Producatorul american de masini electrice sport Tesla Motors a livrat trimestrul trecut un numar record de automobile, insa a anuntat si o noua amanare a datei de lansare pentru primul sau SUV: Model X. Compania a vandut masini de peste 800 milioane dolari trimestrul trecut si asteapta de la an la productie cu 50% mai mare. Compania este in plina modernizare a uzinei de California care va ajunge la o capacitate de 2.000 unitati/saptamana la final de 2015.
Tesla Motors a livrat trimestrul trecut 7.785 masini electrice Model S, record pentru companie. Desi pierderile aproape s-au dublat, la 75 milioane dolari, vanzarile s-au dublat si ele, atingand 852 milioane dolari.
Nu toate vestile au fost insa bune. Prognoza de vanzari pentru intreg anul a fost revizuita de la 35.000, la 33.000 unitati, din cauza lucrarilor de retehnologizare a fabricii din Freemont (California) care produce in jur de 600 masini/saptamana acum, dar va ajunge la 2.000 in decembrie 2015.
Tesla Motors a decis insa amanarea (din nou) a lansarii SUV-ului Model X care fusese prezentat ca si concept in 2012. Trebuia initial sa fie lansat cel tarziu in 2014, apoi la inceput de 2015 si in prezent termenul este trimestrul trei din 2015, din cauza unor constrangeri legate de productie.
In prezent sunt testate mai multe prototipuri si trebuie sa se decida care va intra in productie, existand spre exemplu mai multe variante de usi cu diverse tipuri de deschidere. Oficialii Tesla spun ca prefera sa aiba pe termen scurt venituri mai mici, decat sa aduca in piata un produs care sa nu incante clientii. Ei spun ca anumite pierderi pe termen scurt vor fi compensate de castiguri pe termen lung.
Elon Musk spune ca productia ar trebui sa creasca in 2015 cu 50%, spre 50.000 de masini, iar procentul ar trebui sa se mentina si in anii urmatori.
In 2013, Tesla Motors a livrat in Europa circa 4.000 de masini, din care jumatate au ajuns in Norvegia, tara in care Tesla Model S a fost in unele luni cea mai vanduta masina noua din piata. Explicatia tine de nivelul ridicat de trai si mai ales de faptul ca masinile electrice sunt scutite de aproape toate taxele, iar parcarea este gratuita. Acum, in Norvegia numarul de masini Tesla inmatriculate a depasit 5.000.
Olanda este o alta tara unde Tesla Motors merge bine, cu peste o mie de masini vandute anul trecut, in Belgia si Danemarca s-au livrat peste 100, iar in Austria 50. In primele opt luni ale acestui an Tesla Motors a vandut in Europa circa 6.000 de masini, estimarile pentru tot anul fiind de 10.000.
Tesla Model S costa de la circa 65.000 euro in Europa, iar compania a deschis peste 30 de magazine modelate dupa conceptul Apple Store. Tesla Motors are magazine in Europa centrala, vestica si nordica, de la Marsilia si Londra, pana la Viena si Trondheim. Compania va deschide un magazin si regiunea arctica, la Tromso (Norvegia).
In octombrie, Elon Musk a dezvaluit si Model D, versiunea 4×4 a Model S, care dispune si de doua motoare electrice ce ii dau masinii o acceleratie excelenta: 3,2 secunde de la 0 la 100 km/h. Varianta cu cele doua motoare electrice costa 120.000 de dolari. Musk a prezentat si optiunea de “autopilot” care reprezinta un pas catre masina autonoma. Sistemul se bazeaza pe radar, sonar si camere video si il avertizeaza pe sofer de obstacolele aparute pe traiectoria masinii, vehiculul putand recunoaste si semnele de circulatie. In plus, sistemul, care costa 4.200 de dolari, permite masinii sa se parcheze singura.