Una dintre cele mai importanta asociatii auto din Marea Britanie a lansat o „contra-campanie” care vine in apararea masinilor diesel ce vor fi tot mai dur penalizate in mai multe tari europene. Masinile diesel nu sunt nici pe departe atat de poluante cum sustin cei care vor sa le interzica, iar normele Euro 6 prevad reducerea drastica a emisiilor de oxid de azot, spun initiatorii campaniei. Constructorii auto sunt deranjati de faptul ca in ultimii 20 de ani au fost incurajati sa investeasca masiv in masinile diesel, iar acum totul va fi in zadar.
Influenta asociatie britanica Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) a tinut sa dea o reactie virguroasa planurilor legate de interzicerea masinilor diesel in diverse orase europene, cel mai bun exemplu fiind Parisul.
SMMT impreuna cu BMW, Ford, si Jaguar Land Rover, au decis sa vina cu cateva lamuriri in legatura cu atat de hulitele masini diesel, noteaza BBC.
„Motoarele diesel de astazi sunt cele mai curate din istorie si reprezinta rezultatul miliardelor de lire sterline investite de producatori oentru imbunatatirea calitatii aerului”, spune presedintele SMMT, Mike Hawes. „Tocmai din acest motiv, interdictiile si tarifele mari de parcare pentru vehiculele diesel nu au sens”, mai spune el.
In trecut, autoritatile au incurajat consumatorii sa cumpere masinile diesel fiindca motorina este un combustibil mai eficient decat benzina, consumul mediu este mai mic, la fel si emisiile de CO2.
Problema este ca masinile diesel au emisii mai mari de oxid de azot, substanta periculoasa pentru sanatate, mai ales pe partea cailor respiratorii si a infectiilor pulmonare. SMMT subliniaza insa ca normele Euro 6 stabilesc standarde dure pentru emisiile de oxid de azot, acestea reducandu-se puternic. SMMT mai spune ca publicul nu stie despre normele Euro 6 si da vina pe poluarea venita de la masini, cand de fapt centralele sunt marii poluatori.
„Trebuie sa evitam penalizarea unei tehnologii in raport cu alta tehnologie si sa incurajam adoptia de catre consumatori a vehiculelor cu emisii minime. Acuzatiile aduse masinilor diesel risca sa induca in eroare autoritatile si sa zdruncine increderea publicului in acest tip de masini”, mai spune seful SMMT.
Franta, Marea Britanie si Norvegia se numara printre tarile care sunt foarte decise sa micsoreze ponderea masinilor diesel de pe sosele, dupa ce concluzia ultimilor ani a fost ca aceste masini sunt per total mai poluante decat cele pe benzina. Problema este ca producatorii auto au fost incurajati sa dezvolte modele diesel si unele marci vand in proportie de peste 80% masini pe motorina, astfel ca nu stiu acum pe ce categorii sa insiste, in conditiile in care emisiile de CO2 trebuie reduse.
Schimbarea pozitiei fata de diesel preseaza mai multi constructori auto ce au vanzari mari pe partea de diesel, cei mai expusi fiind producatorii francezi si cei trei producatori germani premium. La BMW dieselul reprezinta 81% din vanzarile europene, iar la Daimler, 71%, in timp ce la Volvo e ssi mai mult: 90%.
In conditiile in care dieselul nu este agreat nici in SUA si nici in Japonia, „prigoana” din Europa inseamna ca marile companii au pariat pe tehnologia gresita. Dieselul era preferat de multi si datorita cuplului mare si consumului mai mic decat la benzina, in conditiile in care sunt destule tari in care dieselul este mai ieftin decat benzina. Mai rau pentru constructorii auto este si faptul ca masinile hibride si cele electrice se vand in volume extrem de mici, in special din cauza pretului ridicat.
In UE, 53% dintre masinile noi vandute in 2013 au fost diesel, in trei tari ponderea fiind de peste 70% (Luxemburg, Portugalia, Irlanda) si in alte patru tari, de peste 60% (Franta, Spania, Belgia, Suedia). Cote foarte mici sunt in Olanda (sub 25%) si Danemarca (putin peste 30%). In Romania dieselul a avut in 2014 aproxumativ 56% din piata masinilor noi.
La pompa, dieselul este cel mai scump in Norvegia si Marea Britanie (echivalentul a peste 1,6 euro/litru). In Rusia pretul este de sub 0,5 euro (35 de ruble), iar in Macedonia este echivalentul a 0,89 euro, in timp ce in Romania este aproximativ 1,25 euro