al pietei auto romanesti: Cum va arata in 2020, ce influenta au programele guvernamentale si care sunt sansele de supravietuire ale dealerilor

Drumul sinuos al pietei auto romanesti: Cum va arata in 2020, ce influenta au programele guvernamentale si care sunt sansele de supravietuire ale dealerilor

de Vlad Barza

Vechimea medie a autoturismelor importate in 2014 (sursa - APIA)

Piata masinilor noi a fost de 82.000 de unitati anul trecut, iar spre finalul deceniului are sanse sa ajunga la maximum 200.000 de unitati. Dealerii de masini noi spun ca piata din prezent este prea mica pentru a le permite sa obtina profit, astfel ca sunt in cautare de solutii pentru supravietuire. De ce programele Rabla si Prima Masina NU aduc multumire in piata, care e efectul „mentalitatii” romanilor asupra pietei masinilor noi si ce se poate schimba in piata pana in 2020 puteti citi in acest articol, realizat dupa o masa rotunda organizata de Dan Vardie Consult.

Piata auto romaneasca, minuscula in plan mondial si european

Desi piata romaneasca a masinilor noi este acum la 82.000 unitati/an, de patru ori mai mica decat in anul 2007, nu acelasi declin s-a inregistrat in piata auto mondiala, care in 2014 a atins un record absolut, de peste 89 milioane automobile vandute, iar anul acesta va depasi 90 milioane unitati.

Si daca ne raportam la Europa, unde piata totala a scazut si ea mult in ultimii ani, Romania sta rau daca luam in calcul raportul dintre numarul de locuitori si numarul masinilor noi cumparate anual, Romania sta extrem de rau, cu 3,5 masini noi/1.000 locuitori, doar Bulgaria avand o valoare mai mica. Comparatia e elocventa fata de tarile care stau cel mai bine, in Germania si Austria raportul fiind in 2014 de peste 35 masini noi cumparate/1.000 de locuitori, arata datele prezentate la masa rotunda organizata de Dan Vardie Consult.

Situatia pietei auto romanesti si prognozele pentru 2015

Si gradul de motorizare este inca scazut in Romania, parcul auto indicand sub 250 autoturisme/1.000 locuitori, in timp ce in UE multe tari au peste 500 masini/1.000 loc. Media pe Romania este de 245 masini/1.000 de locuitori, insa variatiile pe judete sunt foarte mari, gradul de motorizare fiind peste medie in Bucuresti si in Vest si mult sub medie in zona Moldovei si in Sud. De exemplu, in Timis gradul de motorizare este 280 masini/1.000 locuitori, in timp ce in Calarasi este de 131/1.000 loc. In Bucuresti este de 490/1.000. In judetele din Sud  gradul oficial de motorizare este mic si din cauza ca acolo circula multe masini inscrise in Bulgaria (dupa unele estimari chiar 150.000 unitati).

In Romania piata a totalizat 82.000 de masini noi anul trecut, singura categorie care nu a scazut fata de 2009 fiind cea a SUV-urilor, care au ajuns sa reprezinte 19% din piata. Segmentul C are 45% din piata, iar clasa B are 23%. Clasa A are sub 3% din piata, in timp ce segmentul E are doar 0,8%, conform datelor APIA.

Cum va fi 2015? La vanzarile de masini noi toti cei prezenti la masa rotunda au fost convinsi ca piata va creste. Prognozele prezentate de Secretarul General APIA, Marius Tudor, arata o majorare a vanzarilor de autoturisme cu 13,5% pana la 94.000 de unitati, in timp ce zona vehiculelor comerciale va totaliza circa 20.000 de unitati, in crestere cu 14%. Previziunile Dan Vardie Consult arata 100.000 de autoturisme si 20.000 de vehicule comerciale.

Programul Rabla: intarziat si ineficient

Anul trecut, un sfert dintre masinile noi vandute in tara au fost vandute prin Programul Rabla, cele mai multe fiind masini Dacia (peste 10.000), Skoda (peste 1.800) si Renault (peste 1.400). Ca procent, 38% dintre masinile vandute de Dacia si de Hyundai au fost prin Rabla, la Opel ponderea a fost de 26%, la Renault de 25%, iar la Volkswagen de 11%.

