Anul 2014 a fost relativ linistit in piata auto si, desi vanzarile de masini noi au crescut, blocajul de pe piata second-hand nu a disparut. Anul care abia a inceput depinde enorm de cum se vor desfasura cele doua programe (Prima Masina si Rabla) care ar putea ajuta persoanele fizice sa-si ia masini noi intr-o piata dominata de persoanele juridice, arata o analiza Autovit.ro care propune si o varianta de timbru de mediu care sa aduca si bani la buget, dar sa nu afecteze tranzactiile second-hand.
Situatia din 2014 si estimari pentru piata auto in perioada urmatoare
– Piata masinilor noi a reusit sa intrerupa o serie neagra de sase ani consecutivi de scadere. A contat si programul Rabla care a inceput in martie si a generat un sfert din vanzarile totale datorita faptului ca a fost mai bine organizat, coreland eficient cererea cu oferta.
– A contat pe piata masinilor noi si diversitatea tot mai mare de modele, in special in sfera SUV-urilor compacte de oras care se vand din ce in ce mai bine. Piata a crescut si datorita Dacia care si-a reinnoit gama in ultimii doi ani si a avut anul trecut o crestere de peste 25% in tara. Piata a fost ajutata enorm si de achizitiile facute de firme: peste 70% din total.
– Piata masinilor second-hand din import a ramas la nivelul din 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decat primul. Reinmatricularile au crescut cu aproape 6%, insa nu au putut compensa scaderea de 40% din 2013. Este doilea an consecutiv cand volumul acestora este sub cel al inmatricularilor de masinilor rulate de import!
– Desi la inceput de 2014 autoritatile au lasat de inteles ca timbrul de mediu va fi schimbat, acest lucru nu s-a intamplat, mai ales ca au fost remanieri guvernamentale si alegeri prezidentiale si nu a fost timp de strategii coerente de mediu. In aceste conditii, efectele negative pe care timbrul le-a avut asupra pietei auto in 2013 nu au avut cum sa dispara in 2014, iar reinmatricularile nu au revenit la valorile normale.
– Piata de masini noi ramane afectata de blocarea programele de trade-in si buy-back la dealerii autorizati pentru autoturismele comercializate de acestia in anii precedenti ce nu au taxa platita. „Dealerii trebuie sa inceapa sa cumpere masini, intr-o piata dezvoltata, dealerii controleaza si piata de second-hand, nu ca la noi, persoanele fizice. Dealerii trebuie sa controleze piata second-hand fiindca numai asa pot sa inchida circuitul masinii”
– Programul Prima Masina, despre care s-a vorbit inca din vara si care a fost anuntat cu declaratii foarte optimiste in octombrie, nu a inceput la 1 noiembrie cum s-a promis. Programul gandit sa ajute tinerii sa-si ia o masina noua, statul garantand jumatate din valoarea creditului, nu pare sa fi fost foarte bine gandit si nici nu a starnit interesul bancilor. „Auzeam ca se discuta despre atragerea unor banci in program fiindca acum nu este atractiv pentru ele. Daca programul va demara trebuie vazut cum poate fi programul Prima masina integrat cu Rabla, ar fi bine sa se coreleze, sa casezi si o rabla, sa iei un vocher si sa poti lua si un credit subventionat sia tunci ponderea persobnaelor fizice in piata masinilor noi ar fi mult maI mare”.
– Scaderea semnificativa a pretului benzinei in ultimele luni reprezinta o veste buna pentru soferi, insa este estompata de cresterea puternica a pretului politelor RCA. Cei mai loviti sunt exact soferii tineri pentru care este descurajanta o polita anuala de 2.000 lei, 3.000 lei sau chiar mai mult. Este posibil ca multi tineri sa amane achizitia unei masini din cauza acestor tarife extreme de mari. Polita RCA a ajuns sa fie la acelasi nivel cu timbrul de mediu in anumite cazuri. Tinand cont ca ambele se platesc la achizitionarea masinii, rezulta o crestere considerabila a bugetului si asa mic al noilor posesori de masini.
– In 2015 piata masinilor noi ar putea sa creasca fata de anul in curs, o conditia esentiala fiind ca Programul Rabla sa se mai desfasoare. Reprezentantii Ministerului Mediului s-au aratat incantati de cum a mers programul in 2014 si vor sa se tina si in acest an, chiar daca probabil unele reguli vor fi modificate. Programul de reinnoire a parcului auto nu trebuie subestimat: prin el s-au vandut 17.000 de masini anul trecut.
