Acasa BMW INTERVIU cu Adelin Petrisor, jurnalistul de razboi care nu crede in masina-tanc si prefera automobilul in detrimentul oricarui avion

INTERVIU cu Adelin Petrisor, jurnalistul de razboi care nu crede in masina-tanc si prefera automobilul in detrimentul oricarui avion

de Adrian Mitrea

Adelin Petrisor (sursa - BMW Group Romania)

Jurnalistul Adelin Petrisor a descoperit placerea de a conduce pe o Dacia 1310, a fost extaziat de Daewoo Cielo si s-a bucurat enorm cand a primit ca masina de serviciu Peugeot 406 2.0 HDi. Apoi a trecut la Audi, iar acum este ambasador BMW in Romania. Nu crede in masina-tanc si prefera oricand un drum cu automobilul decat unul cu avionul. Despre toate acestea, plus detalii inedite despre viata lui ca tanar sofer si recent motociclist, poti citi in acest interviu.

Adrian Mitrea: Ce l-a determinat pe Adelin Petrisor adolescentul sa dea examenul pentru permis auto si sa conduca?

Adelin Petrisor: Nu stiu… Nu cred ca exista vreun baiat caruia sa nu-i placa masinile. Eu am facut scoala pe o Dacie 1310, ca am luat permisul in 1993. Mi-a parut rau ca foarte multi colegi de-ai mei au fost dati la scola de la sase ani si in clasa a XII-a aveau deja permis de conducere. Eu nu puteam sa am pentru ca nu aveam 18 ani impliniti.

Am facut scoala pe o Dacia 1310. Mi s-a parut senzationala, iti dai seama. Tata nu m-a lasat niciodata sa conduc inainte de scoala. In momentul in care am inceput scoala de soferi a fost prima data cand am plecat cu masina de pe loc (…). Ma lasa tata sa o pornesc in parcare, atat.

Ca baiat, eram foarte incantat. Mi-a placut! Aveam un Porsche 911 mic, macheta. Un Porsche galben, n-o sa-l uit toata viata! Cu farurile alea rotunde asa… Mi s-a parut geniala masina.

Prima mea masina a fost insa o Dacia 1310 pe care mi-au cumparat-o ai mei cadou cand am terminat facultatea. Si am fost foarte mandru de ea! Era noua.

Adrian Mitrea: Ce culoare era?

Adelin Petrisor: Argintiu. Ma injura toata lumea prin Bucuresti si ma claxona. Imi furau si busonul de la benzina ca aveam numar de Buzau. Daca mi-o luase tata, o inmatriculase tata. Mi se parea senzationala. Iti dai seama, prima mea masina! Asta se intampla prin 1996. Cred ca a fost masina pentru care am cumparat zece busoane de benzina. Mi le furau mereu.

Politia mi-a si explicat de ce: Hotii se gandeau ca esti din provincie, esti in trecere, si a doua zi nu mai stai sa faci plangere. Eram victima sigura. Furau benzina. Erau unii din cartier. Stateam la Dristor cu chirie intr-o garsoniera.

Mi-am gasit-o odata in parcare – aveam lant la portbagaj sa nu-mi fure rezerva, ca se furau roti de rezerva pe vremea aia – cu colturile portbagajului ridicate cu ranga, pentru ca nu au putut sa deschida complet capota portbagajului. Ziceai ca are eleroane. Si m-a costat chestia aia… Mai bine imi furau roata!

N-am tinut aceasta masina foarte mult. Pana prin ’99, cred, cand mi-a dat Antena masina de serviciu care mi s-a parut desprinsa din viitor. Era un Cielo Executive! Cu aer conditionat. Albastru! A fost prima mea masina mai “spalata”. Avea geamuri electrice, iti dai seama…

Adrian Mitrea: Cat a durat „era Cielo”?

Adelin Petrisor: Nu foarte mult. In 2003, cand m-am intors Bagdad, din razboi – am fost singurul reporter roman acolo si Antena a facut un rating urias, la Observator aveam dublu fata de Pro TV – am primit cadou un Peugeot 406. Era 2.0 HDi… Altceva! O masina foarte frumoasa, un albastru inchis. Peugeot face motoare diesel OK – o masina senzationala – de serviciu, evident – pe care am tinut-o pana prin 2005, cand Antena mi-a schimbat masina de serviciu si mi-a dat un Audi A4 2.0 TDI.

Adrian Mitrea: Adica modelul care a devenit ulterior SEAT Exeo, nu?

Adelin Petrisor: Da, exact. O masina foarte frumosa! Era un albastru-deschis. Mie imi place albastru. Si la BMW…. Albastru Estoril, cu pachetul M, este… Si acum, pe M3 si M4 au un albastru si mai deschis, nu mai stiu cum se numeste… Blue Yas Marina! Sa vezi M3-ul cum arata! Maine mi-as lua.