Secretarul general al APIA spune ca Programul Rabla nu adauga vanzari in piata, ci substituie volumele de vanzari care ar putea fi realizate oricum, si fara ajutorul acestui program. Oficialul APIA a mentionat ca programul Rabla are un impact tot mai redus si ca intarzierea acestuia si in acest an a creat un orizont de asteptare care a incetinit vanzarile.

„Promisiunile erau ca Programul va incepe in a doua jumatate a lui martie, insa acum ultimele informatii ne arata ca inceperea efectiva va avea loc catre finalul lui aprilie, probabil nu mai devreme de 27 aprilie”, a mentionat Marius Tudor.

Si oamenii din industrie considera ca Rabla face mai mult rau decat bine. „Programul Rabla a distrus un pic notiunea de pret, majoritatea brand-urilor de volum au facut campanii agresive, bazandu-se pe notiunea de pret”, e de parere Narcis Ghita, seful AutoItalia.

Cand e vorba de Programul Rabla, o intrebare este cat poate ajuta achizitia de masini ecologice, spune Nicoleta Gerea, director de marketing la Toyota Romania. Desi masinile hibride beneficiaza de ecobonusuri de 1.500 lei in program, suma nu e suficient de consistenta incat sa stimuleze achizitia, mai ales daca facem o comparatie cu tari din nordul si vestul Europei, mai spune ea.

Prima Masina, un program cu interes extrem de scazut

In prima decada a lunii aprilie s-au dat primele credite in programul Prima Masina care nu prea a starnit interesul bancilor si nici al dealerilor de masini noi. Nici publicul nu se arata interesat, iar bancile spun ca deja au programe de creditare mult mai avantajoase decat cel propus de autoritati.

Singurul avantaj real tine de avansul mic, insa cifrele avansate prima oara de autoritati, 20.000 masini/an, sunt fanteziste. Cel mai radical in opinii a fost Dan Vardie, organizatorul mesei rotunde: „Este un instrument politic creat inainte de alegeri pentru a promova o fata umana a premierului, care se gandeste la tineri. Cifrele prezentate, 20.000 unitati, nu aveau cum sa devina realitate. Este strigator la cer!”, spune el.

In plus, Programul este mult limitat de valoarea maxima a masinii care poate fi cumparata (50.000 lei + TVA), astfel ca multe modele sunt excluse din start, desi comerciantii au cerut sa poata fi cumparate si masini mai scumpe prin acest Program.

Persista apetitul romanilor pentru SH

Marele „of” al comerciantilor de masini noi este legat de faptul ca importurile de masini second-hand sunt de peste trei ori mai mari decat vanzarile de masini noi. De ce se intampla asta?

Foarte franc a fost Viorel Eremia, directorul marcii Citroen in Romania, admitand ca apetitul romanilor pentru masini SH a ramas mare si in criza: „Daca n-au putut sa-si ia masini noi de 15.000 euro, romanii si-au luat masini second-hand de 7-8.000 euro. Si acum constatam ca un client, decat sa dea 12.000 euro pe o masina noua cu patru ani garantie, prefera sa se duca in targ sa-si ia un BMW de exemplu, cu 180.000 km, dar care totusi ii creeaza un statut, mai ales ca automobilul a ramas un element de statut. Asta este mentalitatea, nu o vom schimba noi imediat”.

Romanul s-a obisnuit ca atunci cand cumpara o masina second-hand sa nu plateasca taxe, spune Ciprian Bercea, director de marketing la Automobile Bavaria, mai ales ca pentru BMW piata gri de masini rulate e de cateva ori mai mare decat cea a masinilor noi in Romania: „Clientul s-a obisnuit cu ideea ca isi aduce masina din Germania fara TVA. Or, daca ar vrea sa cumpere o masina din Germania verificata,  de la Automobile Bavaria, nu o poate cumpara fara TVA”, a spus Bercea, explicand de ce compania nu a putut face un business puternic de second-hand, desi a parcurs cativa pasi in acest sens.