– Programul Prima Masina este inca o necunoscuta si este cert ca prognozele date in toamna, 20.000 de masini vandute cu ajutorul lui in 2015, sunt mult prea optimiste
– Schimbarile frecvente ale strategiilor de autostrazi si de drumuri expres dovedesc indecizia autoritatilor si conduc spre o singura concluzie: multi ani de aici inainte vom circula anevoios dintr-o parte in alta a tarii.
O propunere pentru un timbru de mediu care sa nu mai faca atat de mult rau pietei SH
Autovit.ro a cerut la ANAF statistici despre cat a incasat statul din taxa auto intre 2007 si 2013 si datele arata ca in 2013 s-au colectat 469 milioane lei, putin fata de anul de maxim 2008 cand colectarea a depasit 1,4 miliarde lei. In afara de 2011, in toti anii sumele colectate au fost mai mari decat in 2013 cand a fost introdus actualul timbru de mediu. In plus, au fost 296.000 de litigii impotriva statului pe aceasta tema, soferii castigand in 92% din cazuri. Concluzia este ca timbrul trebuie schimbat fiindca formula este cel putin neinspirata.
Autovit.ro a venit si cu o propunere mai echilibrata a timbrului de mediu, una care sa nu micsoreze incasarile la buget, dar sa si indeparteze blocajul de pe piata second-hand. Propunerea ar implica o strategie a autoritatilor gandita si aplicata intocmai pe mai mult de cinci ani si consta in micsorarea cuantumului actualului timbru de mediu pana la disparitia sa, efectul fiind o crestere moderata a impozitului anual care sa compenseze scaderea timbrului.
Mihai Cune, director de business la Autovit.ro spune ca fara timbru de mediu nu se poate, fiindca ar fi mult mai mici incasarile la stat pentru pensii si asigurari sociale, iar daca nu va mai exista timbrul statul va trebui sa restituie extrem de multi bani din urma si nu s-ar putea face „Trebuie sa fim constienti ca nu se poate fara taxa, insa ar fi o idee reducerea treptata a valorilor actuale pana la valori de 100-200 de euro, poate si mai mari, dar care sa nu mai constituie factor blocant al tranzactiei. Apoi ar trebui schimbata formula impozitului anual care sa nu mai ajunga sa fie acelasi pentru o Dacie din 1977 cu motor 1,4 litri benzina si o masina noua Euro 6 cu motor de 1,4 benzina fiindca este o mare nedreptate asupra principiului poluatorul plateste.”
Mihai Cune spune ca ar fi mai potrivita o formula noua a taxei bazata pe norma de poluare si poate si pe capacitatea motorului, insa trebuie un plan pe termen lung, pe 5-10 ani, nu trebuie schimbat foarte rapid. „trebuie gasita o metoda de a esalona aceste incasari , fiindca bani la buget vor veni in timp, iar piata nu va fi blocata. Practic reducem treptat timbrul de mediu la valori suportabile, compensam cu o crestere a impozitului, insa treptata si calculata strict pe partea de poluare”, spune directorul de dezvoltare al Autovit.ro.
O masina polueaza atata timp cat este exploatata, astfel ca principiul ‘poluatorul plateste’ ar fi respectat, nu ca acum cand o masina „polueaza” doar daca este tranzactionata.
Piata auto in 2014, evolutiile pe larg
Piata masinilor noi a crescut in 2014, dupa sase ani consecutivi de scadere ce au dus-o de la peste 300.000, la sub 60.000 de unitati. Anul trecut piata a urcat cu 21,6% si, din cele 12 luni, doar intr-una singura cifrele au fost mai mari in 2013, in restul impunandu-se 2014. Al doilea semestru a fost mult mai bun decat primul, iar cea mai buna luna a fost iulie, programul Rabla avand si el un rol important.
Piata masinilor second-hand din import este capitolul care a fluctuat cel mai mult in ultimii ani, astfel ca putem spune ca e de mirare faptul ca in 2014 variatia a fost atat de mica, doar de -1%. Primele patru luni ale anului au fost mai slabe decat lunile corespondente din 2013, insa spre final de an lucrurile s-au schimbat si situatia s-a mai echilibrat.
La reinmatriculari (tranzactii cu masini second-hand pe plan intern), 2013 a fost un an dezastruos din cauza blocajului adus de timbrul de mediu, iar 2014 nu a putut compensa scaderea de 150.000 de unitati din 2013. Totusi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre mai mari decat in 2013 si, per total, segmentul a incheiat pe plus (5,7%). Este al doilea an consecutiv cand numarul reinmatricularilor este sub cel al inmatricularilor de masini second-hand de import. Este o situatie anormala, sesizata inca de anul trecut de catre noi, care produce efecte negative mai ales in piata de masini noi. Timbrul de mediu aplicat masinilor deja inmatriculate blocheaza tranzactionarea buy-back si trade-in a masinilor Euro 3 si Euro 4, primul afectat fiind chiar producatorul intern Dacia.
