Tata Motors, compania indiana care a lansat masina de 2.500 dolari, admite ca a gresit la partea de marketing prin prezentarea masinii ca fiind cea mai ieftina din lume, potrivit lui Ratan Tata, fost sef al Grupului. Descrierea a devenit un stigmat pentru masina, fiindca oamenii pur si simplu nu voiau ca vecinii sa ii vada in ceva atat de ieftin. Acum, compania va repozitiona produsul: „A fost prezentata ca fiind cea mai ieftina masina din India, nu cea mai accesibila si nici cu cel mai bun raport calitate-pret”.
Tata Motors a lansat Nano in 2009 si in cativa ani trebuia sa se ajunga la 300.000 unitati/an. Insa in 2012 s-au vandut 75.000 unitati, iar anul trecut 22.000 exemplare, si asta nu doar din cauza incendiilor care au afectat imaginea modelului.
Nano, masina care ar fi trebuit sa convinga milioane de indieni sa renunte la motociclete si scutere, a fost dezavantajata si de marketingul stangaci. Prezent la un congres in SUA, Ratan Tata, fostul presedinte al Tata Group, a fost foarte franc: „Nano a primit un stigmat de genul <<Nu vreau sa fiu vazut in cea mai ieftina masina. Vecinii vor spune ca nu am deloc bani>>. Am avut mult de patimit de pe urma acestui lucru, iar acum incercam sa repozitionam masina”.
India, desi este o tara foarte saraca, este una in care imaginea conteaza si multi dintre cei care si-au luat Nano, cu eforturi financiare mari, s-au trezit batjocoriti de cunoscuti fiindca au o astfel de masina.
Ratan Tata, unul dintre cei mai celebri oameni de afaceri indieni, s-a retras de la conducerea Grupului in decembrie 2012, dar a ramas extrem de influent in gigantul care a cumparat acum cativa ani Jaguar-Land Rover. Acum, Nano costa intre 2.600 si 4.000 dolari, dar multe se vor schimba in pozitionarea masinii „Incercam sa nu o mai prezentam ca fiind cea mai ieftina, ci ca pe una cu briz-briz-uri care sa-i permita sa se autosutina in piata”.
„Trebuie sa semene mai mult cu o masina reala”, a admis Tata, completand ca motorul va trebui sa fie mai puternic decat cei 37 CP, dar sa nu mai fie atat de zgomotos si sa nu mai sune precum o motocicleta.
Ratan Tata a spus ca nu se va renunta la varianta cea mai ieftina fiindca a fost o promisiune pe care Grupul indian vrea sa o tina. Un alt obiectiv este extinderea vanzarilor Nano pe mai multe piete externe, cum ar fi Indonezia si cateva tari africane.
Pe termen lung, dorinta lui Tata este ca vanzarile Nano sa ajunga la 500.000 unitati/an in India, fiindca potential exista pe o piata unde se vand 3 milioane de autoturisme/an si 11-12 milioane vehicule motorizate pe doua roti.