Oficialul Automobile Bavaria spune ca a auzit ca in Sudul si Sud-Estul tarii exista dealeri care, in disperare de cauza, si-au creat anumite firme paravan in Bulgaria ca sa raspunda cerintei de nefiscalizare si nu doar ca fac reexeport, ci fac si reimport si dau clientului masina. Practic, dealerii vor cu orice pret sa faca volume, in speranta ca la final de an vor primi bonusuri de volum care-i vor ajuta sa supravietuiasca.

Cum va arata piata in 2020

Particpanttii la masa rotunda au fost intrebati despre cum vad pata auto romaneasca peste cinci ani. Daca pentru 2015 toti au fost de acord ca va fi o crestere de peste 10%, pentru 2020 e mult mai greu de spus, estimarile fiind variate: intre 150.000 si 200.000 de unitati.

„Noi, la AutoItalia, ne asteptam la crestere si in 2015, in special in zonele persoane juridice si vehicule comerciale. Trimestrul I a fost incurajator din acest punct de vedere. Pentru 2020 estimez o piata intre 150.000 si 2000.000 de masini”, a declarat Narcis Ghita, in timp ce reprezentantii Opel se bazeaza pe „o majorare a pietei pana la circa 105.000 de unitati. Marca noastra va creste odata cu piata, in special in zona utilitarelor”.

Mihai Ivanescu, director la Tiriac Holdings, e de parere ca dupa 2018 piata poate avea doi ani cu un maxim de 200.000 de unitati, urmand ca apoi sa se stabilizeze undeva in jur de 150-180.000 unitati.

Si George Damian, Director de Vanzari KIA este de parere ca „piata se va plasa undeva peste 100.000 de unitati in acest an, mai ales ca trimestrul I a inceput foarte bine”.

O pozitie mai precauta a fost cea a lui Alex Florescu, Customer Service Manager la Volvo: „Noi, fiind reprezentantii unui brand suedez, suntem mai relaxati. Acceptam piata asa cum este. Dar mizam pe diversificarea portofoliului si pe succesul lui XC90, un SUV de care aveam mare nevoie”.

De asemenea, Nicoleta Gerea, Director de Marketing al Toyota Romania, a explicat: „O problema pentru anuntarea unor previziuni este cea legata de piata reala. Nimeni nu stie de fapt cu exactitate cat este piata. Sunt statistici paralele care arata diferit. Cat dintre masinile raportate in datele APIA sau DRPCIV sunt de fapt aici in tara? Totusi, pentru 2015, noi ne asteptam la o piata de circa 90.000-100.000 de masini, iar Toyota va creste odata cu piata. Despre 2020 nu putem spune prea multe, dar este posibil ca piata sa ajunga la 150.000-200.000 de unitati”.

Tot in maniera optimista au tratat evolutia pietei si Teodor Brusalis (Hyundai) si Razvan Antoniu (Mitsubishi). Brusalis s-a referit la infrastructura si la „cele doua Romanii”, Bucuresti plus cinci-sase orase mari vs. Romania rurala: „Piata va putea depasi 200.000 de masini numai daca cele doua Romanii se vor putea unifica. Degeaba iti cumperi o bijuterie de masina daca faci multe ore dintr-o parte in alta a tarii, mergand in medie cu 50-60 km/h”.

La Romania rurala a facut referire si Viorel Niculescu, director general BDT Mazda: „La tara nu se cumpara masini, daca mergeti prin Moldova puteti vedea ca satele sunt goale, s-au depopulat in asemenea hal incat este greu sa crezi ca situatia s-ar putea imbunatati de la sine”. Viorel Niculescu spune ca Guvernul are un aport negativ la evolutia industriei auto: „Nu au viziune asupra industriei auto, care conteaza foarte mult”.

Dealerii, la limita supravietuirii

O alta tema importanta abordata de participantii la masa rotunda „Piata Auto in 2015”, a fost cea a profitabilitatii dealerilor. Pentru ca acestia sa isi poata sustine si dezvolta afacerile este nevoie ca marjele de profit sa revina in limite normale. Toti cei prezenti au fost de acord ca, dupa incercarea mai mult sau mai putin reusita de a salva toti dealerii, acum este nevoie de masuri concrete pentru a ii ajuta sa obtina finantari pentru investitii si marje de profit care sa le permita dezvoltarea afacerilor. In acest context un punct important este depasirea pragului de 100.000 de masini noi vandute la nivel de piata, peste aceasta cifra fiind posibila obtinerea unui profit in comertul cu masini.