Tabel 1: Inmatricularile auto in ultimii sase ani
Anul/ Tip inmatriculari |
Masini noi |
Masini SH import |
Reinmatriculari |
2009 |
116.012 |
212.836 |
349.404 |
2010 |
94.541 |
214.606 |
377.947 |
2011 |
81.709 |
94.488 |
411.439 |
2012 |
66.436 |
174.950 |
356.607 |
2013 |
57.710 |
221.852 |
205.553 |
2014 |
70.172 |
219.929 |
217.304 |
Tabel 2: Inmatricularile in cele doua semestre din 2014
Semestru/Tip Inmatriculari |
Masini noi |
Masini SH import |
Reinmatriculari |
S1 2014 |
31.225 |
98.633 |
104.581 |
S2 2014 |
38.947 |
121.276 |
112.723 |
Tabel 3: Inmatriculari lunare in 2014
Luna/Tip inmatriculari |
Masini noi |
Masini second-hand din import |
Reinmatriculari |
Ianuarie |
5.118 |
15.484 |
16.072 |
Februarie |
3.650 |
15.134 |
16.755 |
Martie |
4.577 |
16.248 |
17.894 |
Aprilie |
4.932 |
17.420 |
18.237 |
Mai |
6.001 |
16.680 |
17.967 |
Iunie |
6.947 |
17.667 |
17.746 |
Iulie |
8.368 |
20.575 |
20.203 |
August |
6.410 |
20.036 |
17.821 |
Septembrie |
5.561 |
20.289 |
19.127 |
Octombrie |
7.344 |
21.565 |
19.979 |
Noiembrie |
5.669 |
19.769 |
17.772 |
Decembrie |
5.595 |
19.062 |
17.821 |
Cat despre branduri, la masini noi, Dacia si-a marit cota de piata si Ford a avut o crestere mult peste media pietei (56% fata de o medie de 21,5%). Dintre marcile din top 5, Volkswagen a crescut cel mai putin (8%). La masini second-hand Volkswagen si Opel isi pastreaza uriasa popularitate, iar Audi si BMW sunt la mare cinste.
Tabel 4: Top 5 marci ca numar de masini noi inmatriculate in 2014
Marca |
Cota |
Dacia |
31,9% |
Skoda |
9,8% |
Volkswagen |
9,3% |
Ford |
8,2% |
Renault |
5,8% |
Tabel 5: Top 5 marci ca numar de masini SH din import inmatriculate in 2014
Marca |
Cota |
Volkswagen |
28,4% |
Opel |
17,9% |
Ford |
11,8% |
BMW |
6,6% |
Audi |
6,6% |
Tabel 6: Top 5 marci ca numar de masini SH tranzactionate în tara in 2014
Marca |
Cota |
Volkswagen |
20% |
Opel |
13% |
Dacia |
10% |
Ford |
9% |
BMW |
7% |
Masinile de pe Autovit.ro in 2014
Pe platforma Autovit.ro sunt, in general, in orice moment peste 60.000 de anunturi, dintre care aproape jumatate pentru autoturisme si peste 25.000 pentru piese auto. La capitolul autoturisme, in medie sunt 25.000-28.000 de anunturi pentru masini, cu variatii determinate de perioada sarbatorilor (cele de sfarsit de an si Pastele) cand numarul scade sub 20.000. Pe de alta parte, in perioadele de maxim din piata, la final de primavara si toamna, se gasesc simultan si peste 30.000 de autoturisme in oferta.
Volkswagen conduce detasat clasamentul marcilor, Opel este pe locul secund, la fel ca si in statisticile oficiale privind reinmatricularile, in timp ce BMW este pe locul trei si fiindca multi dintre cei care isi iau masini noi ale marcii bavareze le vand relativ repede pentru a-si lua un alt model nou al marcii. Ford si Audi completeaza top 5 care reprezinta aproape sase din zece masini de pe Autovit.ro.