Dupa primul meu A4 a aparut cel cu LED-uri, lovitura de design. Toata lumea a innebunit. Pe asta mi l-am cumparat eu, nu mi l-a mai dat Antena ca masina de serviciu. Mi l-am cumparat.

Apoi am avut un Audi A5, negru, 2.0 TFSI, 211 Cai Putere. Supermasina! (…)

Ulterior, cand am devenit tata, a aparut copil, carucior, probleme… am trecut la un A4 allroad. Tot negru. O masina foarte OK.

Adrian Mitrea: Daca ai permis din 1993, sunt vreo 20 si ceva de ani de atunci. Ai observat cum si daca ne-am schimbat cumva, noi, soferii, in acest timp?

Adelin Petrisor: Cred ca am crescut odata cu tara. Ne-am mai civilizat. Imi aduc aminte de ’96-’97 cand daca aveai numar de provincie te claxonau toti, dadeau flash-uri… „Haide bai tarane!…”. Acum nu mai e asa.

Si am vazut ca s-au mai civilizat oamenii ca eu ma dau cu motorul de prin 2004 si imi aduc aminte cum era sa te feresti de portiere. Bine, si astazi sunt oameni care iti intorc in fata, dar nivelul de civilizatie a crescut, totusi. Azi, la semafor, 6 din 10 se dau la o parte, te lasa sa treci. Acum 10 ani virau spre tine ca sa NU treci!

Si tara s-a schimbat. Adica tara se schimba daca ne schimbam noi. Tara nu e o chestie asa… o entitate separata care se schimba. Se schimba si arata altfel doar cand oamenii arata altfel.

Adrian Mitrea: Eu m-am intalnit si cu oameni care spun ca acum se conduce mai agresiv. Nu esti de acord, sa inteleg?

Adelin Petrisor: Nu, nu cred asta. Deranjul pentru soferi e mai mare acum pentru ca sunt mult mai multe masini. (…) Eu sper sa apuc si vremurile in care lumea nu va mai parca nejustificat pe locurile pentru handicapati. Chestia asta ma enerveaza cumplit. Ma duc la mall-ul de la Baneasa si langa Carrefour sunt numai locuri pentru persoane cu handicap. Sunt pline de masini… Si sunt convins ca acei oameni nu au vreun handicap. Poate doar la nivel de creier. Daca o sa vad si schimbarea asta o sa zic: „Da, chiar ne-am civilizat!”.

De ce asistam la asta? Simplu. Pentru ca Politia ii lasa in pace. Daca ti-ar ridica masina si ai plati scump pentru asta, lumea s-ar civiliza brusc. In Germania e disciplina nu pentru ca nemtii au in ADN civilizatia, ci pentru ca de zeci de ani platesc amenzi mari si nu-si permit. In Elvetia ti se confisca masina sau platesti amenda in functie de cat ai declarat venitul pentru anul anterior. (…) Oricat de bogat ai fi, cand ti se confisca un Ferrari, un Porsche sau un i8, s-ar putea sa te gandesti mai mult data viitoare inainte sa apesi acceleratia si sa nu mai faci asta. E chestie de coercitie.

Adrian Mitrea: Cum e trecerea de la Audi la BMW?

Adelin Petrisor: Sunt doua marci premium senzationale. Insa niciodata un Audi nu se va conduce cum se conduce un BMW. Pana in 2012 nu condusesem masina cu propulsie (roti motrice spate – n.r.). Am fost uimit de directie si de sportivitate. A fost un soc sa vad cum se conduce masina. Daca tragi un grad de volan, masina se duce fix un grad. Mi-a placut ca este echilibrata ca distributie a maselor, 50% fata cu 50% spate. Sta altfel pe drum. Si tu stai altfel in ea. E mult mai sportiva si… cum sa spun… Condusul e cu totul si cu totul altfel.

Eu am trecut de pe Audi pe BMW si la inceput interioarele mi s-au parut mult mai simple la BMW si mai putin „lucrate”. La Audi sunt foarte elaborate. La BMW erau modele unde pasticele erau mult mai proaste. Insa vreau sa spun ca dupa trei ani de condus BMW mi se pare mult mai OK simplitatea din BMW si ca nu sunt foarte multe briz-brizuri.

Dar la prima trecere mi s-a parut ca interioarele arata mult mai bine la Audi si ca sunt mult mai lucrate. Dupa ce conduci BMW si vezi cum sta masina, nu imi mai pasa ca interiorul nu e la fel de impopotonat.