„Suntem foarte jos in momentul de fata, iar performanta este ca am supravietuit, insa am supravietuit fara sa facem bani, am dat oameni afara, am facut sacrificii. O piata de 70.000 de masini nu poate aduce un nivel de profitabilitate si nu trebuie sa ne mai bazam cresterile pe Programe, fiindca acestea nu rezolva lucrurile pe termen mediu, iar aici vorbesc de Rabla si de Prima Masina, programe la care alte tari au renunta demult. Trebuie sa facem orice pentru a trece de pragul de 100.000 de masini prin care putem sa dam o sansa dealerilor”, e de parere Mihai Ivanescu, Coordonator Divizie Importuri Auto in cadrul Tiriac Holdings si Presedinte al Premium Auto.

O chestiune importanta este legata de slaba reprezentare a vanzarilor second-hand in retelele oficiale, in conditiile in care exista o concurenta neloiala din partea importurilor SH nefiscalizate.

O varianta ar fi ca dealerii sa devina multimarca, in sensul de a vinde si marci din alte grupuri auto, pentru a-si maximiza sursele de venit. Nu este o varianta viabila fiindca masinile sunt foarte diferite din punct de vedere tehnic, astfel ca dealerii ar trebui sa investeasca enorm pentru a putea vinde, dar mai ales pentru a oferi service pentru marci din diverse grupuri, precizeaza Silviu Preoteasa, reprezentant al Federatiei reparatorilor din Romania, dar si al companiei Midocar (dealer Volkswagen, Audi si Weltauto).

El mai spune ca o problema extrem de mare a distribuitorilor auto tine de concurenta excesiva, mai ales in Bucuresti „Hiperconcurenta inseamna marje de profit din ce in ce mai mici, nimeni nu stie sa spuna cat de mici. Acea marja face diferenta intre existenta dealerului sau disparitia lui. Concluzia ar fi ca dealerii sigur nu vor fi multibrand la modul ca vor avea marci din alte grupuri. Am colegi care au incercat sa ia si marci straine de Volkswagen, dar n-au reusit, si-au dat seama ca nu merita”, spune Preoteasa, care adauga ca are sens ca retelele de dealeri sa inglobeze dealeri de la alta marca. El mai spune ca e greu ca un dealer auto sa mai supravietuiasca astazi doar din vanzari de masini noi si nefacand altceva.

Totusi, a trecut perioada foarte grea pentru dealerii auto, iar anul trecut au fost si concesiuni noi deschise si renovari ale unor puncte de vanzare mai vechi. Dealerii din cele mai mari 10-15 orase din tara si-au stabilizat situatia, foarte greu este pentru dealerii din orasele mai mici, pentru ei este mai mare pericolul falimentului, este de parere Narcis Ghita, seful AutoItalia.

La evenimentul desfasurat vineri, 17 aprilie, au luat parte Ernest-Virgil Popovici – Presedinte APIA, Sebastian Vladescu – fost Ministru de Finante al Romaniei, Narcis Ghita – Director General AutoItalia, Mihai Ivanescu – Coordonator Divizie Importuri Auto in cadrul Tiriac Holdings si Presedinte al Premium Auto, Razvan Antoniu – Director Executiv Mitsubishi Romania, Teodor Brusalis – Director Executiv Hyundai Auto Romania, Viorel Niculescu – Director General BDT Mazda, Nicoleta Gerea – Director Marketing Toyota Romania, Ciprian Bercea – Director Marketing Automobile Bavaria, Viorel Eremia – Director Marca Citroen, Marian Stancu – Director Vanzari Falcon Electronics, Cristian Sandu – Director Marketing si Vanzari Opel Romania, Silviu Sepciu – Responsabil Comunicare Renault Commercial Roumanie, Florin Marinescu – Director Regional CEC Bank, Marius Tudor – Secretar General APIA, Silviu Preoteasa  Presedinte FEDRA, George Damian – Director Vanzari KIA Romania, Alex Florescu – Customer Service Manager Volvo si Ionut Lupu – Director Comercial Honda Trading Romania.

Lasa un comentariu