Tabel 7: Top 10 marci pe Autovit.ro
Marca |
Ponderea din totalul anunturilor |
Volkswagen |
20,1% |
Opel |
12,2% |
BMW |
10,6% |
Ford |
8,4% |
Audi |
8,2% |
Mercedes-Benz |
6,7% |
Skoda |
4,3% |
Renault |
4,3% |
Dacia |
3,2% |
Peugeot |
2,5% |
Tabel 8: Top 10 modele pe Autovit.ro
Modelul |
Pondere din totalul anunturilor |
Volkswagen Golf |
7,3% |
Opel Astra |
6% |
Volkswagen Passat |
5,2% |
Ford Focus |
4,1% |
Audi A4 |
3,7% |
BMW Seria 3 |
2,8% |
Skoda Octavia |
2,4% |
Opel Corsa |
2,2% |
Dacia Logan |
2,1% |
Audi A6 |
1,9% |
Pretul este foarte important pentru clientul de masina second-hand, iar datele Autovit.ro confirma acest lucru, peste jumatate dintre masinile de pe platforma fiind la sub 5.000 de euro. Totusi, anul trecut s-au petrecut cateva schimbari, iar ponderea masinilor de sub 5.000 de euro a scazut pe Autovit.ro, crescand in schimb ponderea celor de peste 10.000 de euro.
Desi cele mai multe masini prezente pe Autovit.ro sunt modele de volum la sub 10.000 de euro, extremele sunt spectaculoase, fiindca cele mai scumpe modele puse la vanzare in 2014 au fost la preturi de sute de mii de euro. Cea mai scumpa masina de pe Autovit.ro a fost un Lexus LFA la peste 450.000 euro, au fost modele Lamborghini la peste 300.000 euro, dar si supercar-uri Ferrari, McLaren si Mercedes-Benz la peste 200.000 de euro.
Tabel 9: Masinile de pe Autovit.ro in functie de palierul de pret
Palier de pret |
Ponderea in 2014 |
Ponderea in 2013 |
< 3.000 euro |
34% |
37% |
3.000-5.000 euro |
22% |
24% |
5.000-10.000 euro |
25% |
24% |
10.000-20.000 euro |
13% |
11% |
Peste 20.000 euro |
6% |
4% |
Efectele timbrului de mediu introdus in primavara lui 2013 persista si in structura ofertei de masini de pe Autovit.ro. Anul trecut a scazut considerabil numarul de masini Euro 3 si Euro 4, timbrul de mediu avand valori mari exact pentru cele mai populare modele din piata second-hand. Scaderile la aceste segmente s-au mentinut si pe parcursul lui 2014 fiindca cei care au masini pentru care timbrul nu a fost platit sunt descurajati in a mai vinde masinile din moment ce vor pierde 10 – 20% sau chiar mai mult din valoarea masinii.
Tabel 10: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de norma Euro in 2014 si 2013
Norma Euro |
Ponderea din totalul masinilor in 2014 |
Ponderea din totalul masinilor in 2013 |
Euro1 |
Sub 1% |
Sub 1% |
Euro2 |
7% |
12% |
Euro3 |
19% |
20% |
Euro4 |
52% |
53% |
Euro5 |
20% |
13% |
Euro6 |
Sub 1% |
Sub 1% |
Situatia dealerilor si comerciantilor auto
Este primul an cand se simte o crestere sensibila a ponderii dealerilor autorizati in volumul masinilor SH tranzactionate prin intermediul site-ului Autovit.ro. Este un semn ca cei ce doresc sa-si achizitioneze o masina rulata iau in considerare din ce in ce mai mult surse de incredere in achizitie si vehicule cu istoric verificabil.
In acest moment preocuparea majora a dealerilor si comerciantilor de masini rulate o constituie procesul de achizitie si finantarea stocurilor. Comerciantii auto independenti au avantajul unor cheltuieli de regie mai mici si de aici competitivitatea acestora in procesele de cumparare a masinilor rulate.
Dealerii autorizati au programele de buy-back si trade-in blocate in ceea ce priveste masinile comercializate de acestia in anii precedenti si a caror taxa de prima inmatriculare, inlocuita de taxa de mediu, nu a fost achitata sau masinile au fost scutite. Adaugandu-se aici si lipsa unui cadru legislativ favorabil pentru o concurenta loiala cu comerciantii independeti care nu platesc taxe si impozite, nu sunt obligati sa acorde garantie. De aici si rolul limitat pe care dealerii il au in acest moment in piata de masini rulate.
Si pentru ca facem referire la zona profesionala, inca lipsesc masurile legale ce pot determina o cresterea gradului de confidentialitate a tranzactiilor de autoturisme in special ne referim la permisiunea potentialilor cumparatori la bazele de date ale producatorilor privind istoricul masinilor.