Si mai e o chestie. Multimedia de la BMW e mult mai simplu de utilizat. Simti cum sunt butoanele pe langa iDrive si te obisnuiesti cu ele imediat. Nu trebuie sa te uiti unde pui mana. Acum zece ani, cand a pus BMW iDrive pe masini, era complicat, dar acum functioneaza foarte bine si sunt multi producatori care l-au copiat.

Oricum, BMW este despre condus! Apoi vorbim despre interioare, design… Mie Seria 3 Touring mi se pare o masina foarte, foarte frumoasa. Daca ar fi sa aleg acum o masina de la BMW ti-as spune 335i Touring, xDrive, Pachet M, albastru Estoril.

Adrian Mitrea: Bun, deci acum am in fata un Adelin Petrisor sofer de BMW. Cum se impaca imaginea unui jurnalist de razboi cu imaginea unei marci care este cumparata si de oameni mai putin educati?

Adelin Petrisor: Sunt oameni putin educati care cumpara si Ferrari. Si Ferrari iti verifica background-ul in momentul in care iti vinde o masina! Este politica asta cu care se lauda ei. Eu iti arat o gramada de manelisti care au Ferrari.

Crezi ca Apple poate sa vanda numai oamenilor care au facut facultate? Nu! Apple vinde oricui. Ferrari vinde oricui, lasand la o parte marketing-ul asta. Tu esti manelist, dar cumpar eu masina cu banii tai si ti-o dau tie. Si Ferrari ar vinde oricui, direct, dar au aceasta gaselnita de marketing…

Si Audi are problema asta. Mercedes-Benz are problema asta. E un produs OK, toata lumea si-l doreste, evident.

Mafiotii ce sa-si cumpere? Normal ca vor masini premium. Pentru ca si pot sa-si cumpere, poate chiar mai repede decat mine sau decat tine, masini de peste 100.000 euro.

Imi aduc aminte ca atunci cand Aveam Audi A5 eram oprit in benzinarie si era acolo un Audi RS5. Deci o masina care poate sa treaca de 100.000 euro. Soferul isi spala parbrizul si a stropit mai multi oameni din jur. Cineva i-a batut in geam si i-a atras frumos atentia: „Ce faci, speli parbrizul aici? Spala-l si tu afara, pe drum!…”. Era un baiat asa… mai brunet, s-a dat jos din masina si a zis: „Ce ba? Vrei sa va rup capu’?”

Acum tu ce te astepti? O masina de peste 100.000 euro… Cam care sunt sansele sa fie cumparata de un profesor universitar sau de un chirurg? Unul tanar, ca poate unul mai in varsta ar avea bani sa-si cumpere si asa ceva.

Toate marcile premium au problema asta. La Apple nu-ti sar in ochi astia ca nu te calca cu iPhone-ul pe strada. La masina e mult mai evident.

Toate produsele de lux din lumea asta sunt cumparate inclusiv de dubiosi, dar cand e vorba de masina te deranjeaza ca se dau la tine in trafic, te intimideaza, huruie motorul cand esti pe trecerea de pietoni si-ti zboara palaria.

Adelin Petrisor - reporter de razboi (sursa - Adelin Petrisor)

Adrian Mitrea: Cum vezi tu automobil ca tanc vs. tancurile adevarate?

Adelin Petrisor: Pai sa luam M1 Abrams. Are motoare de avion si consuma 100 de litri cat ai zice peste. Automobilul-tanc, adica in sensul ca e mai sigur, e o prostie.

Da, e intimidant sa stau la semafor si sa vad langa mine un Escalade – masinile americane in general sunt foarte mari –, dar sunt si masini mici si sigure. Pana la urma siguranta e undeva la piciorul tau drept, jos. Daca mergi cu 220 km/h, sari pe camp si te-ai infipt intr-un compact… tot mori, oricat de tanc ar fi masina ta.

Am vazut in Irak, ca tot vorbeam de M1 Abrams, tancuri din-astea care au trecut peste mine ingropate si erau facute praf, iar oamenii din el murisera. Deci nu exista siguranta 100%.

Eu cred ca masina devine sigura si cand tu conduci prudent si defensiv. Ma bucur ca in ultima vreme am tot vazut in presa reclame pentru cursurile de condus defensiv, ca in scoala de soferi oricum nu inveti nimic.

Cand am facut scoala moto, te rog sa ma crezi ca eu nu am schimbat viteza a II-a la motocicleta. Ne-au bagat in poligon, ne invarteam ca niste oua intr-o caldare si eu i-am dat viteza a II-a prima data cand am iesit in trafic. Ceea ce mi se pare o dementa! Sa trimiti in trafic un motociclist asa… Si ca mine sunt multi, nu e vorba ca am nimerit eu un instructor…

Adelin Petrisor si Claudiu David (sursa - BMW Group Romania)

Adrian Mitrea: Ce masini te-au impresionat profund? Acelea despre care zici: „Da ba! Masina aia!…”

Adelin Petrisor: Cred ca Porsche 911 Targa, cand am fost la o lansare prin 2006-2007. M-a impresionat masina!

Si mai m-a impresionat un BMW M5. Mi s-a parut un pic mare, sunt mai degraba fanul Seria 3, dar M5 mi-a placut mult. Si nu e vorba doar de putere aici, de cei 560 de Cai Putere, ci ca au reusit sa imbrace un bolid in haine de strada. Poti sa te duci la birou, la gradinita sa iei copilul. Poti sa bagi in portbagaj un televizor cu plasma, orice. Masina e foarte, foarte civilizata.

Am condus-o nu doar pe strada, ci si pe pista aeroportului Baneasa, de striga Cludiu David la mine: „Dai frate! Apasa acceleratia aia la podea, fara frica!” (…) Vomiti, daca ai mancat inainte, cu toate sistemele decuplate.

Dar merge bine si pe strada. Nu se ineaca la 60 km/h, poate sa mearga si linistit. Iar mie imi place foarte mult sa conduc! Mai sunt invitat prin tara pe la evenimente, conferinte, si imi zic organizatorii ca-mi cumpara bilet de avion. Eu le spun: „Nu, nu! Nu e nevoie, lasati ca vin cu masina!”

Si cand aveam Cielo m-as fi dus la Marea Neagra in fiecare zi si acasa la Buzau de doua ori pe saptamana.

Adrian Mitrea: Asta inseamna ca n-ai o parere prea buna despre masinile autonome…

Adelin Petrisor: M-ar enerva teribil de tare sa am o masina in care sa stau pe bancheta din spate si sa citesc ziarul. (…) Sunt multi din generatia tanara care isi doresc asta. (…) Pe mine ma oftica, sunt omul cu „placerea condusului”.

E clar ca va deveni mai sigur condusul, ca omul te pune de regula in pericol, dar mai e mult pana atunci…

Adelin Petrisor si Claudiu David (sursa - BMW Group Romania)

Adrian Mitrea: Diesel sau benzina?

Adelin Petrisor: Am condus mult diesel in ultima vreme. Dar eu am fost mereu fan benzina. Am condus mult TFSI. Imi plac motoarele pe benzina. In ziua de azi nu mai e problema cu silentiozitatea.

De exemplu, cel mai tare motor din lume, accesibil si oamenilor mai obisnuiti, este cel cu 6 cilindri in line de la BMW, care porneste de la 306 Cai Putere.

Nevasta-mea habar nu are despre masini, dar a fost o faza cand aveam un Seria 3 Coupe cu motorul de 6 cilindri pe benzina in garajul subteran si cand am pornit motorul, ea fiind langa masina, a zis: „Mamaaa! Cum se aude!” Iti dai seama ce inseamna… Deci cred ca… benzina.

Adrian Mitrea: Propulsie, AWD sau tractiune?

Adelin Petrisor: Propulsie. Eu ma duc la Sinaia si ma mai dau cu placa de snowboard, iar primarul de acolo e cunoscut ca nu prea curata repede drumurile. Nu am avut nicio problema cu propulsia. Daca nu esti nebun sa-i dai talpa si mergi civilizat, nu ai nicio problema. Sunt si atatea sisteme de asistenta acum…

E OK xDrive la BMW pentru ca masina e in principiu cu roti motrice spate si doar la nevoie intervin si cele din fata. In Bucuresti ninge de trei ori pe an. Nu mi-as cumpara xDrive doar pentru asta.

Exista ideea asta ca masina cu propulsie e periculoasa iarna. Da, era asa acum 20 de ani. Acum, cu anvelope de iarna si toate sistemele de siguranta, e imposibil sa vezi un Mercedes-Benz sau un BMW ramas in drum iarna.

Adelin Petrisor (40 ani) este cel mai cunoscut reporter de razboi din Romania si pasionat de automobile. In cariera lui la Antena 1 si TVR a zburat cu avioane de lupta precum IAR 99 Soim, MIG 21 Lancer, F16, JAS 39 Gripen si Eurofighter Typhoon. La capitolul elicoptere a zburat cu Chinook CH 47 si CH 46 Sea Knight, UH 60 Black Hawk, H53, Sea Stallion. Ca avioane militare de transport a zburat cu C130 Hercules, C27 j Spartan, C2 Greyhound si C17. Cele mai apropiate de automobile au fost autovehiculele militare: Humvee, MRAP, Bradley si Abrams M1.

Adelin Petrisor si F16 (sursa - Adelin Petrisor)

Lasa un comentariu